ورود نیروهای مسلح برای خلوت‌سازی شهرها

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۱۴
ورود نیروهای مسلح برای خلوت‌سازی شهرها

گروه ایران|

پنجشنبه 22 اسفندماه بود که مقام معظم رهبری در نامه‌ای خطاب به سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: «این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.» به فاصله یک روز بعد از انتشار نامه مقام معظم رهبری، دیروز نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد. جلسه‌ای که در جریان آن تصمیم‌سازی‌های عملیاتی برای مقابله با این چالش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت بر اساس اعلام سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح (در روز جمعه) اعلام شد که روال خلوت‌سازی شهرها به عنوان یک ضرورت جدی طی 24ساعت آینده از سوی نیروهای مسلح آغاز خواهد شد. تصمیمی که به اعتقاد کارشناسان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که برای مقابله با چالش کرونا می‌بایست انجام شود. به گزارش روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح، در پی دستور فرمانده کل قوا به رییس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی در این ستادکل برای مبارزه با ویروس کرونا، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) به ریاست سردار سرلشکر «محمد باقری» رییس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد. اما چهره‌های دیگری که در قالب قرارگاه مرکزی در این نشست حضور داشتند، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه، سردار «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی، سردار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح، سردار «غلامرضا محرابی» معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله حاضران در این جلسه بودند.در این جلسه، جزییات تشکیل این قرارگاه و ساختار آن بررسی و تصمیم‌گیری شد. بعد از پایان نشست اما رییس ستاد کل نیروزهای مسلح روز جمعه تاکید کرد: کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

     تصمیمات مهم قرارگاه بهداشتی و درمانی

ستاد کل نیروهای مسلح

سردار سرلشکر سیدمحمدحسین باقری روز گذشته بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح در مصاحبه با خبرنگاران گفت: سامانه نرم افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده است که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت. افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شوند و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود. سردار باقری افزود: در بخش لجستیک نیز در بخش تامین ماسک تخصصی ان‌۹۵ برای کادر بیمارستانی و همچنین سایر تجهیزات بیمارستانی و از جمله لباس، وزارت دفاع خط تولید مفصلی ایجاد کرده و توان تولید کیت تشخیص کرونا نیز ایجاد شده و در مورد ماسک معمولی هم به میزانی که اعلام شده از طریق وزارت دفاع و همچین بسیج اصناف سازماندهی شده است و در آینده‌ای نزدیک این کار توسعه خواهد یافت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در بخش تامین کادر درمانی نیز که از جمله مشکلات اساسی ماست و با توجه به اینکه کادر درمانی اکثر بیمارستان‌ها در مدت بیست و چند روز گذشته خسته هستند، سازماندهی کردیم که عزیزان بسیجی ما و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و علاقه‌مند و داوطلب و همچنین سربازان متخصص رشته‌های مرتبط و بازنشستگان و سایر اقشار سابقه‌دار و متخصص به‌کارگیری شوند و افرادی که نیاز به آموزش تکمیلی دارند نیز دوره یک هفته‌ای آموزش ببینند تا در خدمت پرستاران باشند.

     خیابان‌ها، جاده‌ها و فروشگاه‌ها خلوت می‌شوند

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان موضوع خلوت کردن مکان‌های عمومی و محل تجمعات را یکی از حلقه‌های مفقوده برای مقابله با این بیماری عنوان کرده‌اند، سردار باقری گفت: همچنین کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ ساعت آینده انجام خواهد شد. از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنند  تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود و انتظاری که در حکم فرمانده کل قوا نیز وجود داشت این بود که راه‌های اساسی از جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ شود که در جلسه اخیر تصمیمات مهمی گرفته شد و امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیمات جلوی شیوع بیشتر بیماری گرفته شود. هر انتظاری که وزارت بهداشت دارد و در بخش کشوری توانمندی لازم برای آن وجود نداشته باشد، اعلام کند تا ما به کمک آن بیاییم و امیدواریم این اتفاق بیفتد که با همکاری همه بخش‌ها زنجیره این بیماری قطع شود.

     ارایه ظرفیت بیمارستانی نیروهای مسلح

به بیماران کرونایی

سردار باقری همچنین روز جمعه بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح افزود: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری مردم زنجیره بیماری انتقال بیماری کرونا را قطع می‌کند و امیدواریم که جلوی شیوع بیشتر این بیماری هر چه سریعتر گرفته شود. از همان روز اول که این ویروس پیدا شد قرارگاه نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا در ستاد کل و با حضور نیروهای مسلح، ارتش و سپاه نیروی انتظامی و وزارت دفاع تشکیل شد و با امر فرمانده معظم کل قوا سطح قرارگاه به عالی‌ترین سطح نیروهای مسلح ارتقا یافت و جمعه اولین جلسه آن با حضور فرماندهان نیروهای مسلح، وزیر دفاع و دکتر جمشیدی نماینده وزیر بهداشت برگزار شد. علاوه بر تصمیمات متعدد و ۱۰ دستورالعمل اجرایی گذشته تصمیمات مهم و اساسی خوبی اتخاذ شد و نیروهای مسلح هم‌اکنون در مساله بهداشت محیط در اکثر شهرهای کشور فعال هستند و از جمله در بخش درمان، ۲ هزار تخت از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح در اختیار بیماران کرونایی یا مشکوک به آن قرار گرفته است و برای در اختیار قراردادن ۷۰ درصد این ظرفیت به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم در حالی که این میزان در بخش کشوری یعنی بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی تقریبا ۸ درصد است.رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در بخش استراحت گاه‌های قبل و بعد بیمارستانی نیز دوستان وزارت بهداشت تقاضای اختصاص ۱۰ هزار تخت را داشتند که همه آن را برعهده گرفتیم و ۴ هزار تخت آن آماده و فعال شده که البته همه آن مورد استفاده قرار نگرفته است و ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد.

 

ارسال نظر