تصمیم‌گیری برای گام پنجم کاهش تعهدات برجامی

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۲۳

در شرایطی که هنوز داغ شهادت سردار سپهبد سلیمانی برای ایرانیان تازه است و ضرورت مقابله با زیاده‌خواهی‌های امریکا از سوی افراد و جریانات مختلف سیاسی مطرح می‌شود، سخنگوی وزارت امور خارجه روزیکشنبه اعلام کرد: «تصمیماتی برای گام پنجم اتخاذ شده بود و با توجه به تحولات جاری، قرار است جلسه مهمی در مورد آن برگزار شود.» سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: وزارت خارجه از همان ابتدا پیگیری‌های حقوقی را در سطح بین‌الملل، سازمان ملل و شورای امنیت انجام داده و از روز گذشته نیز آقای ظریف در گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات منطقه و جهان مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزیر امورخارجه اعلام کرد که پیامد این ماجرا بر عهده دولت تروریست امریکا است و آنها کار نابخردانه‌ای انجام داده‌اند

  درباره گام پنجم تصمیم‌گیری می‌شود

وی در مورد گام پنجم ایران، تاکید کرد: تصمیماتی برای گام پنجم اتخاذ شده بود و با توجه به تحولات جاری جلسه مهمی در مورد گام پنجم برگزار می‌شود؛ جلسه‌ای که امشب (یکشنبه) برگزار می‌شود، خط و مشی ایران را مشخص می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اینکه آیا امریکا پیشنهاد لغو تحریم را داده است، گفت: : خیر- من چنین چیزی را تایید نمی‌کنم.  موسوی با بیان اینکه پیش‌شرط ایران در بحث مناسبات ایران با امریکا همچنان وجود دارد، اظهار داشت: این موضوعی منطقی است که باید امریکا به تعهدات خود بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. البته در قبال اتفاقی که اکنون افتاده باید پاسخ داده شود تا سپس به موضوع تعهدات امریکا در برجام بپردازیم. پس از تسویه حساب با امریکا بحث گفت‌وگو با امریکا در قالب ۱+۵ مطرح می‌شود. وی درباره دعوت‌شدگان به نشست گفت‌وگوهای منطقه، گفت: برخی از مقامات ارشد کشورهای منطقه دعوت شده‌اند که برخی در سطح وزیر، معاون وزیر، رییس اندیشکده و خبرنگاران مطرح حضور خواهند داشت.

   نامه امریکا از سوی «پمپئو» بود

موسوی درباره پیام امریکا از سوی سوییس، گفت: چون جزئیات منتشر نشده، بنده از ذکر جزئیات و پاسخ آن معذورم. نامه از سوی وزیر خارجه امریکا بود که خارج از تشریفات دیپلماتیک و بسیار بی‌ادبانه بود و ما آن را بررسی و در حد خود امریکایی‌ها پاسخ دادیم تا فکر نکنند خبری است. وی درباره توئیت ترامپ در هدف قرار دادن مکان‌های فرهنگی، افزود: آقای ظریف جواب او را داد. من متاسفم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رییس‌جمهور امریکا تهدید به حمله مکان‌های فرهنگی می‌کند و مشاوران او جلوی چنین حرف‌هایی را نمی‌گیرند تا ترامپ حرف‌های ناقض حقوق بین‌المللی را بزند. ما تهدید را با تهدید جواب می‌دهیم و توصیه می‌کنیم از این تهدیدات توخالی دست بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه در چارچوب شرح وظایف کار می‌کند، اظهار داشت: در مورد عمل متقابل شما را به بیانیه شورای عالی امنیت ارجاع می‌دهم، ما در چارچوب مصوبات این نهاد عمل خواهیم کرد. این تصمیم را مقامات ذیربط در مکان و زمان خود اعلام می‌کنند. موسوی درباره مفاد مذاکرات و میانجی‌گری‌ها و همچنین سفر وزیر خارجه قطر، گفت: سفر وزیر خارجه قطر چند روز پیش هماهنگ شده بود و ما کنسل نکردیم. او تشریف آورد و محور گفت‌وگو با شخص وی و کلیه مقاماتی که گفت‌وگو شد، تشریح مسائل منطقه و بین‌المللی بود و گفته شد که یک مقام رسمی ایران در کشور ثالث و یک مقام رسمی نظامی عراقی در خاک این کشور توسط ارتش تروریستی رژیم امریکا به شهادت رسیده‌اند. وی اضافه کرد: تاکید شد که این اقدام ناقض حقوق بین‌المللی بوده و تمامی عواقب آن بر عهده واشنگتن است. طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری و نه میانجی‌گری بودند و ما جواب دادیم که خویشتنداری حدی دارد و آنها که خواستار خویشتن داری ما هستند، باید پیش از آن امریکا را متقاعد به عدم اجرای چنین کارهای نابخردانه‌ای کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احتمال بروز جنگ میان تهران و واشنگتن، افزود: جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نیست ولی برای هر شرایطی آمادگی داریم. مردم ما نشان داده‌اند ملت دست بسته‌ای نیستند و آمادگی پاسخ به هر موضوعی را دارند. تصمیم ایران به قوه عاقله بستگی دارد و تمامی مسائل را بررسی خواهیم کرد. موسوی در مورد میانجی‌گری عمان نیز، خاطرنشان کرد: خبرهای سفر هیات عمانی به ایران صحت ندارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست پارلمان عراق در بررسی اخراج نیروهای امریکا از این کشور، اظهار داشت: دولت و ملت عراق اگر اراده کنند، می‌توانند این کار را به پیش ببرند. نیروهای امریکایی ناخوانده هستند و به حاکمیت ملی و استقلال کشورهایی که با دعوت یا بی‌دعوت آنجا هستند پایبند نیستند. امیدواریم نشست پارلمان عراق آغاز پایان حضور امریکا در منطقه باشد. موسوی همچنین تاکید کرد: نقش سردار سلیمانی در ایجاد هماهنگی میان سه کشور روسیه، ایران و چین بسیار بالا بود ولی با انتصاب سردار قاآنی نیز هیچ خللی در کار وارد نخواهد شد. وی با بیان اینکه با رشادت و آگاهی که از او داریم، می‌توان اذعان داشت موضوع سوریه همچنان با موفقیت به پیش می‌رود. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره سفر «سرگئی لاوروف» به تهران، گفت: در مورد موضوع سفر او به ایران باید بگویم که دعوت از وی وجود دارد و در حال رایزنی برای مشخص شدن روز آن هستیم. موسوی همچنین گفت: هنوز برای سفر وزیر امور خارجه به امریکا ویزایی صادر نشده است.

 

ارسال نظر