ایران آماده دفاع قاطعانه از منافع خود در خلیج فارس است

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۶۵
ایران آماده دفاع قاطعانه از منافع خود در خلیج فارس است

امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تامین شود

گروه ایران|

در شرایطی که ایالات متحده با استفاده از ابزارهای اقتصادی و ارتباطی‌اش تلاش می‌کند تا ایران را مجبور به مذاکرات رو در رو کند؛ ایران بااستفاده از ظرفیت‌های شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش تلاش می‌کند تا فشارهای اقتصادی امریکا را تبدیل به فرصتی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی خود کند. بر این اساس رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که در روزهای پایانی هفته در راس یک هیات عالیرتبه نظامی به دعوت رییس ستاد ارتش چین وارد پکن شده بود، با مقامات عالیرتبه نظامی و کارشناسان حوزه‌های راهبردی جمهوری خلق چین دیدار و بررسی تحولات منطقه، تعمیق روابط دو جانبه دفاعی و گسترش همکاری‌ها در تمام سطوح را در دستور کار قرار دادند.

تشکیل کمیسیون مشترک نظامی ایران و چین و بازدید از مراکز صنعتی و علمی و سخنرانی برای نخبگان علمی و نظامی در دانشگاه عالی دفاع ملی چین از دیگر برنامه‌های سرلشکر باقری را در این سفر سه روزه  تشکیل می‌داد.  رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در جمع دانشجویان دانشگاه دفاع عالی چین ضمن ارایه تحلیل و برآوردی از مسائل امنیتی منطقه، آسیای غربی و جهان اعلام کرد در شرایط کنونی ایران آماده دفاع قاطعانه از امنیت و منافع خود در خلیج فارس است.

سرلشکر باقری در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع عالی چین در پکن با اشاره به اینکه ایران در چارچوب این دکترین ظرفیت‌های دفاعی و نظامی خود را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتقاء بخشیده است اظهار کرد تاریخ نشان می‌دهد ما هیچگاه آغازگر تجاوز یا هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود ولی از امنیت و حاکمیت خود در صورت هر گونه تجاوز یا مداخله بیگانگان قاطعانه دفاع می‌کنیم.

سرلشکر باقری اظهار داشت: عبور از بحران‌های گوناگون طی ۴ دهه گذشته مثل عبور موفق از جنگ ۸ ساله تحمیلی و بحران‌های متعدد سیاسی، امنیتی، کودتا، تحریم‌های اقتصادی و مقابله مقتدرانه با مداخلات امریکا و غرب و همزمان توسعه بی‌سابقه ظرفیت‌های علمی، صنعتی، دفاعی و نظامی نشانه‌هایی از آن است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ادامه به برخی از مختصات و رویکرد نیروهای مسلح ایران در تحلیل و برآورد مسائل جهانی و منطقه‌ای پرداخت و گفت: همانطور که همه صاحبنظران و تحلیلگران امنیتی - نظامی و راهبردی بر آن تاکید دارند جهان پس از دوران جنگ سرد گرفتار شرایطی بی‌ثبات و بحرانی و ناامن شده و شرایطی شبه آنارشی بر جهان یا لااقل بر برخی مناطق جهان حاکم است.

سرلشکر باقری در ادامه با بین اینکه امریکا به عنوان ابرقدرت باقیمانده از دوران جنگ سرد همچنان تلاش می‌کند هژمونی نامشروع خود را با ابزارهای نظامی، اقتصادی، تهدید، تحریم، اتهام زنی و مداخله و تجاوز به جهان تحمیل نماید، گفت: این کشور هر کشور و ملتی را که بخواهد به استقلال و حفظ حاکمیت ملی خود پای بفشارد به طرق مختلف مورد هجمه قرار می‌دهد و در این مسیر همه تعهدات و موازین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

  مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای را  برنمی‌تابیم

این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و در آسیای غربی را دفاع از رویکرد مشارکت فعال همه کشورهای منطقه برای معماری یک ساختار امنیت دسته جمعی و منطقه‌ای دانست و گفت: ایران در این سیاست هژمونی و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای را در مسائل منطقه بر نمی‌تابد. سرلشکر باقری با بیان اینکه ایران هیچگاه حضور بیش از ۷۰ هزار نیروی نظامی و بیش از ۴۰ پایگاه نظامی امریکا را در منطقه نپذیرفته و تایید نمی‌کند گفت: رفتار امریکا در آسیای غربی و خلیج فارس شباهت زیادی به رفتارها و عملکرد آن کشور در دریای جنوب چین و دریای کره و در شرق جهان دارد تجربیات بلندمدت ما نشان می‌دهد که اگر امریکا در شرق جهان نیز فرصت پیدا کند، به توسعه بیشتر پایگاه‌ها و استقرار انبوه نیروها و در پناه آن مداخلات نامشروع در مسائل کشورها خواهد پرداخت و آرامش و ثبات را از این منطقه نیز خواهد گرفت و کشمکش و بحران را جایگزین آن خواهد کرد. رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اظهار کرد از دیدگاه ایران خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان باید برای صدور انرژی مورد نیاز جهان امن باشد البته این امنیت لاجرم باید فقط توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس و تنگه هرمز تامین گردد حضور، استقرار و رفت و آمد نیروهای نظامی امریکا و غرب و طرح‌هایی چون طرح ائتلاف از پیش شکست خورده امریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، به جز توسعه ناامنی نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت. او گفت: ایران با استراتژی مقاومت فعال طی چند سال اخیر بر این دیدگاه خود پافشاری کرده است نمونه آن سقوط هواپیمای RQ۴ امریکا به دلیل نفوذ به فضای آسیمانی ایران در خلیج فارس بوده است. ایران قاطعانه و به سهم خود امنیت این منطقه حساس را طی سال‌های طولانی تامین کرده و خواهد کرد اما حضور نظامی قدرت‌های خارجی را چالشی عمده برای امنیت این منطقه می‌داند.

   در برجام راهی جز بازگشت به رعایت حقوق مردم ایران نیست

سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد ایران پس از پیروزی انقلاب هیچگاه در اندیشه ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و اصولا تولید و کاربرد سلاح‌های نامتعارف و کشتار جمعی را بر خلاف ارزش‌های اعتقادی خود می‌داند تلاش پژوهشی و صنعتی ایران در موضوع هسته‌ای صرف بهره‌برداری از مواهب و ظرفیت‌های هسته‌ای در حوزه‌های اقتصادی، تولید انرژی، بهداشت و درمان و موارد مشابه تحت قواعد و معیارهای سازمان انرژی هسته‌ای بین‌المللی بوده است و تاکنون حتی یک گزارش از تخلف جمهوری اسلامی ایران از موازین آن سازمان به مجامع بین‌المللی ارایه نشده است. وی ادامه داد: ایران در همین چارچوب در یک تعامل مثبت و منطقی با جامعه جهانی مذاکرات هسته‌ای 1+5 را پذیرفت و حتی محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای خود قائل شد دوستان چینی و روسی ما در این مذاکرات نقش مهم و تاثیرگذاری داشته‌اند اما امریکا پس از سال‌ها مذاکره و حتی پس از امضای اسناد توافق با زیر پا گذاشتن تعهدات خود و توافقات صورت گرفته بین دولت‌های ۱+۵ همه تعهدات خود را انکارکرد و همه توان خود را برای تهدید و تحریم ایران گذاشت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران اگر چه همچنان به تعهدات خود پایبند است اما با یک رویکرد کاملا منطقی تصمیم دارد در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی سایر کشورها همه اقدامات هسته‌ای خود را از نو آغاز کند در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ هیچ راهی جز بازگشت به یک تعامل منطقی با  ایران وجود ندارد.

  توان موشکی ایران در راستای دفاع  از خود است

سرلشکر باقری در ادامه توانایی‌های موشکی ایران را یک اقدام دفاعی در برابر تهدیدات ادامه‌دار و پیش روی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما با اتکا به ظرفیت‌های بومی و بابرآوردی که از تهدیدات موجود در منطقه داشته‌ایم باجدیت و با عزمی ملی و دفاعی به توسعه توان موشکی خود پرداخته و خواهیم پرداخت.

او تصریح کرد: به طور طبیعی در منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی تا بن دندان به انوع سلاح‌ها و حتی سلاح هسته‌ای مسلح بوده و به تهدیدات شبانه روزی خود علیه ملت‌های منطقه به ویژه ایران ادامه می‌دهد، ده‌ها هزار نیروی امریکایی و غربی با استفاده از بالاترین ظرفیت‌های تسلیحاتی هوایی، دریایی و زمینی در این منطقه رفتاری تهدید آمیز و تجاوزکارانه را به نمایش گذاشته‌اند و برخی از رژیم‌های منطقه مانند عربستان و امارات بخش عمده‌ای از ثروت‌های ملی خویش را با صرف سالانه میلیاردها دلار به خرید انواع سلاح‌های پیشرفته می‌پردازند، ایران ناگزیر است برای تامین امنیت خود و مقابله با شرایط احتمالی توان دفاعی خود را در بالاترین سطح آماده نگهداشته و برای وقوع هر احتمالی آماده باشد این یک رویکرد کاملا منطقی و دفاعی است.

    روابط چند هزار ساله ایران و چین

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت روابط چین و ایران اشاره کرد و گفت: روابط ایران و چین رابطه‌ای چند هزار ساله بوده و در گذشته‌های دور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برقرار بوده است و در حافظه تاریخی دو ملت نسبت به یکدیگر هیچ نقطه منفی وجود ندارد.

او گفت: ایران در همکاری‌های نظامی نیز چین را شریکی مطمئن برای خود می‌داند اراده مشترک رهبران دو کشور همچنان بر حفظ و توسعه روز افزون این روابط قرار دارد و سفر اینجانب به پکن و هیات همراهم در عالی‌ترین سطح نشانه‌ای بر عمق و گستره روابط نظامی و دفاعی و راهبردی بین دو کشور است. سرلشکر باقری افزود: نیروهای مسلح دو کشور اینک روابط عمیقی را در ابعاد مختلف دفاعی، علمی - آموزشی، فنی و صنعتی پایه‌ریزی کرده‌اند و در مسیری همگرا و متناسب با اهداف و منافع مشترک گام بر می دارند.

 

 

 

ارسال نظر