لایحه بودجه سال 99 همراه با اطلاعات بودجه 1400

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۶۹
لایحه بودجه سال 99  همراه با اطلاعات بودجه  1400

دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی درباره سهمیه‌بندی بنزین نگرفته است

گروه ایران|

سخنگوی دولت از تصمیم دوسالانه شدن و غلتان شدن بودجه خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد، بودجه ۱۴۰۰ را نیز جهت اطلاع خواهیم داد. در زمان ارایه بودجه ۱۴۰۰، بودجه ۱۴۰۱ باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند. علی ربیعی یادآورشد: خیلی از کشورها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی‌پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دوساله می‌دهیم. ربیعی تاکید کرد: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است. به گزارش «تعادل»، ربیعی در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت به دنبال عملیاتی کردن و پایدار کردن بودجه است و تلاش می‌کند تا بودجه را نه سالانه بلکه دوسالانه تهیه و در اختیار نمایندگان قرار دهد، افزود: بنابراین بودجه سال 99 همراه با بودجه 1400در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا مجلس تصویری از برنامه‌های بلندمدت دولت در بخش‌های گوناگون داشته باشد. فعل و انفعالی که از منظر ربیعی میزان وابستگی بودجه به نفت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و به نظام بودجه‌ریزی ایران شمایلی پیش‌بینی‌پذیر‌تر خواهد بخشید.

سخنگوی دولت در مورد سفر رییس‌جمهوری به نیویورک و حاشیه‌های این سفر با بیان اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران 1+5 گفت‌وگو کند، گفت: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم‌ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد. ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر رییس‌جمهور به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: سفر رییس‌جمهوری و هیات ایرانی به نیویورک از مهم‌ترین اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال‌های اخیر کشور ماست، به‌طوری که این سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ایران گزارش‌های متنوعی را از مقامات رسمی و غیررسمی درباره ابعاد این سفر و نتایج آن شنیدند. نتایج این سفر نقطه عطف در سیاست خارجی ایران است و مسیر تازه‌ای فراروی کشور ما قرار خواهد داد.

ربیعی با اشاره به همزمانی ورود رییس‌جمهوری ایران با صدور بیانیه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن جمهوری اسلامی به بهانه حمله به تاسیسات نفتی عربستان تصریح کرد: آنان احتمالا با هدف تحت فشار روانی قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک این کار را صورت دادند و امریکایی‌ها هم همه تلاش خود را برای ایران‌هراسی و منزوی کردن رییس‌جمهوری به عمل آوردند حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده امریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی پرترددترین محل در سازمان ملل بود. وی تاکید کرد: انجام ۱۵ دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست، آنچه در مذاکرات اولیه میان رییس‌جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف‌های اروپایی بود. آنان باید پاسخ می‌دادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه تحریک آمیز صادر کنند، با اصرار و پیگیری رییس‌جمهوری روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسوولیت این بیانیه نیستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز روابط ایران با عربستان گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تاکنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.

  ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل در خصوص حاشیه‌سازی برخی جریانات سیاسی در مورد علت خنده‌های روحانی در دیدار با نخست وزیر انگلیس و فرانسه گفت: این خنده‌ها علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوی برخی تندروهای امریکایی هم مطرح شد. از سوی دیگر برخی در داخل از این خنده‌ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می‌کرد هم باز عده‌ای معترض می‌شدند ولی موضوع واقعا خیلی پیش پاافتاده‌تر از این حرف‌هاست و جای این همه بحث ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل از حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه خرج چه می‌شود؟ اظهار کرد: سهم تولید و اشتغال و سایر موارد هم در آن هست و بر اساس قانون هدفمندی یکی از مواردی که باید این منابع خرج آن شود، مددجویان هستند. شورای مربوط به آن هم به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شده و خود مراکز مربوط به این بخش از جامعه هم آن را در موارد مشخص هزینه خواهند کرد. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ تضمینی خرید گندم گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم‌ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند منتفع شوند.

  از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا  می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای جدا کردن درآمد نفت از بودجه جاری کشور، گفت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از این منبع به دست‌ آید خرج تمرکززدایی و اقدامات توسعه‌ای می‌شود. ما به دنبال اصلاح قانون در این زمینه هستیم. ما الان هزار دستگاه و نه هزار ردیف برنامه داریم که مدیریت چنین حجمی برای مسوولان سخت است به دنبال کاهش دادن آن به صد دستگاه و ردیف هستیم. وی افزود: ما با ارایه کلیات بودجه امسال و سال آینده به مجلس می‌خواهیم امکان پیش‌بینی‌پذیری طرح خود در این رابطه را بالا ببریم. همچنین کوچک‌سازی دولت با تشکیل کمیته‌ای پیگیری می‌شود و دولت با تصمیمات بلندمدتی که دارد پیگیری می‌کند به نفع دولت آینده هم هست و امکان نظارت را بر دولت نیز بالاتر می‌برد. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان انتخاب مجدد ترامپ و چگونگی مواجهه ایران با آن، اظهار کرد: این موضوع داخلی آنهاست و ما میلی به اظهارنظر درباره آن نداریم. امیدواریم که آنان هم از رویه ما پیروی کنند و در موضوعات داخلی سایر کشورها دخالت نکنند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ابطال مصوبه دولت در تعیین مکان تجمعات گفت: درباره دلایل ابطال این مصوبه و اینکه آیا رای دیوان بر اساس شکایت نهاد یا فردی صورت گرفته یا نه، فرصت بررسی نداشتم اما هدف دولت از این مصوبه از طریق معاونت‌ها دنبال خواهد شد. ما باید برای تجمعات حقوقی قائل باشیم تا افراد بتوانند این کار را انجام دهند؛ اگر بخواهیم جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و از افراطی‌گری جلوگیری کنیم باید فرصت اعتراض را برای افراد قائل شویم و این بحث هم بر اساس قانون اساسی صورت گرفته بود.

 

 

 

ارسال نظر