نپذیرفتن «اف‌ای‌تی‌اف» خودتحریمی است

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۷۵
نپذیرفتن «اف‌ای‌تی‌اف» خودتحریمی است

اظهار امیدواری وزیر کار برای حل مساله احکام کارگران هفت‌تپه

گروه ایران|

اعضای کابینه دوازدهم دیروز در شرایطی روبه روی خبرنگاران در حیاط دولت ایستادند که مباحث برآمده از آخرین فعل و انفعالات اقتصادی کشور در کناربحث حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال حال و هوای نشست اعضای کابینه با خبرنگاران را رنگ و بویی اقتصادی و اجتماعی بخشیده بود؛ موضوعاتی که این روزها به تناوب در سطح افکار عمومی مطرح است و ضرورت پاسخگویی به آنها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.  در پاسخ به این مطالبات اجتماعی و مدنی است که هم سخنگوی دولت و هم رییس دفتر و هم معاون حقوقی رییس‌جمهوری از موافقت دولت با حضور بانوان در استادیوم‌ها سخن می‌گویند و ضرورت بستر‌سازی فرهنگی در این زمینه را یادآور می‌شوند تا زنان ایرانی در محیط امن و سالم در محیط‌های ورزشی حاضر شوند و به تماشای فوتبال بپردازند.  اما در کنار بحث حضور بانوان در محیط‌های ورزشی شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران از راهبرد دولت برای حذف یارانه‌های طبقات برخوردار رونمایی و اعلام کرد که از مهرماه این روند حذفی آغاز خواهد شد؛ اقدامی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آن را یک اقدام ضروری برای اقتصاد ایران ارزیابی و آن را به عنوان یک اولویت مطرح می‌کنند.  شریعتمداری اما اشاره‌ای هم به اقدامات دولت برای حل مساله احکام کارگران هفت‌تپه و... کرد و اعلام کرد که رییس‌جمهوری کمیته‌ای را برای پیگیری این موضوع تشکیل داده تا از حقوق کارگران دفاع کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش «تعادل» ضمن اعلام خبر تشکیل کمیسیونی از سوی دولت و دادن مسوولیت پیگیری احکام صادر شده برای کارگران هفت‌تپه به وزارتخانه‌های دادگستری، کار، اطلاعات و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: امیدوارم با ورود آیت‌الله رییسی و دستور رسیدگی مجدد، با صدور احکام جدید موضوع برطرف شود. شریعتمداری درباره اقدامات دولت در خصوص اعتراضات و مطالبات کارگران اظهار کرد: مجموعه اعتراضات موجود در کمیسیون رفع موانع تولید با مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در همه شهرها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در همین راستا کلیه واحدهای تولیدی که حقوق‌های معوق دارند یا احیانا مشکلاتی در روابط کار برایشان ایجاد شده است بعد از اجرای خصوصی‌سازی بعضا با مشکلاتی مواجه شدند که این مشکلات توسط کمیسیون رفع موانع تولید مورد رسیدگی قرار گرفت. وی افزود: موضوعاتی نظیر بدهی به بانک‌ها یا احیانا برخی موانع قانون کار در جلسات کمیسیون رفع موانع تولید مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و مصوبات این ستاد هم برای بانک‌ها و هم برای واحدهای اجرایی لازم الاجرا است؛ طبیعتا با برگزاری جلسات مربوطه مشکلات واحدهای تولیدی کمتر خواهد شد. وزیر کار با تاکید بر اینکه مشکل اساسی واحدهای مهم عمدتا مالکیت آنها است ،گفت: در حال حاضر وزارت صمت در حال مذاکره با شرکت‌های دارای توانایی نظیر مپنا است تا با پذیرش تکلف اداره و مالکیت این واحدهای خصوصی شده بتوانند با تهمیدات لازم نسبت به رفع مشکلات بلندمدت این شرکت‌ها اقدام کنند. در خصوص مشکلات کوتاه‌مدت نیز ستاد تسهیل مشکلات مربوطه را رفع و رجوع می‌کند.

  پیگیری احکام صادره

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره احکام صادر شده از سوی قوه قضاییه برای برخی معترضان شرکت نیشکر هفته تپه گفت: مداخله رییس قوه قضاییه برای رسیدگی مجدد به این پرونده اقدام خوبی بود که انجام شد. در جلسه هفته قبل دولت نیز این موضوع مطرح شد؛ برای دولت صدور آن احکام غیر قابل باور بود و به نظر می‌رسید ممکن است احکام نامناسبی باشند و در چارچوب قانون و مقررات استاندارد کار در کشور نباشند در همین زمینه کمیسیونی از سوی دولت تشکیل و مقرر شد که وزارتخانه‌های دادگستری، کار و اطلاعات و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری موضوع احکام صادره را مورد پیگیری قرار دهند که خوشبختانه با ورود بهنگام رییس قوه قضاییه و دستور رسیدگی مجدد این مشکل تا حدودی رفع شد. وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش «تعادل» که نظر صریح رییس‌جمهور درباره احکام صادرشده برای کارگران معترض چیست؟ خاطرنشان کرد: تصمیم ایجاد کمیسیون در دولت برای رسیدگی به احکام صادر شده در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهوری اتخاذ شد. امیدوارم با ورود آیت‌الله رییسی و دستور رسیدگی مجدد، با صدور احکام جدید موضوع برطرف شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره زمان حذف یارانه سه دهک پر درآمد جامعه اظهار کرد: موضوع حذف دهک‌های درآمدی برخوردار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشارهای نظام سلطه در این ایام و همچنین آثار این فشارها در سطح عمومی قیمت‌ها، باید با احتیاط انجام شود. شریعتمداری ادامه داد: با توجه به اینکه دولت مصوبه‌ای دارد که براساس آن ظرف یک ماه، چهار دستگاه اجرایی موظف هستند تا پیگیری‌های لازم در خصوص حذف برخی افراد برخوردار را انجام دهند وبا توجه به اینکه کسانی که نیاز به حذف یارانه دارند اما همچنان از آن استفاده می‌کنند بسته‌هایی باید تهیه شود، دستگاه‌های ذی‌ربط هنوز جزییات این بسته‌ها را تعیین نکردند. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم حذف دهک‌های درآمدی بالا به گونه‌ای اتفاق بیفتد تا در مهر ماه سال جاری بتوانیم بخشی از افراد برخوردار را با میزان خطای حداقلی از لیست یارانه بگیران حذف کنیم. وزیر کار گفت: به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم فشاری به طبقات مستضعف و متوسط جامعه وارد شود و فقط به دنبال آن هستیم که با مصوبه مجلس در خصوص حذف سه دهک برخوردار یارانه‌های به سمت دهک‌هایی از درآمد و هزینه برود که واقعا به‌آن نیاز دارند.

  اتحاد برای عبور از مشکلات

خبرنگار تعادل از رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره برخی انتقادات و توهین‌ها به برجام و دولت و مجلس در سخنرانی مراسم‌های عزاداری و بازتاب‌های وسیع این اظهارات در افکار عمومی پرسید که واعظی در پاسخ به آن گفت: خیلی متاسف هستم که مجالس مذهبی، مخصوصاً دهه اول ماه محرم را به محافل تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی تبدیل می‌کنیم. به نظر بسیاری از بزرگان محرم و صفر یا مجالس عزاداری، همیشه باید مجلس وحدت بین همه مسلمان‌ها باشد تا برای کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند نشان‌دهنده عظمت و اقتدار شیعه و ایران باشد.

واعظی با بیان اینکه «نتیجه پرداختن به این مسائل از سوی گروهی اندک، تفرقه است»، گفت: تفرقه در همه شرایط به ضرر کشور خواهد بود مخصوصاً در این مقطع که دشمن داریم و امریکا می‌خواهد از هر فرصتی برای منافع خود استفاده کند و آنهایی که این کار را می‌کنند ناآگاهانه و ناخودآگاه در خدمت سیاست‌های آنها قرار دارند. رییس دفتر رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد، تصریح کرد که با فضای فعلی که در ورزشگاه‌ها وجود دارد؛ حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نیست. محمود واعظی در پاسخ به پرسشی درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا برای آماده‌سازی فضا جهت مذاکره با ایران است؟ اظهار کرد: خوشحالیم از اینکه تحولی در دهه گذشته در دنیا به وجود آمده و دولت جدید امریکا که فکر می‌کرد می‌تواند همه‌چیز را به عقب برگرداند و با یک سیاست رادیکال و جنگ طلبانه به اهدافش برسد بعد از دورانی نه‌چندان طولانی مجبور به اخراج او شد که این نشان‌دهنده آن است که حتی دولت تندروی امریکا نیز به این نتیجه رسیده که دوران جنگ طلبی و رویکردها تهدید به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند راهش منطق است. رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به واکنش بازار جهانی نفت نسبت به برکناری بولتون گفت: به نظر می‌رسد دنیا نیز از کنار رفتن بولتون استقبال کرده و قیمت نفت کاهش یافته که این به آن معناست کسی که جنگ طلب و تندرو بود الان دیگر در شورای امنیت امریکا نیست. واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره خودسوزی یکی از دختران طرفدار تیم استقلال که از حامیان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده، اظهار کرد: موضع دولت در این خصوص دو تا است؛ یکی اینکه خانم‌ها حقوق و علایقی دارند و وظیفه دولت و حکومت این است که موضوع را دنبال کند تا این حقوق محقق شود اما اینکه کسی برای گرفتن حق خود بخواهد دست به چنین کارهایی بزند مورد تأیید هیچ‌کسی نیست، ضمن اینکه این موضوع در هفته گذشته در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت و خانم ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری مامور رسیدگی به این موضوع شد. ایشان گروهی را جهت عیادت به بیمارستان اعزام کردند و این گروه با خانواده آن خانم صحبت کردند. واعظی ادامه داد: بر اساس گزارشی که خانم ابتکار ارایه کردند، خانواده آن خانم گفته‌اند که ایشان یکسری مشکلاتی داشته‌اند. ما از یک طرف با خانواده آن دختر همدردی می‌کنیم و از طرف دیگر تأکید می‌کنیم که به هیچ‌وجه اقداماتی نظیر خودسوزی را نه تأیید می‌کنیم و نه حرکتی انجام می‌دهیم که باعث این اقدام شود. واعظی در پاسخ به پرسشی درباره طرح مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: وزیر ورزش مامور شده است تا مقداری با گروه‌های طرفداری و لیدر تیم‌های مختلف صحبت کنند تا مقداری فضا را از نظر اخلاقی درست کنند. همچنین محل مناسبی برای تردد بانوان و سرویس بهداشتی آنها و همچنین محل نشستن فراهم کنند.

  نپذیرفتن FATF خودتحریمی است

بعد از پایان گفت‌وگوی خبرنگاران با اعضای کابینه نشست سخنگوی دولت نیز پشت تریبون قرار گرفت تا به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهد. ربیعی در واکنش به پرسش‌های خبرنگاران درباره ضرورت حضور بانوان در محیط‌های ورزشی گفت: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها آماده است. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره پاسخ دولت به مطالبات زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها و مطالبات اجتماعی آنها اظهار کرد: جامعه هم مطالبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و هیچ کدام از این مطالبات به نفع دیگری قابل حذف نیست. دولت تمهیداتی می‌اندیشد تا انتخابات با مشارکت حداکثری برگزار شود و مردم گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش روی خود داشته باشند. یکی از پاسخ‌های محکم ایران به تحریم‌کنندگان، انتخاباتی با حضور پرشور مردم است. سخنگوی دولت در مورد خودسوزی دختری که از هواداران فوتبال بود، گفت: گزارش‌هایی تهیه و ابعاد موضوع بررسی می‌شود. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با فساد بیان کرد: اولین گام برای مقابله با فساد، از بین بردن زمینه‌های فساد یعنی تفاوت قیمت‌ها، یارانه‌ها و وام‌های بانکی و همچنین گلوگاه‌های فساد مثل مزایده‌ها و مناقصه‌ها، مجوزها و اختیارات است. دولت بر گلوگاه‌ها و زمینه‌های فساد متمرکز شده و همچنین قوانینی که زمینه‌ساز فساد شده‌اند نیز محدود شده است.


دولت  در کنار  قوه قضاییه  با  فساد  مقابله  می‌کند

سخنگوی دولت اظهار کرد: شفافیت یکی از راه‌های مقابله با فساد است و همین که آمار و اطلاعات روی سایت‌ها قرا می‌گیرد، راهی برای مقابله با فساد است؛ البته متاسفانه مبارزه با فساد به مبارزه با فاسد محدود شده است و برخورد انضباطی با فاسد لازم است، اما مقابله با فساد نیز اهمیت دارد. گاهی اسامی افرادی اعلام می‌شود که معلوم نیست اتهامی متوجه آنها باشد یا گاهی اسامی برخی فاسدان اعلام می‌شود و برخی اعلام نمی‌شود. به هر حال دولت در کنار قوه قضاییه با فساد مقابله می‌کند. ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا کارت سوخت جایگاه‌داران از مهر حذف خواهد شد، گفت: با زنگنه امروز در همین زمینه صحبت کردم. گام بعدی کاهش زدن بنزین بدون کارت است، چون الان کارت‌های زیادی در پست‌ها مانده است؛ بنابراین به نظرم سیاست درستی زنگنه اتخاذ کرده که الان سی لیتر بدون کارت شخصی زده می‌شود و در ادامه این رقم، ۱۵ لیتر می‌شود. به مرور هم کارت‌های سوخت به صاحبان خودروها داده می‌شود و خود به‌خود تا زمان دیگری کارت‌ها عملیاتی می‌شود. ربیعی درباره اینکه گفته می‌شود دولت و مجلس با مجمع تشخیص مصلحت به نتیجه رسیده‌اند که FATF بررسی نشود، گفت: FATF  اصلا ورای مسائل تحریم مدنظر دولت قرار دارد و دولت بر مواضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند. اگر تحریم هم وجود نداشته باشد، بدون FATF مبادله بانکی انجام نمی‌شود؛ یعنی نپذیرفتن FATF خودتحریمی است. FATF  آنقدر چکش کاری شده است تا آثار منفی آن از بین برود. برای کار با بانک‌های دنیا به FATF نیاز داریم.

 

 

ارسال نظر