استقبال از ورود نقدینگی عمومی به بورس

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۵۱

گروه ایران|

در روزی که رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با باز کردن پرونده انتخابات از ضرورت ایجاد یک همایش عمومی در راستای ملی صحبت و تلاش کرد تا در کنار موضوعات کلان کشور، مطالبات دولت از دستگاه‌های نظارتی در خصوص انتخابات را شفاف و صریح اعلام کند؛ چهره‌های اقتصادی کابینه با حضور در حیاط دولت برنامه‌های اقتصادی دولت در بخش‌های گوناگون را تشریح و راهکارهای بهبود وضعیت تثبیت شده فعلی را بررسی کردند. این‌بار هم همتی رییس کل بانک مرکزی به میان خبرنگاران آمد و از ادامه روند ثبات در بازار پول و سرمایه ایران سخن گفت و هم دژپسند وزیر اقتصاد راهی حیاط دولت شد تا در خصوص راهکارهای اجرایی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و سایر برنامه‌های دولت صحبت کند. هم نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه درباره شاخص‌های بودجه سال آینده دیدگاه‌های خود را مطرح کرد و هم اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه‌های دولت برای کمک به مستاجران و...اظهارنظر کرد. در کنار مردان اقتصادی دولت واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری و علی ربیعی سخنگوی دولت هم مطابق چهارشنبه‌های قبل راهی حیاط دولت شدند تا در گفت‌وگو با خبرنگاران به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهند.

  موسسات غیرمجاز مهار شدند

رییس کل بانک مرکزی اولین چهره‌ای بود که از مقابل ساختمان شیشه‌ای حیاط پایین آمد و روبه روی خبرنگاران ایستاد تا به مهم‌ترین پرسش‌های پولی و مالی کشور پاسخ دهد. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به تعادل در مورد اقدامات این بانک برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید در موسسات مالی با توجه به تجربیات قبلی کشور در این زمینه تصریح کرد: ما دیگر اجازه نمی‌دهیم موسسات غیرمجاز در کشور باشند برخی از موسسات مجاز بودند که آنها را هم تحت مدیریت گرفتیم و بعضی از آنها را با ابزارهایی که در اختیار داریم کنترل می‌کنیم تا مشکلات کاهش پیدا کند.  گفت: یکی از دلایلی که می‌بینید در بازار ارز ثبات نسبی فراهم شده است، برگشت ارز صادرکنندگان و سامانه نیما است امروز هم اعلام شد که ۱۹ میلیارد دلار در شش ماهه اول امسال ارز تخصیص داده‌ایم. عبدالناصر همتی همچنین درباره آخرین اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح نظام بانکی گفت: در این خصوص ضرب الاجل خاصی تعیین نشده است، اما اصلاح نظام بانکی مساله بسیار مهمی است. وی با اشاره به زمانبر بودن اصلاح نظام بانکی افزود: همیشه گفته‌ام در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم آن را انجام دهیم مشکلاتی که سیستم بانکی ما دارد از نظر ناترازی بانک‌ها، دارایی‌ها معوقات اموال و مطالبات از دولت و مردم همه مسائلی است که به تدریج حل می‌شود و ما هم بر اساس مصوبات که قبل از شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته‌ایم اقداماتی شروع کردیم در زمینه موسساتی که مقداری ناترازی داشتند. همتی گفت: به تدریج اقداماتی را انجام می‌دهیم فکر می‌کنم اصلاح نظام بانکی زمان طولانی می‌برد مهم این است که حرکت ما به سمت اصلاح باشد. این موضوع را شروع کردیم و ان‌شاءالله با کمک بقیه اعضای دولت و مجلس بتوانیم مسائل را پیش ببریم. همتی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده و معرفی افرادی که ارز خود را به داخل نیاوردند به قوه قضاییه از ابزارهای ما است، اما تاکنون همراهی آنها خوب بوده و امیدواریم از این هم بیشتر باشد. رییس کل بانک مرکزی در مورد ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: روند بسیار خوبی در این زمینه در حال طی شدن است و فکر می‌کنم که برنامه‌ریزی کردیم تا پایان آذر ماه آنها اقدامشان قطعی شود مراحل به آرام در حال انجام است و بخش عمده‌ای از سهام آنها توسط بانک سپه تملک شده است. دارایی‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند و طبق همان تصمیم کمیته عالی راهبردی این مجموعه پیش می‌رود و به نظر یکی از کارهای موفق و ماندگار در نظام بانکی خواهد بود. وی در مورد رسیدن آمار بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول و عدم در اختیار گذاشتن این آمار به رسانه‌های داخلی گفت: من نمی‌دانم چطور این اتفاق افتاد از خودشان بپرسید ما به کسی آمار ندادیم، شما حرف ما را قبول ندارید حرف صندوق بین‌المللی پول را قبول دارید؟

  تصویب قانون صندوق‌های مکانیزه برای مقابله با فرار مالیاتی

بعد از همتی نوبت به دژپسند رسید تا راهبردهای وزارتخانه متبوعش برای رسیدن به بهترین راندمان اقتصادی را تشریح کند. وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص نوساناتی که اخیرا در بازار بورس به دلیل ورود سرمایه‌های عمومی ایجاد شده گفت: اساسا یکی از برنامه‌های دولت هدایت سرمایه‌های عمومی مردم به بازار بورس است؛ مطمئن باشید نوسانات کوتاه‌مدت و گذرا هستند و بعد از دوره‌ای از نوسان ثبات پایداری در بازار بورس کشور فراهم خواهد شد؛ بنابراین ما از حضور سرمایه‌های عمومی مردم در بازار بورس هیچ نگرانی نداریم و معتقدیم که این حضور در نهایت به نفع اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود.  وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های جدید گفت: امیدواریم مجلس قانون صندوق‌های مکانیزه را رفع ایراد کرده تا این قانون تصویب و ابلاغ شود زیرا این قانون به مقابله با فرار مالیاتی کمک می‌کند. فرهاد دژپسند درباره راهکارهای وزارت اقتصاد برای کاهش فرار مالیاتی اظهار کرد: برخی مالیات‌های معوق را به عنوان فرار مالیاتی تلقی می‌کنند که درست نیست. ما برای مقابله با فرار مالیاتی باید از روش‌های مختلف از جمله هوشمندسازی نظام مالیاتی استفاده کنیم، خوشبختانه تصویب قانون صندوق‌های مکانیزه به این امر کمک می‌کند که البته شورای نگهبان دو ایراد جزیی گرفته و این قانون به مجلس بازگشته اما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، مجلس رفع ایراد کرده و این قانون تصویب و ابلاغ شود. وی با اشاره به اینکه تصویب قانون ارزش افزوده یکی دیگر از راه‌های مقابله با فرار مالیاتی است، افزود: امیدواریم قبل از تصویب قانون بودجه سال 1399، این قانون تصویب شود تا با آغاز سال آینده به اجرا درآید. سومین راهکار، کامل کردن اطلاعات مالی است. در این زمینه قوانین مختلف هم داریم که کمک می‌کند تا اطلاعات را جمع کرده و بر مبنای اطلاعات درست، جامع و گسترده بتوانیم تمام فراریان مالیات را شناسایی کنیم. شبکه جامعه نظام مالیاتی را برای همین هدف کامل می‌کنیم. وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت هپکو بیان کرد: مدیرعامل و سهامدار عمده تعیین شده و هیات واگذاری و شورای عالی بورس هم مصوبات لازم را صادر کرده‌اند و اکنون منتظریم تا اولین مجمع را سازمان خصوصی‌سازی با حضور تمامی دارندگان سهام برگزار کند و بعد از آن هپکو با یک مدل جدید، مدیریت خواهد شد. دژپسند در پایان درباره شرکت آذرآب نیز خاطرنشان کرد: در مورد شرکت آذرآب شرایط متفاوت است و بانک کشاورزی کار آن را انجام می‌دهد.

  تخفیف مالیاتی برای برخی صاحبخانه‌ها

دولت دوازدهم در شرایطی وارد هفتمین سال فعالیت‌های خود می‌شود که هنوز راهبرد مشخصی در خصوص مسکن طبقات کمتربرخوردار ارایه نشده است. وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات عدیده مستاجران از اعطای تخفیف مالیاتی برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستاجرین را می‌کنند خبر داد. محمد اسلامی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: این موضوع مسیر طبیعی و رو به رشد خود را طی می‌کند و در استان‌های مختلف مهم‌ترین کار ما در این طرح نیازسنجی بر اساس تقاضاهای قابل استناد است.

وی افزود: بر اساس این طرح برای هر شهر در قالب سامانه GIS تعریف مشخصی کردیم که این مرحله را پشت‌سر گذاشته شده است و در مرحله تحویل نهایی، آماده‌سازی و احداث 180 هزار مسکن هستیم. اسلامی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید در این زمینه به ماموریت خود عمل کنند، ‌تاکید کرد: تا پایان سال ۴۰۰ هزار واحد مسکن که قرار است در طرح اقدام ملی مسکن عملیاتی شود را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم تا اتمام سال ۹۹ این پروژه به ثمر برسد. وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قیمت منازل استیجاری و توصیه‌اش به صاحبخانه‌ها گفت: ما همیشه پاسخ روشن داده‌ایم و نکته مهم این است مالکین و صاحبخانه‌ها باید مراعات مستاجرین را بکنند هر چند این رابطه متقابل است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اعطای تخفیف مالیاتی برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستاجرین را می‌کنند هم‌اکنون در دستور کار است و این موضوع در هیات دولت به تصویب رسیده و به مجلس ارسال شده   که قرار است اصلاحیه آن انجام شود. اسلامی در پاسخ به این پرسش که تدابیر وزارت راه برای جلوگیری از گرانفروشی بلیت هواپیماها در ایام اربعین چیست، تصریح کرد: من از مردم خواهش می‌کنم بلیت را از دفاتر معتبر خریداری کنند نه از دفاتری که به ایرلاین خاصی متصل نیستند. قیمت بلیت مصوب ۲ میلیون و دویست و ۲ میلیون و هشتصد است که اعلام شده و بر اساس مسافت است. وزیر راه ادامه داد: به اندازه کافی پرواز وجود دارد پس مردم از خود ایرلاین‌ها بلیت بخرند تا واسطه‌ها حذف شوند. تعزیرات هم برخورد می‌کند ولی خود مردم هم امیدواریم که توصیه‌ها را جدی بگیرند.

  آرمان قطع وابستگی به نفت را در بودجه ۹۹ محقق می‌کنیم

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع بودجه ۹۹ کمترین وابستگی را به نفت خواهد داشت و تکیه بودجه جاری به‌طور مطلق از نفت برداشته می‌شود و ما حتی ریالی از نفت را در بودجه‌های جاری و هزینه‌ای صرف نخواهیم کرد. «محمدباقر نوبخت» از پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش بیش از ۲۰ درصد حقوق برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، خبر داد. وی افزود: بودجه سال ۱۳۹۹ در چارچوب طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شده است. در این طرح از جهت منابع، مصارف و نظام بودجه‌ریزی اصلاحاتی انجام شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه درباره موارد استفاده از منابع نفتی گفت: در سال آینده منابع حاصل از فروش نفت را صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌کنیم و برای طرح‌های عمرانی استفاده خواهیم کرد. رییس سازمان برنامه و بودجه منابع جایگزین نفت را سه منبع «یارانه‌های پنهان حامل‌های انرژی»، «مالیات‌» و «مولدسازی دارایی‌های دولت» نام‌برد .

 

ارسال نظر