آرایش سیاسی مجلس یازدهم

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۰۲
آرایش سیاسی مجلس یازدهم

گروه ایران|

کمتر از 8ساعت بعد از پایان رسمی انتخابات مجلس یازدهم و در شرایطی که ردصلاحیت‌های گسترده باعث شده بود تا دایره گزینش‌ها تنگ‌تر از قبل شود و همین موضوع باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در میان فعالان حزبی شده بود؛ وزارت کشور نتایج ابتدایی انتخابات در پایتخت و برخی شهرها و کلان‌شهرها را اعلام کرد. نتایجی که مطابق پیش بینی‌ها حکایت از پیروزی اصولگرایان (جبهه پایداری و ائتلاف فراگیر) در پایتخت و سایر استان‌ها داشت. بعد از اصولگرایان اما طیف‌های مستقلین و طرفداران دولت توانستند جایگاه بعدی را در فرآیند کلی انتخابات به دست آورند و در نهایت طیف‌های میانه رو و اصلاح‌طلب که با توجه به ردصلاحیت‌های گسترده نتوانستند در بسیاری از حوزه‌ها نامزدی را برای رقابت به مردم معرفی کنند قرار می‌گیرند. بر این اساس ترکیب مجلس یازدهم را می‌توان ترکیبی از اصولگرایان در یک سو به عنوان اکثریت و طیف‌های مستقل و طرفداران دولت در سوی دیگر به عنوان فراکسیون اقلیت در نظر گرفت. شمایلی که نشان می‌دهد سال‌های پایانی فعالیت‌های دولت نه در جمع گروه‌های میانه رو و اصلاح‌طلب بلکه در جوار چهره‌های منتقد دولت سپری خواهد شد. بر اساس اعلام وزارت کشور تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت 16: 15 چهره‌هایی چون، محمدباقر قالیباف در راس لیست تهران قرار داشت و بعد از او سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سیدمحسن دهنوی، سیدمحمود نبویان، محسن پیرهادی، سید احسان خاندوزی، ابوالفضل عمویی، فاطمه رهبر، اقبال شاکری 10 نام ابتدایی بالای لیست را تشکیل می‌دهند و بعد از این اسامی چهره‌های دیگر اصولگرا چون بیژن نوباوه، مجتبی توانگر، روح‌الله ایزدی‌خواه، احمد نادری، سید‌نظام‌الدین موسوی، عبدالحسین روح‌الامینی، زهره الهیان، مالک شریعتی، ‌مهدی شریفیان، سیدرضا تقوی، سمیه رفیعی، سید‌علی یزدی‌خواه، علی خضریان، فاطمه قاسمپور؛ مجتبی رضاخواه، رضا تقی‌پور، غلامحسین رضوانی، زهره لاجوردی و عزت‌الله اکبری‌تالار‌پشتی 30 نفر بالای لیست را تشکیل می‌دهند؛ نفر 31 در این لیست یامین‌پور است و بعد از او اسامی چون حمید رسایی و علی جعفری قرار گرفته‌اند. اما از میان چهره‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب محجوب در جایگاه سی و چهارم نشست است و بعد از او سهیلا جلودارزاده (36) و مجید انصاری (37) قرار داشتند و متعاقب آن مصطفی کواکبیان در جایگاه سی و هشتم قرار گرفته است. شکل و شمایلی که نشان می‌دهد بیشتر از دو‌سوم ترکیب مجلس دهم در مجلس یازدهم دچار تغییر شده است.  در این میان بخشی از شعارها و وعده‌های راهیافتگان به بهارستان در خصوص نحوه مواجهه و تعامل با دولت بوده است. بر فرض ترکیب اصولگرای این مجلس و با توجه به اظهارنظرهای تند نامزدهای آن و منتخبان کنونی نحوه تعامل این مجلس با دولت مورد توجه ناظران مسائل سیاسی است. روحانی رییس‌جمهوری در نشست خبری خود درباره ابهامات موجود در این زمینه تاکید کرده است: «قانون اساسی داور و مبنای ما با مجلس آینده است.» اینکه اما مجلس آینده به ریاست احتمالی یکی از رقبای انتخاباتی رییس‌جمهوری تا چه اندازه در کنار و نه مقابل برنامه‌های دولت قرار گیرد و برنامه‌های آینده دولت تا چه میزان در مجلس مورد تایید قرار گرفته و قابلیت اجرا خواهد یافت علامت سوالی است که از خرداد ماه به‌آن پاسخ داده خواهد شد.

   تغییرات ساختاری در پارلمان

در آخرین اخبار در خصوص انتخابات اما سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: سرنوشت ۱۶۸ کرسی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تغییر می‌کند. «سید‌اسماعیل موسوی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، با بیان اینکه تجمیع نتایج آرا برای بیان میزان مشارکت انجام نشده است، گفت: اسامی ۳۶ نفر نخست نامزدهای تهران تاکنون مشخص شده است. میزان مشارکت در ۲۰۸ حوزه انتخابیه با تجمیع نتایج شعب باید انجام شود که هنوز تجمیع و صورتجلسه نهایی نشده و آمار دقیق از این حوزه‌ها به دست نیامده است. او افزود: به دنبال این هستیم هرچه سریع‌تر تجمیع را انجام دهیم و میزان مشارکت را اعلام کنیم. اگر پیش دستانه عددی را اعلام کنیم ممکن است با عدد نهایی مغایرت داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه۱۳ نماینده فعلی مجلس به مجلس راه یافتند، یادآورشد: سرنوشت ۱۶۸ کرسی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تغییر می‌کند. دبیر ستاد انتخابات با اشاره به اینکه در ۳۶ نفر نخست بیان شده تغییر خاصی ایجاد نشده است، اظهار کرد: مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سید‌محمد حسینی و سیدمحمد آقامیری در رده‌های بعد قرار دارند.

  دومین فراکسیون قوی مجلس یازدهم متعلق به مستقلین است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: تعداد بالای نمایندگان مستقل در مجلس نوید این را می‌دهد که دومین فراکسیون قوی مجلس متشکل از مستقلین خواهد بود.

«رامین مهمانپرست»، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان، در گفت‌وگو با برنا در خصوص آرایش نیروی سیاسی در مجلس آینده و تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس یازدهم گفت: بر اساس پیش بینی ما این احتمال وجود دارد که بخش مهمی از مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی از عملکرد مسوولان راضی نباشند، بنابراین احتمالا اصولگرایان فراکسیون اصلی مجلس را تشکیل دهند. ممکن است 50 درصد مجلس یا کمتر و بیشتر متعلق به اصولگرایان، باشد. سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به اینکه مردم گرایش نسبی به کاندیداهای مستقل داشته‌اند، اظهار کرد: ویژگی مهم انتخابات مجلس یازدهم این است که مردم به تعداد زیادی از کاندیداهای مستقل رای دادند، این نشان می‌دهد که مردم به مستقلین که دارای طرح و برنامه هستند، عملکرد خوبی داشتند، گرایشی نسبی دارند.

سفیر پیشین ایران در لهستان و لیتوانی دومین فراکسیون قوی مجلس را متعلق به مستقلین دانست و عنوان کرد: تعداد بالای نمایندگان مستقل در مجلس نوید این را می‌دهد که دومین فراکسیون قوی مجلس متشکل از مستقلین خواهد بود. رقابتی که بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب با جریان مستقلین در مجلس آینده شکل خواهد گرفت را باید به فال نیک بگیریم چرا که باعث خلاقیت‌های بیشتر، خواهد شد.  مهمانپرست با بیان اینکه امیدواریم از جناح‌‌های سیاسی برنامه‌های جامع و کلان ببینیم، گفت: صرف شعار، مشکلات مردم را حل نمی‌کند، مردم با این امید به صحنه می‌آیند که نمایندگان، مجلس را واقعا در رأس امور نگه دارند و طرح‌هایی داشته باشند که بتواند زندگی آنها را متحول، معیشت‌شان را بهتر و مشکلات اقتصادی‌شان را کمتر کند، امیدواریم این اتفاق بیفتد.

Taadol-02

 

ارسال نظر