گفت‌وگوی ظریف با نخست‌‌وزیر کانادا

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۰۹
گفت‌وگوی ظریف با نخست‌‌وزیر کانادا

گروه ایران|

زنگ آغاز به کار اجلاس سالانه امنیتی مونیخ در حالی در این شهر آلمان از ساعت 16و 30 دقیقه (به وقت تهران) به صدادرآمد که مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی جهان از جمله امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه، جاستین ترودو نخست‌‌وزیر کانادا، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، وانگ یی وزیر خارجه چین و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است در این نشست شرکت و سخنرانی کنند. کنفرانسی که بر اساس اعلام برگزارکنندگان قرار است بازتابی از دیدگاه‌های متنوع موجود در فضای ارتباطی بین‌المللی را منعکس کند و تصویری از وضعیت امنیتی مناطق مختلف جهان ارایه کند. پنجاه‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی با حضور سران و مقامات بلند پایه کشورها آغاز به کار خواهد کرد که از یک سو تداوم بحران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا که تاکنون بیش از یک هزار نفر تلفات داشته، امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. در شرایطی که راهبرد‌های اشتباه ایالات متحده در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی چالش‌های فراوانی را در حوزه‌های امنیتی و نظامی ایجاد کرده و انتقادات فراوانی را به وجود آورده، مقامات ارشد امنیتی و انتظامی کشورهای مختلف دیروز برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در جنوب آلمان گردهم آمدند؛ کنفرانسی که بر اساس اعلام برگزار‌کنندگان آن قرار است راهکارهای عملیاتی برای عبور از چالش‌های امنیتی از دل آن بیرون بیاید و مسیر‌های تازه‌ای برای بهبود شاخص‌های ارتباطی و امنیتی شکل بگیرد. این در حالی است که قبل از آغاز رسمی نشست، رییس این کنفرانس از جامعه جهانی به دلیل ناکامی در حل‌ و فصل تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی انتقاد کرد و پشت کردن برخی کشورها به اسناد بین‌المللی را به باد انتقاد گرفت. خبرنگاران اما با توجه به حضور توامان ظریف و پمپئو در این کنفرانس تلاش می‌کردند تا با پوشش لحظه به لحظه اظهارنظرها و دیدگاه‌های وزرای خارجه ایران و امریکا تصویری از دو گفتمان موجود در نظام بین‌الملل پیش روی افکار عمومی بین‌المللی به وجود آورند؛ از یک طرف گفتمان مبتنی بر سیاست تنش زدایی ایران که تلاش می‌کند از دل گفت‌وگوها و مناسبات ارتباطی دو یا چند جانبه، فضایی برد، برد را برای دو سوی معادلات بین‌المللی استخراج کند و در سوی دیگر گفتمان خشونت طلبانه و غیرمنطقی برآمده از نظام تصمیم‌سازی ایالات متحده که در آن تلاش می‌شود تا از طریق فشار حداکثری و خارج شدن از اصول دیپلماسی و گفت‌وگو به نتایج مرود نظر دست پیدا کند. دو الگوی متفاوت که ردپای آن در فضای رسانه‌ای حاکم بر کنفرانس مونیخ به خوبی نمایان است.  گزارش شده است که قرار است ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مارک زوکربرگ رییس فیس بوک نیز در این اجلاس شرکت کنند.

در همین حال ولفگانگ ایشینگر رییس این اجلاس پیش از آغاز رسمی اجلاس مونیخ نسبت به «ناکامی غیرقابل بخشش» جامعه جهانی در حل و فصل مناقشاتی چون تنش‌ها در سوریه نارضایتی شدید خود را ابراز کرد. وی افزود: « ما شاهد بحران‌ها و رویدادهای ناگوار بیشتری فراتر از تصور افراد در جهان هستیم.» بر اساس اعلام رسانه‌های آلمانی انتظار می‌رود در کنفرانس امسال مونیخ اختلافات اعضای ناتو مشخص شود به‌طوری که برای نمونه رییس‌جمهوری فرانسه از دیگر اعضای ناتو بخواهد از وابستگی شان به امریکا بیشتر بکاهند. همچنین قرار است در بحبوحه تنش‌ها در شمال غرب سوریه، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در حاشیه این کنفرانس دیدار و گفت‌وگو کنند. از جمله مسائل دیگر مورد بحث در این کنفرانس مساله صلح با گروه طالبان در افغانستان و همچنین «معامله قرن» پیشنهادی از سوی امریکا است.

   نخست‌وزیر کانادا با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرد

اولین بخش از دیدارهای ظریف در مونیخ با دیدار ظریف با ترودو نخست‌وزیر کانادا آغاز شد. جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا با حضور در محل اقامت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با او گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه رایزنی کردند. ظریف پیش از آغاز اجلاس مونیخ با « فرانسوا فیلیپ شامپانی» همتای کانادایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.  این دیدار در حالی انجام شد که یک فروند هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و به صورت غیرعمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۵۷ مسافر کانادایی جان باختند. ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این نشست دیدارهای متعددی با مقامات دیگر کشورها انجام داد و پیرامون مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کردند. وی با گروه الدرز (ریش سفیدان - مقامات بلند پایه سابق سازمان ملل متحد) - هم در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌وگو کرد.دیدار با وزیر خارجه فنلاند و واتیکان از جمله دیگر دیدارهای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

   اظهارات بی‌اساس مایک پمپئو

درباره تحریم تسلیحاتی ایران

در شرایطی که وزیر امور خارجه کشورمان با افزایش دامنه دیدارهایش در مونیخ به دنبال انتقال گفتمان عمومی کشورمان در حوزه‌های امنیت و انتظامی بود، وزیر امور خارجه امریکا با استفاده از راهبردهای ایران هراسی سعی می‌کرد، توجه سایر کشورها به موضوع ایران را جلب کند. ادعای پمپئو در مورد ایران قبل از کنفرانس مونیخ مدعی شد که از جمله بحث‌ها در این کنفرانس مساله مقابله با ایران خواهد بود. پمپئو پس از ورود به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در پیامی توییتری با اعلام این مطلب افزود: خوشحالم که برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۰ در آلمان هستم. این کنفرانس نشست مفیدی برای بحث درباره امنیت مشترک، مقابله با ایران و تقویت روابط امریکا- اروپا خواهد بود. اظهارات پمپئو در حالی مطرح می‌شود که سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سال جاری در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع امریکا ترور شده و به شهادت رسیدند. شهید سلیمانی در این سفر حامل پیامی برای عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق در ارتباط با رایزنی‌های این کشور برای حل مشکلات در منطقه بین کشورهای مختلف بود. بر اساس این رفتار غیرقابل قبول دولت امریکاست که مجلس سنای امریکا 24 بهمن ماه قطعنامه‌ای دو حزبی را تصویب کرد که به موجب آن رییس‌جمهوری امریکا بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

 

ارسال نظر