انحصارگرایی به نفع کشور نیست

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۶۵
انحصارگرایی به نفع کشور نیست

گروه  ایران|

«اولویت پاسخگویی به مطالبات مردم و ضرورت جلوگیری از انحصار به نفع یک جریان و گروه خاص»؛ این عبارات شاید مهم‌ترین بخش از اظهاراتی باشد که رییس‌جمهوری طی روزهای اخیر و در طول بیش از 4ساعت سخنرانی طی دو روز گذشته بر ابعاد و زوایای گوناگون آن تاکید کرده است؛ ضرورتی که روحانی هم در نشست با بانوان ایرانی به مناسبت روز زن بر آن تاکید کرده؛ هم یک روز بعد در نشست خبری با اهالی رسانه در خصوص آن سخن گفته است و هم در مراسم دیروز اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی آن رابا دانشجویان و اساتید دانشگاهی در میان گذاشته است. براین اساس سخنرانی‌های رییس دولت دوازدهم حداقل طی یک ماه گذشته آمیزه‌ای از ضرورت مشارکت گسترده مردم برای حضور در صحنه‌های مختلف و هشدار درباره تبعات نگاه‌های حذفی به جامعه و انتخابات بوده و روحانی در مقام حافظ قانون اساسی بارها برخی از اصول آن را برای مسوولان و مردم مرور کرده، بارها مانند سخنرانی خود در جشنواره خوارزمی از خطرات دوقطبی‌سازی جامعه حرف زده و تاکید کرده است: «فضا را آرام کرده و از دوقطبی کردن مسائل پرهیز کنیم، باید جامعه به آینده امیدوار باشد، اینکه تحریم‌ها نتوانسته ما را بشکند، این افتخارآمیز است.» یا در نشست خبری خود با ارباب جراید و اصحاب رسانه تاکید کرده است: «واقعیت این است که همه ما، همه احزاب و جناح‌ها از این ذهنیت باید خارج شویم که یک جناح، باید کشور را در اختیار داشته باشد. همه جناح‌ها، احزاب وگروه‌ها در حد خودشان حق دارند و همه باید حضور داشته باشند و فعال باشند و اصلا معنی ندارد که یک جناح یا حزب حاکم مطلق باشد و در کشور همه جا او باشد و این به نفع کشور نیست.» این‌بار رییس‌جمهوری در اختتامیه جشنواره خوارزمی در جمع دانشجویان اساتید دانشگاهی با اشاره به ضرورت مشارکت گسترده مردم در آوردگاه‌های عمومی از احزاب، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خواستند تا از دامن زدن به دو قطبی‌های مرسوم پرهیز کنند و تلاش کنند تا با تکیه بر تونایی‌ها و ظرفیت‌های خود توجه مردم را به برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود جلب کنند.  روحانی دیروز در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سالن اجلاس سران اظهارداشت: برای رشد و پیشرفت باید فضا را فضای مناسبی قرار بدهیم یعنی اکوسیستم لازم را به وجود بیاوریم و آن زیست‌بوم لازم را به وجود بیاوریم. پیغمبر اسلام هم این کاررا انجام داد. آن وقتی که پیغمبر به رسالت مبعوث شد، علم اساسا امتیاز نبود، خواندن و نوشتن اساساً امتیاز نبود. هیچ کس را با علم تجلیل نمی‌کردند. نمی‌گفتند این آقا عالم است کتاب‌های فراوانی را خوانده است، در فلان دانش تخصص دارد. اگر افتخاری بود اول به قبیله و خون و به نژاد بود و بعد به شمشیرزنی و فتوحات جنگی در آن زمان بود. عجیب این است در چنین فضایی قرآن با خواندن و نوشتن این کتاب را آغاز می‌کند؛ «اقْرأ بِاسمِ ربِّک الذِی خلق؛ خلق الْإِنسان مِن علق؛ اقْرا و ربک الْأکرم؛ الذِی علم بِالْقلم» یعنی هم قلم، هم نوشتن، هم قرائت و هم خواندن جزو اولین آیاتی است که قرآن مجید با این آیات سرآغاز و شروع می‌شود؛ لذا در جامعه پیامبر(ص) در مسجد یاد دادن و یاد گرفتن برتر از نماز شد.

   دو قطبی‌سازی به ضرر کشور است

رییس‌جمهور با بیان اینکه برای افزایش توانمندی‌ها اولین مساله، امید جامعه به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه علمی باشد و تنازع نباشد. علم را تقسیم نکنیم. هنر را نمی‌توان دوقطبی کرد. من می‌ترسم ساندویچی‌ها، مغازه‌ها و لباس‌فروشی‌ها و... را هم دو قطبی کنیم. می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کرد؛ پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ، در حالی که پرتقال، پرتقال است. هر چیز را دوقطبی نکنیم. رییس‌جمهوری دعواهای سیاسی و جناح‌بندی را به ضرر کشور دانست و افزود: مسائل و افتخارات کشور نباید دو قطبی شود، افتخار، افتخار است. وی خاطرنشان کرد: سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی افتخار ما است، جناح راست و چپ نمی‌شناسد و خود سردار سلیمانی اصلا فرد جناحی نبود. باهمه جناح‌ها خوب بود و تفکر او اصلا تفکر جناحی نبود. اساسا افتخارات ملی، جناحی کردنی نیست و معنی ندارد که ما افتخارات ملی خود را جناحی و تقسیم کنیم، با این کار برش، ناصحیح و نادرستی ایجاد می‌کنیم.  روحانی در ادامه با اشاره به مساله گردش قدرت در جامعه افزود: پس از انتخابات یکی برنده می‌شود، دیگر آن قواعد بازی (انتخابات) در جامعه تعطیل است و باید فعالان و رقبا تا انتخابات بعدی به اتاق‌های خود بروند، ولی ظاهراً می‌خواهند این بازی‌ها را تا انتخابات بعدی و بعدی مدام ادامه دهند. مردم این مسائل را از نمی‌خواهند، بلکه پیشرفت کشور، زندگی راحت و رفاه، معنویت و آزادی در جامعه و استقلال به معنای واقعی کلمه را از می‌خواهند، آنها تعامل با جهان را می‌خواهند. روحانی با بیان اینکه مردم نمی‌گویند با جهان تعامل نکنیم و یک دیوار بکشیم اظهار داشت: آنقدر دیوار دور ما وجود دارد که نیاز نیست برخی دیوار جدیدی بکشند. امثال مایک پمپئو (وزیر خارجه امریکا) مدام در حال دیوارکشی هستند ما باید دنبال پل باشیم نه دنبال دیوار و با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر پل ارتباطی برقرار کنیم.

   بهبود شاخص‌های اقتصادی

رییس‌جمهوری با اشاره به آمارها به بهبودها شاخص و رشد مثبت اقتصادی در دو سال اخیر و در شرایط تحریم اشاره و خاطرنشان کرد: ما توانستیم شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم، من نمی‌خواهم مدام دولت یازدهم و دوازدهم را با دولت‌های قبل از آن مقایسه کنم، اما در دولت قبل (دولت دهم) بااینکه در سال ۹۰ حدود ۱۰۰میلیارد دلار پول نفت داشتیم، علی‌رغم آنکه بالاترین فروش نفت و بالاترین سقفش در آن سال‌ها بوده است، اشتغال خالص ما در اواخر سال ۹۱کمتر از ۱۰هزارنفر است، باورتان می‌شود. روحانی افزود: در طول ۶ سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است اما چون دستگاه تبلیغاتی نداریم، نمی‌توانیم برای مردم بیان کنیم. بله مردم مشکل دارند و در فشار هستند و من هم قبول دارم. رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت بررسی و مقایسه آماری میان اقدامات و دستاورد‌های دولت ۶ سال اخیر و ۶سال قبل آن و ۸سال تا پایان دولت و ۸سال قبل از آن گفت: اشتغال را مردم درست کرده‌اند، کشاورزان و مهندسان و صنعتگران وکسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، درست کرده اند؛ باید به این مردم و شرکت‌های دانش بنیان افتخار کنیم. رییس جمهوی خاطرنشان کرد: این همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با وحدت و کنار هم بودن در این شرایط سخت به خوبی به مراحل بالاتر و افق‌های بسیار روشنتر برسیم و می‌توانیم برای مردم هم رفاه و هم افتخار علمی بیافرینیم.

   رشد دامنه‌های صادرات

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گزارش اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به رییس‌جمهور اظهار کرد: براساس گزارشی که وزیر صمت ارایه داده اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو قطعات وارداتی بخش صنعت در داخل تولید می‌شود همچنین براساس گزارشی که وزیر بهداشت ارایه کرده طی یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافته و این میزان در داخل کشور تولید می‌شود. وی با انتقاد از برخی اظهارات درباره تعامل کشور با جهان اظهار کرد: برخی می‌گویند که با دنیا تعامل نکنیم، بلکه خودمان دیواری به دور خود بکشیم؛ این در حالی است که آنقدر اطراف ما دیوار وجود دارد که دیگر نیازی نیست دیوارکشی انجام شود؛ پمپئو و دیگران همواره مشغول دیوارکشی هستند در این شرایط باید به دنبال پل باشیم نه دیوار. باید با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم. در این زمینه گزارشی به دست من رسیده که در آن به پروژه‌های مشترک بین دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارجی اشاره شده که اتفاقی ارزشمند است و ما باید بتوانیم با دانشگاه‌های دیگر همکاری کنیم و به نتیجه دست یابیم. روحانی با بیان اینکه براساس آمار رشد اقتصادی بدون نفت کشور تا پایان سال مثبت خواهد بود خاطرنشان کرد: در اقتصاد بدون نفت امروز توانسته‌ایم به رشد مثبت برسیم و شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم. وی همچنین به ارایه آماری از میزان اشتغال ایجاد شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: در دولت قبل با وجود اینکه در سال ۹۰، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، در اواخر سال ۹۱ کمتر از ۱۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد. این در حالی است که ما در طول6 سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد کردیم اما چون دستگاه تبلیغاتی نداریم عده‌ای می‌گویند که وضع مردم خیلی بد است. البته که من قبول دارم مردم وضع‌شان خیلی خوب نیست و در فشار هستند اما باید مقایسه‌ای میان 6 سال گذشته و 8 سال قبل از آن انجام شود. روحانی در پایان با بیان اینکه اشتغال ایجاد شده طی 6 سال گذشته توسط مردم، کشاورزان، صنعتگران و فعالان حوزه گردشگری ایجاد شده است، گفت: طی 6 سال گذشته فقط ۳۰۰ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد و بیش از ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل وارد این شرکت‌ها شده‌اند و ۱۵۰۰ متخصص نیز از تحصیل‌کنندگان دانشگاه‌های برتر جهان در این شرکت‌ها جذب شده‌اند. همه این آمار و گزارش‌ها برای ما افتخار است و نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با وحدت و کنار هم بودن در شرایط سخت فعلی به نقاط بسیار ارزشمند برسیم و بتوانیم برای مردم خود هم رفاه و هم افتخار علمی بیافرینیم.

 

 

ارسال نظر