در صورت پایبندی اروپا، ایران از کاهش تعهدات برجام بازمی‌گردد

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۵۵
در صورت پایبندی اروپا، ایران از کاهش تعهدات برجام   بازمی‌گردد

در صورت عدم همراهی اروپا، ایران جمعه گام سوم کاهش تعهدات برجامی را برمی‌دارد

   رییس‌جمهور به زودی در حوزه سیاست خارجی با مردم گفت‌وگو می‌کند

  نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تیرماه کمتر شده است

  اسراییل و امریکا فشار زیادی برای کسب اطلاعات درباره فروش نفت ایران دارند

  هر دو وزیر پیشنهادی به مجلس رای می‌آورند

  ماهاتیر محمد به ایران می‌آید

  خصوصی‌سازی کج‌روی‌ داشته است

 

گروه  ایران|

در روزهایی که مذاکرات با اروپا بر سر استیفای منافع برجامی ایران به حساس‌ترین مقطع خود رسیده و تیم‌های مذاکراتی ایران و فرانسه در حال چکش کاری آخرین مطالبات دو طرف در این زمینه هستند؛ سخنگوی دولت دوازدهم در جریان نشست خبری با رسانه‌های گروهی استراتژی کشورمان در خصوص برجام را راهبردی مبتنی بر«تعهد در مقابل تعهد»ارزیابی و اعلام می‌کند: «در صورت عدم همراهی اروپا، ایران آماده است گام سوم کاهش تعهدات برجامی‌اش را بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده بردارد.» رویکردی که ایران بعد از یک‌سال صبر استراتژیک در پیش گرفت تا کشورهای 4+1 را متوجه این واقعیت روشن کند که تکالیف و تعهدات در برجام در راستای یکدیگر عملیاتی می‌شوند و چنانچه یک طرف تعهدات تصریح شده در برجام را اجرا نکند؛ به‌طور طبیعی طرف مقابل را مجبور به اتخاذ رویکرد مناسب خواهد کرد. آقای سخنگو در عین حال تاکید می‌کند که مطالبات ایران از دل مذاکرات فرانسه در دوگانه فروش نفت و انتقال پول ناشی از فروش نفت به داخل کشور است. مطالباتی که تا زمانی که برای آن راهکار مناسبی ارایه نشود فرآیند کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داشت. ربیعی اما در عین حال نگاهی به آن روی سکه مذاکرات و گفت‌وگوها نیز دارد و با اشاره به سناریوی دوم احتمالی تاکید می‌کند؛ «چنانچه منافع اقتصادی ایران که در سند برجام روی آن توافق شده؛ تامین شود، امکان بازگشت به چارچوب‌های قانونی و حقوقی برجام قبل از کاهش تعهدات وجود خواهد داشت.» سخنگوی دولت در آستانه زمان تعیین شده برای گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اعلام کرد: استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است، در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم.   ربیعی در نشست هفتگی خود با اشاره به تحرک دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته گفت: یکی از مباحث جدی ما با مکرون و اتحادیه اروپا بوده است. در صورت پایبندی آنان جمهوری اسلامی به برجام باز خواهد گشت. ما تعهد در مقابل تعهد را در دست گرفتیم، خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است. وی با اشاره به سفر عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به فرانسه تصریح کرد: باید نفت ایران خریداری شده و تعهد بازگشت پول انجام گیرد. این موضوع مذاکره ما است.

  موضع رییس‌جمهور در مورد ملاقات تغییر نکرده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل درباره اظهارات اخیر رییس‌جمهور در حوزه مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی و آمادگی برای تامین منافع ملی از دل دیدار با شخصیت‌های سیاسی گفت: رییس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده که به خاطر منافع ملی در صورتی که اطمینان داشته باشند ملاقات و دیدار با فردی به مردم ما کمک می‌کند،  امتناع نمی‌کند. وی ادامه داد: هیچ تناقضی در صحبت ایشان وجود نداشته است. مکلف به پیگیری منافع ملی هستند در مقابل اگر ملاقات با شخصی به نفع منافع ملی نیست، راحت امتناع می‌کنند. پیش‌داوری بدون در نظر گرفتن ابعاد صحبت رییس‌جمهور در راستای استراتژی کسانی است که می‌خواهند ما منزوی شویم. باید هم افزایی داخلی ایجاد کرده و جامعه را نگران نکنیم. عده‌ای نگران شدند، عده‌ای بدجنسی کردند عده‌ای برداشت غلط کردند که ایشان عقب‌نشینی کردند. وی خاطرنشان کرد: به نظر من هدف رییس‌جمهور امریکا با ایران یک چیز است و هدف ما یک چیز دیگر. هدف ما این است به هرآنچه حقمان است و اجحاف شده برگردیم. ما کشور مستقلی هستیم، باید با ما منصفانه و بدون فشار صحبت شود. این صحبت‌های رییس‌جمهور در راستای تعامل حداکثری با کشورهای دنیا بوده است. سخنگوی دولت یادآورشد: آنچه باعث شد امریکا به ایران فشار بیاورد، احساس عدم هماهنگی در بالا و پایین ایران است. فکر می‌کردند با تحریم به تحلیل خود می‌رسند. فتوای از موضع رهبری برای ما حالت قانونی دارد. بعد از این احساس کردند درست است فشار هست، اما مردم اعتماد دارند و در جامعه انسجام وجود دارد. وی همچنین عنوان کرد که برخی تحلیل‌های روزنامه‌ها را که می‌خوانم انگار هنوز در دوران انتخاباتی هستند.

  روز جمعه فرصت ما برای گام سوم

در کاهش تعهدات برجامی است

وی تاکید کرد: با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم، تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم. برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم. اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد منطقی نیست ما باشیم. تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است. اینکه به سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد. مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.

ربیعی در ارتباط با گام سوم در برجام گفت: درست تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با آن تصمیم خود را خواهیم گرفت. وی گفت: موضوع بخشی از تمام ملاقات‌های خارجی ما را برجام تشکیل می‌دهد. مسکو برای ما قابل اهمیت است. نقش مسکو در منطقه حایز اهمیت است. هم آقای ظریف و هم آقای اردکانیان حضور دارند تا در عرصه دیپلماتیک و تجاری گفت‌وگوها صورت بگیرد. وی افزود: برجام زمینه مناسبی است بتوانیم با همه دنیا کار کنیم و نقل و انتقالات مالی و بانکی خود را به راحتی انجام دهیم، قطعاً اولویت ما ارتباط و همکاری با کشورهای منطقه است و تبادل تجاری ایران با کشورهای منطقه به نفع مردم منطقه است افزایش توانایی‌های فنی و اقتصادی کشورهای منطقه می‌تواند منجر به بهبود شرایط زندگی مردم این منطقه شود.

    فروش نفت و در دست بودن پول آن برای ایران اولویت است

ربیعی در مورد جزییات مذاکرات دستگاه دیپلماسی با اروپایی‌ها نیز گفت: فروش نفت و در دست بودن پولی که باید به ایران بدهند دو موضوع اصلی است. وی ادامه داد: در بین اروپایی‌ها درموضوع انتقال پول اجماع وجود دارد اما برای انتقال پول حتما نیازمند هماهنگی‌های بیشتر هستند، اساس، گفت‌وگو در این زمینه است، در قبال اجرای برجام از سوی آنها، اولین قدم ما این است که گام سوم را اجرا نمی‌کنیم، اگر برگردند به شرایط طبیعی ما هم به شرایط طبیعی بر می‌گردیم. برگردند به قبل پدیده ترامپیست ما هم برمی‌گردیم. وی در پاسخ به سوالی که آیا سیاست امریکا در کاهش فروش نفت ایران موفق بوده است، گفت: ما کشوری با ۱۵ همسایه هستیم، در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که نفت در آن مهم است.

 برای پارس جنوبی در جلسه سران قوا تصمیمات خوبی گرفته شد. هر اندازه که بخواهیم و لازم داشته باشیم نفت فروختیم و خواهیم فروخت. سازمان‌های جاسوسی اسراییل و امریکا فشار زیادی برای کسب اطلاعات می‌کنند اما خوشبختانه به وضوح اعلام می‌کنم به قدر نیاز نفت می‌فروشیم و امریکا موفق نبوده است. ربیعی تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تیرماه هشت واحد کمتر شده است، تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در بورس در تیرماه نسبت به خرداد رشد 5/6 درصد داشته، واردات لوازم خانگی هشتاد درصد کاهش داشته است.  وی یادآور شد: ما افزایش 22درصدی جواز صنعتی داشته‌ایم، پس از 18 ماه پر استرس به سمت تعادل مثبت حرکت می‌کنیم که علامت خوبی است، علامت مثبت دیگر مقرون به‌صرفه بودن تولید است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که وضعیت واگذاری شرکت‌های خودرو‌سازی را جویا شد، گفت: سیاست ما از ابتدا در خصوصی‌سازی کج‌روی داشته است.

وی ادامه داد: اگر شما زمان خصوصی شدن را ۲۴ساعت در نظر بگیرید، یک ساعت تصمیمات گرفته شده است، بنابراین ما با اینچنین سیاستی روبه‌رو بودیم خودروسازان ما حدود یک میلیون اشتغال‌زایی و گردش مالی بسیار زیادی داشتند. وی همچنین در مورد وضعیت رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: برداشت ما از جناح‌های مختلف گرفته تا دولت این است که آقای پوری‌حسینی تصمیمات و سیاست‌هایی را که اتخاذ کردند مبتنی بر تامین منافع شخصی نبوده است اما تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده متخصصان در این حوزه خواهد بود.

 

 

ارسال نظر