گام چهارم تعهدات برجامی از سوی رییس‌جمهوری اعلام می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۳۲۴
گام چهارم تعهدات برجامی از سوی رییس‌جمهوری اعلام می‌شود

همزمان با نشست خبری رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص افزایش دانش هسته‌ای ودر شرایطی که ایران اعلام کرده تا زمان استیفای منافع اقتصادی‌اش از برجام فرایند کاهش تعهدات برجامی‌اش را بر اساس برنامه از پیش اعلام شده ادامه خواهد داد، سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه درباره شروع گام چهارم تعهدات برجامی پیش اعلامی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: «جزییات، روز و ساعت مقرر آن توسط رییس‌جمهوری اعلام خواهد شد.» اظهاراتی که نشان می‌دهد ایران به دنبال آن است تا به دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و حاشیه‌سازی‌های غیرضروری، سایر کشورهای عضو برجام را متوجه این واقعیت عینی کند که برای تداوم حیات برجام همه طرف‌های مسوول باید در زمینه اجرای تعهداتشان اقدامات عملی نشان دهند.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که فرصت ۶۰ روزه سوم برای تامین منافع ایران توسط اروپا ۲ روز دیگر به پایان می‌رسد با توجه به عدم تامین منافع ایران، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در چه سطحی عملیاتی می‌شود، گفت: اجازه دهید همان روزی که کاهش تعهدات برجامی اعمال می‌شود خود رییس‌جمهوری اعلام کند و پیش اعلامی نخواهیم داشت و در روز و ساعت مقرر آقای روحانی جزییات آن را اعلام خواهد کرد.  وی افزود: قطعاً بنا به وعده‌ای که داشتیم در گام‌های مختلف هم به اروپایی‌ها فرصت دادیم و هم افکار عمومی خودمان دیدند که با صبوری و صبر استراتژیک که داشتیم این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم و این سیاست زورگویانه امریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.

  دولت در پنج سال اول رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرد

ربیعی در ادامه اظهاراتش با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: تراز تجاری کشور سال ۱۳۹۱، ۱۱ هزار و ۹۳۳ میلیون دلار منفی بوده که سال ۱۳۹۷ با یک هزار ۶۹۸ میلیون دلار، مثبت شده است، در سال ۹۶ یک تکانه داشتیم و در سال ۹۴ و ۹۵ هم تراز تجاری ما مثبت بود، خود این آمار نشان می‌دهد که دولت برای حل مشکلات، معیشت و زندگی مردم ایستاده است؛ تولید داخلی به اشتغال زیاد گره خورده است، واردات کالای مصرفی ما ۳۱.۲ درصد در این مدت کاهش داشته است. وی افزود: با آمارهایی که از ستاد مبارزه با قاچاق دریافت کردیم، ۲ میلیارد دلار کاهش قاچاق کالا داشتیم. قاچاق کالا مرهون زحمت‌های نیروی انتظامی، وزارت کشور و دستگاه‌های مختلف است و همچنین سیاست‌های درست اقتصادی که با قاچاق کالا مقابله کند؛ اینها اقدامات خوبی بوده است، یک هزار و ۵۲۴ قلم کالا را از تعرفه‌ها خارج کردیم، فکر می‌کنم این عملکرد قابل دفاع بوده است.

  نامه رییس‌جمهوری به پادشاه عربستان و بحرین

موضوع تحرکات تازه دولت برای حل مشکلات منطقه‌ای از دیگر پرسش‌هایی بود که ربیعی به آن پاسخ گفت. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه رییس‌جمهوری به پادشاه عربستان و بحرین گفت: دولت همواره تاکید داشته که به دنبال صلح و ثبات منطقه است که همین رویکرد جانمایه نگارش نامه به پادشاهان دو کشور عربستان و بحرین بود. سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی معتقد است که می‌توان دوجانبه‌های متعددی در منطقه ایجاد کرد.

مسائل اقتصادی و گمرکی زیادی با کشورهای منطقه داریم و فشارهای امریکا نباید باعث ایجاد فاصله میان همسایگانی شود که با بنیان‌های مشترک فرهنگی و دینی سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. ما بارها اعلام کردیم برای صلح منطقه یک همکاری دسته جمعی منطقه‌ای نیاز است. وی افزود: کشورهای منطقه منافع عمیقی در این منطقه دارند. کشورهای خارج از این منطقه، حتی ابرقدرتی مانند امریکا، براساس منافع خود در این منطقه فعالیت می‌کنند و اگر منافعش ایجاب نکند، منطقه را ترک خواهند کرد. همان‌طور که دیدیم حتی به قوم مظلوم کرد هم وفا نکردند و زمانی آنها را در جهت منافع خود به کار گرفت و زمانی هم در برابر دشمن رهایشان کردند. ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم که حتی بازار کشورهای منطقه، در حدی است که بتواند اقتصاد همین کشورها را پویا و فعال کند.

  چند سناریو برای اصلاح قیمت‌ها

ربیعی عنوان کرد: هنوز چند سناریوی مختلف را در این خصوص در دولت مطرح بود که ما دنبال می‌کردیم. در این سناریوهای ما سعی کردیم نظر اقتصاددانان، کارشناسان حتی جامعه شناسان را نیز دریافت کنیم. این موضوع در مراحل و دوره‌های مختلف نیز مطرح بوده است. کارشناسان اقتصادی و اجتماعی نیز در این زمینه دیدگاه‌های متنوعی داشتند که سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و وزارتخانه‌های اقتصاد از آنها بهره گرفتند.

ربیعی بیان کرد: چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده است. اما اعلام می‌کنم هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب یکی از این سناریوها، اتخاذ نشده است. و آنچه در این خصوص مشخص شده را اعلام می‌کنم. وی ادامه داد: بنابر نظر رییس‌جمهوری، هرگونه منابع حاصله از تغییرات قیمت با هدف عادلانه کردن توزیع منابع عمومی و در جهت کاهش فاصله طبقاتی به کار گرفته خواهد شد. تاکید می‌کنم هیچ یک‌ از درآمدها به خزانه برای بودجه و مصارف دولتی هزینه نخواهد شد و ریالی از درآمدها به خزانه برای بودجه و مصارف دولتی نخواهد رفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه از این منابع به دست خواهد آمد و با تاکید هم این موضوع را اعلام می‌کنم، این است که به سمت اقشاری که سهم کمتری از ثروت ملی را در اختیار دارند مانند حقوق‌بگیران ثابت، افراد با درآمد ثابت، کارگران، بازنشستگان کارمندان، گروه‌های هدف معین شده، بخش‌های کم‌برخوردار، منتهی به شکل هوشمند توزیع خواهد شد. ربیعی یادآور شد: مطالعات ما تا امروز نشان می‌دهد که مشمولین ما حدود ۷ دهک خواهند بود. این طرح، طرح حمایت اجتماعی و معیشتی است که در مقابل تکانه‌های تورمی تحریم، اطمینان از امنیت قضایی و بهبود معیشت مردم است که صورت می‌پذیرد.  وی اضافه کرد: بنابر این تا به امروز هیچ سناریویی به صورت قطعی مشخص نشده و تصمیمی قطعی نیز اتخاذ نشده است. منتها  همان‌طور که رییس‌جمهوری نیز پیش از این اعلام کردند در صورت هرگونه تصمیم، درآمد حاصله‌ای که  ذکر شد، هزینه خواهد شد.

  هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است

ربیعی طرح برخی مسائل درباره ورود ذرت‌های آلوده به کشور را موجب نگرانی‌ جامعه عنوان کرد و گفت: درخواست می‌کنم که دوستان در بیان مطالب، دقت کنند که موجب ناآرامی روانی جامعه در این شرایط نشود. اجازه بدهید افرادی که در این زمینه کار و فعالیت کرده‌اند این موضوع را پاسخ بدهند.  وی عنوان کرد: آنچه مشخص است و سازمان استاندارد نیز امروز به ما اعلام کرد این است که هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است. ابتدا روی این موضوع یک تفاهم عمومی داشته باشیم. وی تصریح کرد: آنچه مطرح بوده، این است که مقداری ذرت، نه توسط دولت، بلکه از سوی بخش‌های دیگری وارد شده بود و سازمان استاندارد و دامپزشکی همان زمان گزارش‌هایی را ارایه کرد که هر کدام از این سازمان‌ها اختلاف‌نظری، راجع به میزان استاندارد به‌طور جداگانه داشتند در یکی از سخنرانی‌ها هم این مساله را به صورت مفصل توضیح دادم.  ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح مسکن اجتماعی کارکنان دولت، گفت: پنج وزارتخانه و سازمان برای ساخت مسکن کارکنان دولت تفاهمنامه  امضا کردند. وزارت مسکن و راه و شهرسازی با تک تک وزارتخانه‌ها تفاهمنامه امضا می‌کند و روز ۱۵ آبان روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن خواهد بود. وی افزود: ۱۰ استان برای اقدام ملی مسکن انتخاب شدند: زنجان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌و بختیاری و همدان استان‌هایی هستند که در ۱۵ آبان رونمایی و آغاز به‌کار می‌کنند.

  FATF  مانع ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود

ربیعی در مورد لزوم تصویب لایحه FATF نیز گفت: آنچه ما الان دنبال می‌کنیم لوایح خود دولت جمهوری اسلامی در این خصوص است. تصویب این لوایح متضمن منافع ماست. وی تاکید کرد: کسی ادعا نمی‌کند که در کوتاه‌مدت، تصویب لوایح مربوط به FATF، مساله‌ای را حل می‌کند ولی به هر حال، از ایجاد مسائل و مشکلات جدید برای ما جلوگیری خواهد کرد. سخنگوی دولت گفت: لوایح مربوط به FATF، فقط به این دولت اختصاص ندارد و دولت‌های قبل هم این موضوع را دنبال می‌کردند.

 

 

ارسال نظر