تصمیمات دولت برای حل مشکلات مناطق مرزی

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۴۳
تصمیمات دولت برای حل مشکلات مناطق مرزی

در شرایطی که هر روز خبر تازه‌ای در «رد» یا «قبول» اف‌ای‌تی‌اف و لوایح مقابله با پولشویی از سوی چهره‌های سیاسی و تحلیلگران در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است، می‌گوید: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت. اظهاراتی که نشان می‌دهد تصویب لوایح مربوط به پولشویی بر خلاف اظهارنظرهای مخالفان این لوایح نه تنها سیستم بانکی و پولی کشورمان را در بن بست قرار نمی‌دهد بلکه دریچه‌های تازه‌ای را برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده پیش روی اقتصاد و تجارت کشورمان قرار می‌دهد. در کنار بحث لوایح مقابله با پولشویی، موضوع دیگری که مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت نحوه بازیگری بانک مرکزی در بازار پولی و اعتباری ایران و شایعاتی که در خصوص کاهش دستوری نرخ دلار در بازار ارز مطرح می‌شود، بود. همتی با تکذیب هر نوع دخالت دستوری دولت در این زمینه اعلام کرد که ثبات امروز بازار ارز نه به دلیل دخالت دولت بلکه به دلیل رویکرد درستی است که دولت در مواجهه با بازار‌های پولی در پیش گرفته است؛ رفتاری معقول که باعث شده نقدینگی‌های سرگردان به جای هجوم به بازارهای کاذب ارز و طلا، مسیر خود را به سمت بخش‌های مولد اقتصادی تغییر دهند و همین تغییر مسیر و کاستن از رفتارهای هیجانی باعث شده تا ثباتی نسبی در بازار پولی و ارزی کشور ایجاد شود.  «عبدالناصر همتی» دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی کشور بدتر نشود، اظهار داشت: «بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا که با پذیرش FATF، امریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، افزود: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود. همتی تصریح کرد: ما مساله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می‌کنیم. من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم. رییس کل بانک مرکزی درباره توصیه روسیه و چین برای لزوم پذیرش FATF توسط ایران، گفت: همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند. طبیعی است که در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم. همتی اظهار داشت: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

    خرید نفت توسط اروپایی‌ها

لازمه راه‌اندازی اینستکس

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که وضعیت کلی راه‌اندازی اینستکس در چه مرحله‌ای است؟ گفت: ما از نظر مقررات و سازماندهی، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم؛ اما تا زمانی که اروپایی‌ها نفت را از ایران خریداری نکرده و درآمد آن وارد اینستکس نشود، ادعاهای آنها در حد حرف خواهد بود. وی درباره تغییر مدیران بانک‌ها، گفت: هر بانکی که نیاز به تغییر باشد تغییر می‌دهیم. همتی در واکنش به ادعای دستور بانک مرکزی به صرافی‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت ارز و کاهش دستوری قیمت ارز و سکه، گفت: دخالتی در نرخ‌ها نداریم، بازار خودش نرخ را تعیین می‌کند. هیچ اجباری برای صرافی‌ها نبوده است. عرضه توسط صرافی‌های بانکی انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز ارزی تاکنون نداده است. نرخ خرید و فروش در صرافی‌های بانکی بر اساس مشورت و متناسب با بازار است. وی با تکذیب این ادعا که بانک مرکزی دخالت کرده و با زور قیمت را پایین آورده است، خاطرنشان کرد: حتی در سامانه نیما نیز نرخ حواله‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. نرخ صرافی‌های بانکی از قیمت برخی کانال‌های خبری پایین تراست. اما با وجود قیمت کمتر، خریداری برای آن وجود ندارد. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگر به صرافی‌های بانکی برویم می‌بینیم که برای دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ که امروز اعلام شده، خریداری نیست. در واقع اکنون فروشنده بیشتر از خریدار است. وی درباره رمزهای یک‌بار مصرف، گفت: بانک‌ها نرم‌افزارهایی را برای رمزهای یک‌بار مصرف راه‌اندازی کرده‌اند. برای موبایل‌های غیر‌هوشمند نیز بانک مرکزی سامانه هریم را راه‌اندازی کرده که از طریق آن مردم می‌توانند پیامک رمز یک‌بار مصرف را دریافت کنند.

   بازسازی بانک‌های آسیب‌دیده

در اغتشاشات

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن، گفت: جذابیت اوراق خرید مسکن کم شده بود که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف این وام‌ها را مطرح کرد که سه‌شنبه‌شب در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. همتی درباره راه‌اندازی بانک‌های آسیب‌دیده در اغتشاشات اخیر گفت: تاکید کرده‌ایم که این بانک‌ها سریع‌تر بازسازی و راه‌اندازی شوند. رییس کل بانک مرکزی افزود: آسیب برخی بانک‌ها بسیار اساسی بود که بازسازی آنها زمان‌بر است. البته پیشنهادهایی برای جابه‌جایی مکان برخی بانک‌ها مطرح شده بود که اعلام شد سریع‌تر انجام و بانک‌ها راه‌اندازی شوند. وی اضافه کرد: آن بانک‌هایی که آسیب اندکی دیده بودند به سرعت بازسازی و حتی راه‌اندازی شده‌اند، اما برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند.

   تصمیمات دولت برای سهولت واردات کالا در بازارچه‌های مرزی

در شرایطی که دولت اعلام کرده بعد از اصلاح قیمت بنزین تلاش می‌کند تا طرح‌های حمایتی خود از طبقات کمتربرخوردار و اقشار نیازمند را تسریع بخشد، سخنگوی دولت از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مسکن بازنشستگان در جلسه دیروز هیات وزیران خبر می‌دهد و می‌گوید: همچنین مقرر شد با جایگزینی ثبت‌ آماری کالا به جای ثبت سفارش، کالاها در بازارچه‌های مرزی با سهولت بیشتری وارد شود. علی ربیعی دیروز درحاشیه جلسه هیات وزیران با اشاره به مصوبات هیات دولت گفت: در جلسه هیات وزیران، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی کشوری و لشکری اختصاص داده شد. وی سود این تسهیلات را در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها ۷ درصد و در سایر مناطق ۴ درصد عنوان کرد و گفت: بازنشستگانی که بیش از ۵ سال از بازنشستگی‌شان گذشته باشد و فاقد مسکن باشند، مشمول این وام قرار خواهند گرفت. سقف این تسهیلات در تهران۵۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. به گفته ربیعی این ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن خواهد بود و برای خرید و ساخت در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت. سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر هیات وزیران را در ارتباط با مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: در این جلسه درباره مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی بحث و تصمیم گرفته شد جاذبه‌های مسائلی مانند کولبری یا جاذبه‌هایی که در شرق کشور به اشکال دیگری هست را به سمت بازارچه‌های مرزی سوق دهیم. وی با بیان اینکه قرار شد، ثبت آماری جایگزین ثبت سفارش شود، اظهارداشت: کالا به‌طور کامل در بازارچه‌ها با سهولت بیشتر وارد خواهد شد و نوع و میزان اقلام هم به سمت اقلامی که سودآوری بیشتری داشته باشد، گسترش پیدا می‌کند. ربیعی اظهارداشت: (پیش از این) برای مناطق مرزی ۱۰۰ قلم کالا در نظر گرفته شده بود که در جلسه قرار شد اقلام جدیدی اضافه شود که تصمیم‌گیری درباره حدود و میزان اقلامی که از هر بازارچه وارد می‌شود، توسط کمیته‌ای اعلام خواهد شد. سخنگوی دولت درخصوص حجم و میزان اقلامی که از هر بازارچه‌ای می‌تواند وارد کشور شود، گفت: هم درباره ظرفیت مبادلات و سهولت در بازارچه‌های مرزی و هم اینکه ۱۵ درصد سود بازرگانی این بازارچه‌ها تخفیف داده شده که می‌تواند به مرزنشین‌های شرق و غرب کشور و بازارچه‌های مرزی آنها کمک کند. ربیعی با اشاره به مباحث جلسه هیات دولت درباره ساماندهی مرزها و مرزنشینان و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه گفت: این موضوع به کمیسیون‌ اقتصاد واگذار شد تا در سال‌های باقی مانده دولت سرمایه‌گذاری جدیدی در این زمینه انجام دهیم.

   وزارت اقتصاد می‌تواند املاک مازاد دستگاه‌ها را شناسایی کرده و بفروشد

وی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی نحوه فروش املاک و اموال مازاد نیز در جلسه دولت بحث شد که در استان‌ها چگونه به فروش برسد و قرار شد در وزارت اقتصاد این موضوع دنبال شود و در استان‌ها نیز یک کمیته تشکیل شد که در مورد پیشگیری‌هایی که در خصوص واگذاری‌ها صورت می‌گیرد و چسبندگی‌هایی که گاهی ایجاد می‌شود، اقدامات لازم صورت بگیرد، همچنین قرار شد این املاک شناسایی شود و وزارت اقتصاد این حق را داشته باشد که این املاک را خود انتخاب کند و به فروش برساند. سخنگوی دولت با اشاره به گزارش‌های ارایه شده در دولت درباره صادرات و واردات اظهارداشت: در ۹ ماه گذشته، ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار صادرات و ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار واردات داشتیم که نشان می‌دهد تراز تجاری کشور مثبت است.

آمار رسانه‌های خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان درست نیست

اما در شرایطی که برخی رسانه‌های غربی آماری را به نقل از منابع داخلی در خصوص آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر مطرح می‌کنند، رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه نظام درباره آمار کشته‌شدگان حوادث آبان شیوه سکوت اتخاذ نکرده است و گفت: آماری که رسانه‌های خارجی دراین خصوص مطرح می‌کنند به هیچ‌وجه درست نیست و این اعداد و ارقام در راستای فضاسازی و جنگ روانی است.

«محمود واعظی» در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر سیاست سکوت ایران در برابر آسیب‌دیدگان حوادث اخیر اعتراضات و اعلام اعداد و ارقام رسانه‌های خارجی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر اظهار داشت: مساله فقط مربوط به دولت نیست. این مساله‌ای است که تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط براساس قانون مرتبط هستند الان هم قوه قضاییه با جدیت کار را پیش می‌برد. وی افزود: این ارقامی که مطرح می‌شود بیشتر فضاسازی و جنگ روانی است. اصلا چنین چیزی نیست. به اعتقاد من مطرح شدن این اعداد و ارقام بسیار اغراق آمیز است و به هیچ‌وجه این بحث‌ها و این تعداد مطرح نیست. الان در حال جمع‌بندی هستند هر وقت نهایی شد جمع‌بندی را اعلام می‌کنند.  رییس دفتر رییس‌جمهوری بیان کرد: نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده‌ است. مساله این است که آنها انتظار داشتند جرقه‌ای را که به اسم بنزین زده بودند، حتما برنامه‌ریزی آن را برای زمان دیگری انجام داده بودند و مساله بنزین برنامه‌ریزی آنها را جلو انداخت و این اتفاق افتاد. واعظی عنوان کرد: تبلیغات و جنگ روانی که آنها برای یک کار بزرگ برنامه‌ریزی کرده بودند، ظرف ۴۸ ساعت جمع شد. به دلیل اینکه آنها در آن عرصه میدانی نتوانستند به اهداف‌شان برسند الان سعی می‌کنند با جنگ روانی به مساله بپردازند و لذا ما و مردم نباید تحت تاثیر قرار بگیریم. وی گفت: ما نظامی داریم که وقتی اتفاقی می‌افتد می‌تواند سریع با مردم ارتباط برقرار کند و آن اتفاق را جمع کند و با حمایت و قدرت مردم که در شهرهای مختلف برای جمع کردن آن اتفاق به صحنه آمدند، بیشتر باید کار کرد. رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری حدود ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان توسط وزارت اطلاعات در جریان اعتراضات اخیر و فرستادن آنها به کانون اصلاح تربیت اظهار داشت: من اولین‌بار است که چنین صحبتی را می‌شنوم.

 

 

ارسال نظر