سررسید وام‌های مرتبط با کسب و کارها دو ماه عقب می‌افتد

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۰۷
سررسید وام‌های مرتبط با کسب و کارها دو ماه عقب می‌افتد

ربیعی: کرونا مساله اول دولت و کشور است

از آخرین نشست خبری سخنگوی دولت در هفته گذشته تا نشست رسانه‌ای روز گذشته؛ حوادث و رخدادهای فراوانی در سطح سیاست و اجتماع و...کشور به وقع پیوسته است؛ حوادثی که مهم‌ترین آنها شاید شیوع ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت به کارگری یک عزم همگانی برای عبور از چالش پیش رو باشد. یک هفته قبل بود که علی ربیعی دوشادوش حریرچی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا راهی ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری شدند تا آخرین برنامه‌های دولت برای حمایت از سلامتی مردم را تشریح کنند؛ اما کمتر از یک روز بعد از این جلسه بود که خبر رسید حریرچی به کرونا دچار شده و خبرنگاران حاضر در نشست هم برای اطمینان از سلامی خود راهی مراکز درمانی شدند تا بعد از تست دادن از سلامتی خود مطمئن شوند. همین وضعیت باعث شد تا سخنگوی دولت نشست‌های رسانه‌ای‌اش را به صورت ویدئو کنفرانس و بدون حضور فیزیکی خبرنگاران برگزار کند.  سخنگوی دولت در اظهاراتش کرونا را مساله اول دولت و کشور عنوان کرد و گفت: مردم ما در این روزها بیش از گذشته کنار یکدیگر هستند و به دولت کمک می‌کنند تا با همدلی بر کرونا غلبه کنیم. علی ربیعی ظهر دیروز که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: سلام بر مردم ایران که این روزها بیش از هر دوره دیگری در کنار هم هستند، به دولت کمک می‌کنند و به امید خدا به این رنج جامعه غلبه خواهیم کرد. کرونا مساله اول کشور و دولت است البته این موضوع تمام دنیا را درگیر کرده و با قدرت شیوع زیاد در اقصی نقاط جهان شاهد قربانیان آن هستیم. ربیعی تصریح کرد: تلاش ما این است که با همکاری دولت و همدلی مردم شریف ایران نه‌تنها این بلای عظیم را پشت سر خواهیم گذاشت بلکه در پسا بحران کرونا سطح سلامت کشور را ارتقا دهیم تنها در این راه است که می‌توان از فاز درمان عبور کرد و وارد فازهای دیگر شد.

   تسهیلات استمهال بدهی مالیاتی

وی با بیان اینکه دولت ستادی را در این باره تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکارهایی را ارایه دهند، ابراز داشت: برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وام‌های مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به عقب بیفتد. این مساله فردا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و همتی رییس بانک مرکزی اطلاع‌رسانی‌های لازم را می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی تسهیلاتی ارایه شود و اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح شود. هرچند فکر می‌کنیم اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. ربیعی همچنین گفت: مقرر شد درباره تشکیل مجامع شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته تصمیمات حمایتی از سوی دولت اتخاذ شود. از جمله مسائل دیگر مطرح شده هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این خصوص هم به مردم خصوصاً طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نخواهد شد. سخنگوی دولت اضافه کرد: رفع ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالاهای مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صمت واگذار شد.

   مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود

سخنگوی دولت درباره تدابیر لازم برای تعطیلی مدارس تا پایان سال ۹۸ گفت: بر اساس تماس‌های تلفنی با وزیر آموزش و پرورش و مسوولان مربوطه، مدارس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود و در صورت لزوم برای هفته آینده نیز روز پنجشنبه غروب یا جمعه صبح جلسه ستاد خواهیم داشت و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. ربیعی با قدردانی از تدابیر و شیوه آموزشی سازمان صدا وسیما گفت: آموزش‌های از راه دور که تدابیر آن از پیش طراحی شده بود، ادامه خواهد داشت.

وی درباره نگرانی‌ها درباره گران فروشی‌ها و احتکار اقلام مقابله با ویروس کرونا گفت: خوشبختانه کالای اساسی مورد نیاز امروز به وفور در کشور وجود دارد، بر اساس وارداتی که قبلا انجام دادیم ذخایر کشور به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ نگرانی برای کمبود این اقلام وجود ندارد. سخنگوی دولت بیان کرد: قیمت‌های ارزاق عمومی از جمله گوشت در بازار کنترل شد و امروز به تعادل خود بازگشته است. حتی در گوشت گوساله مازاد تولید برای بازار داریم و تقاضا نیز کاهش یافته است. در این شرایط دولت به سرعت بازار را از گوشت و مرغ اشباع کرد تا مردم احساس کمبود نکنند.

   بیش از ۷۰۰ داروخانه برای فروش و توزیع ماسک و ژل ضدعفونی تعیین شدند

سخنگوی دولت اظهار داشت: شوک اعلام بیماری مصرف کاذب در بازار ایجاد کرد مردم احساس کردند شاید کمبود ایجاد شود و تقاضای کاذب ایجاد شد؛ این کار دولت را در زمینه ماسک با مشکل رو به رو کرد، به هر حال تصمیم گرفتیم ماسک را وارد کنیم که ماسک وارداتی در حال ورود به بازار است تا به تولیدات داخلی کمک کند. وی افزود: همچنین از اتحادیه‌های پوشاک درخواست شد تا تولیدکنندگان برای تولید ماسک تغییر کاربری بدهند که پارچه‌های مخصوص مورد نیاز هم به آنها داده شده است و تولیدات آنها به شوکی که وارد شده پاسخ خواهد داد. ربیعی در ادامه از ارایه تسهیلات برای صدور مجوز برای راه‌اندازی کارخانه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده خبر داد و گفت: تعرفه واردات ماسک را کاهش دادیم و بیش از ۷۰۰ داروخانه در سراسر کشور برای فروش و توزیع ماسک و ژل ضدعفونی تعیین شده‌اند که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره بسته شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و تمهیدات دولت در این باره گفت: بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه با همسایگان بوده است. در عین حال وجود فرهنگ مشترک و فاصله کم زمینه‌ای شد که ما بخشی از مراودات خود را برای تامین ارز مورد نیاز با همسایگان انجام دهیم. سخنگوی دولت بسته شدن مرزهای همسایگان برای اقتصاد کشور را زیانبار عنوان کرد و گفت: اولین تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بود و هیات‌هایی با عراق، ترکیه امارات و افغانستان مذاکراتی صورت دادند. هم‌اکنون گمرکات عراق باز شده است و بر اساس پروتکل به تفاهم رسیده‌ایم تا ایزولاسیون کالاها و رعایت تمام مسائل بهداشتی برای آسوده خاطر بودن مصرف‌کنندگان انجام شود.

   طرف‌های درگیر در بحران سوریه را

به خویشتنداری دعوت می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایران پرس» درباره پیشنهاد ایران برای نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه و تاثیر آن در حل مشکلات سوریه گفت: جناب آقای دکتر روحانی در یکی،دو روز گذشته تماس‌های تلفنی مکرر هم با روس‌ها و هم ترکیه صورت- اردوغان و پوتین- داشته‌اند و مذاکرات مفصلی در این زمینه صورت گرفت، هیات‌هایی از وزارت امور خارجه و نیرو به روسیه خواهند رفت. وی ادامه داد: وضعیت نگران‌کننده ادلب را به دقت تحت نظر داریم و نسبت به توافقنامه آستانه نگران هستیم و معتقدیم توافقات آستانه می‌تواند مبنای بسیار خوبی در این زمینه باشد؛ پیشنهاد ایران برای مذاکرات سه جانبه با ترکیه و سوریه در جهت این بود که آمادگی ایجاد شود و قطعا با همکاری‌های آستانه مذاکرات را پیش می‌بریم. سخنگوی دولت با بیان اینکه مذاکرات سه‌جانبه می‌تواند کمک بسیار زیادی برای حل بحران باشد، گفت: وقوع بحران انسانی جدید در سوریه که خارج از تحمل جامعه زخم دیده سوریه است، ما را نگران می‌کند همه طرف‌ها را به‌طور جدی به خویشتنداری دعوت می‌کنیم از دولت‌های دوست درگیر در این بحران می‌خواهیم که به حقوق حاکمیتی سوریه و توافقات پیشین احترام بگذارند و به جای استفاده از زور و مسائل نظامی به گفت‌وگو بازگردند؛ همه تلاش ما بازگشت به گفت‌وگو‌ها است.

 

 

 

ارسال نظر