انتقام اصلی، خروج امریکا از منطقه است

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۹۷
انتقام اصلی، خروج امریکا از منطقه است

برنامه‌ای برای مذاکره با امریکا نداریم

چند ساعت پس از حمله غرورآفرین سپاه به مقر نیروهای امریکایی در عراق و پس از یک هفته پر از حادثه و ماجرا؛ اعضای کابینه دوازدهم بعد از پایان نشست هیات وزیران راهی حیاط دولت شدند تا درباره مهم‌ترین موضوعات کشور با خبرنگاران گفت‌وگو کنند؛ نشستی که ابتدا اعلام شد قرار است با حضور رییس‌جمهوری و به صورت زنده برگزار شود، اما در نهایت رییس‌جمهوری ترجیح داد که به جای حضور در محل حیاط دولت و در جمع خبرنگاران در محل نشست هیات وزیران و از طریق شبکه‌های تلویزیونی با مردم گفت‌وگو کند. نکته قابل توجه در نشست دیروز اما حضور چشمگیر خبرنگاران رسانه‌های اروپایی و امریکایی بود که با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای امری قابل پیش‌بینی بود. خبرنگاران رسانه‌هایی چون سی‌بی‌اس، سی‌ان‌ان از امریکا، کوریره دلاسرای ایتالیا و... از جمله رسانه‌هایی بودند که با هدف پوشش مواضع رسمی دولت ایران راهی تهران و محل برگزاری نشست اعضای کابینه با خبرنگاران شده بودند. اعضای کابینه از جوان‌ترین عضو که آذری جهرمی وزیر ارتباطات است تا با تجربه‌ترین چهره که زنگنه وزیر نفت است؛ همگی در موضعی واحد عملیات پرافتخار سپاهیان اسلام را باعث سربلندی کشور و پاسخ قاطعی به ماجراجویی‌های ترامپ ارزیابی کردند و اعلام کردند که در صورت ارتکاب هر عملی از سوی دشمنان ایران اقدامات شدیدتری را در دستور کار قرار خواهند داد.

 اولین چهره‌ای که از ساختمان شیشه‌ای نهاد ریاست‌جمهوری برای گفت‌وگو با خبرنگاران پایین آمد محمدجواد ظریف رییس ساختار دیپلماسی کشورمان بود که با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت به حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به پایگاه هوایی امریکا در عراق واکنش نشان داد.

به گزارش «تعادل»، ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی و رسانه‌های خارجی اظهار کرد: وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه خطرناکی دارد. ترامپ دورش افرادی اینچنین دارد نتیجه‌اش این است که این حرکت‌های خبط را نشان دادند. همه مردم یک بار دیگر ما را وامدار خود کردند. آمدند و نشان دادند شهید سلیمانی ایجاد وحدت و قدرت می‌کند. این وحدت باید به امریکا اشتباهش را نشان دهد.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی پایگاهی که از آن به سردار سلیمانی حمله شده بود را هدف قرار داد و ما اقدام مشروع انجام دادیم. وی تاکید کرد: تنها انتقام، خروج امریکا از منطقه است.

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی مقامات امریکایی در توییت‌های خود کار را به فحاشی کشانده‌اند، گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفتم وقتی نادانی و غرور با هم ممزوج شود نتیجه بسیار خطرناکی دارد. آقای ترامپ در اطراف خود افرادی را دارد که متاسفانه نادانی و غرور را با هم ممزوج کردند و نتیجه این شده که حرکت‌های خبط را از خودشان بروز دادند. ما امیدوار هستیم این درسی که مردم ایران در چند روز گذشته دادند و دوباره همه ما را وامدار خود کردند و آمدند با حضور خودشان در صحنه نشان دادند که شهید سلیمانی ایجاد وحدت و قدرت بین مردم می‌کند. این قدرت باید امروز ایالات متحده را به این باور برساند که اشتباه کرده است.

وی همچنین در خصوص آمار کشته‌شدگان امریکایی در حملات ایران و اینکه خط خبری امریکا عدم آسیب به نیروهای این کشور است، گفت: من هنوز آماری ندارم؛ حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند. آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی یکی از پایگاه‌های نظامی امریکا که از این پایگاه‌ها علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده را مورد حمله قرار داده که یک هدف مشروع از دیدگاه حقوق بین‌الملل است. اقدام ما در راستای حق دفاع مشروع ما در برابر یک اقدام تروریستی نظامی بوده که ما اقدام دفاع مشروع خود را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا پیامی در ساعات گذشته بین ایران و ایالات متحده رد و بدل شده است، گفت: ما به محض انجام عملیات پیام خود به ایالات متحده را از طریق حافظ منافع آنها دادیم.

ظریف با اشاره به پاسخ انتقام‌جویانه ایران به ترور شهید سلیمانی گفت: به برادران عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم. همان‌طور که در شأن نظام ایران است، پاسخ به یک پایگاه متجاوز در منطقه به عنوان اقدام نظامی علیه اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد سلیمانی و همراه‌شان را انجام دادند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: اگر امریکا عقل به خرج دهد و توجه کند کسانی که به او مشورت دادند، این مشورت‌ها غلط و خطرناک بوده و جلوی این خطر استراتژیک را برای خودش بگیرد، اقدام درستی انجام داده است. در غیر این صورت، اگر آنها اشتباهی مرتکب شوند، حتما این اشتباه با اراده مردم که حضور خودشان را در مراسم شهادت سردار سلیمانی نشان دادند، مواجه خواهد شد.

ظریف درباره حمایت آلمان و انگلیس از ترور شهید سلیمانی تصریح کرد: دیروز در تماسی که وزیر امور خارجه انگلیس و آلمان با من داشتند، من غیرقابل قبول بودن این اقدام را آن‌ هم در برابر کسی که غرب امنیت خود را به او مدیون است، کسی که با داعش جنگیده و کسی که اگر او نبود، آنها باید در خیابان‌های شهرهایشان با داعش می‌جنگیدند، تذکر دادم و هر دو نفر گفتند در اقدام امریکا مشارکتی نداشتند.

  واکنش کشورهای منطقه

ظریف اما در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل» درباره واکنش کشورهای منطقه نسبت به اقدام امریکا در ترور شهید سلیمانی هم گفت: کشورهای منطقه به‌شدت نگران ماجراجویی به‌شدت خطرناک امریکا هستند. دیروز، وزیر امور خارجه عمان برای شرکت در مجمع گفت‌وگوی تهران را در ایران بود. ما دیروز در اجلاس خود نشان دادیم همان‌طور که امریکا به دنبال جنگ و خشونت است، برعکس آن، ما به دنبال گفت‌وگو در این منطقه هستیم. وزیر امور خارجه در ادامه با تاکید بر اینکه امریکا پایان خودش را در منطقه رقم زده است، ابراز داشت: با این میزان از نفرت عمومی که علیه امریکا در منطقه شکل گرفته است، امریکا روزهای آخر خود را در این منطقه پشت سر می‌گذارد و حتما آینده‌ای در این منطقه نخواهند داشت. این نتیجه واقعی خون پاک شهید سلیمانی است که پای امریکا را از این منطقه قطع خواهد کرد. جمهوری اسلامی باید در برابر اقدام امریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که دادیم که این پایان کار نیست. پایان کار، خروج امریکا است که نیازمند اقدام نظامی نیست بلکه نتیجه حرکت خود امریکایی‌ها و حماقتی است که در این حرکت مغرورانه و ابلهانه از خود نشان دادند. وی درباره پاسخ ایران به پاسخ احتمالی امریکا بیان کرد: تصمیم این مساله با بنده نیست ولی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر امریکا دست از پا خطا کند، حتما پاسخ خواهد داد.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اقدام نظامی ایران انجام شده است اما همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، این یک سیلی به امریکا بود. انتقام، خروج امریکایی‌ها از منطقه است.

این دیپلمات عالی درباره آمار کشته‌شدگان حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد گفت: من هنوز آماری ندارم. حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند. آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی یک پایگاه نظامی امریکا در منطقه که علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده بود را مورد حمله قرار داده که یک هدف مشروع از نظر حقوق بین‌المللی است.

  موشک‌های شلیک شده ایرانی بوده است

«موشک‌های شلیک شده به پایگاه عین‌الاسد ساخت ایران بوده است.» این عباراتی است که وزیر دفاع ایران با استفاده از آنها تصویری از حمله ایران به مواضع امریکایی را ارایه می‌کند. امیر سرتیپ امیر حاتمی در خصوص اقدام سپاه در هدف قرار دادن پایگاه نظامی امریکا اظهار کرد: امریکایی‌ها تصور می‌کردند اگر ایشان به شهادت برسد، می‌توانند در منطقه تفرقه ایجاد کنند و به مردم ایران و عراق بگویند که ما کاری را کردیم تا مشکل شما حل شود اما مردم عراق و ایران یک حرکت به‌یادماندنی و بی‌نظیر در مقابل این سردار دلاور و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم انجام دادند و پیامی را برای امریکایی‌ها داشتند که تا تاریخ، تاریخ است، ما رشادت‌های سردار قاسم سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: از همان ابتدا این موضوع مطرح شد که می‌بایست ملت ایران و نیروهای مسلح انتقام خون این شهید عزیز را بگیرند. در پیام رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا نیز «انتقام سخت» آمد.

وی افزود: با توجه به توانایی‌هایی که نیروهای مسلح دارند و البته اراده محکم و قاطعی که برای انتقام در جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح وجود داشت، بحمدالله این وعده صادق شب گذشته با شلیک ده‌ها موشک تحقق یافت. امیر حاتمی در همین راستا گفت: در این عملیات از موشک‌های بومی و کوتاه‌برد ساخت ایران به دلیل فاصله‌ای که این اهداف با ما داشتند، استفاده شد. همچنین یک پایگاه مهم امریکایی که خود آنها گفتند برای این پایگاه هزینه‌های زیادی انجام داده‌اند، برای اولین‌بار در تاریخ و پس از جنگ جهانی دوم پایگاه امریکا مورد اصابت قرار گرفت؛ من این پیروزی بزرگ را به ملت عزیز و نیروهای مسلح تبریک عرض می‌کنم. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امیدواریم این اقدام سپاه، درسی به یاد ماندنی برای امریکا باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش «تعادل» در ارتباط با تلفات این اقدام تلافی‌جویانه سپاه پاسداران نیز گفت: باید فرصت داشته باشیم تا تلفات را بررسی کنیم. طبیعتاً آنها با توجه به خواست مستمر ملت ایران به خصوص در روز تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی می‌دانستند که این انتقام اتفاق خواهد افتاد و آمادگی‌هایی را کسب کرده بودند البته آمادگی آنها منجر به این نشد که بتوانند جلوی اصابت موشک‌ها را بگیرند اما حتماً تمهیداتی را برای جلوگیری از تلفات انجام داده بودند.

در ادامه امیر حاتمی تاکید کرد: اقدام بعدی قاعدتاً متناسب با کاری خواهد بود که امریکایی‌ها انجام خواهند داد اما ملت ایران یک خواسته بزرگ‌تر دارد که این خواسته حتماً استمرار پیدا خواهد کرد و آن بیرون راندن وجود نحس امریکا از این منطقه است. امریکایی‌ها همواره برای ملت‌ها جز جنگ و بدبختی، ترور و جنایت، چیزی به ارمغان نخواهند داشت. امیر حاتمی با اشاره به توصیه‌اش به کشورهای منطقه گفت: مطمئن باشید که این‌گونه اقدامات جنایتکارانه امریکا گسترش خواهد یافت.

  نرخ ارز تعدیل می‌شود

اما در شرایطی که برخی افراد و جریانات بعد از حوادث اخیر در منطقه از تغییرات بنیادین در بازار‌های مالی و اعتباری ادعاهایی را مطرح می‌کنند، رییس بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد. از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز ماندگار نیست و بازار تعدیل می‌شود. عبدالناصر همتی در ابتدای اظهاراتش با تشکر و قدردانی از اقدام اخیر سپاه پاسداران در پاسخ موشکی به رفتارهای خصمانه امریکا اظهار کرد: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم که به درخواست حماسه آفرینان کشور و مردم عزیزمان پاسخ مثبت دادند. ان‌شاءالله در آینده شاهد آثار مثبت این اقتدار جمهوری اسلامی خواهیم بود. وی در ادامه با تاکید بر حضور بانک مرکزی در بازارهای مالی خاطرنشان کرد: اوضاع در بازارهای مالی خوب است و همان‌طور که قبلا قول دادیم بانک مرکزی در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد. وی افزود: امیدواریم با تدابیری که در بانک مرکزی اتخاذ کردیم و اقداماتی که در حال انجام است، شاهد ثبات خوب و تعدیل شده نرخ ارز در بازار باشیم. رییس کل بانک مرکزی در ادامه، نوسان‌ اخیر در بازار ارز را ناشی از شوک‌های سیاسی دانست و گفت: تغییرات اخیر نرخ ارز بر اثر شوک‌های سیاسی بوده و ماندگار نیست، در صرافی‌های رسمی نرخ ارز از آنچه در فضای مجازی نوشته می‌شود بسیار پایین‌تر است و در حال تامین تقاضای واقعی از طریق صرافی‌ها هستیم. همتی در پایان تصریح کرد: البته آثار شوک‌های روانی ناشی از تنش‌های سیاسی در جای خود باقی است اما به‌تدریج پایان خواهد یافت و تلاش می‌کنیم نرخ ارز به ارزش ذاتی خود نزدیک شود.

  در صورت واکنش امریکا

اقدام شدیدتری خواهیم داشت

سخنگوی دولت نیز با تشکر از سپاه بابت انجام عملیات علیه نیروهای امریکایی در عراق گفت: ما جنگ‌طلب نیستیم و این اقدام ما حق مشروع ماست اگر امریکا واکنش نشان دهد اقدام متقابل و شدیدتری خواهیم کرد.

ربیعی با بیان اینکه ترامپ و پمپئو احمقانه می‌گفتند مردم با این نظام نیستند و بر اثر چنین تحلیل و تخیلی، امریکا جسارت چنین تروری را پیدا کرد، تصریح کرد: این ترور ثابت کرد داعش و تروریسم بازی امریکا برای چپاول منطقه است. آنها برخلاف ادعایشان برای مقابله با داعش در منطقه حضور نداشتند. در مقابل سردار سلیمانی مهم‌ترین نظامی بود که بیشترین تاثیر را در داعش‌زدایی داشت. اگر وی نبود امروز تروریسم منافع اروپا و امریکا را تهدید می‌کرد. امریکا فراموش کرده که چگونه در برابر القاعده ناتوان بود.

ربیعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در صورت پاسخ امریکا به حیفا و دوبی حمله خواهد کرد، تصریح کرد: ترک منطقه توسط امریکا به امنیت منطقه کمک می‌کند. اگر امریکا به عملیات نابخردانه دیگری دست نزند، ما می‌توانیم صلح را در منطقه شاهد باشیم. ما علیه هیچ کشور دیگری به خصوص کشورهای مسلمان منطقه عملیات نداریم. این کشورها هم اعلام کرده‌اند هیچ پایگاهی در اختیار امریکا قرار نخواهند داد که از آن برای عملیات علیه ایران استفاده شود. ما هم با کشورهای مسلمان منطقه تعارضی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل درباره دلایل برخی هجمه‌ها به دولت در شرایطی که کشور به انسجام وحدت نیاز دارد، گفت: به برکت خون شهید در کشور ما انسجاد ایجاد شده است البته من هم دیده‌ام که در چند روز گذشته متاسفانه عده‌ای توهین و تحلیل غلط داشتند اما خوشبختانه استخوان‌بندی جریان اصولگرا از این عده تبری جستند. امیدوارم مدعی‌العموم و قوه قضاییه در جهت حفظ آرامش کشور تصمیم‌گیری کنند.سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا آمار هشتاد نفر تلفات نظامیان امریکایی را تایید می‌کنید، اظهار کرد: هنوز آماری دقیق نداریم ولی مطمئن هستیم هیچ عراقی کشته نشده است.

ربیعی درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نیز گفت: ما همیشه گفته‌ایم در برجام تعهدات طرفین مشخص شده است. جمهوری اسلامی حکیمانه مسائل مربوط به برجام را رصد کرده و تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده است. ما نمی‌خواهیم برجام به هم بخورد اما طرفین باید تعهدات خود را اجرا کنند. اقدامات ما در چارچوب و داخل برجام است. نظارت آژانس وجود دارد وهمیشه اعلام کرده‌ایم کار پنهانی نداریم. امروز هرچه بخواهیم اورانیوم غنی‌سازی می‌کنیم، سانتریفیوژ اضافه می‌کنیم و هر میزان مصلحت است، انبار می‌کنیم اما اگر طرف‌های اروپایی به تعهدات خود برگردند، ما برجام بدون امریکا را دنبال می‌کنیم. این مرحله اقدام نهایی ما بود.

 


زنگنه: روند قیمت نفت به نفع ایران است

وزیر نفت روند قیمت نفت را صعودی و به نفع ایران ارزیابی کرد. بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در ارتباط با حمله نظامی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی نظامی امریکا در عراق اظهار کرد: نیروهای نظامی ما طبق دستوری که به آنها داده شده، عمل کردند ان‌شاءالله عزت ایران همواره حفظ شود. وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شرایط نوسان نفت گفت: قیمت نفت با بی‌ثباتی بالا و با ثبات پایین می‌آید. الان در کشور ما هم این شرایط بر قیمت نفت حاکم ا ست. زنگنه گفت: الان روند قیمت نفت صعودی است و به نفع ما است. زنگنه گفت: امریکایی‌ها دست از اغتشاشگری در منطقه باید بردارند و بگذارند مردم منطقه زندگی کنند.

 

ارسال نظر