امکان ارایه سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۱۵
امکان ارایه سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد

گروه کلان |

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیماری کرونا ۱۵درصد به تولید ناخالص داخلی آسیب زد، گفت: برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد. فرهاد دژپسند روز یکشنبه در صحن علنی مجلس با تشریح شرایط اقتصادی کشور و با اشاره به تحریم صادرات نفت، افزود: حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت، بنابراین امسال باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم که ویژگی آن تکیه بر درآمدهای مالیاتی است.در سال گذشته برخلاف سال‌های پیشین بیشتر از مبلغ مورد انتظار، درآمد مالیاتی داشتیم در حالی که به علت کرونا، برخی امهال‌ها در نظر گرفته شد.

دژپسند با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی درآمدهای مالیاتی گفت: از جمله تدابیر این بود که جریمه‌های تاخیر در پرداخت مالیات را بخشیدیم و ترغیب کردیم تا افراد مالیات را بدهند که از طریق آن ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دریافت شد.

وی با بیان اینکه به دنبال فشار به مودیان خوش حساب نیستیم، ادامه داد: نمی‌خواهیم مودیان مالیاتی گرفتار مشکلات شوند، بر این اساس، در شرایط شیوع کرونا برای مودیان درخواست امهال کردیم. وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای تحقق درآمدهای تمیز و سالم مالیاتی، قصد نداریم که تولیدکنندگان و مودیان خوش حساب، تحت فشار قرار گیرند و درباره معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: به دنبال کاهش و ساماندهی هوشمند معافیت‌های مالیاتی هستیم.

وی با تاکید بر پرهیز از استقراض از بانک مرکزی گفت: یک نگرانی وجود دارد که آیا دولت برای تامین مالی به استقراض از بانک مرکزی روی می‌آورد یا نه؟برنامه جامعی داریم که متوسل به این امر نشویم. پس از موضوع مالیات و واگذاری‌ها، یک اجازه‌ای را نیز برای تامین مالی داریم که آن، استقراض از مردم و بخش خصوصی است.آثار استقراض از بانک مرکزی زیانبار است لذا تمایل نداریم که به آن تن دهیم. بازار سرمایه امروز به بلوغ رسیده است که می‌توان از آن بهره گرفت.تجربه موفقی را به تازگی در واگذاری‌ها داشتیم که می‌توانیم تا پایان امسال از این تجربه استفاده کنیم.

   تحریک تقاضا

رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، منفی بوده که برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد. وزیر اقتصاد با برشماری راه‌های جایگزین درآمدهای نفتی، گفت: خزانه داری کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی پرداخت شود.همچنین باید تلاش کنیم که هزینه‌ها مدیریت شود که البته راحت نیست زیرا برخی هزینه‌ها، ساختاری است.

  رتبه ایران در کسب و کار به ۱۲۷ رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که رتبه ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۷ کاهش یافته و کاهش جدی‌تری در پیش است. یکی از نکاتی که توسط نمایندگان مطرح شد فضای کسب و کار بود که می‌گفتند چرا اجرایی نشده؟ در حالی که طیف مختلفی از قوا و دستگاه‌های اجرایی در این موضوع تاثیرگذار هستند متناسب با آن باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. از جمله رتبه ما در فضای کسب و کار در حال حاضر ۱۲۷ است که پیش از این رتبه ۱۵۲ بوده و کاهش جدی‌تر هم در پیش داریم. وی افزود: یکی از نمایندگان این موضوع را مطرح کرد که پنجره واحد تشکیل نشده است در حالی که این سازوکار وجود دارد و همین الان ۵۵ درصد مجوزهایی که صادر می‌شود در درگاه ملی صورت می‌گیرد که عدد و وزن بالایی است و امکان شکایت، پاسخگویی و مشاوره هم در این محیط وجود دارد ما معتقدیم البته باید به این کار سرعت داده و آن را گسترش دهیم تا دامنه گسترده‌تری را پوشش دهد.

   دو لایحه مالیاتی 

دژپسند با اشاره به تصویب دو لایحه مهم مالیاتی در مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از آنها پایانه‌های فروش و دیگری مالیات بر ارزش افزوده بود یک لایحه مهم دیگر به دولت فرستادیم که در آن اصلاحات بنیادی در مالیات بر درآمد را پیش‌بینی کردیم و گسترش پایه‌های مالیاتی و ساماندهی معافیت‌ها نیز در آن دیده شده است که این لایحه به مجلس ارایه خواهد شد.

   دو واگذاری 

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع واگذاری‌ها نیز گفت: گروه سرمایه‌گذاری امید مربوط به بانک سپه اولین عرضه را در پایان همین ماه دارد و گروه سرمایه‌گذاری ملی هم بعد از آن عرضه خواهد شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات این وزارت خانه در راستای مولد سازی‌های دارایی‌های دولت در سال گذشته خاطرنشان کرد: البته این امر لزوما به درآمد منتهی نمی‌شود و فروش تا تبدیل به احسن را شامل می‌شود. ما این طیف را در نظر داریم و این فرآیند در حال انجام است اما باید توجه داشته باشیم که مولد‌سازی لزوما برای کسب درآمد نیست.

   نرخ بهره‌برداری 55 درصد است 

وزیر اقتصاد با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید، گفت: در این شرایط باید به رونق و جهش تولید توجه کرد. تحقق این هدف، باعث تحرک سایر بخش‌ها و زمینه ساز رفع بیکاری و مدیریت تورم خواهد بود.برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا، در همین شرایطی که با تحریم مواجه هستیم باید به دو مساله توجه کنیم که اول، سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت جدید تولید و دوم، سیاست‌گذاری برای بالا بردن نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های 

موجود است. باید به‌طور کامل از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم که از طریق آن، افزایش عرضه تحقق می‌یابد که باعث تامین نیاز داخل و افزایش صادرات و تامین منابع ارزی صورت می‌گیرد.نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود حدود ۵۵ درصد است که اگر به ۷۵ تا ۸۰ درصد افزایش یابد، به جهش مناسب در تولید دست خواهیم یافت. دژپسند با بیان اینکه سیاست دیگر باید تمرکز روی سرمایه‌گذاری باشد، اضافه کرد: در 8 سال گذشته، در برخی سال‌ها رشد سرمایه‌گذاری منفی اما در بیشتر سال‌ها رشد مثبت بوده است.مدیریت تورم در ایران شرایط خاص خود را دارد. بخشی از تورم ناشی از فشار هزینه ها است. دژپسند در ادامه به واردات اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از واردات ما مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه است که رشد نرخ ارز باعث افزایش هزینه تمام شده کالا می‌شود.در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات افت زیادی داشته که باید به آن توجه داشت. وی با اشاره به فشارهای دشمنان گفت: .به رغم تحریم‌ها، تجارت خارجی روند خوبی دارد به‌طوری که سال ۹۷ تراز تجاری ما مثبت بود و سال ۹۸ با وجود تشدید فشارها، صادرات غیر نفتی کاهش کمی داشت.

    بازار سرمایه، کریدور مناسب تامین مالی

وزیر اقتصاد با اشاره به بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در سال گذشته و چند ماه ابتدایی سال ۹۹ نشان داد که ظرفیت جدیدی در اقتصاد ایران برای تامین مالی وجود دارد .بر اساس بودجه، ۶۱ هزار میلیارد تومان از تامین مالی دولت باید از طریق واگذاری باشد که بررسی‌ها نشان داد بهترین راه برای کمتر کردن حاشیه‌ها استفاده از بازار سرمایه است..در کمتر از یک روز یک هزار میلیارد تومان اوراق در بورس عرضه شد و به فروش رسید که دستاورد بسیار مطلوبی است.امروز عرضه‌های اولیه با سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد پس اندازهای خرد به سوی اقتصاد سازنده و بورس روان شده است.در سال جدید، ارزش معاملات بازار سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد بوده که نقش مهمی در جلوگیری از ورود این پول‌ها به سایر بازارها داشته است.اگر فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد این منابع به سوی بازارهای اختلال‌زا مانند ارز می‌رفت، اتفاق‌های نامطلوبی رخ می‌داد.البته ما از بازار سرمایه غافل نیستیم، بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از تجارب کارشناسان، بازار سرمایه را با عمق بخشیدن و عرضه‌های اولیه، گسترش دهیم.تلاش می‌کنیم که عرضه‌های اولیه بیشتر شده و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه باشد که در این صورت، منابع بانک‌ها برای بنگاه‌های کوچک آزاد می‌شود.

دژپسند با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی اولیه صورت گرفت، اضافه کرد: در سال جاری برای رشد اقتصادی مطلوب به هزار هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم که یکی از منابع تحقق آن، بازار سرمایه است.

  کاهش زمان اخذ مجوز از ۷۳ به ۳روز

وزیر اقتصاد با بیان اینکه محور دیگر جهش تولید، روانی و بهبود فضای کسب و کار است، گفت: برای شروع و تاسیس شرکت در بسیاری از کشورها کمتر از یک روز زمان نیاز بود اما در کشور ما حدود ۷۳ روز طول می‌کشید.برای رفع این مشکل، پنجره واحد کسب و کار راه‌اندازی شده و زمان مورد نیاز از ۷۳ روز به ۳ روز کاهش یافت. یعنی امروز هر کسی که می‌خواهد شرکت تاسیس کند در کمتر از سه روز این کار صورت می‌گیرد.رتبه ما در سال ۲۰۱۴ در فضای کسب و کار ۱۵۴ بود که با اقدامات انجام شده به ۱۱۸ کاهش سپس به ۱۲۷ افزایش یافت.سال گذشته با وجود اینکه امتیاز ما افزایش یافت، اما رتبه ما تنزل یافت که ناشی از اقدامات بهتر سایر کشورها بود.

دژپسند با بیان اینکه از مشکلات ما در این بخش، قوانین و مقررات مزاحم و زاید است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که مقررات زاید حذف شود

  امکان ارایه سهام عدالت 

به جاماندگان وجود ندارد

دژپسند درباره برنامه دولت برای ۴۰ درصد از مردم که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند هم گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی صریحا ذکر شده که سهام عدالت تنها به ۶ دهک افراد جامعه داده شود و ارایه سهام عدالت در سال ۸۵ آغاز شد و اکنون دیگر نمی‌توان برای جاماندگان سهام عدالت کاری انجام داد. دژپسند در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر دولت نسبت به طرح مجلس برای ارایه سهام عدالت به جاماندگان آن هم گفت: من این طرح را ندیده‌ام اما امکان تجدیدنظر در روند ارایه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارایه کرده‌ایم و  اکنون براساس قانون بودجه سال ۹۹ در حال واگذاری آنها هستیم بنابراین ‌چنین چیزی امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به روند آزادسازی سهام عدالت بیان کرد: آزادسازی به معنای مدیریت سهام عدالت توسط خود سهامداران است که شامل فروش، تبدیل سهام و نگهداری آن می‌شود و اکنون حدود ۱۷ میلیون و پانصد هزار نفر مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند.

  آماده‌سازی ۱۳ شرکت برای ارایه در بورس

وزیر اقتصاد تصریح کرد: از ۴۹ شرکت مورد نظر ۳۶ شرکت بورسی بوده و ۱۳ شرکت هم غیربورسی هستند و ما در حال آماده‌سازی شرکت‌های غیربورسی هستیم تا آنهایی که امکان دارد به بازار بورس وارد کنیم.

  تدوین لایحه‌ای 

برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دشمن از هیچ کوششی برای مسدود کردن ورود منابع به کشور دریغ نکرده است، گفت: ما در این شرایط باید تمامی تلاش‌ها را برای تامین منابع مالی به کار‌گیریم که در همین زمینه در حال تدوین لایحه‌ای جهت جذب منابع سرمایه ایرانیان خارج از کشور هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به روند رشد سرمایه‌گذاری در ایران گفت: همواره روند رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی نبوده اما تعداد سرمایه‌گذاری منفی در سنوات گذشته بیشتر منفی بوده و مثبت آن کمتر بوده است به خصوص در برخی از سنوات که حتی سرمایه‌گذاری به نرخ اسمی هم منفی کاهنده بوده یعنی از موجودی سرمایه مصرف شده که هشدار جدی می‌دهد. زمانی می‌توان از این وضعیت عبور کرد که تورم را کنترل و مدیریت نمود، البته که مدیریت تورم در ایران شرایط متفاوتی دارد و تنها معطوف به پول نیست. ساختار تورم ایران ناشی از فشار هزینه‌ها هم می‌شود چون حدود ۹۰ درصد کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای بوده و طبیعتا نوسانات نرخ ارز می‌تواند با افزایش هزینه‌ها بر نرخ کالا اثر بگذارد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت قصد استقراض از بانک مرکزی را برای تامین منابع خود ندارد، بیان کرد: برخی از نگرانی‌ها این است که آیا دولت برای تامین منابع مورد نیاز خود قصد دارد به استقراض از بانک مرکزی دست بزند اما در پاسخ باید بگویم همانطور که در چند سال گذشته این اتفاق رخ نداد امسال نیز با برنامه‌ریزی نقدیندگی موجود در خزانه دولت قصد ندارد به منابع بانک مرکزی متصل شود. همه می‌دانند که استقراض از بانک مرکزی زیان‌بار است و ما نیز چنین قصدی را نداریم. ما باید امسال سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که به تحریک تقاضا بینجامد. برنامه‌ریزی ما اینگونه است که ۱۰۰ درصد اعتبارات عمرانی پرداخت شود که اگر این اتفاق افتاد کمک قابل توجهی به جهش تولید می‌شود. ما اعتقاد داریم که باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم ولی می‌دانیم که ساماندهی هزینه‌ها نیز به این راحتی محقق نمی‌شود.

 


برش

   دژپسند با اشاره به تصویب دو لایحه مهم مالیاتی در مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از آنها پایانه‌های فروش و دیگری مالیات بر ارزش افزوده بود یک لایحه مهم دیگر به دولت فرستادیم که در آن اصلاحات بنیادی در مالیات بر درآمد را پیش‌بینی کردیم و گسترش پایه‌های مالیاتی و ساماندهی معافیت‌ها نیز در آن دیده شده است که این لایحه به مجلس ارایه خواهد شد.

   گروه سرمایه‌گذاری امید مربوط به بانک سپه اولین عرضه را در پایان همین ماه دارد و گروه سرمایه‌گذاری ملی هم بعد از آن عرضه خواهد شد.

   بازار سرمایه در سال گذشته و چند ماه ابتدایی سال ۹۹ نشان داد که ظرفیت جدیدی در اقتصاد ایران برای تامین مالی وجود دارد .

   مدیریت تورم در ایران شرایط متفاوتی دارد و تنها معطوف به پول نیست. ساختار تورم ایران ناشی از فشار هزینه‌ها هم می‌شود چون حدود ۹۰درصد کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای بوده و طبیعتا نوسانات نرخ ارز می‌تواند با افزایش هزینه‌ها بر نرخ کالا اثر بگذارد.

 

ارسال نظر