کابینه تکمیل شد

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۴۵
کابینه تکمیل شد

گروه  ایران|

در شرایطی که برخی افراد، رسانه‌ها و جریانات سیاسی بعد از معرفی حاجی میرزایی و مونسان به مجلس گمانه‌زنی‌های فراوانی در خصوص عدم رای اعتماد نمایندگان به حداقل یکی از وزرای پیشنهادی را مطرح کرده بودند؛ اما حضور رییس‌جمهوری در بهارستان و دفاع تمام قد او از چهره‌های معرفی شده باعث اقبال کلی نمایندگان به وزرای پیشنهادی شد و هر دو وزیر برای تصدی وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش توانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد کسب کنند؛  رای اعتمادی که سرنوشت 2وزارتخانه مهم کشور برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده را روشن خواهد کرد و دورنمای روشن‌تری را برای این بخش‌های کلیدی نوید خواهد داد.  دقایقی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، روحانی رییس‌جمهوری به همراه مونسان و حاجی میرزایی و جمعی از اعضای کابینه در جلسه مجلس حضور پیدا کردند تا وزن اعتباری افزون‌تری برای افراد معرفی شده شکل بگیرد و آرای خاکستری آن دسته از نمایندگانی که هنوز برای رای اعتماد یا عدم اعتماد تصمیم قطعی نداشتند را به نفع افراد معرفی شده بازگرداند.  دوشادوش رییس‌جمهوری چهره‌های دیگری از کابینه چون اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه، جمشید انصاری و جنیدی نیز به نفع وزرای معرفی شده در مجلس حاضر شدند.  در کنار برنامه‌ریزی مطلوب دولت برای عبور از دالان رای نمایندگان، دفاع نامناسب مخالفانی چون قاضی‌زاده و نگهبان سلامی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم تاثیر فراوانی در رای بالای اعتماد او داشت؛  بعد از تشریح دیدگاه‌های نمایندگان مخالف و موافق و بررسی محتوایی و شکلی رزومه افراد پیشنهادی سرانجام نمایندگان مجلس دهم در جلسه علنی دیروز، صلاحیت محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و در نهایت با ۲۰۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده به او رای اعتماد دادند.از سوی دیگر علی اصغر مونسان نیز به عنوان اولین وزیر وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی و گردشگری توانست رای اعتماد نمایندگان  را به دست آورد. نمایندگان مجلس پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با ۱۶۳ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر صلاحیت علی اصغر مونسان را برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تایید کردند.

  مشکل عدم‌تجربه

چراغ اول اظهارنظرهای مخالف در خصوص وزرای پیشنهادی را نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس دهم روشن کرد. نادر قاضی‌پور در جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجی‌میرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخالف، گفت: فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.وی اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رییس‌جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.بعد از قاضی‌پور نوبت به نگهبان سلامی رسید تا  دلایل مخالفت خود با وزرای پیشنهادی را تشریح کند . نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی درباره چگونگی رفع دغدغه‌های فرهنگیان نیامده است، لذا با توجه به اینکه آقای حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش دور بوده گزینه مناسبی برای سکان‌داری این وزارتخانه مهم نیست. سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس دهم نیز به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مخالف تدریس زبان‌های قومی در مدارس و مناطق مخصوص اقوام و قومیت‌هاست. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: رای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان‌های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامه‌ای ارایه نکرده‌اید و به نظر می‌رسد شما هم با این مساله مخالف هستید. محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به عنوان مخالف از شیوه دریافت پول مدارس از معلمان انتقاد و تصریح کرد: سرانه مدارس قطع شده است، به مدارس پول نمی‌دهند، در آستانه ثبت نام، به مدارس با صراحت گفته شده بود که از والدین پول نگیرید اما کماکان از والدین پول می‌گیرند.

  تحقق مطالبات فرهنگیان  

بعد از مخالفان نوبت به موافقان رسید. حمید بنایی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاست زدگی در آموزش و پرورش، از وعده حاجی‌میرزایی برای تحقق مطالبات به حق فرهنگیان خبر داد و یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان نیز اولویت اول ایشان است و ایشان گفته که معلمان صرفا باید از طریق دانشگاه وارد عرصه آموزش و پرورش شوند. ضمن اینکه شایسته سالاری هم در راس برنامه‌های آقای حاجی میرزایی قرار دارد. سیده فاطمه ذوالقدر نیز به عنوان موافق اظهار کرد: هر چند انتظارات ما برای وزیر زن محقق نشد، ولی انتظار داریم وزیر پیشنهادی از توانمندی‌های زنان در پست‌های مدیریتی، معاونت‌های وزارتی و مدیرکل استان‌ها استفاده کند. همچنین لازم است ایشان با مافیای کنکور و رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌ها مقابله کند.محمدرضا منصوری دیگر موافق در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی در وزارتخانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روش‌های آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامه‌های ایشان است. متاسفانه امروز این وزارتخانه دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توان کارآفرینی ندارند.

  تحقق برنامه‌های اعلام شده

بعد از پایان اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وعده داد که مطالبات معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی را محقق می‌کند و آیین نامه قانون مصوبه مجلس برای استخدام در آموزش و پرورش را نیز تا پیش از پایان مهر در دولت تصویب و ابلاغ خواهد کرد.وی افزود: توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزو برنامه‌های من است اگرچه من مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم، اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. در حال حاضر یک دانش‌آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود زیرا ضوابط منطقه‌بندی این اجازه را نمی‌دهد. در حالی که من معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند.

  مخالفان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری

در جریان بررسی صلاحیت مونسان جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت‌پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه. سید مرتضی خاتمی نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس و پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس از دیگر مخالفانی بودند که درباره دلایل مخالفتشان با مونسان صحبت کردند.

  موافقان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری

اولین نماینده‌ای که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی پشت تریبون قرار گرفت، بت‌کلیا نماینده اقلیت مسیحی در مجلس بود که در موافقت با وزیر پیشنهادی گردشگری با اشاره به بخشی از عملکرد مونسان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: ایشان در این سازمان کارنامه خوبی در زمینه رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی در سال ۹۷ معادل ۱۱ میلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار، افزایش ۴۰ درصدی گردشگران خارجی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، طراحی برند ملی گردشگری کشور و اجرای آن از مهر ۱۳۹۸، جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی بین‌المللی برای اجرای شش پروژه گردشگری در ایران، تعیین شهرهای تبریز و همدان به عنوان پایتخت گردشگری، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چند صدساله ارومیه داشته است.مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود (مستقلین)، احمد سالک نماینده اصفهان (فراکسیون ولایی) وسید ناصر موسوی لارگانی (فراکسیون ولایی) از دیگر نمایندگانی بودند که به عنوان موافق وزرای پیشنهادی صحبت کردند.  با پایان اظهارنظرهای موافق و مخالف نوبت به مونسان رسید که درباره اهداف و برنامه‌هایش در این وزارتخانه مهم صحبت کند. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است گفت: صنعت گردشگری با اندک سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را در کشور حل کند.

علی‌اصغر مونسان در جلسه علنی دیروز مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ضمن قدردانی از نمایندگان برای ارتقای سازمان به وزارتخانه گفت: تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است. این موضوع را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش موثری در اقتصاد و فرهنگ کشور دارد گفت: این وزارتخانه می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ملی و اشتغال برای امروز و آینده فرزندانمان داشته باشد. در آینده‌ای نه چندان دور نرم‌افزارها صنایع را کنار می‌زنند و بسیاری از دارایی‌ها به نرم افزار تبدیل می‌شوند. امروز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا بزرگ‌ترین شرکت دارنده هتل است که حتی یک هتل به نام خود ندارد.مونسان با اشاره به نصب نرم افزارها در آینده دنیا گفت: در سال ۱۹۵۴ میلادی بیش از ۳۵ میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت که امروز این میزان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می‌شود تا ۱۰۰ سال آینده به ۴/۷ میلیارد گردشگر برسد. وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برنامه‌هایش گفت: گردشگر جایگاه اقتصادی ویژه‌ای دارد. به ازای ۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل در عرصه گردشگری ایجاد می‌شود که این موضوع در عرصه صنعت ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. با توجه به اینکه یکی از موضوعات مهم امروز کشور ایجاد اشتغال است صنعت گردشگری می‌تواند با اندک سرمایه‌ای بسیاری از مشکلات اشتغال را حل کند. بعد از پایان اظهارات موافقان و مخالفان با رای نمایندگان سرانجام تکلیف 2 وزارتخانه مشخص شد  و حاجی‌میرزایی و مونسان ردای وزارت را به تن کردند.

 

 

ارسال نظر