ظرفیت غنی‌سازی ۶۰ درصد را داریم

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۹۳
ظرفیت غنی‌سازی ۶۰ درصد را داریم

خروج از NPT یکی از گزینه‌هاست

در شرایطی که ایران خطاب به طرف‌های مقابل اعلام کرده که هر زمان که روند تامین منافع اقتصادی کشورمان که در سند برجام روی آن تاکید شده آغاز شود ایران هم آماده است تا وضعیت هسته‌ای کشور را به شرایط قبل بازگرداند؛ اما عدم تحقق مطالبات برجامی باعث شده تا ایران همچنان در مسیر کاهش تعهدات برجامی گام بردارد و هر روز دستاورد تازه‌ای را در زمینه توسعه این صنعت مهم به ثبت برساند.  به فاصله کمتر از 24ساعت پس از اعلام رسمی آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی توسط رییس‌جمهوری، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به میان خبرنگاران آمد و تصویری شفاف‌تر و جزئی‌تر از آنچه ایران قرار است در این مسیر به سمت آن گام بردارد، ارایه کند.  کمالوندی در همین خصوص با اشاره به اینکه فرآیند کاهش تعهدات همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: توان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسوولان آن را انجام می‌دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) برگزار شد، اظهار کرد: در گام چهارم بنا به دستور رییس‌جمهور گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو آغاز شد. این ماشین‌ها فعالند و محصول داده‌اند و محصولات نمونه‌گیری شده است. وی افزود: از آژانس دعوت کردیم برای اندازی‌گیری و راستی‌آزمایی بیایند و قرار است بازرسان آژانس یک‌شنبه اینجا باشند و نمونه‌ها را تایید و راستی‌آزمایی کنند. براساس بندهای مختلف به خصوص بند ۱۴ و ۱۵ برجام طرف مقابل موظف بود که به ما کمک کند تا مدل‌سازی رآکتور اراک انجام شود.

  اگر لازم باشد، رآکتور اراک به حالت اول بازمی‌گردد

کمالوندی افزود: در واقع قرار بود که طرف مقابل به ما در این زمینه تجهیزات بدهد و یک سند رسمی در این زمینه امضاء شد و آنان تعهد کردند که به ما تجهیزات، امکانات و کمک مالی می‌دهند اما متأسفانه در این زمینه تعلل داشتند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما در گزارش‌های مختلف گفتیم اگرچه طرف ما در اینجا چین است و تلاش خوبی هم در این زمینه انجام داده است، اما هر از چند گاهی چین و کشورهایی که می‌خواهند در این راستا کار کنند از سوی امریکایی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. ما این تهدید را نگه داشتیم که اگر لازم باشد به نوع رآکتور قبلی بازگردیم و همه بر این مساله واقف هستند که دو ماه دیگر هم گذشت و خبری از سوی طرف مقابل نشد. ما در گام سوم کاهش تعهدات برجامی، بندهای ۳۲ تا ۴۳ برجام را که مربوط به تحقیق و توسعه است، کنار گذاشته‌ایم و درست است که در اینجا یکسری محدودیت زمانی داشتیم اما این محدودیت‌های زمانی براساس یک برنامه ایده آل بود که زمان کافی برای توسعه ماشین‌های پیشرفته داشته باشیم به نحوی که در این قضیه عجله نکنیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اما زمانی که طرف مقابل وظیفه خود را انجام نداد، ما گفتیم که این کار باید به سرعت انجام شود و انواع ماشین‌های پیشرفته به میدان‌ آید. همچنین در مرحله تحقیق و توسعه، تولید ماشین‌های پیشرفته، جمع‌آوری نمی‌شود و وقتی که تولیدی به دست می‌آید، این تولید را دوباره با پسماند مخلوط می‌کنند و ما گفتیم که این تولید را هم مخلوط نمی‌کنیم و از تولید آن با توجه به اینکه سقف ۳۰۰ کیلوگرم را هم قبول نداریم، استفاده می‌کنیم و این تولیدات را بر ذخایر خودمان اضافه می‌کنیم که این اتفاق افتاد. کمالوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر روی ۱۵ نوع ماشین پیشرفته کار می‌شود، تصریح کرد: اگرچه ماشین‌های مهم ما IR۶، IR۸ است و اخیراً هم IR۹ با ظرفیت بسیار بالای ۵۰ سو به آن اضافه شده است، اما ماشین‌هایی هم بینابین قراردارند که می‌توان گفت ماشین‌های فرعی سانتریفیوژهای مذکور هستند که اصطلاحاً به ماشین‌های کریتیال و ساب کریتیال تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه عمده ماشین‌های پیشرفته کریتیال هستند، گفت: ماشین‌های ساب کریتیال تفاوت‌هایی از نظر فنی دارند اما مزایایی هم دارند که به سرعت می‌توانند تولید شوند و حساسیت ماشین‌های پیشرفته را ندارند و می‌توانند به ظرفیت تولید کمک کنند. ما با این هدف است که این ماشین‌ها را روی کار می‌آوریم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی که از پانزدهم آبان ماه برداشته شد، گفت: رییس سازمان انرژی اتمی موارد کاهش تعهدات برجامی در این گام را به زیرمجموعه منعکس کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، وجود متخصصان و دانشمندان بسیار ورزیده‌ در سایت‌های هسته‌ای که مایه افتخار کشور هستند، باعث شد کاری که چند روز عملاً به طول می‌انجامد، کمتر از یک روز انجام شود. کمالوندی ادامه داد: برخی از دوستان تصور می‌کنند که تزریق گاز مثل تزریق آمپول است، اما این‌طور نیست بلکه یک فرآیند بسیار مهم است. وی درباره انتقال سیلندر گفت: قرار بود تا ۱۵ سال در اینجا غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای وجود نداشته باشد که عملاً چهار سال از آن گذشته و ما باید ۱۱ سال دیگر صبر می‌کردیم تا مواد هسته‌ای به اینجا می‌آوردیم و غنی‌سازی می‌کردیم اما این کار را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم. شروع آن با انتقال یک سیلندر از سایت شهید احمدی روشن بود و حدود ۲۰۰۰ کیلو هگزا فلوراید منتقل شد.

  بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر یک‌شنبه انجام می‌شود

کمالوندی با بیان اینکه  امروز (یکشنبه) روز مهمی است و مرحله بتن‌ریزی برای نیروگاه دوم بوشهر را داریم، گفت: وقتی می‌گوییم بتن‌ریزی، کسی که در کار نیروگاهی اطلاعاتی دارد می‌داند یعنی حداقل دو سال کار غیر از مذاکرات زمان می‌برد تا یک نیروگاه به مرحله بتن‌ریزی برسد. معمولا خود مذاکرات ممکن است یک یا دو سال زمان ببرد. حتی میان دو طرفی که هیچ مشکلی با هم ندارند زمان‌بر است. این کار در زمان خود صورت گرفت و با خود یک پیام خوب منعکس می‌کند که با وجود همه فشارها که امریکا نمی‌خواهد و حتی بوشهر و مرکز نظامی ایمنی مانند آتش نشانی را تحریم می‌کند، اما قدم‌های خوبی برداشته شده است و تا ۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و به شبکه متصل می‌شود. ۲ سال بعد هم نیروگاه سوم متصل می‌شود یعنی الان که نیروگاه بتن‌ریزی‌اش انجام می‌شود وارد بتن‌ریزی نیروگاه سوم خواهد شد.

  اعتبارنامه یکی از بازرسان آژانس را لغو کردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به کشف مواد آلوده از یکی از بازرسان آژانس عنوان کرد: در این زمینه ابتدا اجازه ورود این بازرس به سایت نطنز و داخل تاسیسات را ندادیم و دوم اینکه اعتبارنامه‌اش را لغو کردیم. اینها طی یادداشت‌هایی به آژانس اعلام شد. روزی که این اتفاق اعلام شد در نتیجه این بود که سیستم آلارم و کنترلی ما نشان می‌داد این بازرس یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش هست. این مساله بارها کنترل و یک گزارش مفصلی به آژانس ارایه شد و آقای غریب آبادی آن را در شورای حکام مطرح کرد و به نظر ما هم اعضا متقاعد شدند.

کمالوندی گفت: مصونیت‌های آژانس فقط به منظور انجام ماموریت است و مطلق و نامحدود نیست که هر اتفاقی افتاد، بگویند ما مصونیت داریم، اگرچه ما به مصونیت آژانس احترام گذاشته‌ایم اما اقداماتی که انجام دادیم در راستای توجه به این موارد است چون این موارد از یک طرف مصونیت می‌آورد و از سوی دیگر حقوق کشورها را تعیین و وظایف آژانس را مشخص می‌کند.

کمالوندی افزود: اگر ظرفیت فردو را که به تدریج درحال افزایش است، طی روزها و هفته‌های آینده به حداکثر ظرفیت برسانیم، می‌توانیم بگوییم با محاسبه‌ای که آقای صالحی داشته است که ۸ هزار و ۶۰۰ سو گفتند و با توجه به اینکه انواع ماشین‌های جدید چه آبشارهای شاهد، ‌ای آر تو‌ام، ‌ای آر فور، ‌ای آر شش و ۳ آبشار ۱۰ تایی، ۲۰ تایی و ۳۰ تایی داریم که هر کدام ظرفیت‌های متفاوتی دارند و وقتی روی هم ریخته می‌شوند ۸ هزار و ۶۰۰ سو ظرفیت می‌شود، ما می‌توانیم بگوییم با آمدن فردو در حداکثر ظرفیت حدودا به ۹ هزار و ۵۰۰ سو می‌رسیم.

  فاصله زیادی با شرایط قبل از برجام نداریم

در شرایطی که برخی افراد و جریانات سیاسی بعد از امضای برجام این موضوع را مطرح می‌کردند که ایران برای بازگشت به نقطه قبلی در صنعت هسته‌ای زمان زیادی نیاز دارد، اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان می‌گوید: این به این مفهوم است که ما نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم و نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت قبل از برجام می‌رسیم. کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر پایان یافتن ابعاد فنی برجام اظهار داشت: ما لیستی از پیشنهادات را داریم و حتی خروج از NPT را ارایه کرده‌ایم. سازمان ۱۵ پیشنهاد ارایه کرده است که برای آینده اقدام می‌شود. با برداشته شدن محدودیت‌ها سازمان کار خود را انجام می‌دهد و با دستور مقامات بالا کار انجام می‌شود.

کمالوندی در واکنش به این موضوع که آیا بعد از اجرای گام چهارم اروپا نمی‌تواند سیستم ماشه را فعال‌سازی کند، اظهار داشت: اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که موضوع را به شورای امنیت ببرند. نمی‌شود یک بدهکار از طلبکار شکایت کند. تصمیم به برداشته شدن گام‌ها در سطوح بالا گرفته می‌شود و بر اساس یکسری حقایق، مشورت‌ها بوده و کاملا حساب شده است. ایران بعد از یک سال صبر استراتژیک قدم‌هایی برداشته شده و بخش‌هایی از تعهدات از هر دو سو اجرا نمی‌شود.  کمالوندی در بحث اظهارنظر پمپئو درباره متهم کردن کشورمان به اخاذی افزود: این عبارت برازنده امریکا و خود وزیر خارجه این کشور است. ما حق خود را می‌خواهیم. ادعاهای امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی که از حوزه هسته‌ای چیزی سردرنمی‌آورند مورد قبول ما نیست و گزارش ۱۷ گانه آژانس ملاک است. ما ضرب المثل معروفی داریم که می‌گوید کافر همه را به کیش خود پندارد و آنچه آنان می‌گویند به نیت خودشان بازمی‌گردد. بحث گریز هسته‌ای نیز در همین راستا است. در حال حاضر سازمان توان غنی‌سازی حتی تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسوولان آن را انجام می‌دهیم.

 

 

 

ارسال نظر