اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۰۷

توضیح سازمان خصوصی‌سازی درباره مراجعه دارندگان سهام 

سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص انتشار خبری در برخی خبرگزاری‌ها با عنوان «کدام گروه سهامداران عدالت می‌توانند به بانک مراجعه کنند » توضیحاتی را ارایه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: همان‌گونه که قبلا اعلام شد سهامدارانی که قصد فروش ۳۰ درصد از سهام خود را دارند ابتدا باید در سامانه سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب و سپس جهت فروش به شعب بانکی که شماره شبای آن حساب را در سامانه معرفی کرده‌اند مراجعه کنند و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه اقدام نمایند. بر این اساس اطلاعات افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در اختیار بانک‌های عامل قرار خواهد گرفت. در بخش دیگر این اطلاعیه اعلام شده: سهامدارانی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند به صورت خودکار روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود، این دسته از سهامداران نیز می‌توانند با مراجعه به بانک مربوطه که قبلا شبای حساب آن بانک را جهت دریافت سود معرفی کرده‌اند نسبت به ثبت سفارش فروش سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری استانی اقدام کنند و موضوع فروش سهام این افراد به برگزاری مجمع و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و پذیرش آنها در بازار سرمایه موکول می‌شود.

آخرین اقدامات آزادسازی سهام عدالت 

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید شد فرآیند واگذاری و شکل عرضه مستقیم سهام به گونه‌ای باشد که منجر به کاهش تصدی‌گری و در نهایت واگذاری مدیریت دولتی شود. در این جلسه که روز سه شنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهورتشکیل شد، وزیر امور اقتصادی ودارایی از برنامه واگذاری شرکت‌های دولتی و زیر مجموعه بانک‌های دولتی در بازار بورس گزارش داد. همچنین در گزارش جداگانه‌ای، وزیر اموراقتصادی و دارایی روند آزادسازی سهام عدالت به مردم را تشریح کرد و رییس‌جمهور نیز درباره سرعت بخشیدن به فرآیند آزاد‌سازی، مدیریت بازار سرمایه و فعال‌سازی در جهت حراست از حقوق صاحبان سهام عدالت تذاکراتی داد. در این جلسه همچنین گزارش دیگری در خصوص تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری معامله پذیر (ETF) به عنوان نخستین تجربه دولت در ابعاد مختلف و چگونگی واگذاری آن مطرح و بررسی شد که در نخستین عرضه، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت داشته اند. در ادامه این جلسه با توجه به برنامه جامع دولت برای جهش تولید کشور در ابعاد مختلف، موضوع امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل مورد بحث قرار گرفت. در همین زمینه وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از برنامه تولید کالاهای اساسی و چگونگی خرید تضمینی محصولات کشاورزی ارایه کرد. بر اساس تصمیم این جلسه، تامین با کیفیت نهاده‌ها و چگونگی حمایت از کشاورزان ازجمله خرید به هنگام محصولات و تنظیم بازار باید به گونه‌ای باشد که ضمن حمایت از تولید با کاهش هزینه‌های مبادله، کالاهای تولیدی به قیمت عادلانه دراختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

واریز وام کرونا به کسب و کارها 

 واریز تسهیلات کرونا به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا از دهه سوم خرداد ماه (٢٢و٢٣ خرداد) شروع می‌شود و بازپرداخت آن نیز سه ماه بعد است.ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا از هفته سوم اردیبهشت ماه شروع شد. براساس سازوکار تعیین شده در ابتدا وزارت کار برای ١٣ رسته‌ متضرر پیامک ارسال می‌کند و سپس کارفرمایان باید اطلاعات خود را در سامانه کارت به نشانی Kara.mcls.gov.ir  وارد کنند و بعد از آن اطلاعات به بانک عامل ارسال و پس از بررسی به واریز شروع می‌شود.  به گفته مدیرکل سیاست‌گذاری وتوسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این تسهیلات حمایتی کرونا برای ۱۳ رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند، درنظر گرفته شده است. وی همچنین اعلام کرده است که البته در چند روز گذشته کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا یک رسته دیگر (کشاورزی) برای دریافت این وام را معرفی کرد و مرغداران و کارگاه‌های فعال در این رشته باید کد کارگاهی داشته باشند.  طبق اعلام ازوجی محدودیت زمانی برای ثبت نام کارفرمایانی که پیامک دریافت کردند وجود ندارد و بازپرداخت این تسهیلات دو سال است که سه ماه پس از واریز (مهرماه) شروع می‌شود. مطابق آخرین آمار که (٣٠ اردیبهشت) ۶٠ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در مرحله نخست پرداخت تسهیلات به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود و در مرحله بعد بیمه‌نشدگان از این تسهیلات برخوردار می‌شوند. براساس این گزارش، یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده‌اند توسط وزارت کار شناسایی شده و مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند. این تسهیلات به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه‌پردازی تا قبل از شیوع کرونا است. 

 

ارسال نظر