وداع تهران با سردار

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۱۳
وداع تهران با سردار

گروه ایران|

«اللّهُمّ إِنّا لانعْلمُ مِنْهم إِلّا خیْراً»«خداوندا ما جز نیکی از آنها چیزی نمی‌دانیم »این عبارتی بود که رهبر معظم انقلاب در نماز پر سوز و گدازی که بر پیکر سردار سپهبد سلیمانی و شهدای مقاومت اقامه کردند چند بار آن را به زبان آوردند؛ عباراتی که در روز سخت تهران اشک را در صف نمازگزاران جاری ساخت و روح‌ها را به لرزه درآورد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز با حضور در دانشگاه تهران با چشمانی اشکبار بر پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش نماز اقامه کردند. سران سه قوه، فرماندهان عالیرتبه نظامی و مسوولان عالیرتبه نظام در این مراسم حضور داشتند.

تهران اما روزهای سخت فراوان به خود دیده است؛ از ماجرای مشروطه و فتح پایتخت به دست سرداران مشروطه‌خواه و به توپ بستن مجلس توسط اربابان استبداد تا ماجرای ملی شدن صنعت نفت و کودتای ننگین 28مرداد؛ از روزهای پر از آتش و خون انقلاب اسلامی سال57 تا ایام دلهره‌آور ترورهای کور گروه‌های منافق؛ از روزهای بمباران شهر توسط نیروهای بعثی تا مراسم تشییع سردارانی که برای دفاع از وطن و سرزمین‌شان به آسمان‌ها پر کشیدند؛ صبح دیروز 16دی‌ماه هم یکی از روزهای سخت این سرزمین از راه رسید؛ روز سختی که مردم ایران می‌بایست یکی از اسطوره‌های‌شان را برای رفتن به خانه ابدی بدرقه می‌کردند؛ سرداری که سال‌ها برای حفاظت از کشورش جان گرانقدرش را به دست گرفت و از این سنگر به آن سنگر سرک کشید تا خدشه‌ای به اعتبار این خاک اهورایی وارد نشود.

دیروز خورشید سحرگاهی دی‌ماه هنوز از خواب خوش زمستانی بیدار نشده بود که همزمان با ساعات آغازین روز، سیل جمعیت از سراسر کشور و از خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، خود را به مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی رساندند و سردار پرافتخار وطن را بر دستان پرمهر خود و در میان اشک و آه، مهیای سفر ابدی‌اش کردند. مردم از پیر و جوان؛ مرد و زن از اقشار و طبقات مختلف با چشمانی اشک‌بار تصاویر و پلاکاردهای منقش به تصویر سردار شهید را در دست گرفته بودند و هر لحظه بر جمعیت‌شان افزوده می‌شد. از همان آغاز مشخص بود که ظرفیت‌های حمل و نقل تهران، مترو و اتوبوس شهر کفاف علاقه‌مندان سردار را نخواهد داد؛ قرار ملاقات از قبل مشخص شده بود؛ «دانشگاه تهران»؛ محلی که میعادگاه همه مردان و زنانی شد که برای تشکر از سردار رشیدشان به خیابان آمده بودند؛ از هر طبقه و قشری، می‌توانستی نماد و نماینده‌ای در میان جمعیت پیدا کنی؛ انگار همه تفاوت‌ها و تناقض‌ها و کشاکش‌ها جای خود را به نوع خاصی از اتحاد داده بودند که بازاری و دانشگاهی و ملی و مذهبی و دهری مسلک و... را در کنار هم جای داده بود؛ همه برای فراق مردی اشک می‌ریختند که در همه عمرش آرزویی جز پیشرفت و آزادی این کشور نداشت. انعکاس این حضور در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد و شبکه‌های مختلف با ارسال خبرهای فوری ایران را داغدار سردار سلیمانی معرفی کردند؛ ظریف هم برای ترامپ نوشت: «آیا در عمر خود چنین دریایی از انسان‌ها را دیده‌اید، هنوز تصور می‌کنید می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟آیا هنوز می‌خواهید به مشورت‌های دلقک‌هایی که به شما درباره منطقه ما مشورت می‌دهند گوش کنید؟»ظریف در ادامه پرسید: « آیا هنوز تصور می‌کنید می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟»وزیر امور خارجه تاکید کرد: « پایان حضور شوم امریکا در غرب آسیا آغاز شده است.» پیکرهای مقدس شهدای مقاومت که به دانشگاه تهران رسید انگار قیامتی برپا شد؛ همه نگاه‌ها به یک سو به یک نقطه خیره شدند؛ به تابوت‌هایی که با پرچم ایران آذین شده بودند؛ مردم داغدیده به صف ایستادند تا نماز وداع با مردانی بخوانند که هم در زمان حیات‌شان و هم در هنگامه شهادت‌شان تکانه‌ای عظیم در روح و روان ایرانی جماعت ایجاد کردند.

    وداع چندمیلیونی تهران

 با سردار عشق و حماسه

مراسم وداع تهرانی‌ها با پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهیدان همراهش ابومهدی المهندس، وحید زمانی‌نیا، حسین پورجعفری، شهروز مظفری‌نیا و هادی طارمی ساعت ۸ صبح دیروز آغاز شد. جمعیت میلیونی حاضر در مراسم نیز با اقتدا به رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز اقامه کردند. با حضور رهبر انقلاب در دانشگاه تهران مردم شعارهایی چون «ای رهبر آزاده انتقام انتقام»، «ابوالفضل علمدار خامنه‌ای نگه‌دار»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» و... سر دادند. پس از اقامه نماز، حدود ساعت 9:45 پیکر شهدا بر دستان مردم، مسوولان و همرزمان این شهدا از دانشگاه تهران خارج و مراسم تشییع میلیونی از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد. پیکر سپهبد شهید و یارانش حدود ساعت ۱۶ به میدان آزادی رسید و ساعتی بعد تهران را برای همیشه ترک کرد. مردم تهران با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسراییل»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «علمدار نیامد»، «ای لشکر صاحب زمان آماده‌ایم آماده‌ایم»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با امریکا»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «لبیک یا حسین»، «لبیک یا خامنه‌ای»، «ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم»، «منتظر حکم جهاد رهبریم»، «امریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه» و... در مراسم تشییع و وداع با پیکر سردار شهید سلیمانی شرکت کردند.

با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در میان جمعیت، مردم شعار «انتقام انتقام» و با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه شعار «انتقام انتقام» و «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» سر دادند. همچنین پلاکاردهایی با عکس‌های شهید سلیمانی و نوشته‌هایی مثل «خون‌بهایت فتح قدس است»، «انتقام سخت»، «بدرود فرمانده»، «یالثارات‌ الحسین» و... در دستان مردم قرار داشت. علاوه بر پرچم جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌هایی از گروه حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی، عصائب اهل‌الحق عراق و گروه مقاومت اسلامی بحرین و گروه‌های دیگر مقاومت منطقه در میان مردم به اهتزاز درآمده بود. تعدادی از جوانان هم با پوشیدن کفن‌هایی که روی آن نوشته شده بود «انتقام سخت»، حمایت خود را از پیام رهبر انقلاب برای شهادت سردار سلیمانی اعلام کردند. در این مراسم تصویر بزرگی از حاج قاسم سلیمانی نیز بر فراز برج آزادی تهران آویخته بود. استقبال و حضور گسترده و میلیونی مردم به گونه‌ای بود که مسیرهای منتهی به خیابان انقلاب تقریبا بسته شده و حرکت مردم به سختی انجام می‌شد. خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در این مراسم حضور چشمگیری داشتند و رسانه‌های روسی این مراسم را به صورت زنده پوشش دادند.

    مردی از تبار نور

این مراسم با مداحی حاج صادق آهنگران و سینه‌زنی مردم و پس از آن با سخنرانی زینب سلیمانی دختر سردار شهید سلیمانی که پدر شهیدش را «بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن خواند» و تکبیرهای جمعیت حاضر آغاز شد. همچنین اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس دیگر سخنران این مراسم بود که «شهید سلیمانی را شهید قدس» نامید. همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران از جمله سفرای عراق، ترکیه، افغانستان، فلسطین، عمان و آذربایجان در این مراسم حضور یافتند. مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در حالی برگزار شد که مردم عزادار تهران از ساعت‌های ابتدایی بامداد روز گذشته در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکر این سردار سرافراز حاضر شده بودند. ایستگاه‌های صلواتی از ساعات اولیه بامداد با پخش گل و پوسترهای حاوی تصاویر سردار سلیمانی با مردم برای حضور در مراسم تشییع سپهبد سلیمانی همراهی کردند. همچنین به کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم گل اهدا می‌شد. پس از تشییع و تکریم پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط مردم تهران، پیکر این سردار مقاومت جهت تدفین در روز سه‌شنبه به زادگاهش کرمان منتقل می‌شود. همچنین بر اساس اعلام حشد الشعبی، پیکر ابومهدی المهندس پس انجام آزمایش DNA جهت تدفین در وادی‌السلام نجف به عراق منتقل خواهد شد.

    وداع با سردار عشق و حماسه

دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی اولین سخنرانی بود که در جمع عزاداران به صحبت پرداخت. زینب سلیمانی گفت: حاج قاسم بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود. در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد. زینب سلیمانی دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مراسم میلیونی تشییع پیکر قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در دانشگاه تهران، گفت: حاج قاسم گفت فرزندان‌مان را در راه ولایت تقدیم می‌کنیم تا خدای ناکرده شما احساس تنهایی نکنید. پدرم بیش از 40 سال در کشتی عاشورا و با چراغ ولایت در تلاشی خستگی‌ناپذیر با شوق شهادت در نبرد با دشمنان اسلام و انسانیت شجاعانه پیکار کرد. وی ادامه داد: او پدری دلسوز برای فرزندانش و تمام فرزندان شهدا بود. او مهربان‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باک و سربازی فداکار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط ایمان می‌دانست. حاج قاسم بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود. در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد.

دختر قاسم سلیمانی ادامه داد: ایمان او به خدا، دشمن را در دید او به ناچیزی در مقابل قدرت خدا تبدیل کرد. پدرم خواب راحت را از چشم تمام ستمگران، مستبدان و تکفیری‌ها ربوده بود. اسم حاج قاسم سلیمانی آشیانه صهیونیسم، تکفیر و نظام سلطه را هم‌اینک می‌لرزاند. امروز اندیشه و جهاد پدرم جبهه مقاومت را به مکتبی نهادینه شده و پیروز تبدیل کرده است. جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده و ذلت نظام سلطه، صهیونیسم و تکفیر را مقابل آن جهان دیده‌اند.

وی ادامه داد: امریکا باید بداند که عاشورا منشأ قدرت مجاهدین و آزادی‌خواهان و موجب وحشت دشمنان اسلام و انسانیت است. شاگردان مکتب خمینی و خامنه‌ای در کلاس درس جهاد و اخلاص سلیمانی تربیت شده‌اند و تا زنده‌اند شاگردان دیگری را تربیت و موجب رعب و وحشت مضاعف سلطه‌گران و تکفیری‌ها خواهند بود. امریکا و صهیونیسم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر فطرت انسان‌ها در جبهه مقاومت شده و روزگار آنان را تیره و تار و خانه‌های عنکبوتی آنان را فرو خواهد ریخت. دختر شهید قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: از دیروز جهانیان استقبال گرم مردم عراق و ایران را در تشییع جنازه حاج قاسم و مجاهد بزرگ ابومهدی نظاره کردند و امروز در تهران و فردا در کرمان نیز خواهند دید که در این حماسه حضور ملت عاشورایی ایران پیام خود را به کل دنیا خواهد رساند.

وی متذکر شد: به قول پدرم «آقای ترامپ قمارباز» تصویر شیطانی تو در جدایی و تفرقه میان دو ملت ایران و عراق با خطای استراتژیک، توخالی درآمد و به خاک و خون کشیدن دو مجاهد بزرگ موجب اختلاط خون مجاهدان بزرگ ابومهدی و حاج قاسم و عامل پیوند تاریخی دو ملت ایران و عراق شد و تنفر جاودانه آنان را علیه امریکا برانگیخت. دختر شهید قاسم سلیمانی، با اشاره به مصوبه پارلمان عراق برای خروج امریکا از این کشور، گفت: دیروز پارلمان عراق خروج امریکا از این کشور را کلید زد. خانواده سربازان امریکایی در غرب آسیا که شاهد ذلت امریکا در نبردهای سوریه، افغانستان، لبنان، عراق، یمن و فلسطین هستند در انتظار مرگ فرزندان‌شان روزهای‌شان را سپری خواهند کرد. وی خطاب به پست‌ترین رییس‌جمهور امریکا، گفت: ترامپ دیوانه که خود نماد جهل و بازیچه دست صهیونیست هستی خیال نکن با شهادت پدرم همه‌چیز تمام شد. رهبرم و پدرم، پدری داشت که در کنارش بود، در کنارش ایستاد و ما هم همانند پدرم در کنارش خواهیم ماند. امروز سلیمانی‌های مقاومت پیام دادند. عموی عزیزم سیدحسن نصرالله پیام خود را داد. اسماعیل هنیه، زیاد النخاله، بشار اسد، ابوحسن عامری و عبدالملک حوثی که هر کدام به تنهایی چون پدرم برای نابودی امثال تو کفایت می‌کنند، پیام‌شان را خواهند داد.

دختر سردار شهید قاسم سلیمانی تصریح کرد: دلم نمی‌آید نگویم، پدرم یک همراه دیگری هم داشت و او آقای پورجعفری بود. ایشان بدون پدرم آب و غذا نمی‌خورد و بدون پدرم نمی‌خوابید. ایشان نماد یک مجاهد صادق بود که آخر هم در رکاب پدرم به آرامش رسید. وی متذکر شد: همه ستمگران عالم بدانند پدرم در قلب ملت ایران و امت مقاومت و آزادی‌خواهان جهان جای دارد. با تجدید پیمان مجدد با رهبر عزیزمان قول می‌دهم من و همه فرزندان پدرم با خاطرات و مهربانی‌های پدرم که همواره زنده است و نزد خداوند روزی می‌خورد، زندگی می‌کنیم و بغض و کینه خود و فرزندان‌مان را با دستور ولایت علیه ظالمان تا ابد حفظ خواهیم کرد.

    سلام به شهید قدس

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس شهید قاسم سلیمانی را شهید قدس نامید. به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم. وی با بیان اینکه من از سرزمین مبارک فلسطین می‌آیم، افزود: من از سرزمین جهاد و مبارزه و از قدس نخستین قبله مسلمانان که پیامبر از آن جا به آسمان رفت به ایران آمدم تا به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و به خانواده شهید و فرزندان و بستگان او و همه پرچمداران مقاومت علیه توطئه‌های صهیونیستی و امریکایی تسلیت و تعزیت بگویم. هنیه ادامه داد: ما در این جا حضور داریم تا احساس صادقانه و خالصانه خود را در قبال برادر عزیزی که با فرماندهی خود برای فلسطین و مقاومت تلاش زیادی کرد و باعث پیروزی وتوانمندی این مقاومت شد نشان دهیم. وی با محکوم کردن این اقدام تروریستی امریکا تاکید کرد: این جنایت وحشیانه‌ای که امریکایی‌ها مرتکب شدند نشان‌دهنده روحیه جنایت کارانه و سبعانه‌ای است که باعث این همه جنایت‌ها و خونریزی‌ها در سرزمین مبارک فلسطین شده است. رییس دفتر سیاسی حماس همچنین عنوان کرد: این جنایت سبعانه‌ شایسته آن است که همه جهانیان آن را محکوم و مرتکبان آن را مجازات کنند. تاکید می‌کنم که خط مقاومت بر سرزمین فلسطین در رویارویی با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و هژمونی امریکا در منطقه شکست نخواهد خورد و تردید نخواهد کرد و تا زمانی که اشغالگران را از سرزمین مقدس‌مان بیرون برانیم ادامه دارد. هنیه در ادامه اظهار کرد: این پروژه مقاومت مشروع در سرزمین فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت و سست نمی‌شود و عقب‌نشینی نمی‌کند تازه این ترورها بر توانمندی و اصرار ما خواهد افزود و این راه را تا آزادی قدس و آزادی اراده انسان‌های آزاد منطقه ادامه خواهیم داد. وی در پایان گفت: مقاومتی که در لبنان آن پیروزی‌ها را به دست آورد و در غزه پیروز شد در نبرد سرنوشت ساز آینده علیه صهیونیست‌ها نیز به یاری خدا پیروز خواهد شد.

    ترامپ می‌خواهد تمدن ایرانی را از بین ببرد

سخنگوی دولت نیز با اشاره به ضرورت برخورد با تروریست‌ها گفت: ما قطعا بر موضع خود که باید پاسخ سختی به امریکا بدهیم، خواهیم ایستاد. علی ربیعی در مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ ایران را به زدن اماکن فرهنگی تهدید کرده است؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه جریان افراطی تحلیل غلطی از شرایط ایران ارایه کرده؛ مبنی بر اینکه نوعی نارضایتی وجود دارد، فشار تحریم بر مردم اثر کرده و الان زمانی است که ایران در ضعف است و می‌تواند عملیاتی انجام دهد و بر اساس همین عملیات ایران را وادار کند که تسلیم شده و هیمنه خود را برای همیشه در منطقه از دست دهد؛ ترامپ دچار اشتباه محاسباتی شد. وی افزود: این اشتباه بزرگ‌ترین اشتباه محاسباتی در تاریخ امریکا بود. راهپیمایی و تشییعی که در عراق و شهرهای مختلف ایران انجام شد ترامپ را متوجه کرد این تفکر که مردم منطقه در حال حاضر از سیاست‌های ایران نارضایتی دارند و در داخل ایران احتمالا وضعیت نظام پایین‌تر آمده، کاملا تحلیل اشتباهی است. ربیعی اظهار کرد: اولین ثمره خون شهید سلیمانی و همراهانش انسجام مجدد و قدرت ملی بود که موجب بهت همگان شده است و بعد از این امریکا ناچار است بازدارندگی کند تا ما اقدامی متناسب انجام ندهیم و این تهدید را کرده است و بدون توجه به هر قاعده بین‌المللی حتی می‌خواهد تمدن ایرانی را از بین ببرد. وی تاکید کرد: ما قطعا بر موضع خود که باید پاسخ سخت بدهیم خواهیم ایستاد و ترامپ با توجه به جمعیتی که در عراق و جاهای دیگر مشاهده کرد نمی‌تواند استراتژی بازدارندگی را دنبال کند. وی در رابطه با اینکه چه عاملی باعث شد ترامپ مستقیما فرمانده پایان بخشی به داعش را به شهادت برساند، گفت: امریکا به دنبال حذف داعش نبود و داعش اهرم آنها بود، چون هم می‌گوید با داعش مقابله می‌کنیم و هم علیه کشورها از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین وقتی دیدند ما داعش را عقب رانده‌ایم و نظم سیاسی منطقه بر اساس سیاست‌های ایران شکل می‌گیرد، کلیدی‌ترین عنصر سیاسی ایران در گرفتن نظم منطقه را زدند. ربیعی خاطرنشان کرد: هدف امریکا از ترور شهید سلیمانی ضربه زدن به استراتژی نظام در منطقه بود که این هدف نیز با شکست مواجه می‌شود.


رهبر انقلاب بر پیکر شهیدسلیمانی و یاران مجاهد او نماز اقامه کردند

در روز رستاخیز تهران و وداع تاریخی مردم مومن و قدرشناس آن با سردار بزرگ و پر افتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران حضور یافتند و بر پیکر مطهر این شهید عالی‌مقام، مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و دیگر شهدای جنایت اخیر رژیم تروریست امریکا، نماز اقامه کردند. در این مراسم که با حضور چند میلیونی مردم و همچنین روسای قوای سه‌گانه، مسوولان لشکری و کشوری، همرزمان شهید و جمعی از عناصر مهم جبهه مقاومت از جمله اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب‌الله لبنان در فضایی آکنده از حسرت آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی در نماز، خداوند را برای بزرگ داشتن مجاهدان راه خود به‌واسطه فوز و توفیق عظیم شهادت، حمد و سپاس گفتند و علوّ درجات آن شهدای عالی‌مقام را مسألت کردند. پس از اقامه نماز، تشییع با شکوه پیکر مطهر شهید سلیمانی و دیگر شهیدان مقاومت از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد و مردم انقلابی تهران، نگین درخشان و بی‌بدیل مقاومت و یاران مجاهدش را تشییع کردند.

 

 

ارسال نظر