ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۷۳
ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است

گروه ایران|

معاون اول رییس‌جمهور که به منظور شرکت و سخنرانی در نخستین مجمع اقتصادی خزر که تهران را به مقصد ترکمنستان ترک کرده بود، دیروز ضمن شرکت و سخنرانی در نخستین مجمع اقتصادی خزر با نخست‌وزیران کشورهای روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و بلغارستان، قزاقستان و...دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که در هر کدام از آنها ضمن تاکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها، از حضور و حاشیه‌سازی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای انتقاد شد. نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر اما با حضور نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی، جوامع دانشگاهی و برخی سازمان‌های بین‌المللی در منطقه گردشگری آوازه در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان برگزار شد. این مجمع همزمان با روز جهانی دریای خزر و سالروز امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا در سه بخش «نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر»، «همایش اقتصادی خزر» و «تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری» به بررسی دیدگاه‌های مختلف می‌پردازد. در پایان این نشست نیز اعلام شد که توافقنامه همکاری پنج جانبه در نخستین همایش اقتصادی کشورهای دریای خزر در ترکمنستان به امضای مقامات ارشد کشورهای این حوزه رسید. معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز به عنوان دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است گفت: ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم. اسحاق جهانگیری در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد، پس از شرکت در مراسم عکس یادگاری با رییس‌جمهور ترکمنستان و مقامات شرکت‌کننده، اظهار داشت: دولت امریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان

به حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست. معاون اول رییس‌جمهور افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما امریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک آمیز در خلیج فارس به دنبال بی‌ثبات‌سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است. وی ادامه داد: اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران‌هراسی امریکا به دلیل ایفای نقش سازنده ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه امریکایی‌هاست.

   توسعه روابط اقتصادی

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای ما، مستلزم تقویت مبانی حقوقی مناسبات فی‌مابین است. ساختارمند کردن و ایجاد نظم و ترتیب پایدار در همکاری‌های اقتصادی کشورهای ساحلی خزر نیازمند سازوکار مشخصی است. پیشنهاد قبلی ایران مبنی بر تشکیل سازمان همکاری‌های دریای خزر می‌تواند چارچوب مناسبی برای پیشبرد این همکاری‌ها باشد. اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز می‌تواند تجارت منطقه‌ای ما را وارد مرحله نوینی کند.

جهانگیری با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری در زمینه‌های مورد علاقه طرفین گفت: متاسفانه در چند دهه اخیر، منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، به دلیل سلطه‌طلبی‌ها و مداخله‌های نامشروع بعضی قدرت‌های فرامنطقه‌ای دستخوش بی‌ثباتی و ناامنی شده است. پرواضح است که رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری، نیازمند امنیت و ثبات است. در فضای مملو از ناامنی، بی‌ثباتی، افراطی‌گری و تروریسم، توسعه پایدار و متوازن که نیاز امروز و فردای کشورهای منطقه است، میسر نیست. منطقه ما به خاطر اهمیت و موقعیت استراتژیکی و ترانزیتی و منابع غنی انرژی، نقش محوری در رشد و شکوفایی اقتصاد جهان دارد و حیات اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان هم وابسته به این منطقه است.

جهانگیری با تاکید بر نقش امریکا در پرورش گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: دولت امریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان به حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست. در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما امریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک آمیز در خلیج‌فارس به دنبال بی‌ثبات‌سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است. اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران هراسی امریکا به دلیل ایفای نقش سازنده ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه امریکایی‌هاست.

  خط قرمز ایران در منطقه

معاون اول رییس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌الملی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است. ما حضور نیروهای خارجی در خلیج‌فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.

او گفت: ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، همچنان در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی خود مصمم است و با تکیه بر ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بزرگ داخلی، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل و همکاری‌های همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری، صنعتی و بازرگانی با همه کشورها به ویژه همسایگان و دوستان خود در ساحل خزر است تا با ایجاد و تقویت نظم اقتصادی مستقل از دخالت بیگانگان در منطقه، امکان توسعه همکارها بیش از پیش مهیا شود.

  امریکا به دنبال ناامنی در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز است

برنامه دیدارهای دو‌جانبه معاون اول رییس‌جمهور کشورمان دیروز بعد از سخنرانی در مجمع اقتصاد خزر و با دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه بود. وی اظهار داشت: امریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق چندجانبه خارج شد و این اقدام با وجود آن بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ۱۴ گزارش رسمی اعلام کرده بود که ایران تعهدات خود را بطور کامل انجام داده است. وی با تاکید بر اینکه همه طرف‌های برجام باید به تعهدات خود پاییند باشند، افزود: ایران پس از یک سال از خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه ملت ایران، بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است. امروز پس از گذشت یک سال از خروج غیرقانونی امریکا از برجام و با وجود فشارهای سنگین تحریم، اقتصاد ایران با همت مدیران کشور و مردم بحران را پشت سرگذاشته و از ثبات برخوردار است. جهانگیری تصریح کرد: با وجود آنکه ایران طی قرن‌ها همواره حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است، امریکایی‌ها اخیرا به دنبال ایجاد ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز بودند تا به این بهانه ائتلاف دریایی تشکیل دهند. همه این اقدامات را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم و انتظار داریم کشورهای بزرگ عضو شورای امنیت سازمان ملل نظیر روسیه باید درخصوص این‌گونه اقدامات به امریکا هشدار دهند. معاون اول رییس‌جمهور همچنین بر لزوم گسترش مناسبات دوجانبه و ارتقای سطح همکاری‌های تهران-مسکو نیز تاکید کرد و افزود: ایران آمادگی دارد همکاری‌های خود با روسیه را در همه زمینه‌ها نظیر انرژی گسترش دهد. ایران و روسیه باید برای تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک همکاری خود نظیر ساخت نیروگاه بندرعباس و برقی کردن راه آهن اینچه‌برون-گرمسار تلاش‌های خود را افزایش دهند.

  موضع‌گیری ایران در قبال خروج امریکا از برجام مقتدرانه است

نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه امریکا سیاست‌های گسترده‌ای را علیه ایران و روسیه وضع کرده و روز به روز به فشارهای خود افزایش می‌دهد گفت: خط‌مشی روسیه در خصوص برجام پایدار و غیرقابل تغییر است و موضع‌گیری ایران در قبال خروج امریکا از برجام را منطقی و مقتدرانه تلقی می‌کنیم. دیمیتری مدودف افزود: خروج امریکا از برجام اقدامی بی‌پایه و اساس بود و همه کشورها این موضوع را درک می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه سیاست و موضع‌گیری روسیه در خصوص برجام با ایران یکسان است، تصریح کرد: مقامات روسیه در همه سطوح بر این موضوع تاکید دارند و تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی می‌دانیم. نخست وزیر روسیه بر لزوم سرعت بخشیدن به روند همکاری‌های اقتصادی از سوی دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تهران و مسکو باید با تنوع بخشیدن به ارزهای خارجی در روابط بانکی، میزان وابستگی خود به کشورهای دیگر را در مناسبات تجاری خود کاهش دهند. وی افزود: امریکا تلاش می‌کند فشارهای خود بر ایران و روسیه را افزایش دهد اما تهران و مسکو باید در مراودات تجاری و همکاری‌های اقتصادی هوشمندانه عمل کنند. نخست‌وزیر روسیه اظهار امیدواری کرد در روزهای آینده دیدار روحانی رییس‌جمهوری ایران و پوتین رییس‌جمهور روسیه در سوچی منجر به گسترش روابط و اجرای توافقات گذشته شود. بعد از دیدار با نخست وزیر روسیه، جهانگیری در دیدارهای جداگانه‌ای با نخست‌وزیران کشورهای بلغارستان، آذربایجان و قزاقستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

ارسال نظر