تشریح مانیفست انقلاب 57

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۳۲
تشریح مانیفست انقلاب 57

حسن روحانی رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تهران در مراسم راهپیمایی چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: کار انقلابی این است که اقدامی بکنیم که از آن اقدام، همه احساس پیروزی کنند. خوشحال کردن 83 میلیون ایرانی یعنی انجام کار انقلابی. به گزارش خبرگزاری‌ها، ‌رییس‌جمهور در این مراسم گفت: بهمن 57 در 41 سال پیش به ما نشان داد که چگونه قدرت خداوند در اراده یک ملت بزرگ تجلی می‌یابد. به‌رغم اینکه تبلیغ می‌کردند دوران دین و معنویت سپری شده است و به‌رغم اینکه جهان آن روز را به دو قطب شرق و غرب تقسیم کرده بودند، ملت بزرگ ایران با انگیزه دینی و مذهبی و بدون اتکاء به هیچ قدرت و ابرقدرتی با دست خالی و با دلی مطمئن در برابر رژیم تا دندان مسلح و اربابانش ایستادند و انقلاب شکوهمند اسلامی را به پیروزی رساندند. روحانی با اشاره به این نکته که بی‌تردید ما در حادثه تاریخی 22 بهمن 57، دست و قدرت خداوند و اراده حق را به خوبی مشاهده کردیم، افزود: بدون عنایت خداوند چگونه امکان‌پذیر بود که در برابر تمام قدرت‌های جهانی و حکومت نظامی در کشور، ملت ما بتواند بزرگ‌ترین پیروزی تاریخی را رقم بزند. در اینجا می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم، تمام انقلاب ما، یک انتخاب بود. می‌خواهم به این سوالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم که چرا ملت ایران در 41 سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و چرا رژیم گذشته را سرنگون کرد.

وی گفت: در واقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود، مردم و ملت ما بین یک رژیم فاسد وابسته به امریکا و یک نظام مردم‌سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام (ره)، امام و مردم‌سالاری را انتخاب کردند. بین وابستگی به ابرقدرت‌ها و استقلال، مردم ما استقلال را انتخاب کردند. به اعتقاد من اگر این انتخابات و این انتخاب امروز هم در پیش روی مردم باشد، پاسخ مردم ما امروز هم پاسخ 41 سال پیش خواهد بود. بسیار مهم است به این نکته توجه کنید که انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است، انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل و بین نظام مردمی و دیکتاتوری، مسیر حق و عدل را انتخاب کردند. رییس دولت یازدهم به یک نکته مهم دیگری اشاره کرد و افزود: اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد، نیازی به انقلاب نبود، اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت خود را برگزینند و انتخاب کنند، در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند، بین استقلال و وابستگی، مردم استقلال را انتخاب کنند، اگر رژیم گذشته تن می‌داد به یک انتخابات سالم، آزاد و ملی، انقلابی نمی‌شد. انقلاب بر مبنای آن بود که «در انتخابات» بسته بود. انسداد درب و دروازه انتخابات، مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.

   مسیر ما مسیر انتخابات است

روحانی که با شعار امید و تدبیر قبای ریاست‌جمهوری را بر تن کرد، ادامه داد: برخی فکر می‌کنند، انقلاب اسلامی حادثه‌ای بود که 41 سال پیش تحقق پیدا کرد و پدران، برادران، خواهران و مادران ما در آن عصر بودند که راه انقلاب را برگزیدند و از ما می‌پرسند که آیا امروز هم ناچاریم همان راه 41 سال پیش را دنباله‌روی و پیروی کنیم و پاسخ این است که حضور و انتخاب مردم منحصر به 41 سال پیش نبود بلکه هر روز مردم در انتخاباتی رسمی یا غیررسمی شرکت کردند. جامعه‌ای که در آن آزادی است، انتخابات مستمر در آن تحقق پیدا می‌کند، جامعه‌ای که در آن جامعه مردم‌سالاری وجود دارد و این مردم‌ هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند، همواره انتخابات وجود دارد. مگر مردم ما فقط در 12 بهمن و 22 بهمن 57 راهی را برگزیدند؟ در دهم و یازدهم فروردین 58 به صورت رسمی دوباره نظام جمهوری اسلامی ایران را برگزیدند و آن رفراندوم و همه‌پرسی عمومی پایه و ابتنای نظام اسلامی ما است. مردم یک‌بار دیگر در انتخاب خبرگان قانون اساسی به انتخاب دعوت شدند، یک‌بار دیگر در همه پرسی قانون اساسی در سال 58 به انتخاب دعوت شدند و هر سال مردم به انتخابات دعوت می‌شوند و در هر موضوع مهمی از مردم خواسته می‌شود تا رأی خود را اعلام کنند. کدام 22 بهمن است که مردم در انتخابات شرکت نکردند.22 بهمن مردم آزاد هستند که به خیابان‌ها بیایند و انقلاب‌شان را تأیید کنند و بار دیگر با امام و رهبری بیعت کنند یا آنکه در خانه بمانند، اما مردم هر سال انقلاب راهپیمایی، حضور در صحنه را انتخاب کردند. مسیر ما مسیر انتخابات است و انقلاب ما بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت در 41 سال پیش و در انتخاب‌های بعدی به وجود آمد و تکامل پیدا کرد. البته روشن است که ما در تمام مقاطع از روز اول با دشمنان قسم خورده و سرسختی مواجه بودیم و تاثیر انقلاب اسلامی ایران، تنها بر داخل ایران نبود بلکه بر منطقه، جهان، مسلمانان و آزادیخواهان تاثیر داشت.

ادامه در صفحه8

 

ارسال نظر