بررسی قضایی فاجعه شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۸۸

در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان بعد از وقوع فاجعه شلیک موشک به هواپیکای اوکراینی خواستار اطلاع‌رسانی شفاف و مقابله با متخلفان این حادثه است؛ سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با روند پرونده سقوط هواپیما و اینکه چند نفر بازداشت شده‌اند و آیا از مسوولان بالاتر سپاه هم پرسشی شده؟ اظهار کرد: در این ارتباط ابتدائا در ستاد کل نیروهای مسلح کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده و ابعاد موضوع را بررسی کردند که بررسی‌ها به اتمام نرسیده و در مرحله اولیه نتایج به مردم گزارش دادند که شاید مناسب‌تر بود که همان ابتدا که این کمیسیون‌ها تشکیل شده بود هم اعلام می‌کردند که این کمیسیون‌ها تشکیل شده و در حال بررسی نتایج است. به گزارش ایسنا، اسماعیلی افزود: ستاد کل مامور شده و کارهای خود را انجام می‌دهد و با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور شده که این موضوع را از بعد قضایی با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان هواپیمایی کشوری، حوزه سایبری، جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما که طبق آخرین اطلاعم دیروز قرار بود به فرانسه فرستاده شود و این جعبه بازخوانی شود، همه اطلاعات جمع‌آوری شده و همه ابعاد موضوع رسیدگی شود. سخنگوی قوه قضاییه گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح بلافاصله تحقیقات بسیار گسترده‌ای را انجام داده و تا امروز که در جریان هستند از تعداد زیادی از افراد که در این حوزه بودند تحقیقات مفصلی انجام شده و هر شب تیم قضایی ما در سازمان قضایی نیروهای مسلح تا ساعت ۱۲ شب مشغول بازجویی و تحقیق اخذ اسناد و مدارک بودند اما کار سوانح هوایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. ما باید همه این ابعاد را بررسی کنیم. وی با بیان اینکه در مورد بررسی‌ها چند موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم و در این مسیر تحقیقات خود را ادامه می‌دهیم، گفت: نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده آنهاست که به هیچ عنوان از آن کوتاه نخواهیم آمد و پیگیر و مطالبه‌گر و اقدام‌کننده هستیم برای اینکه بتوانیم حقوق این خانواده‌ها را استیفا کنیم. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: محور دوم کار ما کشف حقیقت است. تا الان نظراتی ابراز شده است. نتایج اولیه مشخص است اما ما باید همه ابعاد را بسنجیم و به حقیقت ماجرا برسیم. اسماعیلی گفت: تحقیقات مفصلی انجام شده و افرادی بازداشت شده‌اند. رسیدگی مراحل اولیه خود را از لحظه شروع کار طی می‌کند با توجه به اینکه ۷۲ ساعت از کار قضایی ما گذشته است بازخوانی جعبه سیاه کمک‌ شایانی خواهد کرد. استیفای حقوق قانونی و معنوی داغ دیدگان این حادثه جزو برنامه‌ها و اولویت‌های ما است.

   سرانجام پرونده سکه ثامن

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم پرونده سکه ثامن، گفت: متهم اصلی این پرونده که بیش از ۳ هزار شاکی داشت در چند فقره به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و علاوه بر آن به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۸ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است که قبل از این حکم ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود. غلامحسین اسماعیلی گفت: همچنین متهم به ۱۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال جزای نقدی در حق دولت به اتهام کلاهبرداری محکوم شده است. بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۴۹۷ هزار ریال محکوم شده است و این رای بیش از ۲۰۰ صفحه است. وی افزود: حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکردم. بعد از قطعیت آن را اعلام می‌کنم.

   محکومیت حمله‌کنندگان  به کلانتری

در اهواز به اعدام

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عناصر ضد‌انقلاب در اهواز در پرونده‌ای که به کلانتری حمله کرده بودند، گفت: بله، در حملات تروریستی که به کلانتری در استان خوزستان شده بود، علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط کنند و بفرستند که این افراد دستگیر شدند و هفته گذشته محاکمه شدند. از این افراد ۳ نفر به اعدام و سایر متهمان به حبس ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر با تخفیف به ۵ سال محکوم شده‌اند. اسماعیلی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر و واکنش قوه قضاییه نسبت به این موضوع اظهار کرد: در این موضوع به جهت اینکه ماموریت ما تامین امنیت شهروندان ما است هیچ تعارفی با هیچ کسی نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد. البته قواعد بین‌المللی را مراعات می‌کنیم و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که به آنها ملحق شده‌ایم احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک جانبه نیست.

   تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند

سخنگوی قوه قضاییه درباره رد صلاحیت برخی داوطلبان در ارتباط با محکومیت مالی افراد، گفت: هنوز رسیدگی به صلاحیت‌ها به اتمام نرسیده و رد صلاحیت‌شدگان فرصت اعتراض دارند. چه بسا تغییراتی در نتایج آن رخ دهد اما اینکه نمایندگان پرونده دارند یا خیر باید بگویم تعدادی پرونده قضایی دارند البته عدد آن بالا نیست. تعدادی از نمایندگان که رد صلاحیت شدند پرونده ندارند ولی دو نکته لازم است که بگویم. نکته اول این است که آمادگی داریم در این موارد با وصول گزارشات برابر ضوابط رسیدگی کنیم‌.. سخنگوی قوه در پاسخ به سوالی در رابطه با بازپرسی از معاون سابق نظارت بانک مرکزی در پرونده فساد ارزی گفت: این پرونده نواقصی داشت که بعد از رفع آنها توسط دادسرا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در پاسخ به سوالی در مورد گم شدن ۱۸ میلیارد دلار ارز گفت: برخی از بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار ارز صحبت کردند و برخی از گم شدن آن صحبت کردند و آنطور که باید موضوع تبیین نشد. ما در این بخش ارزهای تخصیص داده شده را بررسی کردیم و در حال انجام تحقیقات درباره بخشی از پرونده در بانک مرکزی هستیم. زمانی که ارز بالای ۱۰ هزار تومان بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد و افرادی برای سفر خارجی ارز دریافت کردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و در بازار آزاد فروختند که این هم بخشی از باد دادن ارز است، البته بخشی از تخصیص ارز هم درست بوده است. بخشی از ارزهای تخصیص داده شده هم در پرونده مدیران بانک مرکزی است که بعد از رفع نقص در دادسرا، در دادگاه به آن رسیدگی می‌شود.وی افزود: ارز برای واردات کالا و کاغذ نیز اختصاص داده شده که در جای خود مصرف نشده است و پرونده‌های زیادی در این رابطه تشکیل شده و به آنها رسیدگی شده است.

   توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره عدم اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با گذشت دو ماه از اتفاقات آبان ماه، دلیل اینکه هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان از سوی مراجع رسمی اعلام نشده چیست؟ گفت: در ارتباط با بازداشت‌شدگان مسوول ما هستیم و آمار هم دست ماست. در جلسات قبل آمار را هم اعلام کردم اما این بازداشت‌شدگان از یک عددی شروع شد و به لحاظ سیاستی که داشتیم کاهش یافت زیرا بین معترض و اغتشاشگر که بانک و پمپ بنزین آتش زده و آدم کشته تفاوت قائل شدیم. در بحث جان‌باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و قطعا شورای امنیت در مقطع مناسب در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.وی یادآور شد: تعداد بازداشتی‌های کل کشور مشخص است ولی آمار آن را الان ندارم. در تهران ۳۰۰ نفر بود که قبلا اعلام شد.

 

ارسال نظر