برخورد بی‌رحمانه با محتکران لوازم بهداشتی و دارویی

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۰۶
برخورد بی‌رحمانه با محتکران لوازم بهداشتی و دارویی

گروه ایران|

24 ساعت بعد از اظهارات مهم دادستان کل کشور در خصوص برخورد جدی با محتکران و متخلفان بازار سلامت و درمان کشور که سقف مجازات‌های مطرح شده در این خصوص را تا مرحله افساد فی‌الارض نیز عنوان کرد؛ رییس دستگاه قضا هم خطاب به دادستان‌های سراسر کشور اعلام کرد که مسوولان قضایی و قضات در این خصوص نباید گذشت و رحمی داشته باشند و هر شخص یا اشخاصی که در این زمینه تخلفی را انجام داده باشند، باید بدون رحم و با شدیدترین احکام قضایی مواجه شوند تا در نهایت بازدارندگی مورد نظر مردم و مسوولان محقق شود. حجت‌الاسلام رییسی با تشریح متخلفان این حوزه و با دسته‌بندی جرم‌های رخ داده در این زمینه گفت: هر فعل و انفعالی که موجب گسترش اضطراب و شیوع نگرانی در میان مردم شود باید با شدیدترین برخورد مواجه شوند. بر همین اساس است که رییس قوه قضاییه از دستگیری بیش از 20محتکر کالای پزشکی در تهران خبر می‌دهد و اعلام می‌کند این روند در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها دنبال خواهد شد. با ورود به چهاردهمین روز از ثبت اولین مورد از ابتلا به بیماری کرونا در کشور اما به نظر می‌رسد، هماهنگی‌های اجرایی، تقنینی و قضایی برای مقابله با بیماری کرونا هر روز ابعاد و زوایای تازه‌ای پیدا می‌کند و مسوولان ارشد کشور تلاش می‌کنند تا تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با این ویروس به کار بگیرند؛ دیروز رییس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور گفت: به احتکار‌کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تقدیر از زحمات دست‎اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: توجه به مقوله بهداشت در برخورد با ویروس منحوس کرونا و درمان افراد مبتلا به آن برای کشور یک ضرورت است و همه باید از نظر کارشناسی پزشکان تبعیت کنند. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه دست‎اندرکاران حوزه بهداشت و درمان با مجاهدت و ازخودگذشتگی شبانه روز برای برخورد با ویروس کرونا و تضمین سلامت جامعه تلاش می‎کنند، تصریح کرد: ما هم در دستگاه قضایی وظیفه خود می‎دانیم که در همه بخش‎ها با مجاهدان عرصه بهداشت و درمان همکاری داشته باشیم تا هر چه زودتر با یک همدلی جمعی شاهد کاهش مشکلات این ویروس و رفاه و سلامت جامعه باشیم. حجت‌الاسلام رییسی در ادامه با دسته‎بندی جریانات و گروه‎هایی که دنبال سوءاستفاده از وضعیت به وجود آمده هستند، تصریح کرد: دشمنان تلاش کردند با بحرانی جلوه دادن جامعه و دروغ‎پردازی و بسیج رسانه‎هایشان نهایت استفاده را از شیوع ویروس کرونا برای التهاب‎آفرینی در کشورمان ببرند و با این کار دشمنی خود را بیش از پیش نشان دادند.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گاهی می‎بینیم که این رسانه‎ها برای اضطراب‎آفرینی در جامعه، در کنار انتشار یک یا دو خبر از کشور‌های دیگر که کانون شیوع ویروس یا درگیر آن هستند، با تجمیع و انتشار قریب به ۳۰ خبر درباره ایران در یک مقطع خبری تلاش می‎کنند نوعی دلهره بین مردم ما ایجاد کنند.

رییسی گروه دوم را شایعه‎سازان و شایعه‎پراکنان دانست که با بزرگ‎نمایی اخبار و خبرسازی کاذب، می‎خواهند مردم را دچار اضطراب و دلهره کنند و ادامه داد: دسته سوم سودجویان و محتکران هستند که کالای پزشکی مورد نیاز مردم را احتکار می‎کنند که اقدام آنها با هیچ منطق اخلاقی و اسلامی و انسانی سازگار نیست و برای ما هم قابل قبول نیست.

   بازی با جان مردم

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مساله گذشت، همان‎طور که در دوران جنگ تحمیلی که مردم فرزندان خود را برای مقابله با دشمن به جبهه می‎فرستادند، عده‎ای کالا‌های مورد نیاز مردم را احتکار می‎کردند، الان هم عده‎ای با زندگی مردم سوداگری می‎کنند. رییسی با تأکید بر لزوم برخورد مسوولان ذی‌ربط با این مساله تأکید کرد: خوشبختانه دادستانی تهران بیش از ۲۰ نفر از محتکران کالا‌های پزشکی را دستگیر و انبار‌های آنها را کشف کرده و تحویل وزارت بهداشت کرده است که امیدواریم به سرعت در بازار توزیع شود. رییس قوه قضاییه با اشاره به افزایش ۵ تا ۱۰ برابر تولید کالا‌های بهداشتی مورد نیاز مردم و تقدیر از دست‎اندرکاران این حوزه متذکر شد: در کنار امر تولید، مساله توزیع و نظارت بر شبکه توزیع هم ضروری است و باید سازوکار آن را در وزارتخانه و سازمان‎های مسوول افزایش دهیم. رییسی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام نظارت بر توزیع کالا افزود: باید معلوم شود ماسکی که تولید می‎شود، چگونه توزیع می‎شود و از مرحله تولید تا توزیع در داروخانه‎ها چه فرایندی را طی می‎کند تا به دست مردم می‎رسد تا سودجویان فرصت سوداگری پیدا نکنند. رییس قوه قضاییه، برخورد با متخلفین و متجاسرین به قانون را امری بسیار مهم دانست و به دادستان‎ها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران در نظام عرضه کالا‌های پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرت‎آموز داشته باشند تا همه بدانند سلامت، امنیت و نیاز مردم برای دستگاه قضایی اهمیت دارد و با هیچ چیزی قابل معامله نیست.

    اهمیت تامین اقلام اساسی

رییسی در ادامه، بار دیگر بر تأمین کالا‌های اساسی مردم در آستانه عید نوروز تأکید کرد و گفت: مردم از مسوولان انتظار دارند در ایام پایانی سال بر قیمت‎ها و نحوه عرضه کالا‌های مورد نیاز آنها نظارت کنند که قبلاً هم در این باره به مسوولان وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان تذکر داده‎ام. رییس قوه قضاییه افزود: گزارش‌های خوبی از بازار نمی‎رسد و باز هم تأکید می‎کنم نظارت بر قیمت و کیفیت کالا‌ها امری ضروری است و دستگاه‎های مسوول باید وارد میدان شوند و هرجا نیاز باشد، دستگاه قضایی هم کمک می‎کند تا مردم روز‌های پایانی سال را با آرامش بگذرانند. رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر جدیت قوه قضاییه برای حفظ سلامت زندانیان اظهار داشت: از اولین روز‌های شیوع این بیماری، همکاران ما در زندان‎ها اقدامات و تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دادند. امروز هم همکاران ما در زندان‎ها خود را موظف به تأمین بهداشت زندان و سلامت زندانیان می‎دانند و همکاری‎های خوبی هم در این خصوص با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

رییس دستگاه قضا افزود: هر ساله در آستانه سال نو به زندانیان مرخصی اعطا می‌شد، اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده، زودتر از موعد بخشنامه‎ای صادر کردیم تا زندانیان بیشتری بتوانند از این مرخصی بهره‎مند شوند که تا امروز هزاران نفر از آنها مشمول این مرخصی شده‎اند. رییسی با تقدیر از تلاش شبانه روزی همکاران قضایی در ترخیص جمع زیادی از زندانیان، گفت: خبر داریم که در برخی محاکم، شیفت‎های شبانه روزی برای پذیرش وثیقه و تسریع در فرآیند اعطای مرخصی برقرار شده است. لازم است از همه ظرفیت‎های بخشنامه صادره برای اعطای حداکثری مرخصی به زندانیان تا جایی که امنیت جامعه را مخدوش نکند، استفاده شود. رییس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که این اقدام در بازاجتماعی شدن زندانیان و همچنین تأمین بهداشت آن دسته از زندانیانی که قانوناً امکان بهره‎مندی از مرخصی ندارند، تاثیرگذار باشد.

 

 

ارسال نظر