خبرنگاران بدون لکنت نقص‌ها را تذکر دهند

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۰۹
خبرنگاران بدون لکنت نقص‌ها را  تذکر  دهند

  مردم سال سختی را گذرانده و می‌گذرانند                                استفاده از خدمات اینترنت رایگان برای یک‌سال؛ هدیه دولت به مناسبت روز خبرنگار

گروه ایران|

چهارشنبه‌های خبرساز اعضای کابینه در حیاط دولت دیروز در حالی برگزار شد که رییس‌جمهوری بعد از برگزاری جلسه هیات دولت، به مناسبت روز خبرنگار در حیاط ساختمان هیات دولت و در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مهم‌ترین موضوعات روز کشور سخنرانی کرد؛ صحبت‌هایی که با تبریک روز خبرنگار و تشریح شرایط کلی کشور آغاز شد و با ارایه آخرین دستاوردهای کشور در بخش‌های گوناگون ادامه پیدا کرد و در نهایت هم تصویری از برنامه‌های آتی دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی،رسانه‌ای و... ارایه شد .  رییس‌جمهور در خصوص مطالبات دولت از رسانه‌ها گفت: درخواست دولت از رسانه‌ها این است که واقعیت‌های جامعه را به مردم انتقال دهند. روحانی اظهار کرد: نقش خبرنگار برای اطلاع‌رسانی به مردم بسیار مهم است؛ زیرا یکی از نیازهای مهم جامعه، اطلاعات از آن جامعه و جامعه جهانی است. اطلاعات و خبر داشتن از حوادث جهان مورد نیاز مردم است. اطلاع‌رسانی بسیار مهم بوده و دولت حامی آن است که مردم از همه اطلاعات باخبر باشند. قرار دادن خبر به صورت رانت در اختیار عده‌ای کار درستی نیست، اطلاعات باید در اختیار همگان قرار گیرد.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه برای ما بسیار مهم است که اطلاعات، واقعی و بی‌کم و کاست باشد، تصریح کرد: مسوولیت رسانه امانتداری در انتقال خبر است. تغییر واقعیت اجازه نمی‌دهد که مردم قضاوت درستی داشته باشند یا جامعه دچار تنش شود. وی خاطرنشان کرد: درخواست دولت از رسانه‌ها این است که واقعیت‌های جامعه را به مردم انتقال دهند. مشکلات و نظرات جامعه به ویژه نخبگان، جوانان و زنان را به دولت منتقل کنند. اگر نقصی در کار ما می‌بینند بدون لکنت نقص را بیان کنند. ما از این کار نه تنها خوشحال می‌شویم بلکه آن را به عنوان نشانه درستی از جامعه آزاد می‌دانیم. روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: انتقاد باید دلسوزانه و واقعی باشد و راهکار هم ارایه شود. نتیجه انتقاد این است که خدمات بهتر انجام شود.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران از سوی دولت ایالات متحده امریکا گفت: امروز در شرایط تحریم‌های ظالمانه هستیم؛ به ویژه آنکه از اردیبهشت ماه سال قبل مردم در فشار تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. اگر بخواهیم نام دقیق این تحریم‌ها را بگوییم، این تحریم‌ها همان تروریسم اقتصادی است که هیچ چیز را برای مردم ما استثناء نکرده‌اند و فشاری که وارد می‌کنند حتی بر کودکان و آنهایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند نیز وارد می‌شود، این کار یک جنایت علیه بشریت است. روحانی با بیان اینکه ما باید در برابر این جنایات ایستادگی و مقاومت کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون ایستادگی و مقاومت بسیار خوبی داشته‌ایم. در این مسیر خبرنگاران و رسانه‌ها نیز نقش بسیار تاثیرگذاری بر عهده دارند؛ آنها باید نشاط اجتماعی ایجاد کنند و نکات مثبت را بیان نمایند. وی همچنین با اشاره به عملکرد صدا و سیما طی ماه‌های اخیر اظهار کرد: در ماه‌های اخیر صدا و سیما از کار، تلاش و رونقی که در جامعه ایجاد شده پرده‌برداری کرده و این کار برای ما بسیار مهم، ارزشمند و امیدوارکننده است. بر همین اساس از رسانه ملی و همه رسانه‌ها، روزنامه‌ها و فضای مجازی تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به تاثیر فضای مجازی در فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران، گفت: امروز فضای مجازی امکانی است که در اختیار همه قرار گرفته و اینترنت و فضای مجازی کار رسانه‌ها و خبرنگاران را آسان کرده است. خبرنگاران با یک وسیله ساده و کوچک می‌توانند صدا و تصویر را ضبط کنند و همزمان اخبار را منتقل نمایند. بر همین اساس نیز در دولت تسهیلات ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داده‌ام تا تسهیلات ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر بگیرند و اینترنت پرسرعت در اختیار آنها قرار دهند. همچنین به عنوان هدیه روز خبرنگار یک سال خدمات اینترنت رایگان برای خبرنگاران تخصیص خواهد یافت.

رییس‌جمهور در پایان با اشاره به فعالیت رسانه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در شرایطی که امروز همه رسانه‌های دشمن علیه ما فعالیت می‌کنند، وظیفه خبرنگاران و رسانه‌ها مضاعف است؛ ان‌شاءالله با تلاش، پیگیری و همکاری رسانه‌ها و خبرنگاران از شرایط سخت عبور خواهیم کرد.

   جهانگیری: از اختیاراتم راضی هستم

چهره دیگر کابینه که دیروز در میان خبرنگاران حضور پیدا کرد؛ جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری بود که در جریان گفت‌وگو با رسانه‌ها به حاشیه‌هایی که در خصوص مناسبات ارتباطی نه چندان دوستانه او با رییس‌جمهوری و برخی اعضای کابینه مطرح می‌شود پاسخ داد و اعلام کرد: از اختیارات خودم در دولت راضی هستم. جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی به وجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رییس‌جمهور دارم.

خبرنگار تعادل اما از جهانگیری درباره مشکلات مطبوعات، معضلات کاغذ و... پرسش خود را مطرح کرد و اینکه آیا از این مشکلات خبر دارد یا نه؟ که جهانگیری با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: من خودم فعالیت‌های رسانه‌ای داشته و دارم؛ یک مجله هم منتشر می‌کردم که به دلیل مشکلات کاغذ انتشار آن متوقف شد؛ بنابراین درد فعالان این حوزه را می‌فهمم. تلاش ما این بود که فشار مشکلات را از دوش مطبوعات به حداقل برسانیم با وجود آنکه برخی کارشناسان به ارز 4200 تومانی اعتقاد دارند ما برای کاغذ ارز 4200 تومانی در نظر گرفتیم و کاغذ را در ردیف کالاهای اساسی قرار دادیم من چندین جلسه در ماه‌های اخیر برای حل مشکلات مطبوعات داشتم و ان‌شاء‌الله برخی از مشکلات حل می‌شود. تصور اینکه خبرنگار در جامعه نباشد غیر ممکن است ما قدر برخی از مشاغل از جمله خبرنگاران را نمی‌دانیم آنها تلاش دارند مردم را در صحنه نگه دارند و مشکلات مردم را به دولت منتقل کنند. معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه رویکردی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارد؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت در بخش سیاست داخلی برگزاری انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته باید زمینه رقابت همه جریان‌ها به وجودآید و همه جریان‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ ما تلاش می‌کنیم چنین شرایطی را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر هیات حل اختلاف قوا درباره اختلاف دولت و مجلس برای ارایه گزارش یک ساله دولت به مجلس، تصریح کرد: در این موارد اختلافی رهبری هماهنگ‌کننده سه قو هستند و هیات حل اختلاف قوا نیز به بررسی اختلاف می‌پردازد. من فکر می‌کنم در این زمینه مشکلی نداریم و دولت هر زمانی نیاز باشد و خودش تشخیص دهد به مجلس گزارش ارایه می‌دهد. جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه الزامی دارد؟ اظهار کرد: طبق قانون یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند، ولی ما همواره به مجلس گزارش ارایه خواهیم داد. وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای ورود زنان به ورزشگاه توسط دولت انجام شده است، اظهار کرد: دولت دغدغه علما را در این زمینه در نظر گرفته است و از وزارت ورزش، کشور و نیروی انتظامی خواسته است برای بانوان محل‌های مناسبی در ورزشگاه‌ها در نظر بگیرد تا این دغدغه مردم متدین حل شود و زنان هم بتوانند در ورزشگاه حضور یابند.

وی همچنین درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف دقیقی است ما گیرهای جدی در بودجه داریم و در زمینه منابع و مصارف باید اصلاحات جدی صورت گیرد. گفته می‌شود هزار هزار میلیارد تومان یارانه بودجه وجود دارد که می‌شود با اصلاح ساختار بودجه کسری بودجه را با منابع کشور برطرف کرد اما این تصمیمات ساده نیست و با زندگی مردم سروکار دارد و با یکی دو جلسه حل نمی‌شود بلکه زمان بر بوده ولی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه کسری بودجه یک واقعیت است افزود: امسال با توجه به شرایط کشور منابع و مصارف بودجه سازگار نیست و منابع کاهش یافته است . سال گذشته در شورای عالی سران سه قوه تصمیمی گرفته شد که حدود 5 میلیارد دلار که در سال 96 وصول شد در صندوق توسعه ملی نگهداری شود که اگر امسال شرایط کشور سخت شد از آن استفاده کنیم که البته دولت هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است اما باید دقت داشته باشیم که مصرف این مبلغ موجب افزایش نقدینگی و تورم نشود.

جهانگیری درپاسخ به نقد عملکردهای دولت اظهار کرد: هر موضوعی را با توجه به شرایط کشور باید بررسی کنیم. گاهی مسائل به گونه‌ای تحلیل می‌شود که شرایط کشور گویی عادی است گاهی صحبت‌های من را در سال 95 و 96 مطرح می‌کنند که تورم را تک رقمی کردیم البته ما این کار را در آن مقطع انجام دادیم اما شرایط دیگر برای کشور رقم خورد که به دلیل حساسیت‌ها نمی‌توانیم خیلی برای مردم شرایط را توضیح دهیم با وجود این اقدامات دولت خوب بود و دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی‌هایی که دارد شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را بهتر کند. معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چه مسائلی در گفت‌وگوی تلفنی مکرون و رییس‌جمهور صورت گرفت و آیا در این گفت‌وگو پیشنهاد دیدار مستقیم روحانی و ترامپ مطرح شد، افزود: این سوال را باید از دفتر رییس‌جمهور بپرسید البته رییس‌جمهور گفت‌وگوهای متعددی با مکرون درباره تامین امنیت

خلیج فارس داشته است. ما محوری‌ترین مسوولیت خود را تامین امنیت خلیج فارس می‌دانیم و معتقدیم حضور دیگران در این منطقه ناامنی ایجاد می‌کند. برجام بخش دیگری از این گفت‌وگوها است. برجام برای ما مهم است و مذاکرات حول این مسائل مطرح می‌شود.

    اختلاف دولت و مجلس برای ارایه گزارش یک‌ساله حل شده است

معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: با نظر هیات عالی حل اختلاف قوا، اختلاف دولت و مجلس برای ارایه گزارش یک‌ساله دولت به مجلس حل شد. حسینعلی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت، اظهار کرد: اختلاف دولت و مجلس برای ارایه گزارش یک‌ساله در مرداد ماه با نظر هیات عالی حل اختلاف قوا و ابلاغ رهبری حل شد. وی درباره چگونگی حل مشکل بیان کرد: موضوع طبقه‌بندی است و اجازه بدهید وقتی نمایندگان به مجلس بازگردند، در این زمینه توضیح می‌دهند. امیری در پایان گفت: مشکل و اختلاف حل شده است، البته دولت همواره پاسخگوی مجلس بوده است.

   31 مرداد خبری خوش در حوزه پدافندی اعلام می‌کنیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: خبری خیلی خوش در حوزه پدافندی در روز ۳۱ مرداد خواهیم داشت.

امیر سرتیپ امیر حاتمی در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن روز صنعت دفاعی و برنامه‌های این وزارتخانه برای رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت دفاعی کشور اظهار کرد: هفته آینده مراسم تحویل‌دهی و رونمایی از یک خودروی نظامی در شهر اصفهان انجام خواهد شد که خودروی پر کاربردی در نیروهای مسلح خواهد بود.

وی همچنین گفت: خبری خیلی خوش در حوزه پدافندی در روز ۳۱ مرداد خواهیم داشت. با این رونمایی و تحویل دهی که در روز صنعت دفاعی انجام خواهد شد، ان‌شاءالله توان و اقتدار دفاعی کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

   وزیر راه: آزادراه تهران- شمال قبل از زمستان افتتاح   می‌شود

وزیر راه و شهرسازی درباره پایان کار آزاد راه تهران- شمال، اظهار کرد: این آزادراه قبل از زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. محمد اسلامی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پایان کار آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه «پیشرفت کار با توجه به برنامه در حال انجام است»، اظهار کرد: آزادراه تهران - شمال متناسب با برنامه در حال پیشرفت است و تا پایان شهریور کل عملیات احداث به پایان می‌رسد. وی افزود: عملیات پاکسازی، آماده‌سازی و تمهیدات ترافیکی با حضور پلیس نیز زمان مشخصی را شامل می‌شود که به زمان افتتاحیه این مسیر اضافه می‌کند، ضمن اینکه شرکت بهره‌بردار باید در این آزادراه مستقر شود؛ چرا که این اتوبان با یک سیستم مدیریتی خاص اداره می‌شود و شرکت بهره‌بردار باید کار را تحویل بگیرد و در این مسیر مستقر شود. بعد از طی تشریفات فنی، عملیاتی و اداری که بعد از اتمام عملیات ساخت (پایان شهریور) آغاز می‌شود، امکان افتتاح مسیر وجود دارد. وزیر راه گفت: امیدوار هستیم هماهنگی‌های بین دستگاهی خیلی زمان نبرد و به محض انجام تفاهمات و استقرار شرکت بهره‌بردار مردم بتوانند از اتوبان استفاده کنند. این آزادراه قبل از زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

ارسال نظر