از مذاکره و توافق رویگردان نیستیم

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۱۳
از مذاکره و توافق رویگردان نیستیم

ْ

گروه ایران|

«در چارچوب منافع خود از مذاکره و توافق رویگردان نیستیم .»این عبارات بخشی از اظهاراتی است که رییس‌جمهوری در جریان دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در خصوص راهبرد ارتباطی ایران با جهان پیرامونی مطرح می‌کند. راهبردی که بر خلاف رویکردهای مشکل ساز ایالات متحده به جای تکیه بر روی معادلاتی با حاصل جمع صفر به دنبال ایجاد فضایی است که در آن دو طرف به نتیجه برد، برد دست پیدا کنند.

سفر دوره‌ای رییس‌جمهوری کشورمان به برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا که با سفر روحانی به مالزی آغاز شده بود روز گذشته با سفر رییس‌جمهوری به ژاپن و دیدار با نخست‌وزیر ژاپن ادامه پیدا کرد.سفری که دامنه وسیعی از ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص دلایل انجام آن مطرح شده و گمانه زنی‌های متعددی درباره دستاوردهای احتمالی آن عنوان می‌شود. برخی از تحلیلگران معتقدند این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که برجام به دلیل حاشیه‌سازی‌های ایالات متحده در یک بن بست قرار گرفته است و تبعات این مشکل ممکن است سایر کشورها (ازجمله ژاپن) را نیز درگیر حواشی ناخواسته‌ای کند، از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان هدف اصلی سفر روحانی به ژاپن را ظرفیت‌سازی برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ارزیابی می‌کنند و موضوع امریکا و برجام را در این مذاکرات ارتباطی و اقتصادی بی‌اهمیت توصیف می‌کنند.

هر کدام از این دیدگاه‌ها که مورد توجه و مداقه قرار بگیرند از یک واقعیت غیرقابل انکار نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و آن اینکه ژاپن عضو گروه موسوم به هفت کشور صنعتی دنیا است و این سفر پیام روشنی به تمام جهانیان و به ویژه امریکا خواهد داشت؛ اینکه سیاست خارجی ایران قابل تحریم شدن نیست و هیچگاه این سیاست منزوی نمی‌شود. با عبور از این اظهارنظرها و تحلیل‌ها متفاوت و در برخی موارد متضاد، آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن دیروز (جمعه) در کاخ نخست‌وزیری این کشور به‌طور رسمی از روحانی رییس‌جمهوری ایران استقبال کرد. بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، دکتر روحانی و نخست‌وزیر ژاپن ملاقات خصوصی برگزار کردند و پس از آن، مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور برگزار شد. با پایان مذاکرات حساس دو طرف، رییس‌جمهور کشورمان و هیات همراه دیشب در ضیافت شام نخست‌وزیر ژاپن که به افتخار دکتر روحانی ترتیب داده شده است، شرکت کردند و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداختند. .

   ایده تنش‌زدایی و صلح

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارایه طرح‌ها و پیشنهادات راهبردی برای کمک به تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه از جمله طرح «صلح هرمز» برای تامین امنیت منطقه، خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: ایران از کمک همه کشورها از جمله ژاپن در این زمینه استقبال می‌کند.

روحانی که به دعوت رسمی نخست‌وزیر ژاپن به این کشور سفر کرده است، دیروز در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» تاکید کرد: ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشورهای منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشورهای منطقه ارسال شده است. رییس‌جمهور با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز اظهارداشت: ایران همواره به مسوولیت خود در تامین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج فارس توسط کشورهای بیگانه بهم ریخته است. برای امنیت منطقه باید ریشه یکجانبه گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیر از همکاری بر اساس قواعد بین المللی را تعقیب می‌کنند بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به روابط خوب ودیرینه (90 ساله) ایران و ژاپن، اظهار داشت: دیدارهای متعدد سران دو کشور طی 6 سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران - توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور سومین دیدار بین ما برقرار می‌شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوستانه ایران و ژاپن در تمامی زمینه‌ها، افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، علم و فناوری‌های نوین، پزشکی، گردشگری، ورزشی، گمرکی و همچنین روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری همکاری‌های خود را توسعه دهند.

روحانی در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا علیه ایران بعد از خروج غیر متعهدانه این کشور از توافق برجام، اظهار داشت: خروج یک جانبه امریکا از تفاهم نامه‌های بین‌المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همه کشورها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، گفت: تحریم‌های امریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشورهایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند باید با این کار امریکا نیز مقابله کنند. ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تامین منافع خود انجام داده و خواهد داد و از طرف‌های دیگر در برجام نیز می‌خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند.

روحانی افزود: بی‌تردید این اقدام، رمز بقای این تعهد بین‌المللی خواهد بود و کشورها می‌توانند با پایبندی و عمل به تعهدات خود، امریکا را به اصلاح اشتباهات و بازگشت به مسیر درست و قانونی مجبور کنند.

   زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی

رییس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و سایر کشورها، افزود: ما از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کنیم .

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج امریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی‌ها از عمل به تعهداتشان در چارچوب مفاد برجام بوده است، تصریح کرد: معتقدیم برجام یک الگوی موثر برای رسیدن به صلح و دوستی میان همه کشورها است.

روحانی با تاکید بر اینکه خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه ملت ایران به سود هیچ‌کس نبوده است، افزود: بدعهدی امریکایی‌ها نه تنها ضربه به یک توافق بزرگ بین‌المللی بود بلکه آسیب و ضربه به صلح و روابط سیاسی دوستانه میان کشورها است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هر تلاش و کوششی از سوی کشورها برای حفظ برجام و تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه و جهان استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی در چارچوب منافع خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی در این زمینه رویگردان نیستیم. روحانی افزود: طی این سال‌ها ایران ثابت کرده که با منطق و گفت‌وگو منافع خود را تامین می‌کند و همیشه معتقد بوده که با منطق مذاکره و افق برد – برد می‌توان به توافقات موثر و پایدار رسید.

رییس‌جمهور تصریح کرد: روش غیرقانونی امریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام نشان داد که این اقدام ضربه به یک توافق بین‌المللی و صلح و امنیت بود و در واقع نه برای امریکا و نه هیچکدام از طرف‌های برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت – باخت برای هیچکس ندارد. روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که همه کشورها از جمله ژاپن برای حفظ برجام تلاش خود را انجام دهند.

   نود سال رابطه

آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن نیز در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رییس‌جمهور ایران در کشورش گفت: روابط ایران و ژاپن وارد نودمین سال خود شده و رفت و آمد مسوولان دو کشور در سال‌های اخیر موجب تقویت بیش از پیش روابط تهران و توکیو شده است .

نخست‌وزیر ژاپن با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش بر گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌ها اظهارداشت: مصمم هستیم همکاریهای خود را با ایران به ویژه در زمینه‌های کنسولی، فنی و مدیریت پزشکی، مدیریت بحران و مقابله با زلزله توسعه دهیم. ژاپن همچنین علاقه‌مند است سریعا تفاهم‌نامه دو کشور در حوزه گردشگری عملیاتی شود تا روابط دو ملت نیز بیش از پیش توسعه یابد. آبه شینزو با اشاره به جایگاه بخش‌های خصوصی دو کشور در توسعه همکاری‌های مشترک گفت: ما علاقه‌مندیم بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در روند توسعه روابط مشترک اقتصادی فعالتر شوند. نخست‌وزیر ژاپن با استقبال و اعلام پشتیبانی کشورش از طرح صلح هرمز افزود: تامین امنیت منطقه برای همه کشورهایی که به این حوزه رفت و آمد دارند بسیار مهم است و ما از نقش سازنده ایران در تامین امنیت و ثبات و صلح در منطقه قدردانی می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه ژاپن پیوسته از برجام حمایت کرده و به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه می‌دهد، از شروع همکاری کشورش با سه کشور اروپایی در این زمینه خبر داد.

 

 

ارسال نظر