پاسخ منفی به ترامپ

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۵۴
پاسخ منفی به ترامپ

در شرایطی که ترامپ در اظهاراتی که بعد از حمله موفق ایران به پایگاه عین الاسد داشت از کشورهای عضو برجام خواسته بود تا از مشارکت در تداوم برجام دست بردارند و به کارزار فشار حداکثری ایالات متحده برای برخورد با ایران ملحق شوند اما واقعیت میدانی و اظهارنظرهای روشن مقامات کشورهای مختلف نشان می‌دهد که طرف‌های مقابل ایران در برجام نه‌تنها به درخواست ترامپ پاسخ مثبت نداده‌اند، بلکه در اظهارنظرهای رسانه‌ای که با موضوع تنش‌های منطقه‌ای مطرح کرده اند؛ عامل اصلی حاشیه‌های خاورمیانه را ناشی از راهبرد غلط امریکا برای خروج ترامپ از برجام ارزیابی کردند؛ اظهارنظرهایی که نشان می‌دهد راهبرد عملیاتی ترامپ در منطقه و فضای بین‌المللی نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشته است؛ بلکه در مواردی باعث شده تا حتی متحدان سنتی این کشور هم از رفتارهای پرخطر ایالات متحده فاصله بگیرند.

بعد از پاسخ منفی روسیه و چین به درخواست ترامپ برای خروج از برجام و پیوستن به کارزار فشار حداکثری علیه ایران، دیروز سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با رد درخواست رییس‌جمهور امریکا بر حمایت مجدد برلین از توافق هسته‌ای تاکید کرد. دولت آلمان دیروز ضمن درخواست برای نجات توافق هسته‌ای ایران تقاضای دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برای خروج کشورهای اروپایی از این توافق را رد کرد. اظهاراتی که نشان‌دهنده تنهایی ترامپ در صحنه مناسبات بین‌المللی است.  «راینز بروئل» سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «هدف ما هنوز نجات برجام است چرا که ما متقاعد شدیم که تنها ابزار برای جلوگیری از دستیابی احتمالی ایران به سلاح اتمی است.»

پیش از این فرانسه و بریتانیا نیز ضمن اعلام حمایت دوباره از برجام چنین درخواستی را رد کرده بودند.  «آگنه وان در موهل»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای روز پنجشنبه بر پایبندی این کشور به برجام تأکید کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: «فرانسه به چارچوب توافق هسته‌ای حاصل‌شده در وین متعهد است.

وی همچنین گفت فرانسه «همکاری با سایر طرف‌های توافق» (شامل انگلیس، آلمان، روسیه، چین و ایران) را ادامه می‌دهد. این در حالی است که ترامپ در سخنرانی روز چهارشنبه خود از کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برجام خواسته بود از این توافق خارج شوند. در پاسخ به این درخواست ترامپ و براساس گزارش العربیه، بروئل به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم از همه امکانات پیشنهاد شده برای حل و فصل دیپلماتیک مسائل استفاده کنیم.» وی در عین حال از تهران خواست به تعهداتش در برجام برگردد.

  وزیر خارجه چک تداوم بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرد

از سوی دیگر وزیر خارجه جمهوری چک نیز در جمع خبرنگاران مواضع کشورش را در پاسخ به چند سوال درباره تنش در منطقه و وضع فعلی توافق هسته‌ای مطرح کرد.

توماس پیترشیچک وزیر خارجه جمهوری چک، دیروز در بروکسل، پیش از آغاز نشست ویژه وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تنش‌های اخیر در روابط تهران- واشنگتن گفت: ما فکر می‌کنیم که مهم است مذاکره با شرکای ایرانی و امریکایی‌مان را ادامه دهیم. وزیر خارجه جمهوری چک درباره توافق هسته‌ای بیان کرد: توافق هسته‌ای یک پیشرفت مهم برای اتحادیه اروپا بوده و ما همیشه خواسته‌ایم که توافق را نگه داریم.

او با توجه به گام نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران[گام پنجم] افزود: ما این را مثبت ارزیابی می‌کنیم که ایران اعلام کرده است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند همچنان به بازرسی[از تاسیسات هسته‌ای ایران] ادامه دهند، اگرچه همین که ایران غنی‌سازی را از سر گرفته است نشان می‌دهد که توافق به خوبی کارآمد نیست و این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اظهارات وزیر خارجه جمهور چک درباره وضع فعلی توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که دولت ایران، یکشنبه شب، طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که طبق آن، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

 

ارسال نظر