افزایش سالانه ۴۲۸ هزار فرصت‌ شغلی از سال 92

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۷۲
افزایش سالانه ۴۲۸ هزار فرصت‌ شغلی از سال 92

گروه کلان | در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت مقرر شد «ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا» تشکیل و سرشماری عمومی نفوس و مسکن، سال ۱۴۰۵ برگزار ‌شود. همچنین در جلسه هیات وزیران که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مهار بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان گزارش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، در این جلسه رییس‌جمهوری ضمن قدردانی از کادر پزشکی، مردم با فرهنگ کشور و شهروندان متدین که ضمن رعایت موازین بهداشتی مراسم احیاء شب نوزدهم را برگزار کردند، به آثار و آسیب‌های بیماری کرونا اشاره و اظهار کرد: تحریم‌های همه‌جانبه و مهندسی شده به علاوه بحران جهانی کرونا باعث شده که دولت دوازدهم در چنان شرایط دشواری قرار گیرد که نمونه مشابهی برای آن نمی‌توان سراغ گرفت.

روحانی در ادامه، ضمن تشکر از خدمات آقای رحمانی در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز تبریک به آقای مدرس خیابانی، از وی خواست با جدیت وظایف سنگین این وزارتخانه را در هر 3 بخش صنعت، معدن و تجارت دنبال کند.  وی همچنین با اشاره به متعدد و متنوع بودن مسوولیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تأکید کرد که این وزارتخانه نیازمند مدیریت بسیار قوی، هماهنگی و سنجیده است.  در جلسه دیروز هیات وزیران همچنین، گزارش مرکز آمار ایران درخصوص «طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۸ با تمرکز ویژه بر فصل زمستان قبل» به اطلاع اعضای دولت رسید. مطابق داده‌های این طرح که در ماه میانی هر فصل با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار کشور و تغییرات آن اجرا می‌شود، در کل سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۴۳۰ هزار نفر به خالص آمار شاغلان افزوده شده که این میزان افزایش تقریباً معادل متوسط افزایش سالانه از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ یعنی رقم ۴۲۸ هزار نفر بوده است. همچنین، از مجموع ۶۱ میلیون و ۶۶۶ هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال مورد بررسی، حدود ۱ /۴۴ درصد در گروه جمعیت فعال و ۹ /۵۵ درصد در گروه جمعیت غیرفعال قرار دارند. علاوه بر این ۳ /۸۹ درصد از جمعیت فعال کشور در زمره افراد شاغل و

 ۷ /۱۰ درصد این گروه در زمره افراد بیکار قرار داشته‌اند. جمعیت فعال، حاصل جمع جمعیت شاغل و جویای کار (بیکار) و جمعیت غیرفعال افرادی که صرفا محصل، خانه‌دار یا دارای درآمد بدون کار می‌باشند، شامل می‌شود. همچنین، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر در فصل زمستان گذشته نشان می‌دهد که ١٠,٦درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند، که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧ معادل ۱.۷ درصد کاهش یافته و نیز نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله در زمستان سال ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲.۴ درصد کاهش داشته است.  همچنین، نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در زمستان ١٣٩٨ نسبت به زمستان ١٣٩٧ به میزان ۱.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این جلسه همچنین، هیات وزیران به استناد قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و در راستای نوسازی نظام آماری و با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرا و نیز کاهش بار پاسخگویی، با تشکیل «ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا» موافقت کرد. بر این اساس، مرکز آمار ایران مکلف است نسبت به تشکیل این ستاد به ریاست رییس سازمان برنامه و بودجه و عضویت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، اقدام و سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ را با رویکرد ثبتی مبنا و پس از آن در دوره‌های زمانی معین اجرایی کند. همچنین، مطابق این تصمیم کلیه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند ضمن همکاری کامل با مرکز آمار ایران، هر نوع ریزداده و اطلاعات آماری موردنیاز را در چارچوب قانون مرکز آمار ایران، بدون مطالبه ما به ازاء در اختیار آن مرکز قرار دهند. فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء و توسعه پایگاه‌های اطلاعاتی، فعال‌سازی ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن و تحقق قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، از دیگر اهداف تشکیل این ستاد به شمار می‌رود.بر همین اساس، تصویب نامه قبلی هیات وزیران در سال ۱۳۸۶ مبنی‌بر انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر 5 سال یک‌بار لغو شد.

 

ارسال نظر