تاکید دوباره بر چند جانبه گرایی

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۵۵
تاکید دوباره بر چند جانبه گرایی

معاون اول رییس‌جمهوری که به منظور شرکت در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای، راهی ازبکستان شده بود، دیروز در بدو ورود به ازبکستان اعلام کرد که ایران آماده پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای است؛ سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که توسط کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی پایه‌گذاری شد و پس از آن در سال‌های بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. گفتنی است، عضویت هندوستان و پاکستان به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، در سال ۲۰۱۷ در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در کشور قزاقستان به تصویب رسید. معاون اول رییس‌جمهور کشورمان در این سفر علاوه بر شرکت در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای، با نخست وزیر ازبکستان و برخی مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد. جهانگیری در بدو ورود به تاشکند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سفر به دعوت نخست وزیر ازبکستان برای شرکت در شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای انجام شده است، گفت: سازمان همکاری شانگهای یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که در آسیا شکل گرفته و کشورهای مهمی همچون روسیه و چین در آن عضویت دارند و هند و پاکستان نیز اخیرا به عنوان عضو اصلی پذیرفته شده‌اند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز علاقه‌مند است به عضو اصلی سازمان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت بسیار بزرگی برای همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردار است و کشورهای عضو این سازمان می‌توانند با اتکاء به این ظرفیت‌ها، همکاری‌های فیمابین را گسترش دهند. جهانگیری با تاکید بر اینکه حل مسائل بین‌المللی و مدیریت جهانی از طریق چندجانبه گرایی امری شدنی است، تصریح کرد: در مقابل یکجانبه گرایی که امروز دولت امریکا منادی آن است، می‌توانیم با تقویت سازمان‌های منطقه‌ای، چندجانبه گرایی را در پیش بگیریم و چندجانبه‌گرایی رویکردی است که دنیا باید آن را در پیش بگیرد.

    امریکا در جریان برجام تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشت

جهانگیری عصر دیروز در جریان سفر به ازبکستان، در دیدار عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان با اشاره به تجربه برجام و پشت پا زدن امریکا به تعهدات خود گفت: امریکا پس از مدت‌ها مذاکره، زمانی که برجام به نتیجه رسید همه‌چیز را بر هم زد و تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشت. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اظهار داشت: این انتخابات گام مهمی به سمت مردم سالاری است و امیدوارم با تدبیر مقامات و مدیران افغانستان، مسائل این کشور هرچه زودتر حل و فصل و امنیت در کشور دوست و همسایه افغانستان برقرار شود. وی اظهار داشت: انتخابات یکی از نمادهای مردم سالاری است که امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و استقرار دولت قانونی و منتخب مردم این کشور، شاهد روند توسعه در این کشور باشیم و جمهوری اسلامی ایران نیز همانند گذشته از دولت منتخب ملت افغانستان حمایت خواهد کرد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین روند صلح افغانستان را نیز موضوعی پراهمیت توصیف کرد و افزود: حضور دولت افغانستان به عنوان نهاد رسمی و منتخب این کشور در روند مذاکرات صلح بسیار پراهمیت است و دولت این کشور نیز باید در این مذاکرات نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. وی در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش حالا که در عراق و سوریه زمین‌گیر شده به دنبال آن است که نیروهای خود را به افغانستان منتقل کند، خاطرنشان کرد: دولت افغانستان باید حساسیت ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد و از تلاش گروه تروریستی داعش برای ناامن کردن مرزهای مشترک دو کشور جلوگیری کند.

جهانگیری با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران، افغانستان و هند برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری در بندر چابهار تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای این توافق اهتمام جدی دارد و هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی آمادگی دارد سرمایه‌گذاری و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. وی با تأکید بر اینکه افغانستان و هند نیز باید با جدیت بیشتر در این زمینه فعال شوند، گفت: بندر چابهار می‌تواند زمینه ارتباط و تعامل هند با آسیای میانه را فراهم کرده و دروازه‌ای برای کشور افغانستان برای ارتباط با کشورهای مهم دنیا باشد. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه پیش نیاز هرگونه تعامل و همکاری اقتصادی روابط و تعاملات بانکی است، افزود: تهران و کابل باید بیش از پیش به دنبال گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی باشند.

جهانگیری سند جامع همکاری میان ایران و افغانستان را به عنوان نقشه راه مهمی پیش روی مناسبات و روابط تجاری فیمابین دانست و گفت: مقدمات امضای این سند جامع به خوبی پیش رفته و مراحل آخر خود را طی می‌کند که امیدوارم هرچه زودتر و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نهایی شود.

رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار که در هتل محل اقامت معاون اول رییس‌جمهور کشورمان برگزار شد، گزارشی از روند برگزاری انتخابات در این کشور ارایه کرد و گفت: امیدوارم ظرف دو هفته آینده نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود. وی افزود: با وجود تهدیدها و تحرکات طالبان برای ممانعت از برگزاری انتخابات، اما مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شرکت کردند و انتخابات به خوبی برگزار شد. عبدالله عبدالله با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری و اقتصادی تهران و کابل گفت: امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات و استقرار دولت جدید موافقتنامه جامع همکاری‌های دو کشور نهایی شود.

 

 

ارسال نظر