محکم کردن کمربند ایمنی در منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۲۹
محکم کردن کمربند ایمنی در منطقه

گروه ایران|

با اعلام رسمی «امیردریادار دوم غلامرضا طحانی» معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ایران، رزمایش نظامی میان ایران، روسیه و چین در تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز شد؛ رزمایشی که انتشار خبر آغاز به کار آن بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های گروهی منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرد و اظهارنظرهای فراوانی در خصوص آن ارایه شد. از یک طرف امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش قرار داشتند که تلاش می‌کردند با انتشار اخبار کذب و حاشیه‌سازی در خصوص رزمایش از دامنه تاثیرگذاری یک چنین تحرکاتی بکاهند و از سوی دیگر ایران، روسیه و چین به عنوان هسته مرکزی این رزمایش به دنبال گسترش این گفتمان در سطح منطقه هستند که امنیت منطقه جز از طریق تعاملات نزدیک کشورهای منطقه حاصل نخواهد شد و حضور قدرت‌های خارجی به جز هزینه‌تراشی برای منطقه هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت.

در این میان سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن رزمایش دریایی مشترک تهران، مسکو و پکن را به دقت زیرنظر دارد. شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه و یک روز قبل از استارت رزمایش در واکنش به رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گفت: «ما از برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در دریای عرب اطلاع داریم. ما این رزمایش را زیرنظر داریم و با همکاری شرکا و متحدان‌مان از آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت در آب‌راه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کنیم.» سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران نیز روز چهارشنبه در نشست خبری اعلام کرده بود این رزمایش در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین‌المللی در این منطقه برگزار می‌شود. وی تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران، روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت. سردار شکارچی همچنین گفت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.

دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در نشست خبری این رزمایش، اظهار داشت: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است.

او افزود: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و برای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از امروز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناور‌های روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه عنوان و تصریح کرد: این نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشور‌هایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود. این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می‌شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

سخنگوی رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین افزود: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است. دریادار طحانی با اشاره به مشارکت نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش، گفت: با برگزاری این رزمایش شاهد اقتدار نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه خواهیم بود.

او در بیان اهمیت منطقه رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، اظهار داشت: اقیانوس‌هند سومین‌اقیانوس بزرگ دنیا است که کشور‌های بسیار مهمی در این منطقه حضور‌دارند و سه تنگه مهم باب المندب، مالاکا و هرمز به عنوان مثلث طلایی در این منطقه است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وسعت منطقه این رزمایش ۱۷هزار کیلومتر مربع است، گفت: از اهداف این رزمایش تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

طحانی افزود: پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و پیامد آن این است که جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست و این از مهم‌ترین دستاورد‌های این رزمایش خواهد بود. او گفت: برگزاری این رزمایش به معنای این است که روابط سه کشور ایران، روسیه و چین به سطح معناداری رسیده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت

   مانور مشترک ایران، روسیه و چین

برای امریکا و غرب هراس‌آور است

دستاوردهای یک چنین رزمایش‌هایی برای کشورمان چیست؟ این پرسشی است که بعد از شنیدن خبر برگزاری این همایش در افکار عمومی و محافل کارشناسی مطرح می‌شود. در واکنش به این اظهارات رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: برگزاری مانور سه کشور ایران، روسیه و چین اقدام بسیار هراس آوری برای امریکایی‌ها و غربی‌ها است که سعی در ایجاد ائتلاف نظامی علیه جمهوری اسلامی دارند. ذوالنور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اهمیت رزمایش مشترک جمهوری ایران، روسیه و چین اظهار داشت: امریکایی‌ها سعی در انزوای همه‌جانبه جمهوری اسلامی در دنیا داشتند اما با حول و قوه الهی تیر آنها به سنگ خورده و اهداف شوم آنها محقق نشد. یک نمونه از اقدامات امریکایی‌ها تلاش دیپلماتیک نظامی علیه ما بود که سعی کردند ائتلافی در منطقه راه بیندازند که هدف این ائتلاف محدود‌سازی و ایجاد مشکل و ناامنی برای جمهوری اسلامی بود اما موفق نشدند. یکی از ابعاد مهم در شیطنت علیه جمهوری اسلامی ایجاد ائتلاف نظامی در منطقه بود که امروز ما می‌بینیم آنها در تحقق اهداف شوم خود ناکام ماندند. ذوالنور در ادامه با بیان اینکه امروز ائتلاف‌های متعدد نظامی در منطقه و خارج از منطقه دوجانبه و چندجانبه را با جمهوری اسلامی شاهد هستیم، ‌گفت: ما ظرف چندسال گذشته تشکیل ائتلاف‌های متعددی را شاهد بودیم که در حال حاضر بالای 10 ائتلاف داریم و در یک تلاش دیپلماتیک، دیپلماسی نظامی ما موفق عمل کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حدود 12 کشور در منطقه و دنیا، کمیسیون مشترک نظامی ایجاد کردیم که ریاست این کمیسیون گاهی با کشور ما و گاهی با کشورهای مقابل است و ضمن آن ائتلاف‌های دوگانه و چندجانبه ایجاد کردیم که در تضمین امنیت منطقه و کمک به آن بسیار موثر بوده و راه ورود امریکایی‌ها و غربی‌ها را به منطقه تنگ‌تر و میدان عمل آنها را محدودتر می‌کند.

ذوالنور در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: این رزمایش بیان‌گر این است که در ایجاد پیمان‌‌های دو جانبه و چندجانبه نظامی و ائتلاف‌های نظامی در منطقه موفقیت‌ کسب می‌کنیم و این می‌تواند در امنیت منطقه و کمک به حفظ امنیت کشورهای منطقه بسیار موثر باشد.

   رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

یک مساله عادی است

در شرایطی که برخی رسانه‌های نزدیک به سعودی‌ها تلاش می‌کردند تا این مانور را باعث ایجاد التهاب برای منطقه ارزیابی کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین با اشاره به آغاز رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران در دریای عمان اظهار کرد این رزمایش یک مبادله نظامی عادی میان سه کشور است.

«گنگ شوانگ» دیروزدر پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: برگزاری چنین رزمایش‌هایی با هدف تامین صلح منطقه یک مساله عادی است. سخنگوی وزارت دفاع چین نیز با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهار کرد: نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است.

«ووچیان» تعمیق مبادلات و همکاری بین نیروی دریایی سه کشور را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: این رزمایش مشترک یک مبادله نظامی عادی میان سه کشور است که مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی انجام شده است و هیچ ارتباطی با اوضاع منطقه ندارد. وی با بیان اینکه این رزمایش که از جمعه آغاز شده است به مدت چهار روز ادامه دارد افزود: نیروی دریایی چین ناوشکن «شی نینگ» مجهز به موشک انداز هدایت شونده را به این تمرین مشترک اعزام کرده است.

   روسیه سه کشتی را به رزمایش دریایی مشترک ایران و چین ارسال کرده است

وزارت دفاع روسیه از ارسال سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه به رزمایش سه‌جانبه با ایران و چین خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه دیروز با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین اعلام کرد که سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه - یک تانکر، یک پاس‌ناو و یک ناو یدک‌کش - را به رزمایش سه‌جانبه با ایران و چین ارسال کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این اولین‌بار است چنین رزمایشی با چنین چیدمانی برگزار می‌شود.

چین نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که یک ناوشکن موشک‌انداز را برای شرکت در این رزمایش ارسال کرده است.

 

 

ارسال نظر