اگر اروپا آمادگی دارد بسم‌الله

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۳۳
اگر اروپا آمادگی دارد بسم‌الله

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه ممکن است شیوع ویروس کرونا یک حمله بیولوژیک از سوی برخی از کشورها علیه تعدادی دیگر از کشورها باشد، اظهار کرد: تئوری مختلفی در کشور و سطح بین‌الملل در این زمینه مطرح شده و باید منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در مورد این ویروس به کدام جهت است. به گزارش ایسنا موسوی ادامه داد: در مورد این موضوع که آیا این ویروس یک بیماری واگیردار طبیعی با منشأ خاص یا حمله بیولوژیک است ما اطلاعی نداریم و زمانی که نتیجه تحقیقات در این زمینه مشخص شد می‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم. سید‌عباس موسوی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در مورد نامه‌نگاری‌های روز گذشته علی لاریجانی به اتحادیه بین‌المجالس در مورد شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران جهت مبارزه با این ویروس و کنترل شیوع آن، اظهار کرد: قطعا وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور در عرصه همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با این ویروس منحوس استفاده می‌کند که یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت دیپلماسی پارلمانی است که خوشبختانه در کشور ما از ظرفیت بالایی برخوردار است و تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه داد: اقدام آقای لاریجانی اقدام مثبت و خوبی بوده است و ما از ظرفیت‌های داخلی خود در وزارت خارجه از جمله معاونت مجلس شورای اسلامی و معاونت اقتصادی برای کمک به دیپلماسی پارلمانی استفاده می‌کنیم.  ما از هرگونه تحرکی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه انجام دهد استقبال کرده و امیدواریم که پاسخ مثبتی دریافت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر خودداری ایران از اجازه دسترسی این سازمان به دو مکان در ایران که این آژانس مدعی است تهران در آن فعالیت هسته‌ای اعلام نشده داشته است، تصریح کرد: این یک بحث فنی و حقوقی است ادعایی که کردند سایت نبوده سایت تعریف خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه ایران فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، تصریح کرد: بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌مبنا و پایه توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد. این دیپلمات کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه چارچوب همکاری‌های ایران با آژانس مشخص است، اظهار کرد: آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعای پوچی که هر رژیم و فردی مطرح می‌کند نباید مبنای سوال آژانس باشد. ما مبنای این اقدام آژانس را درست نمی‌دانیم این امر حقوقی نیست و ادعاهایی که مطرح می‌شود باید پایه و اساسی داشته باشد، بنابراین آژانس نباید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها ادعاهایی را مطرح کند. موسوی تاکید کرد: چنین رویکردی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعا سازنده نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به این سوال به تماس تلفنی چند روز پیش وزیر امور خارجه با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در این تماس گزارش اخیر آژانس و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شد و ما از هر فرصتی که به دست بیاید برای تبیین نظرات خود استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این نکته را با جدیت با مقامات اروپایی و کشورهای مختلف در میان خواهیم گذاشت و مبنای موضع خود را برای مقامات اروپایی و اعضای آژانس تشریح کرده و خواهیم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد بیانیه شب گذشته اتحادیه اروپا، اظهار کرد: این بیانیه را نیز در راستای بیانیه‌های قبلی اتحادیه اروپا یا به نوعی بیانیه‌درمانی می‌دانیم اگر اروپایی‌ها آمادگی دارند بسم‌الله، آنها باید به تعهدات‌شان در برجام عمل کنند به نحوی که منافع اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی تامین شوند. موسوی در همین چارچوب اظهار کرد: هر موقعی که اروپایی‌ها گام‌های عملی برای اجرای تعهداتشان در برجام بردارند ایران به تعهدات قبلی خود بازخواهند گذشت. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست در مورد اقدامات کشور برای استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور برای مبارزه با ویروس کرونا در ایران گفت: در شرایطی هستیم که همه باید به هم کمک کنند ما شاهد درخواست‌های خیرین ایرانی مقیم خارج از کشور برای ارسال کمک به هموطنان در داخل کشور بوده‌ایم در همین چارچوب سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان اعلام آمادگی کرده‌اند که کمک‌های نوع‌دوستانه و مردمی از جاهای مختلف را به صورت نقدی یا غیرنقدی بپردازند. اکنون به اقلام ضروری برای درمان نیاز داریم و اگر کمک‌های نقدی ارسال شود با آنها اقلام مورد نیاز جامعه پزشکی کشور و مردم خریداری خواهد شد. همان‌طور که اشاره کردم سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور از آمادگی برای همکاری در این زمینه برخوردارند و امیدوارم که با کمک و یاری هم بتوانیم بر این موضوع غلبه کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‌های امریکا علیه کشورمان، ایران در شرایط غیرهمسطحی با سایر کشورها در مقابله با کرونا است و تحریم‌ها در این زمینه موانعی را ایجاد کرده، اقدامات وزارت خارجه در این ارتباط چیست، گفت: ما اعلام کرده‌ایم تحریم‌های یک جانبه، ظالمانه و غیرقانونی امریکا که در راستای فشار حداکثری آنها علیه ایران است بر رفاه عمومی و سلامت مردم ایران اثر گذاشته است. وی با بیان اینکه دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی نباید جزو تحریم‌ها باشد و امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این اقلام تحریم نیست، گفت: ولی عملا امریکایی‌ها راه هر گونه مبادلات و مراودات بانکی را برای خرید این اقلام بسته‌اند و با پررویی تمام ادعا می‌کنند که دارو و غذا جزو تحریم نیست.

وی افزود: ما آمادگی داریم که همه راه‌ها برای کاهش فشار بر ملت ایران را امتحان کنیم و به امریکایی‌ها نیز گفته‌ایم که اگر صداقت دارند و به واقع مدعی دلسوزی برای ملت ایران هستند که البته ما در صداقت و اظهارات آنها شک داریم حداقل در این شرایط که مردم ایران نیاز دارند تحریم‌ها را بردارد. آنها می‌توانند با آزاد گذاشتن بانک‌ها و موسسات مالی و تجاری بین‌المللی راه ورود اقلام پزشکی را به کشور ما باز کنند ولی همان‌طور که اشاره کردم ما به ادعا و صداقت آنها شک داریم.

 

 

ارسال نظر