شرط ایران برای احیای برجام

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۰۲
شرط ایران برای احیای برجام

گروه ایران|

معاون وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس عدم اشاعه در گفت‌وگو با یک رسانه روسی گفت که انتظار تهران از اروپا تضمین فروش نفت و دریافت درآمد آن از طریق بانکی است. سید عباس عراقچی که برای شرکت در پنجمین کنفرانس عدم اشاعه به مسکو سفر کرده، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که نتایج انتخابات رییس‌جمهور امریکا در سال آینده میلادی هیچ تاثیری بر برنامه‌ریزی‌های ایران ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «در صورت عدم انجام تعهدات برجام از سوی کشورهای اروپایی، گام‌های بعدی ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم چگونه خواهد بود؟»، تصریح کرد: ما بسته به تحولاتی که شکل خواهد گرفت، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. هیچ تصمیمی را از الان نمی‌توانیم اعلام کنیم. اسپوتنیک از عراقچی پرسید: شما منتظر چه گام‌هایی در اجرایی شدن برجام از طرف اروپا و امریکا هستید؟ معاون وزیر امور خارجه درپاسخ به این سوال درباره توقعات ایران از اروپایی‌ها و امریکا، گفت: باید منافع ایران در برجام تایید شود که مهم‌ترین آن بحث توانایی ایران برای فروش نفت خودش و دریافت درآمدهای ناشی از آن از طریق بانکی خواهد بود. به گزارش «تعادل»، پنجمین کنفرانس عدم اشاعه دیروز با حضور «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و نمایندگان ۴٠ کشور از جمله «ارنست مونیز» وزیر پیشین انرژی امریکا در مسکو آغاز شد. کنفرانسی سه روزه که در آن نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور دارند و تلاش می‌کنند تا در محیطی آکادمیک و پژوهشی و با بهره‌گیری از آخرین الگوهای تحقیقاتی موضوع منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را بررسی کنند. امسال با توجه به ماجراجویی‌های هیات حاکمه امریکا در خروج از برجام و رفتارهای مخربی که در منطقه درپیش گرفته‌اند، کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه (انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم اشاعه) را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌ها با موضوع هسته‌ای کرده است.

در این کنفرانس که نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی IAEA,CTBTO , UNODA نیز حضور خواهند داشت موضوعاتی از قبیل کنترل تسلیحات بین روسیه و امریکا جنبه‌های مختلف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  تنش‌های خاورمیانه، عدم پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و سایر موضوعات مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. «آنتون خلوبکوف» رییس مرکز امنیت و انرژی روسیه برگزار‌کننده این کنفرانس در آغاز این همایش عمومی با اشاره به اهمیت سند برجام در نظام عدم اشاعه گفت: متاسفانه برجام در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برد. وی با بیان اینکه اعتبار پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد پایان یافته است، اظهار داشت: «سرنوشت پیمان استارت2 و مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی معلوم نیست.» اظهاراتی که نشان‌دهنده اهمیت برجام در مناسبات ارتباطی نظام بین‌الملل است و به نوعی توسط اکثر شرکت‌کنندگان در این همایش با ادبیات و لحن‌های متفاوت بیان شد.

عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه با عنوان (انرژی هسته‌ای- خلع سلاح و عدم اشاعه) حضور دارد در پنل اختصاصی با موضوع توافق هسته‌ای ایران، آخرین وضعیت برجام را تشریح خواهد کرد.

در این پنل «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، هلگا اشمیت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «فو کونگ» مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات و خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز سخنرانی خواهند داشت. اما عراقچی قبل از برگزاری این پنل تخصصی در جریان گفت‌وگوهای رسانه‌ای بخشی از راهبرد ایران برای مقابله با رفتارهای مخرب امریکا را تشریح کرد.

معاون وزیرخارجه کشورمان درحاشیه کنفرانس بین‎المللی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وخلع سلاح گفت: هیچ کشوری در حسن‌نیت ایران درحفظ برجام تردید ندارد. سید عباس عراقچی گفت: درعین حال هیچ کشوری تردید ندارد که اگر ایران ازمنافع برجام بهره مند نشود به کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داد. او که در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما سخن می‌گفت، ادامه داد: ایران از یک سو اراده خود را برای عمل به تعهدات برجامی و ازسوی دیگر کاهش تعهدات درصورت عمل نکردن دیگر کشورها به تعهداتشان را بطور شفاف نشان داده است.

عراقچی تاکید کرد: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داده و اگر شرایط تغییر نکند در مسیر کاهش تعهدات حرکت خواهیم کرد. معاون وزیرخارجه کشورمان با اشاره به فرصت دوماهه جدید برای دیپلماسی، گفت: قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود روشن است و این موضوعی است که درتمام محافل بین‎المللی مورد بحث قراردارد. عراقچی گفت: بسیاری از کشورها ازجمله شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بین‎المللی و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز یکجانبه‎گرایی مفرط امریکا را محکوم می‎کنند و امروزه حرکتی در سراسر جهان علیه این یکجانبه‎گرایی شکل گرفته که هر روز تقویت می‎شود.

    برجام اهمیت خود را از دست نداده است

از سوی دیگر چهره‌های برجسته حوزه دیپلماسی که در قالب سخنران به کنفرانس دعوت شده‌اند نیز با اشاره به اهمیت برجام در نظام روابط بین‌الملل از طرف‌های دیگر برجام خواستند که به مفاد اصلی این توافق بازگردند. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: باوجود اقدامات ایالات متحده امریکا، توافق هسته‌ای با ایران (برجام) هنوز اهمیت فراوانی دارد و اهمیت خود را از دست نداده است. «سرگئی لاوروف» دیروز در کنفرانس عدم اشاعه در هتل لوته مسکو افزود: ایران در بین تمامی کشورها، بیشترین بازرسی‌ها را داشته است و با وجود کارشکنی‌های امریکا به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است. وی ادامه داد: وضعیت پیرامون برجام، توافقی که همه فکر می‌کردند یک پیشرفت بزرگ بود امروز در شرایطی است که وجهه پنجم عضو دایمی شورای امنیت را مخدوش کرده است چرا که ما خواهان حفظ این توافق هستیم حال آنکه امریکا راه خود را می‌رود. لاوروف اظهار داشت: برای حفظ توافق هسته‌ای همه مسوولیت‌ها باید بین تمام اعضای این توافق تقسیم شود.

 

 

ارسال نظر