اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی در صورت خلف وعده اروپا

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۲۶
اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی در صورت خلف وعده اروپا

گروه ایران|

مطابق انتظارها، موضوع فرجام برجام و آخرین اخبار در خصوص توافق ایران و اروپا برای راه‌اندازی اینستکس با اعتبار 15میلیارد یورویی، دیروز هم سایه سنگین خود را بر نشست خبری اعضای کابینه با خبرنگاران گسترده بود؛ ماجرایی که از ماه‌های ابتدایی حضور دولت تدبیر وامید (سال92) تا به امروز همواره به عنوان یکی از موضوعات روز جامعه مطرح بوده است.

اما خبر مهم نشست دیروز در خصوص برجام مربوط به تداوم مسیر کاهش تعهدات ایران در گام سوم بود؛ راهبردی که بعد از یک سال صبر استراتژیک ایران در پیش گرفته شد تا کشورهای 1+5 را متوجه این واقعیت روشن کند که همه طرف‌ها باید به تعهدات برجامی خود عمل کنند تا معادله برد –برد ذیل این سند تاثیرگذار بین‌المللی شکل بگیرد .. به گزارش «تعادل» از میان اعضای کابینه واعظی (رییس دفتر رییس‌جمهوری) و ربیعی (سخنگوی دولت) با صراحت بیشتری در خصوص چشم‌انداز مذاکرات ایران و اروپا بر سر برجام و اینستکس صحبت کردند و چهره‌های اقتصادی نیز ترجیح دادند در خصوص برنامه ایران برای تداوم تثبیت شاخص‌های اقتصادی بدون توجه به برجام سخن بگویند. روند باثباتی که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر چشم‌انداز روشن‌تری را پیش روی فعالیت‌های اقتصادی کشورمان گشوده و امیدواری‌ها را در خصوص تداوم این روند بیشتر کرده است.  خبر دیگر نشست روز گذشته را شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با خبرنگاران در میان گذاشت؛ وزیر کار دولت دوازدهم گفت: دولت در قانون بودجه سال ۹۸ به حذف یارانه سه دهک درآمدی بالاتر مکلف شده است و قرار شده بر مبنای تصمیمی که بین وزارت تعاون، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و سازمان برنامه وبودجه تنظیم می‌شود این اقدام از پایان شهریورماه انجام شود.

    مذاکرات ایران با اروپا با توجه به پیچیدگی‌های آن زمان‌بر است

در شرایطی که مردان دیپلماسی کشورمان درگیر یکی از حساس‌ترین مقاطع مذاکراتی ایران و اروپا قرار گرفته‌اند؛

صداوسیما در اقدامی عجیب با پخش مستندی حاشیه‌ساز در خصوص مذاکرات یک‌بار دیگر بر خلاف منافع ملی کشورمان عمل کرده است؛ واعظی در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل درباره پخش مستند «اتم» در زمینه مسائل هسته‌ای از سوی رسانه ملی و بیان مباحثی بحث برانگیز در این مستند، اظهار کرد: من این مستند را ندیدم، قضاوتی نیز نسبت به آن ندارم اما باید بدانیم که وقتی که کشوری با یک هجمه گسترده خارجی مواجه است و ما با یک جنگ اقتصادی از سوی کشوری مانند امریکا مواجه هستیم، طبیعتاً باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آدرس غلط به دشمن ندهیم. پیامی که از ایران باید به دشمنان مخابره شود، باید پیام وحدت، هم فکری و انسجام باشد.واعظی در ادامه در پاسخ به این ابهام که در حالی که رییس سازمان صداوسیما مخالفت علنی خود را با پخش چنین برنامه‌های اعلام کرده؛ چگونه است که مدیران رسانه ملی بدون توجه به این موضوع راه خود را در تخریب دولت می‌پیمایند؛ گفت: این از ابهاماتی است که ما هم پاسخ آن را پیدا نکرده ایم؛ اما مطمئن باشید که مردم تحت تاثیر این فضاسازی‌های مخرب قرار نمی‌گیرند و خدمتکاران خود را به خوبی خواهند شناخت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره نتایج سفر عراقچی به فرانسه که با یک تیم اقتصادی همراه شده است، اعلام کرد: نتیجه مذاکرات با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد، زمان‌بر است، اما در مجموع پیشرفت‌هایی به وجود آمده است. محمود واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در مذاکرات اخیر با اروپایی‌ها ۱۱ تعهد بر زمین مانده اروپایی‌ها در برجام هم در محور مذاکرات قرار دارد، گفت: از ۱۸ اردیبهشت سیاستی جدید اتخاذ کردیم تا هر دو ماه اقداماتی را در خصوص کاهش تعهدات برجام انجام دهیم، در همین راستا روز پنجشنبه یا جمعه مهلت مرحله دوم تمام و مرحله سوم شروع می‌شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: الان بحث این است که اگر قرار است به شرایط قبل برگردیم در مورد یکسری حقوق ما در ارتباط با موضوع نفت و بانک و تامین نیازمندی‌های ایران از کشورهای مختلف به نتیجه برسیم که پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما تا به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم نمی‌توانیم اعلام کنیم که این توافق انجام شده است. پیش‌بینی من این است که ممکن است در یکی دو هفته آینده بتوانیم نکات روشن‌تری را در این زمینه اعلام کنیم. واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه سفر عباس عراقچی به پاریس و تاثیر این سفر بر گام سوم کاهش تعهدات، تاکید کرد: ما اعلام کردیم که سر زمان مشخص که آخر این هفته است اگر در مذاکراتی که با رییس‌جمهور فرانسه داریم به توافق قطعی نرسیم، گام سوم برداشته خواهد داشت. از طرف دیگر گزارشی که از سفر آقای عراقچی به همراه یک تیم اقتصادی موفق دریافت کردیم، نتیجه مذاکرات با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد، زمان‌بر است، اما در مجموع پیشرفت‌هایی به وجود آمده است. وی افزود: قرار است هفته آینده نتیجه را به ما اطلاع دهند و ما منتظریم ببینیم هماهنگی‌ای که در داخل اروپا و طرف‌های دیگر می‌شود، به ما منعکس شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فرانسوی‌ها اعلام کردند که همین توافق ۱۵ میلیاردی نیز منوط به موافقت امریکاست گفت: این بخش مربوط به بانک است؛ اکثر بانک‌های دنیا یا سهامدار امریکایی دارند یا مبادلات خود را از طریق دلار انجام می‌دهند، به همین دلیل برای انتقال پول، به هماهنگی با امریکا نیاز دارد که این موضوع به خودشان مربوط می‌شود.

   مردم باید تغییرات مدیریتی در ایران‌خودرو را حس کنند

چهره خبر‌ساز دیگر کابینه که دیروز در حیاط دولت روبه‌روی خبرنگاران ایستاد وزیر صمت بود، رحمانی با بیان اینکه مردم باید تغییرات مدیریتی در ایران‌خودرو را حس کنند، اظهار کرد: امیدوارم فصل جدیدی از فعالیت خودروسازان آغاز شود. وزیر صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد روی میز دولت است، گفت: من این خبر را تایید نمی‌کنم، واردات خودرو طبق مصوبه دولت ممنوع است. خودروهای محدودی که در گمرکات وجود دارند، قبل از مصوبه ممنوعیت وارد شده‌اند، خودروهایی که هیچ مانعی ندارند، ترخیص می‌شوند. در خصوص واردات خودرو ممنوعیت‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال خودروهایی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند یا امریکایی هستند یا برخی ضوابط فنی را رعایت نکرده‌اند ترخیص نشده‌اند. حدود ۱۳ هزار خودرو در گمرکات وجود دارد که بخش عمده آنها ترخیص شدند. رحمانی اظهار کرد: برای تعدادی از این خودروها نیز حکم قضایی در دادگاه وجود داشته که پرونده‌های مفتوح داشتند و به خاطر این موانع قانونی، ترخیص نشده‌اند و خودروهایی که موانع قانونی برای ترخیص آنها وجود نداشته و تشریفات اداری هم برای آنها انجام شده است، ترخیص می‌شوند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات مدیریتی در ایران خودرو و تاثیر آن در کیفیت و قیمت خودروها گفت: هیات‌مدیره ایران خودرو تصمیم به این تغییرات گرفته است، ما هم از این تصمیمات حمایت می‌کنیم، اما مردم باید این تغییرات را حس کنند. امیدوارم فصل جدیدی از فعالیت خودروسازان آغاز شود و اصلاحاتی که مورد نظر وزارت صنعت بوده اعمال گردد.

   یارانه خانواده‌هایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است قطع می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند. محمد شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، گفت: در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است یعنی افراد با درآمدهای بالا که نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف شوند. برای تحقق این هدف آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده بود که به هیات دولت ارایه و تصویب و مقرر شد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسوول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود. وی تاکید کرد: دولت حساسیت جدی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهایی که به‌طور طبیعی در اقشار متوسط و پایین جامعه است، ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند به حداقل ممکن کاهش یابد و به هیچ‌وجه فشاری از این محل به طبقه متوسط و پایین وارد نشود. در همین راستا تلاش می‌کنیم با استفاده از توانایی استانداران، فرمانداران و بخشداران و بانک‌های اطلاعاتی به گونه‌ای عمل شود تا در حد ممکن به تکلیف قانونی عمل کنیم و فشاری به این افراد وارد نشود. وزیر کار ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها است، آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند. این کار باید با احتیاط کامل انجام شود تا به مردم فشاری وارد نشود.


پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا اوایل مهر

  وزیر جدید آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با قولی که به ما داده‌اند و روند پرداخت‌هایی که در شرف انجام است، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا اوایل مهر پایان یابد. محسن حاجی‌میرزایی اظهار کرد: در برنامه‌هایم اشاره کردم که ما باید به ارتباط و پیوند بین خانه و مدرسه توجه کنیم. الان خانواده‌ها را مخاطب قرار می‌دهم که کمتر از دو هفته دیگر فرزندان شما راهی مدرسه می‌شوند و باید ارتباط خانواده و مدرسه افزایش پیدا کند.وزیر آموزش و پرورش گفت: خبر خوب به فرهنگیان نیز اینکه فرهنگیان از مطالبات معوق رنج می‌برند که موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آغاز شده و امیدواریم با توجه به قولی که به ما داده‌اند و پرداختی که در شرف انجام است، تا پایان شهریور ماه و اوایل مهر پاداش پایان خدمت فرهنگیان به‌طور کامل پرداخت شود.

 

 

ارسال نظر