اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۵۵

مبلغ وام کرونا  و زمان پرداخت آن اعلام شد

براساس اعلام وزارت کار برای پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب دیده از ویروس کرونا، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که پرداخت آن به بنگاه‌ها از اوایل خرداد آغاز خواهد شد. به گزارش ایبِنا، ثبت نام برای دریافت تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا از روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سامانه کارا آغاز شده و کارفرمایان می‌توانند در صورت تمایل به دریافت این تسهیلات به این سامانه مراجعه کنند.فرایند ثبت نام از متقاضیان با ورود کدملی آغاز شده و سپس از آنها اطلاعات فهرست تامین اجتماعی درخواست می‌شود. به گفته علاالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، بنگاه‌های مشمول دریافت وام کرونایی، ۱۳ رسته شغلی هستند که اسامی آنها به تازگی از سوی بانک مرکزی به‌روزرسانی شده است. این بنگاه‌ها به‌شدت از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند و از سوی دیگر برخی از مشاغل نیز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و بالاجبار تعطیل شده‌اند. این بنگاه‌ها حمایت‌های بیشتری نسبت به بنگاه‌هایی که تعطیل نبوده‌اند، خواهند گرفت. یکی از مبناهای اصلی برای ارایه تسهیلات کرونا، نیروی کار شاغل بیمه شده در این بنگاه‌ها است. به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده که در بنگاه فعال باشد ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. واحدهایی که به اجبار تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان خواهد بود و حداکثر تا ۲ ماه آینده وام این دسته از واحدها پرداخت خواهد شد. به گفته مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به عنوان دستمزد و ۵۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.

ضرورت تسهیل‌گری  در ارایه وام‌های قرض‌الحسنه

 عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت ابلاغ دستورالعمل‌های لازم از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی در راستای تسهیل‌گری در ارایه وام‌های قرض‌الحسنه تاکید کرد. محسن بیگلری در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه طبق قانون ارایه تسهیلات ازدواج باید با یک ضامن صورت بگیرد، تصریح کرد: سخت‌گیری در این موضوع مصداق تخلف بوده و به‌طور حتم بانک مرکزی باید به آن ورود داشته باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه از بانک مرکزی می‌خواهیم گزارش ماهانه از نحوه برخورد بانک‌ها با مشتریان در بحث ارایه وام ازدواج و حتی سایر وام‌های قرض الحسنه به مجلس ارایه کنند، افزود: گزارش‌های بانک مرکزی در این راستا باید ملاکی برای امتیاز دهی به بانک‌ها در راستای حمایت از مطالبات آنها باشد. بیگلری همچنین با اشاره به عملکرد مثبت و رو به رشد بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها و همچنین ایجاد تحول در بازار، اظهار داشت: خوشبختانه بانک مرکزی عملکرد مثبتی داشته، از این‌رو می‌خواهیم در حوزه تسهیلات‌دهی قرض‌الحسنه بانکی نیز نظارت بیشتری اعمال و در نتیجه بهبود شرایط را رقم بزند.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اسلامی یادآور شد: امیدواریم بانک مرکزی در حوزه تسهیلات‌دهی بانک‌ها نیز مانند سایر حوزه‌ها بتواند تحولی ایجاد کرده و با ابلاغ دستورالعمل‌های لازم، شبکه بانکی را ملزم به رعایت قوانین در مسیر بهبود شرایط کند.

بسته ۳ تریلیون دلاری امریکا تصویب شد

مجلس نمایندگان امریکا لایحه بسته محرک ۳تریلیون دلاری پیشنهادی دموکرات‌های مجلس را به منظور تامین کمک بیشتر در راستای مقابله با پاندمی کووید-۱۹ و حمایت از اقتصاد کرونازده این کشور تصویب کرد. اقتصاد امریکا به‌شدت از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده به‌طوری که از آغاز بحران، حدود ۳۶.۵ میلیون نفر یا به عبارتی از هر پنج کارگر بیش از یک نفر برای استفاده از کمک هزینه بیکاری ثبت نام کرده‌اند.  به گزارش رویترز، این لایحه با ۲۰۸ رای موافق برابر ۱۹۹ رای مخالف به تصویب رسید؛ لایحه‌ای که رهبران جمهوری‌خواه که کنترل مجلس سنا را در دست دارند، متعهد شده‌اند که در مسیر آن سنگ اندازی کنند؛ این در حالی است که برخی دیگر از جمهوری خواهان از سهمیه درنظر گرفته شده در این طرح برای کمک به ایالات و دولت‌های محلی حمایت کرده‌اند.  دونالد ترامپ رییس‌جمهور جمهوری خواه امریکا متعهد شده است که در صورت تصویب این لایحه آن را وتو خواهد کرد. با این حال، اقدام دموکرات‌ها می‌تواند باب دور تازه‌ای از مذاکرات را با جمهوری‌خواهان کنگره و ترامپ باز کند؛ کسانی که حرف‌هایی را درخصوص ضرورت حمایت‌های جدید بیمه‌ای و یا کاهش مضاعف مالیات در دوران پاندمی کرونا مطرح کرده‌اند.  هرچند دموکرات‌ها با هر دو طرح پیشنهادی مخالف  هستند. از ماه مارس تاکنون، دولت ترامپ با همراه کنگره امریکا در رونمایی از چهار لایحه کمک کرونایی به ارزش کلی حدود ۳ تریلیون دلار همکاری کرده و با حمایت فزاینده هر دو حزب این لوایح را تصویب کردند. با این حال، بسته پنجم نتوانسته است نظر مساعد جمهوری خواهان را جلب کند. سرنوشت تصویب نهایی این بسته هنوز معلوم نیست.

 

ارسال نظر