عذرخواهی دولت عراق از ایران

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۸۱

در شرایطی که روابط راهبردی تهران و بغداد در فضای ملتهب منطقه غرب آسیا هر روز ابعاد و زوایای گسترده‌تری پیدا می‌کند، برخی تحرکات خصمانه حاکی از آن است که دشمنان برای بر هم زدن این مناسبات راهبردی از هر ابزار و وسیله‌ای بهره خواهند برد تا از منظر خودشان از نفوذ منطقه‌ای ایران بکاهند.

چهارشنبه‌شب بود که ابتدا برخی رسانه‌های عراقی و پس از آن رسانه‌های سعودی تصاویری از حمله اغتشاشگران عراقی به کنسولگری تهران در نجف را منتشر کردند. ساعتی قبل از انتشار این اخبار نیز گزارش‌هایی در مورد شلوغی‌های نجف و تجمع برخی از افراد در نزدیکی کنسولگری منتشر شد. بعد از انتشار این اخبار بود که بازار ارزیابی‌های تحلیلی درباره ریشه‌های این حمله در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی داغ شد.  دیروز«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق از نقش ایالات متحده امریکا، امارات و شمار دیگری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای منحرف کردن مسیر اعتراضات عراق پرده برداشت. در میان عراقی‌ها هم برخی در حساب‌های توییتری شان از نقش کشورهای دیگر در تحریک این افراد سخن می‌گفتند. ضمن اینکه ردپای برخی چهره‌های سیاسی داخلی عراق هم در این ماجرا به خوبی مشهود بود.  اما بعد از فروکش کردن التهابات اولیه دیروز وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف ضمن عذرخواهی از اقدام خرابکارانه در تعرض به سرکنسولگری ایران، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد.  به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق به دنبال تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، عصر روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف از این اقدام خرابکارانه عذرخواهی کرد.

وی همچنین بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد. ضمن اینکه خبر رسید مقامات رسمی شهر نجف نیز بعد از این ماجرا از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.

 هدف حادثه نجف، تخریب روابط بغداد - تهران است

یکی از چهره‌هایی که بلافاصله پس از مشخص شدن ابعاد ماجرا تصوری از پشت پرده این حادثه را ارایه کرد؛ سفیر ایران در عراق بود که در واکنش به حادثه آتش سوزی کنسولگری ایران در نجف اشرف تاکید کرد که هدف برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق از این اقدام، تخریب روابط خوب تهران - بغداد است.

ایرج مسجدی در اظهاراتی گفت: قطعا هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است.

وی خاطرنشان کرد که عوامل مزدور خارجی در عراق متاسفانه از سوی شبکه‌های معاند مورد حمایت، تحریک و تشویق قرار می‌گیرند تا به روابط خوب دو کشور ضربه بزنند. مسجدی هدف شبکه‌های معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیج وجه این‌گونه رفتارها مورد تایید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست. وی اضافه کرد: همان‌طور که بعضا برخی از اشرار در کشورمان دست به چنین اقداماتی می‌زنند در عراق نیز یک عده قلیل هستند که دست به چنین رفتارهایی می‌زنند، اما عموم جامعه عراق مخالف این‌گونه رفتارها است. سفیر ایران در عراق تاکید کرد که روابط خوب و برادرانه دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق باعث ناخرسندی و خشم هماهنگ برخی کشورهای منطقه‌ای شده و اینها از هیچ چیز برای از بین بردن این رابطه دو جانبه دریغ نمی‌کنند. وی در عین حال خواستار خویشتنداری مردم شریف ایران شد و گفت که اعمال این افراد معدود هرگز نمی‌توانند انعکاس‌دهنده اعمال ملت شریف عراق باشند، بلکه ملت عراق در مناسبت‌های مختلف از جمله اربعین حسینی نشان داده‌اند که علاقه‌مند و دوستدار ملت ایران و همه زائران هستند.  اعتراضات اجتماعی در عراق از اول اکتبر (9 مهرما) گذشته آغاز شده و در مناسبت‌های مختلف، گروه‌های کوچک خشنی از داخل این اعتراضات دست به خشونت و ناآرامی در این کشور زده‌اند. این گروه‌های کوچک خشن در حدود یک ماه قبل، دیوار خارجی کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیده و همین گروه‌ها شامگاه گذشته (چهارشنبه) کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف را آتش زدند.

 حمله به سرکنسولگری ایران در نجف رابطه اجتماعی دو کشور را هدف گرفته است

بعد از اظهارات سفیر ایران در عراق نوبت به رییس دفتر نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران رسید که ابعاد مختلف موضوع را بشکافد. غماس با تاکید براینکه حمله به سرکنسولگری ایران در نجف و ناآرامی‌های اخیر در عراق، پروژه بزرگ دشمنان برای به خطر انداختن رابطه اجتماعی دو ملت ایران و عراق است، گفت: این حرکات مشکوک حاکی از اقدامات ریشه‌داری برای تخریب و توطئه بزرگ علیه مناسبات دوملت است.

«ماجد غماس» در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران درباره حادثه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: این اقدامات حاکی از یک دشمنی دیرینه دشمنان از انسجام و اتحاد بین دو ملت است و ما این اقدام را به‌شدت محکوم می‌کنیم.  وی ادامه داد: این اقدامات از جهاتی طبیعی است. به هر حال دشمنان دو ملت بیکار نمانده‌اند و تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از خطوط و جریاناتی برای ایجاد شکاف و آسیب زدن به روابط دو ملت استفاده کنند که از جمله آنها جریان‌های انحرافی و صرخی‌ها هستند که حتی اسامی مقدس را جعل کرده و جوانان را تحریک می‌کنند. همین‌ها بودند که اتفاقات نجف و کربلا را رقم زدند.

 مشکلات از دولت‌های قبل انباشت شده‌اند

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد مشکلات معیشتی روزمره مردم عراق بودیم که ناشی از ناتوانی دولتمردان در اداره امور و فساد حاکم در دولت‌های مختلف است، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که این مشکلات از دولت‌های قبل و حتی از رژیم سابق انباشته شده و اکنون همانند آتش زیر خاکستر شعله‌ور شده است در حالی که ظرفیت‌ها و امکانات باید به سمت بازسازی عراق و تعلیم و تربیت جوانان پیش می‌رفت.

غماس افزود: البته عده‌ای تلاش کردند بر مطالبات بر حق مردم عراق سرپوش بگذارند در حالی که این تظاهرات حقیقی و کماکان پابرجاست و حتی مطالبات آنها مورد تایید مرجعیت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بعضی از دولت‌های منطقه اساسا به یک عراق قوی، مستقل و تاثیرگذار قائل نیستند، تصریح کرد: آنها در همه این سال‌ها تلاش کردند که در عراق آشوب و بلوا باشد و حتی به دنبال تجزیه این کشور بوده‌اند. بنابراین می‌توان مسائل اخیر را حاکی از یک توطئه بزرگ علیه ملت عراق دانست. به هر حال پول‌هایی واریز شده و برخی از کشورها از عناصر فاسد مانند بعثی‌ها حمایت کردند و همین‌ها بودند که به عنوان لیدر آشوب در مناطق مختلف عراق حضور یافتند.  رییس دفتر نمایندگی مجلس اعلای عراق اضافه کرد: نکته دیگر اینکه به هر حال اسراییل، شیعیان منطقه مخصوصاً شیعیان عراق را دشمن سرسخت خود می‌داند. اسراییل در آشوب‌ها و رهبری برخی جریانات آشوبگر هم سهمی داشته است.

 می‌خواهند نگاه ملت عراق را به ایران و مقدسات تغییر دهند

رییس نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران در پاسخ به این سوال که چرا آشوبگران به سرکنسولگری ایران در نجف و چندی پیش در کربلا حمله کردند، ابراز داشت: مردم دو کشور در جریان زیارت عتبات با آغوش باز از یکدیگر استقبال می‌کنند. نباید حرکات و رفتارهایی که الان رخ داده را به حساب ملت عراق گذاشت. آن طور که مشخص شد گروه صرخی‌ها چندی پیش به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند که جیره‌خوار امریکا هستند.

غماس افزود: درباره حادثه دیشب هم باید تحقیقات کامل شود ولی این حمله هم از سوی کسانی انجام شد که می‌خواهند نگاه ملت عراق را به ایران و مقدسات تغییر دهند و تلاش می‌کنند روابط دو کشور را تخریب کنند. شاید کسانی هم که درک درستی از مسائل ندارند از این اتفاقات متاثر شوند.

 پروژه بزرگی علیه دو ملت در دستورکار دشمنان قرار دارد

وی با بیان اینکه حرکات مشکوک حاکی از اقدامات ریشه‌داری برای تخریب مناسبات دو ملت است هرچند معتقدم می‌توان از این چالش، فرصت‌سازی کرد، عنوان کرد: رابطه اجتماعی دو ملت هم‌اکنون در خطر است. این پروژه بزرگی است که دشمنان دو ملت در دستورکار دارند.

رییس نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران درخصوص سفر مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا به عراق و دیدار وی با عشایر غرب این کشور و تلاش برای ایجاد اقلیم در این منطقه یادآور شد: در روزها و هفته‌های اخیر که شیعیان و مناطق شیعه‌نشین درگیر آشوب‌ها بودند، به نظر می‌رسد اینها در سایه آشوب‌ها به دنبال پیاده کردن پروژه شوم خود هستند و می‌خواهند اهداف خود را پیش ببرند.

 

 

ارسال نظر