ظریف پایان تحریم‌های امریکا برای مقابله با کرونا را خواستار شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۱۵

در شرایطی که ایالات متحده با اتخاذ رویکردی ریاکارانه و خصمانه از یک طرف زنجیره تحریم‌های اقتصادی بر علیه کشورمان را سخت‌تر از قبل دنبال می‌کند و از سوی دیگر برای در امان ماندن از انتقادات اعلام می‌کند که آماده ارسال هر گونه کمک به ایران برای مقابله با پالش کروناست، وزیر خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده را که مانع عمده‌ای برای مبارزه با شیوع کرونا در کشورمان است خواستار شد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد که رونوشت آن را برای روسای همه سازمان‌های بین‌المللی و همتایان خود در سراسر جهان فرستاد، پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده را که مانع عمده‌ای برای مبارزه با شیوع کرونا در کشورمان است، خواستار شد. ظریف در این نامه تاکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کروناویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید -۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است. وزیر امور خارجه، تأثیر تحریم‌های ثانویه بر فروش نفت و همچنین دیگر صادرات کشور توسط بخش خصوصی و در نتیجه کاهش توان دولت برای تأمین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی، و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تأمین لوازم و نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایران با هدف زمین‌گیر کردن بخش هوایی ایران و اقدامات اخیر شرکت‌های امریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید -۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات امریکا بر شمرده که تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد. ظریف در پایان، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و کشورهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است که متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.

     عواقب تحریم‌ها بر سلامت مردم

ظریف در بخش‌هایی از این نامه خطاب به گوترش آورده است: این نامه را درباره موضوعی بسیار اضطراری برای شما می‌نویسم. همان‌گونه که مع‌الاسف جنابعالی و تمامی همتایان اینجانب در سراسر دنیا مستحضرید، همگی به‌طور رسمی گرفتار یک همه‌گیری جهانی شده‌ایم و کشور من جزو کشورهایی است که تاکنون بیشترین ابتلای کرونا در آنها گزارش شده است.در شرایطی که این ویروس شهرها و روستاهای ما را به سرعت در می‌نوردد، ملت مابر خلاف دیگر ملت‌های مبتلا شده دنیا از عواقب شدیدترین و گسترده‌ترین تروریسم اقتصادی تاریخ که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی از ماه می‌۲۰۱۸ توسط دولت ایالات متحده در پی نقض تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، رنج می‌برد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید می‌کند: اگرچه تجهیزات پزشکی، پزشکان، پرستاران، بهیاران و دیگر دست‌اندرکاران بهداشتی ما جزو بهترین‌ها در دنیا هستند، اما تلاش‌های ما در تشخیص و درمان بیماران و مبارزه با شیوع کرونا و در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده مواجه شده است.رژیم تحریم‌های غیرقانونی امریکا علاوه بر هدف‌گیری تجارت مشروع ما با دنیا، بر تمامی بخش‌های اقتصاد ایران تأثیر منفی گذاشته و این در حالی است که وزیر خارجه امریکا به مردم ما می‌گوید که «اگر می‌خواهند گرسنه نمانند» دولتشان می‌بایست تسلیم دستورات وقیحانه بیگانگان شود. اکنون همان مقام امریکایی با بی‌شرمی تمام تا آنجا پیش رفته که علناً ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زیاده خواهی‌های غیرقانونی و نامربوط مشروط کرده است.

     تنبیه دسته‌جمعی مردم ایران

او با اشاره به ضرورت ورود سازمان ملل به این رفتار وقیحانه می‌نویسد: کاملاً واضح است که دولت ایالات متحده سیاست تنبیه دسته جمعی مردم ایران را از جمله از طریق محرومیت آنها از خرید اقلام بشردوستانه بر خلاف شعارهایی که مکرراً توسط دولتمردان امریکایی اعلام می‌شود--در پیش گرفته است. آنچه که تا اینجا و متأسفانه برای جامعه بین‌الملل نامشخص باقی مانده این است که تروریسم اقتصادی امریکا چگونه به‌طور مشخص و البته مستقیم--تلاش‌های ما برای مبارزه با همه‌گیری کرونا در ایران را به شرح ذیل تضعیف کرده است: - تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده صادرات نفت و اقلام تولیدی را برای ایران به‌شدت سخت کرده و بنابراین نه تنها بخش دولتی که تهیه و تدارک غذا و داروی یارانه‌ای و دیگر کالاهای اساسی برای مردم ایران و به‌ویژه آسیب پذیرترین قشر جمعیت را برعهده دارد هدف قرار داده بلکه به تضعیف کل بخش خصوصی ما که مسوول تأمین کالا، ارایه خدمات و اشتغالزایی برای مردم می‌باشد، منجر شده است.

  تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریباً غیرممکن می‌سازد و حتی اگر یک شرکت خارجی حاضر باشد اقلام مورد نیاز را به ایران بفروشد و ما بهای آن را از طریق دارایی‌هایمان در خارج از کشور بپردازیم، باز هم تحریم‌های درهم تنیده امریکا در حوزه حمل و نقل و کشتیرانی، بیمه و بخش‌های مالی و بانکی چنین تجارتی را برای طرفین امکان ناپذیر می‌کند.

   تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده هزاران شهروند ایرانی را در خارج از کشور سردرگم کرده و آنها را در معرض اختلال فراوان پروازها در فرودگاه‌های اروپایی قرار داده است. در واقع، قطع ارتباط فرودگاه‌های اروپایی با هواپیمایی ایران ایر طی روزهای گذشته به هیچ عنوان به شیوع کرونا مربوط نبود بلکه مستقیماً به تحریم خرید و نصب نرم‌افزار به روز شده برنامه‌ریزی پرواز توسط امریکا مربوط می‌شود. چنین اقدامات ظالمانه‌ای هزاران خانواده ایرانی را در اضطراب و فشار ناخواسته در شرایط بحران مبارزه با کرونا قرار داده است .

  علاوه بر هدف‌گیری معیشت، دسترسی به مراقبت بهداشتی و دارو و نیز عبور و مرور مردم ایران، تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده حتی دسترسی شهروندان ما به اطلاعاتی که دولت به منظور مبارزه با کرونا منتشر می‌کند را محدود کرده است.

ظریف در بخش‌های پایانی این نامه تاکید می‌کند: عالیجناب، چگونه ممکن است محرومیت مردم ایران از دارو و دسترسی به اطلاعات مربوط به درمان کرونا به نفع دنیا و دیگر ملت‌ها تمام شود؟با توجه به مطالب فوق الاشاره دولت ایالات متحده می‌بایست به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فوراً تمامی تحریم‌هایی را که به صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده لغو نماید. به همین منظور، لازم است که سازمان ملل و اعضای آن به این خواسته مردم ایران در توقف سیاست شرورانه و بدون ثمر دولت امریکا علیه ایران توجه کافی مبذول دارند.موجب امتنان خواهد بود این نامه را به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر نمایید.

 

ارسال نظر