وظیفه آژانس قضاوت نیست

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۸۵
وظیفه آژانس قضاوت نیست

فروتا: خواهان رسیدگی به موقع به برخی جنبه‌های پادمان و برجام هستیم

گروه ایران|

همزمان با برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با خبرنگاران در پایان نخستین روز از جلسه شورای حکام به سوالات درباره فعالیت آژانس و موضوعات مرتبط با ایران پاسخ داد؛ نشستی که بعد از سفر روز یک شنبه او به تهران و دیدار با مقامات مسوول کشورمان ترتیب داده شد و بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها پیدا کرد.

فروتا در مورد سفر اخیرش به تهران به دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی اشاره کرد و در این مورد گفت که بحث‌های بسیار بامحتوا و مفیدی در ایران دنبال شده است. او همچنین با اشاره به این موضوع که وظیفه آژانس قضاوت کردن در خصوص ادعاهای مطرح شده نیست، وظیفه این نهاد نظارتی را رسیدن به تصویری شفاف از واقعیت‌های موجود دانست که در جریان پیگیری نظام راستی‌آزمایی دنبال می‌شود. مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با قدردانی از علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد سازمان انرژی اتمی به دلیل بحث‌های پرمحتوایی افزود: این نشانگر آن است که رابطه‌ای که میان آژانس و ایران وجود دارد، رابطه‌ای است که ما در آن می‌توانیم تمام موضوعات را مطرح کنیم و برخی اوقات هم لازم است که افزایش و تسریع [همکاری] را طرح کنیم. پیام ما به خوبی در تهران دریافت شد و همانطور که گفتم این سفر بسیار به موقع بود تا بتوانیم چند موضوع را با مقام‌های ایرانی در میان بگذاریم.

مدیرکل موقت آژانس در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که مفهوم این جمله که ایران باید با آژانس همکاری «به هنگام و کامل» داشته باشد، چیست، گفت: «این به آن معنی است که تعاملی که با یکدیگر داریم، باید پیشرفت داشته باشد.»

فروتا همچنین تاکید کرد که آژانس در حال حاضر «مستحکم‌ترین ساز و کار راستی‌آزمایی» را در ایران دارد و در ادامه در پاسخ به فضاسازی برخی رسانه‌های غربی گفت نمی‌تواند جزییات همکاری‌های پادمانی با کشورها را عنوان کند و صرفا می‌تواند بار دیگر تأکید کند که روند راستی‌آزمایی آژانس بر عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران، همچنان ادامه دارد. مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی، اعلام کرد که در ایران بیشترین و مهم‌ترین مکانیسم راستی‌آزمایی در تاریخ را داریم؛ برجام و پادمان‌ها و پروتکل الحاقی اما آژانس اکنون خواستار آن است تا برخی جنبه‌های این مکانیسم‌ها به موقع رسیدگی شود.

  همکاری ایران در خصوص تورقوزآباد

کرونل فروتا در کنفرانسی خبری در پایان روز اول نشست شورای حکام در پاسخ به سوالی درباره سایت تورقوزآباد و همکاری ایران در این زمینه و اینکه ایران برای پاسخگویی چقدر زمان دارد؟ گفت: خوب می‌دانید که ما مکالمات‌مان با کشورهای عضو را فاش نمی‌کنیم به ویژه در موارد خاص. راستی‌آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جریان است و پروسه فنی دقیقی است و ما طبق برنامه عمل می‌کنیم تا یک تحلیل تکنیکی دقیق داشته باشیم. اما بطور کلی می‌توانم بگویم در چارچوب بیانیه‌هایی که داشتیم و پایبندی ایران، پاسخ به هر مورد خاص متفاوت است و بازه زمانی خاص خود را دارد و هدف از تعیین این بازه زمانی این است که به نیازهای فنی پاسخ دهد. از این رو زمان حیاتی است تا تعامل ما با ایران باید پیش برده شود. وی درباره ادعای خبرنگاری که گفت آژانس کند یا محتاط درباره ایران بوده است، اظهار کرد: ما از کار آژانس حمایت و دفاع می‌کنیم. جامعه جهانی نمی‌تواند مدافع بهتری در دفاع از صلح و ثبات جهانی داشته باشد. صحبت‌هایی که با شورای حکام دارم این است که باید تعامل با ایران را پیش ببریم. با اینکه می‌گویید در ارزیابی کند یا محتاط بوده است موافق نیستم بلکه دقیق و به چارچوب قانونی خود پایبند بودیم. مدیرکل آژانس فعالیتش در چارچوب شورای حکام است و اگر این شورا مجاب و قانع نشود که مسیر انتخاب شده در مسیر مشروعیت ماست به نتیجه نمی‌رسیم.

این مقام آژانس در پاسخ به اینکه منظورش درباره اینکه گفته است ایران باید همکاری «کامل» داشته باشد چیست؟ اظهار کرد: شما از من می‌خواهید فراتر از چیزی که پیش‌تر گفتم سخن بگویم اما نمی‌توانم بیشتر وارد این مسائل شوم. ما پایبندی به توافق هسته‌ای را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم فرضیه‌سازی کنیم. ما گفت‌وگوهایی داشتیم و قصد داریم آن را ادامه دهیم. نمی‌توانم گمانه‌زنی کنم این گفت‌وگوها چقدر طول می‌کشد مهم این است که همکاری سریع و

به موقع داشته باشیم از سوی ایران.

فروتا تاکید کرد: ما گفت‌وگوهای جدی و گسترده‌ای با مقامات ارشد ایران داشتیم و از علی‌اکبر صالحی و آقای ظریف تشکر ویژه دارم. رابطه ایران با آژانس الان

به گونه‌ای است که درباره همه‌چیز صحبت می‌کنیم، البته گاهی ما خواستار توضیحات بیشتر هستیم. این ملاقات به موقع بود تا درباره برخی مسائل صحبت کنیم. بیانیه ما به لحاظ فنی انعکاس‌دهنده روند بود. در عین حال ما نمی‌توانیم درباره مسائل فرضی و آنچه تردید داریم اظهارنظر کنیم. کار ما ربط زیادی با چیزی که شما مطرح می‌کنید ندارد باید اطمینان حاصل کنیم که

 به موقع متوجه هرگونه فعالیت می‌شویم.

  تلاش برای دستیابی به واقعیت

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی در پاسخ به این‌ سوال که چقدر ایران در آنچه برخی رسانه‌ها و گزارش‌ها مدعی شده‌اند جلو رفته است؟ اظهار کرد: نقش آژانس قضاوت کردن نیست. اینکه بخواهید الان در این باره توضیح دهم خارج از فعالیت مشروع آژانس است. نقش آژانس ارایه واقعیت‌هاست. فروتا در پاسخ به خبرنگاری که آژانس را متهم به اهمال کاری در سرعت بازرسی از ایران کرد، گفت: ما از بعد راستی‌آزمایی نگاه می‌کنیم. الان فعالیت‌های ما برای کنترل فعالیت‌های ایران به زمان درست خودش رسیده است که در ارتباط است با قضیه پیاده کردن پادمان‌ جامع و مساله پیچیده و دقیق و فنی است و چیزی که برای دیگران به موقع نیست برای ما شاید به موقع باشد.

وی در پاسخ به اینکه یعنی می‌گویید همکاری ایران

 به موقع نبوده است؟ گفت: خیر. گفتم همکاری کامل و به موقع نیاز است.

فروتا گفت: گزارش ما درباره سانتریفیوژها درباره تحولات جدید است و در بیانیه ما تاکید شد که برخی ماشین‌ها هنوز تست نشده‌اند و اگر تحول جدید باشد گزارش داده می‌شود.

 

ارسال نظر