2000 نفر دیگر به تایید صلاحیت‌شدگان نمایندگی اضافه شدند

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۴۳
2000 نفر دیگر  به تایید صلاحیت‌شدگان  نمایندگی اضافه شدند

تنور انتخابات اسفندماه 98 که بعد از ردصلاحیت‌های گسترده چهره‌های میانه رو و اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان طی روزهای گذشته سرد شده بود؛ روز گذشته و بعد از اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور و اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر احراز صلاحیت 2000 نفر از رد صلاحیت‌شدگان و امکان پیگیری عدم احراز صلاحیت آن‌دسته از افرادی که توسط هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شده بودند اما با پاسخ منفی شورای نگهبان از قافله احراز صلاحیت‌ها جامانده بودند، کمی از سردی روزهای قبل فاصله گرفت تا همچنان کورسوی امیدی برای مشارکت طیف‌ها و جناح‌های مختلف کشور در انتخابات وجود داشته باشد.

از سوی دیگر سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها با اشاره به این واقعیت که شورای نگهبان وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات بر دوش خود احساس نمی‌کند اعلام کرد که این وظیفه سایر نهادهای اجرایی است که بستر مناسب برای برگزاری انتخابات باشکوه و پرشور را فراهم کنند .کدخدایی در پاسخ به پرسش‌هایی که در خصوص احراز صلاحیت شهردار اسبق تهران به‌رغم وجود تخلفات گسترده مالی مطرح می‌شدند خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: «ما بر اساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی اقدام به بررسی صلاحیت‌ها نمی‌کنیم. اگر شما در خصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید.»در این میان اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در خصوص عذرخواهی محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم در مجلس دهم با تکذیب این نماینده روبه رو شد.

     درخواست رسیدگی مجدد

بر اساس اطلاعیه شماره ۸ ستاد انتخابات کشور، آن دسته داوطلبان انتخابات مجلس که در هیات اجرایی، هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت شده، ولی صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تایید نشده است، می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد خود را از روز شنبه مورخ ۱۲ بهمن تا روز دوشنبه ۱۴ بهمن به شورای نگهبان ارایه کنند.در متن کامل اطلاعیه شماره ۸ ستاد انتخابات کشور آمده است: «در راستای اجرای «تبصره (۳) ماده واحده قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۲۲/۸/۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام »به اطلاع آن دسته از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره­ مجلس شورای اسلامی که طبق نظریه­ هیات اجرایی­، هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، «تایید صلاحیت» شده‌اند، ولی صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تایید نشده است می­‌رساند، چنانچه نسبت به عدم تایید صلاحیت خود اعتراض دارند، می‌‌توانند درخواست رسیدگی مجدد خود را شخصاً به همراه دلایل و مدارک معتبر از روز شنبه مورخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ تا روز دوشنبه مورخ ۱۴/۱۱/۹۸ (به مدت ۳ روز) به شورای نگهبان ارایه کنند.

     وظایف شورای نگهبان

اما در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و مسوولان اجرایی اعلام کرده‌اند که با روند فعلی احراز صلاحیت‌ها امکان برگزاری پرشور انتخابات وجود ندارد، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است. عباسعلی کدخدایی دیروز در نشست خبری افزود: مشکل اخیر در انتخابات این است؛ با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی که داریم این وضعیت هم حادث می‌شود و هر دو طرف ناراضی‌اند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: می‌دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیات‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را انجام دادند و تلاش شد اطلاع‌رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می‌شویم و کسانی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند وما ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.

     2هزار نفر به آمار تایید صلاحیت‌های

شورای نگهبان اضافه شد

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند، نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را داشتیم تا بررسی می‌کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ نفر به آمار تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ذکر دلیل برخی رد صلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم مقام شهرداری پیشین تهران شامل این مصداق رد صلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تایید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند، گفت: اگر شما در خصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد، چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده؛ دغدغه ما اجرای کامل قانون است.

وی درباره زمان نهایی و دقیق برای تایید صلاحیت‌ها گفت: مرحله اول تا دیشب بود و نزدیک ۲ هزار نفر صلاحیتشان تایید نشده بود که در بررسی مجدد تایید شدند. تعدادی هم در مرحله دوم است که بعدا اعلام می‌کنیم.

 

ارسال نظر