روی موج خبر

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۲۲

  سفیر ایران به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد؛ ایسنا|

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر کشورمان در مسکو را برای پاره‌ای توضیحات احضار کرده است. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مهدی سنایی، سفیر کشورمان در مسکو در پی بازداشت یک خبرنگار روس در ایران به وزارت امور خارجه روسیه احضار شده است. همچنین تیمور شافیر، دبیر اتحادیه روزنامه‌نگاران روسی گفت که این نهاد در تلاش است تا برای کسب اطلاعاتی درباره این رخداد با طرف ایرانی و مشخص کردن اتهامات علیه این شهروند روس تماس بگیرد.مقامات رسمی کشورمان هنوز درباره این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. گفته شده این خبرنگار روس در تلاش برای جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بوده است.

  واکنش ایران به وقوع حادثه برای یکی ازشهروندان افغان در قشم؛ ایرنا|

سفارت ایران در کابل در مورد وقوع حادثه برای یکی از شهروندان افغانستان در جزیره قشم بیانیه‌ای را صادر کرد. متعاقب انتشار خبری در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع حادثه‌ای برای یکی از اتباع افغانستان در جزیره قشم، وزارت امور خارجه ایران یادداشتی از سفارت افغانستان در تهران در این خصوص دریافت کرد و بر این اساس این موضوع اکنون از طریق مراجع قانونی در دست پیگیری است. بدیهی است، چنانچه جرمی در این رابطه صورت گرفته باشد مراجع قضایی ایران طبق قانون با مجرمین برخورد خواهند کرد. همزمان سفارت ایران بر ضرورت هوشیاری نسبت به طرح برخی مطالب بی‌اساس توسط کسانی که دوستی دو ملت ایران و افغانستان را نشانه گرفته‌اند، تاکید می‌کند.

  تلاش فرانسه برای زنده نگه‌داشتن برجام؛ مهر|

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که ایران و فرانسه تنها یک ماه فرصت دارند تا طرح پاریس برای زنده نگه داشتن برجام را اجرایی کنند. به گزارش رویترز، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد: طرح فرانسه برای برجام تاکنون موفقیتی نداشته و این بستگی به ایران و امریکا دارد که این طرح را زنده نگه دارند .  وزیر خارجه فرانسه در جمع قانونگذاران فرانسه گفت: اگرچه ابتکار ماکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه نداشته است اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش‌ها در منطقه ندارند.

  برای حفظ برجام حسن‌نیت لازم است

نه تحریم؛ مهر|

یکی از نامزدهای پست ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید نجات برجام منوط به اقداماتی از سوی دو طرف است و نیاز به حسن‌نیت دارد نه تحریم. به گزارش رویترز، «مارتا ژیاکووا» رییس فعلی سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای اسلواکی، گفت که اگر ایران بطور کامل به توافق هسته‌ای بازگردد و به جای تحریم نیز حُسن نیت نشان داده شود، هنوز می‌توان برجام را حفظ کرد.ژیاکووا به رویترز گفت: «دیگر طرف‌هایی که هنوز در برجام مانده‌اند یعنی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا همراه چین و روسیه باید راهی برای کمک به ایران در این شرایط دشوار پیدا کنند تا نشان داده شود که این توافق همچنان محترم شمرده می‌شود.»

 

ارسال نظر