کشف بزرگ‌ترین شبکه پولشویی کشور

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۲۷
کشف بزرگ‌ترین شبکه پولشویی کشور

گروه  ایران|

«بزرگ‌ترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای و پولشویی کشور در گلستان با ۳۰ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی شناسایی و دستگیر شدند.» این خبری است که دیروز حول و حوش ساعت 10 و 35دقیقه صبح به نقل از روابط عمومی اداره اطلاعات استان گلستان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و دقایقی پس از آن رییس کل دادگستری استان گلستان نیزدر جمع خبرنگاران ابعاد و زوایای جزئی‌تری از آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد؛ شبکه‌ای که دامنه فعالیت‌های آن در استان‌های مختلف گسترده شده بود و بر اساس اعلام مسوولان اطلاعاتی تراکنش مالی این باند طی 6 سال چیزی حدود

 30 هزار میلیارد تومان را در بر می‌گرفت و این باند در سه استان گلستان، سمنان و تهران به‌طور متمرکز فعالیت داشته است. اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که این باند پولشویی و کلاهبرداری چگونه فعالیت‌های خود را به انجام می‌رساندند؟بر اساس اعلام مسوولان قضایی استان کلاهبرداران با استفاده از منافذی که در ساختارهای بانکی کشور وجود دارد، با افتتاح صدها حساب بانکی به نام‌های واهی، سودهای کلان به جیب می‌زدند. علاوه براین متهمان برای پولشویی و فرار مالیاتی هیچگونه اموالی به نام خود نداشتند و همه املاک و اموال را به نام افراد دیگری به ثبت می‌رساندند، اما با وکالت‌نامه‌ها و اقرارنامه‌هایی که از این افراد می‌گرفتند، در عمل همه سودها به جیب آنان می‌رفت. بر اساس گزارش اداره روابط عمومی اطلاعات استان گلستان بامشخص شدن موضوع با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان گلستان بزرگ‌ترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای و پولشویی کشور در گلستان شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند. رییس‌کل دادگستری گلستان با اشاره به دستگیری ۹ متهم اصلی بزرگ‌ترین شبکه پولشویی کشور در استان گفت: یک‌هزار میلیارد تومان املاک، ۴۰ شرکت، ۱۰۰ خودرو و ۲۰ کیلوگرم شمش طلا از کلاهبرداران شناسایی و کشف شده است.

   جزییات فعالیت‌های باند

از سوی دیگرهادی هاشمیان صبح دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی و انهدام بزرگ‌ترین باند و شبکه پولشویی کشور در استان گلستان اظهارداشت: در مدت ۶ سال فعالیت این شبکه پولشویی، تراکنش مالی این باند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. وی افزود: این باند ۳ سرشبکه اصلی و ۶ همدست اصلی داشتند که همه این افراد دستگیر شدند. علاوه براین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۰۰ نفر عضو فعال این باند در سه استان گلستان، تهران و سمنان بودند. رییس کل دادگستری استان ادامه داد: معاملات املاک، مستغلات، سهام بورسی و غیربورسی، شمش، ارز، سکه، خروج پول از کشور و سرمایه‌گذاری در کشور‌های همسایه از اقدامات این باند بوده است. وی گفت: ارزیابی اولیه املاک متهمان تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان برآورد شده و همچنین ۴۰ شرکت خدماتی، تولیدی و تجاری نیز از متهمان شناسایی شده است. هاشمیان ادامه داد: بیش از ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین این شبکه پولشویی و ده‌ها کیلوگرم شمش طلا که تاکنون ۲۰ کیلوگرم شناسایی و کشف شده است، از دیگر موارد این پرونده است. وی گفت: کلاهبرداران با افتتاح صد‌ها حساب بانکی به نام‌های واهی، سود‌های کلان به جیب زده‌اند. علاوه براین متهمان برای پولشویی و فرار مالیاتی هیچگونه اموالی به نام خود نداشتند و همه املاک و اموال به نام افراد دیگر است، اما با وکالت‌نامه‌ها و اقرارنامه‌هایی که از این افراد می‌گرفتند، در عمل همه سود‌ها به جیب آنان می‌رفت. رییس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: بررسی‌های بیشتر درباره این پرونده و شناسایی اموال متهمان همچنان ادامه دارد.

    نحوه عملکرد باند پولشویی

اما باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه محلی کاسپین ابعاد و زوایای تازه‌ای از نحوه عملکرد این باند پولشویی را تشریح کرده است. بر اساس اعلام منابع محلی این شبکه پولشویی در شهرستان علی آباد کتول فعالیت داشته و شرکای آن به دلیل اختلافات درونی یکدیگر را رسوا کرده‌اند، هر چند مراجع نظارتی نیز روی این افراد اشرافیت اطلاعاتی داشته‌اند. گفته می‌شود حجم پولشویی این شبکه چندین هزارمیلیارد به همراه املاک و مستغلات زیادی در این شهرستان و مرکز استان و... است. ضمن اینکه نفرات اصلی آن از مدیران یکی از موسسات مالی (ن) بوده است. منابع موثق گفته‌اند این شبکه اقسام مختلفی از تخلفات نظیر مالی و اخلاقی و رشوه و...را با هم داشته و یکی،دومیلیارد تومان پول خرد آنها بوده است. گفته شده این شبکه پولشویی اسپانسر یکی از نمایندگان نیز بوده که در تحقیقات تکمیلی ممکن است جزییات بیشتری از این تخلفات اطلاع‌رسانی شود.

 

 

ارسال نظر