مقام معظم رهبری درباره بنزین، مصوبه سران قوا را تایید کردند

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۰۹
مقام معظم رهبری درباره بنزین، مصوبه سران قوا را تایید کردند

ظریف: استعفا نداده‌ام

 گروه ایران|

سخنگوی دولت گفت: رهبر انقلاب اصرار به اصلاح ساختاری وضعیت اقتصادی داشتند و صرفا مصوبه سران قوا را تایید کردند. ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «آنچه رهبر انقلاب بر آن اصرار داشتند اصلاح ساختاری وضعیت اقتصادی کشور و جلوگیری از قاچاق بوده است تا کشور بتواند به سمت صادرات برود و بودجه کشور متکی بر ظرفیت‌های داخلی باشد.»

نشست خبری اعضای کابینه دوازدهم با نمایندگان رسانه‌های گروهی دیروز در شرایطی در حیاط دولت در پاستور برگزار شد که در جلسه روز چهارشنبه دولت فرآیند بررسی بودجه سنواتی کل کشور در سال 99 را به پایان برد؛ بودجه‌ای که بر اساس اظهارات سخنگوی دولت آخرین چکش کاری‌های آن مربوط به ردیف‌هایی بود که برای مالیات گروه‌های مختلف تدارک دیده شده بود و بعد از موافقت نهایی وزیر اقتصاد با این ردیف‌ها سرانجام فرآیند بررسی بودجه در پاستور به ایستگاه نهایی خود رسید تا مهم‌ترین سند مالی سالانه کشورمان در موعد مقرر راهی بهارستان شود.

بعد از اخبار مربوط به بودجه و بحث افزایش قیمت بنزین، شایعه استعفای ظریف اما دقایقی قبل از آغاز نشست در میان خبرنگاران دست به دست می‌چرخید؛ در چنین شرایطی طبیعی بود که اولین چهره‌ای که از ساختمان نهادریاست‌جمهوری به جمع خبرنگاران اضافه شود؛ وزیر امور خارجه کشورمان باشد؛ ظریف بلافاصله پس از حضور در جمع خبرنگاران درباره شایعه استعفای خود از وزارت امور خارجه گفت: « اگر استعفا داده بودم که الان اینجا در خدمت شما نبودم.» اولین پرسش مطرح شده از وزیر امور خارجه را خبرنگار تعادل با موضوع اهداف اقتصادی و سیاسی سفر بن علوی به تهران مطرح کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در مورد سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به ایران گفت: این سفر در چارچوب مشورت‌های دوره‌ای است که با همسایگان داریم، ایشان هم از قبل یعنی چندین هفته قبل گفته بود که برای مشورت به ایران می‌آید، در مورد مسائل منطقه، طرح صلح هرمز و در مورد روابط دو جانبه صحبت کردیم. ظریف تصریح کرد: می‌دانید که آخر این هفته- جمعه بعد از ظهر- رییس کمیسیون مشترک عمانی با بزرگ‌ترین هیاتی که در روابط دو کشور در بخش خصوصی وجود داشته است، به ایران می‌آید. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین بیان کرد: در این سفر در مورد تلاش‌هایی که عمان در حوزه امنیت خلیج فارس داشته صحبت شد. همچنین بحث‌های خوبی را با یوسف بن علوی به عنوان همسایه خوب ما که مشورت‌هایی را مرتب داشته، داشتیم، فکر می‌کنم کم بودن این‌گونه سفرها باید سوال باشد نه زیاد بودنش. خبرنگار تعادل در ادامه از ظریف درباره توییت اخیر خود مبنی بر اینکه نه تهدیدها تاثیرگذار است نه وعده‌های اروپایی‌ها، گفت: هفته گذشته شاهد اقدام مثبت از طرف اروپایی‌ها بودیم که 6 کشور جدید به اینستکس پیوستند و تهدید بی‌موردی که اروپایی‌ها کردند. وزیر امور خارجه کشورمان اظهارکرد: لازم است بگویم بنده در سفرم به سوئد با وزیر خارجه کنونی این کشور تاکید کردم توقع ندارم از کشوری که حمایت از برجام می‌کند شرکت دارویی‌اش از فروش داروی نایاب به ایران خودداری کند، بالاخره پانسمان برای کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای موضوعی نیست که همه کشورها تولید کنند، به لطف خدا در ایران پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما آنقدر کم است و فقط تعدادی کمی از شرکت‌ها این دارو را تولید می‌کنند، پیش از این شرکت سوئدی این کالا را به ما می‌فروخته اما اکنون به خاطر تحریم‌های امریکا و به خاطر قلدری و زورگویی آن را نمی‌فروشد. ظریف افزود: لازم است یادآوری کنم خوب است که به اینستکس بپیوندند، اما قبل از آن خود امریکا ادعا می‌کند موارد دارویی و انسانی جزو تحریم‌ها نیست. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس‌جمهور اعلام کرده پیام‌های خصوصی از طرف امریکا به ما ارسال شده است، گفت: من چیزی نشنیدم، ما از طریق سویس مرتب پیام دریافت می‌کنیم البته اینها هم پیام‌هایی بود که در زمان مجمع عمومی دریافت شد. رییس دستگاه دیپلماسی کشور درباره فعالیت‌های معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز بیان کرد: کارهایی که تاکنون این معاونت انجام داده، انصافا کارهای گسترده‌ای است و تلاش‌های زیادی انجام شده و این تلاش‌ها را ادامه می‌دهیم اما اینکه چه مقدار موفق شویم تا حدودی بستگی دارد به کشورهای خارجی و همچنین دستگاه‌های داخلی که تا چه اندازه بتوانند از این فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند. وی همچنین از برنامه رییس‌جمهور برای سفر به آسیای شرقی خبر داد و گفت: هر زمان این سفر قطعی شود، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

   مقام معظم رهبری درباره بنزین صرفا مصوبه سران قوا را تایید کردند

بعد از وزیر خارجه نوبت به سخنگوی دولت رسید که در جمع خبرنگاران به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهد. سخنگوی دولت با اشاره به طرح اصلاح سوخت گفت: آنچه رهبر انقلاب بر آن اصرار داشتند اصلاح ساختاری وضعیت اقتصادی کشور و جلوگیری از قاچاق بوده است تا کشور بتواند به سمت صادرات برود و بودجه کشور متکی بر ظرفیت‌های داخلی باشد. او افزود: رهبر انقلاب اصرار داشتند اما اصرار به اصلاح ساختاری وضعیت اقتصادی بوده است. مقام معظم رهبری صرفا مصوبه سران قوا را تایید کردند؛ یک‌باربه محضر ایشان رفتند و رهبر انقلاب فرمودند باید هر سه اتفاق نظر داشته باشند، وقتی هر سه قوه امضا کردند، نهایتا مقام معظم رهبری امضای هر سه قوه را امضا و تایید کردند.  ربیعی درباره اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر اینکه از صبح جمعه از گرانی بنزین اطلاع پیدا کرده بود، تصریح کرد: صحبت رییس‌جمهور به معنای سلب مسوولیت از خود نبود بلکه تفویض اختیار به شورای امنیت کشور بود؛ زیرا اجرای این طرح به وزارت کشور و شورای امنیت محول شده بود و روز و ساعت اجرای این طرح نیز به شورای امنیت واگذار شده بود که در این شورا نیرو‌های انتظامی، نظامی، قوه قضاییه، صدا و سیما و نمایندگان مجلس عضو هستند. سخنگوی دولت با بیان اینکه سپرده شده بود تا ملاحظات سیاسی و اجتماعی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود، گفت: شورای امنیت مخیر بود که یکی از پنج‌شنبه‌ها را برای اجرای طرح در نظر بگیرد و شورای امنیت و وزیر کشور مخیر بودند هر زمانی تشخیص دادند طرح را اجرا کنند. این مساله در واقع به معنای تفویض اختیار و نه سلب مسوولیت بود.

   چرا قیمت بنزین پله‌ای افزایش نیافت

یکی از پرسش‌هایی که بلافاصله پس از افزایش قیمت بنزین در میان کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مطرح شد این موضوع بود که چرا دولت فرآیند افزایش قیمت بنزین را به صورت پلکانی طی نکرد؟ ربیعی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: یک سال مجلس این طرح را داد. یک سال وقایع ۹۶ رخ داد و مجالس قبلی هم افزایش پله‌ای قیمت بنزین را لغو کرده بودند. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد زمان اعلام آمار جانباختگان و دستگیرشدگان اعتراضات اخیر تصریح کرد: امروز وزیر کشور در نامه‌ای محرمانه بخشی از خسارات مالی  به مردم را اعلام کرد که این خسارات جبران خواهد شد؛ البته این فقط بخشی از خسارات است و جمع‌بندی در مورد خسارات، دستگیرشدگان و مجروحان و کشته‌شدگان در حال انجام است. البته این آمار باید تفکیک شود که این تفکیک نیز در حال انجام است. وزارت کشور به فرمانداری‌ها دستور داده است که افراد شناسایی شده تصحیح شود. ربیعی گفت: قوه قضاییه به سرعت عمل کرد و در حال تفکیک آمار است. درخواست این بود که آزادی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود که قوه قضاییه این کار را انجام می‌دهد. در شهرستان‌ها نیز سرکشی‌ها آغاز شده است. از رییس قوه قضاییه بابت اقدامات خود در این زمینه تشکر می‌کنم. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: بحثی را سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه مطرح کرده است که اصحاب فرهنگ و هنر شامل معافیت مالیاتی شوند، ولی این لایحه باید در مجلس تصویب شود. من معتقدم این موضوع را نباید به چند نفر سلبریتی تقلیل داد. نظر نوبخت حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است، اما تصمیم‌گیری در نهایت با دولت و مجلس خواهد بود.

   موج آنفلوآنزا تا ۱۰ روز دیگر فروکش خواهد کرد

موضوع اپیدمی آنفلوآنزا و برنامه‌های دولت برای مقابله با آثار دیگر موضوعات مهمی بود که در جریان گفت‌وگو با اعضای کابینه به آن پرداخته شد؛ وزیر بهداشت در پاسخ به این دغدغه‌ها گفت: در حال حاضر بیماری آنفلوآنزا قابل کنترل است و پیک بیماری تا حدود ۸ تا ۱۰ روز دیگر فروکش خواهد کرد. سعید نمکی اظهار کرد: در شرایط سخت امروز توانستیم دارو‌های مورد نیاز را به هر طریقی با دور زدن تحریم‌ها فراهم کنیم و از طرفی دیگر ارز را برای سال آینده روی همین ۴۲۰۰ تومان نگه داریم تا دارو‌های اساسی گران نشود. وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اقدامات وزارتخانه در بحث درمان ناباروری  گفت: به تمام استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم که هر استان یک مرکز مجهز درمان ناباروری داشته باشد و این مراکز را تحت پوشش بیمه رایگان برده‌ایم و قرار است تا سه نوبت حتی دارو‌ها هم رایگان ارایه شود.

او با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور تاکید کرد: بیماری آنفلوآنزا شیوع بالایی در سال ۹۴ با ویروس H۱N۱ داشت که نسبت به ویروس‌های دیگر نوع کشنده‌تری است؛ در سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ نوع H۳N۲ را داشتیم که تهاجم کمتری دارد، امسال دو هفته زودتر از پیش‌بینی‌مان درگیر ویروس H۱N۱ شده‌ایم، البته از بین بیماران تنفسی که بیش از ۴ هزار نفر در بیمارستان‌های ما بستری شدند، تعدادی نمونه مثبت داشتند. وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر بیماری قابل کنترل است و پیک بیماری تا حدود ۸ تا ۱۰ روز دیگر فروکش خواهد کرد. با رعایت اصول بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و جلوگیری از روبوسی نگرانی عمده‌ای نخواهیم داشت.

   توافق وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه برای تامین مسکن فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مسکن فرهنگیان توافقی را با وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم که ظرف سه سال اجرایی خواهد شد. محسن حاجی میرزایی با اشاره به مسکن فرهنگیان، اظهار کرد: ما برای مسکن فرهنگیان توافقی را با وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم مبنی بر اینکه ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان بتوانند در شهرها و روستاها که فاقد مسکن هستند، صاحب مسکن شوند و ظرف سه سال این توافق اجرایی خواهد شد. او با بیان اینکه اقداماتی که برای تبدیل وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش در دستور کار است، تاکید کرد: تعدادی از مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسان آزاد که در سال‌های گذشته با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند، ایین نامه برای تبدیل وضعیت آنان ابلاغ شده و همه آنها باید در یک دوره یک‌ساله شرکت کنند و متناسب با جنس، رشته و منطقه و نیازی که آموزش و پرورش دارد، ظرف سه سال آینده یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه، به استخدام در بیایند. وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین برنامه‌هایی برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی و آموزش‌دهنده‌هایی که با این نهاد همکاری می‌کردند هم در دست اجراست..

 

 

ارسال نظر