گفت‌وگوی تلفنی 100 دقیقه‌ای روحانی با ماکرون

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۸۷۳
گفت‌وگوی  تلفنی 100 دقیقه‌ای روحانی با ماکرون

گروه ایران|

«اقتصاد با چاشنی دیپلماسی» عنوانی است که می‌توان برای نشست روز گذشته اعضای کابینه با خبرنگاران انتخاب کرد؛ در روزی که هیات دولت سرانجام تکلیف یکی از خبرسازترین مصوبات اقتصادی‌اش را با حذف 4صفر و تبدیل واحد پولی از ریال به تومان را روشن کرد؛ طرحی که گفته می‌شود دولت از 4سال پیش و در زمان کابینه یازدهم نیز قصد اجرای آن را داشته که به دلیل مخالفت علی طیب نیا وزیر وقت اقتصاد دولت یازدهم این پروسه از دستور کار خارج شد تا سال 98 که یک‌بار دیگر ضرورت تصویب یک چنین طرحی احساس شده است. همچنین در این روز واعظی از گفت‌وگوی تلفنی 100 دقیقه‌ای روحانی با ماکرون، ‌رییس‌جمهوری فرانسه در سه شنبه شب خبر داد.   در کنار بحث حذف 4صفر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم برای چهارمین هفته متوالی راهی حیاط دولت شد تا دورنمایی از مهم‌ترین تصمیمات دیپلماسی کشور در موضوعات گوناگون را پیش روی خبرنگاران بگشاید.  وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات‌ امریکا باشد، تاکید کرد: اینستکس یک مرحله مقدماتی بوده است که هنوز بطور کامل عملیاتی نشده و اگر هم عملیاتی شود، حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود. ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل در خصوص ارسال نامه به مقام معظم رهبری درباره تخریب‌های دامنه‌دار برخی افراد و جریانات سیاسی با موضوع برجام هم گفت: نعمتی در کشور پس از انقلاب وجود دارد و آن، نعمت، چند صدایی و داشتن دیدگاه‌های مختلف توسط گروه‌های مختلف و مردم است. چند صدایی در کشور، تضارب آرا، نقد و گفت‌وگو، یک نعمت در کشور ما است اما تخطئه، افترا و توهین کفران این نعمت است. در داخل نباید به گونه‌ای عمل شود که دشمن سوءاستفاده کند. امریکا چون در مقابل تهاجم دیپلماتیک ما چاره دیگری نداشت مطرح کرد که وزیر امور خارجه ایران قدرت بیان نظریات نظام را ندارد.  وی افزود: نباید دوستان چنین بهانه‌هایی به دشمن بدهند که چنین سخنانی را مطرح کنند. نقد با افترا فرق می‌کند. من با تمام وجودم آماده‌ام که از آزادی بیان دفاع کنم؛ همانطور که در وزارت امور خارجه و کلاس‌هایم فرصت بیان نظرات مخالف داده شده است اما به این معنا نیست که دروغ بگوییم، توهین کنیم و افترا بزنیم و دستگاهی که باید در برابر بیگانگان از منافع کشور و همان گروه‌هایی که تهمت می‌زنند و سریال می‌سازند تا به ما افترا بزنند، از آنها بیش از دیگران از حقوق شان دفاع می‌کنیم.

  توهین‌هایی که ذخیره آخرت می‌شوند

وزیر امور خارجه در ادامه پاسخ به پرسش «تعادل» با بیان اینکه قرار نیست اقداماتی که انجام می‌شود که مخل وحدت ملی و اعتقاد ما باشد، عنوان کرد: این اقدامات اعتماد مردم به مسوولان را خدشه‌دار می‌کند. هر چقدر به بنده توهین شود، آن را ذخیره آخرت خود می‌دانم. فکر می‌کنم در آخرت آنقدر بار گناهان من سنگین است که این توهین‌ها از بار گناهان من کم می‌کند و به همین خاطر، سپاسگزار کسانی هستم که به من توهین می‌کنند و افترا می‌زنند ولی این مساله برای امنیت ملی خطرناک است.

وی اضافه کرد: برخی مقاله نوشتند و گفتند که ظریف کار شیکی انجام داده است اما اقدامی را در جهت منافع ملی انجام دادم و مقام معظم رهبری که همواره پاسدار منافع ملی بوده‌اند و به هر موضوعی نسبت به منافع ملی و حفظ کیان جمهوری اسلامی کمتر اهمیت دادند و با لطفی که همیشه نسبت به بنده داشتند و با نگاه خطاپوشی که به بنده داشتند، دوباره ما را مورد شفقت، رحمت و محبت خود قرار دادند. رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بنده همواره سپاسگزار ایشان بودم با وجود - نمی‌خواهم بگویم ناجوانمردی‌ها- مهرورزی‌های بیش از اندازه‌ای که در این چند سال به بنده شده، محبت کردند و دلگرمی‌ بنده و همکاران را فراهم کردند.

  فرجام برجام

محمدجواد ظریف درباره جلسه روز یک‌شنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام، جلسه‌ای چالشی بود و ما مواضع خودمان را درباره ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر برجام مخصوصاً کشورهای اروپایی که تعهدات مشخصی را از اردیبهشت و خرداد ماه سال ۹۷ مطرح کردند، تعهداتی هم در قالب خود برجام دارند و تعهداتی هم بعد از خروج امریکا از برجام اضافه بر تعهدات برجامی، قبول کردند، کاملا برای آنها تشریح کردیم. وی با بیان اینکه به آنها تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده است، اظهار داشت: اینستکس یک مرحله مقدماتی بوده است، هنوز بطور کامل عملیاتی نشده و اگر هم عملیاتی شود، حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود و اینگونه نباشد که اینستکس وسیله‌ای برای اجرای دستورات امریکا باشد و آنها به اروپایی‌ها بگویند اینستکس چگونه می‌تواند کار کند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اینستکس وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپا و تعهداتی که بعد از رفتن امریکا ایجاد شده، است، تصریح کرد: معلوم است که اینستکس نمی‌تواند با موافقت امریکا کار کند. اینستکس باید به عنوان اقدام اروپایی در کار گرفته شود و آنها باید این جرات را به خودشان بدهند که بر اساس تعهداتشان عمل کنند و نه منویات امریکایی‌ها.

ظریف با بیان اینکه این موضوع در جلسه کمیسیون مشترک مطرح شده است، گفت: نتیجه کمیسیون مشترک این بوده است که اعضای کمیسیون مشترک یک بار دیگر بر تعهداتشان تأکید کردند. اما باید ببینیم آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند. اما در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، حتما گام سوم ایران عملی خواهد شد.

  تنش‌های امروز ناشی از تروریسم‌ اقتصادی امریکاست

وی با اشاره به نامتعادل خوانده شدن طرح توقف در برابر توقف از سوی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: همانطور که آقای روحانی، همکارانم و بنده عرض شده است، اقداماتی که اروپا تاکنون کرده هیچ تناسبی با تعهداتشان و توقعاتشان نداشته است. آنها اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود یا تعهداتشان را اجرا کنند، موظف هستند آنچه را تعهد کرده‌اند، انجام دهند.

وزیر امور خارجه افزود: آنها خودشان تعهداتشان را نوشته و اعلام کرده‌اند که فروش نفت ایران، حمل و نقل نفت ایران، بازگشت درآمد نفت ایران به کشور است. ما فعلا از بقیه تعهداتشان مانند سرمایه‌گذاری در ایران و سایر اموری که هست، عبور می‌کنیم و می‌خواهیم در حد همین تعهدات اولیه‌شان یعنی فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی ایران را اجرا کرده و توقع داشته باشند. ظریف در پاسخ به سوالی درباره تلاش امریکا و اروپا برای حضور مجدد ایران در پای میز مذاکره گفت: ما هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکردیم. امریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کرده و تعهداتشان را زیر پا گذاشتند. ما هیچ‌وقت ابایی از مذاکره درباره موضوعاتی که درباره آنها توافق کردیم، برای اجرای آنها نداشتیم. آنهایی که میز مذاکره را ترک کردند، باید تعهداتشان را اجرا کنند و آنهایی هم که ادعا می‌کنند هنوز در پای میز مذاکره حضور دارند، باید اقداماتی که در میز مذاکره به انجام آن متعهد شده‌اند را اجرا کنند تا کار پیش برود و از تنش جلوگیری شود.  وی افزود: مشخص است تنش‌ها و مشکلات امروز ناشی از تروریسم اقتصادی امریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش است که به معنای همراهی با تروریسم اقتصادی امریکا است.

  پاسخ به همتای امریکایی

عضو شورای عالی امنیت ملی درباره درخواست پمپئو برای گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی ابراز داشت: اگر من به امریکا سفر می‌کنم، به سازمان ملل متحد سفر می‌کنم. درخواست‌هایی توسط نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های امریکا با من مطرح می‌شود که من براساس احترامی که برای مردم امریکا قائل هستم، به برخی از آن درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهم. دعوای ما با مردم امریکا نیست بلکه با سیاست‌های حکومت امریکا است.

ظریف با بیان اینکه عمده مصاحبه‌هایم زنده نیست، عنوان کرد: همه آنها در محل اقامت من انجام می‌شود چون اجازه ندارم به استودیوها بروم. پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی آغاز کرده است در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات امریکا بوده است که همه آنها را رد کرده‌اند ولی الان می‌خواهد بگوید ما نمی‌توانیم با مردم ایران صحبت کنیم که این ترفند بسیار سخیفی است چون آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند.  وی اضافه کرد: آنها مردم ایران را هدف قرار دادند جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. حالا در این شرایط توقع دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. خب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند، مصاحبه کنند.

  گفت‌وگو با ماکرون و سایر اعضای ۱+۴ را ادامه می‌دهیم

ظریف درباره پاسخ روحانی به رییس‌جمهور فرانسه هم گفت: ما مطرح کرده‌ایم که امریکا باید تعهدات خود را اجرایی کرده و از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهداتی دارد که باید آن را اجرایی کند.  وی ادامه داد: صحبت روحانی با ماکرون در این زمینه است و ماکرون هم اعلام کرده است هم با امریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. ما هیچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نیستیم و گفت‌وگو با ماکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و ۱+۴ را ادامه می‌دهیم.

  امارات همسایه ماست؛ امیدوارم اعضای تیم ب کاهش یابد

وزیر امور خارجه درباره‌ تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‌مند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم. اگر آنها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند. من امیدوارم اعضای تیم ب کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

  گفت‌وگو با عربستان

ظریف درباره سفر مقامات عراقی و تلاش برای حل و فصل توقیف نفتکش‌ها یادآور شد: مقامات عراقی دوستان ما هستند. ما با دوستان خود همیشه گفت‌وگو می‌کنیم و معتقدیم گفت‌وگو با دوستان همیشه مفید است.  وی درباره گفت‌وگو با عربستان بیان کرد: اگر عربستان سعودی آماده گفت‌وگو باشد، ما همیشه آماده گفت‌وگو با همسایگان خود هستیم. هیچ‌گاه باب گفت‌وگو با همسایگان خود را نبستیم و نخواهیم بست. رییس دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر رییس‌جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در دستور کار است ولی تصمیم قطعی نگرفته نشده است. وی درباره‌ سفر رییس‌جمهور فرانسه به ایران اظهار داشت: بعد از سفر رییس‌جمهور به پاریس در زمان سلف ماکرون از رییس‌جمهور فرانسه دعوت شده است ولی تاکنون پیشنهادی برای سفر به تهران دریافت نکرده‌ایم. ما چندین سال پیش این دعوت را کرده‌ایم و هر وقت تصمیم برای سفر بگیرند ما هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم.

  تماس تلفنی ماکرون با روحانی 100 دقیقه طول کشید

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه، خاطرنشان کرد: دیشب نزدیک به 100 دقیقه تماسی که آقای ماکرون با آقای روحانی داشتند به طول انجامید که این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما هم در منطقه و هم در دنیا منطق داریم و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کنیم هم درباره مسائل امنیتی و هم در رابطه با سایر مسائل حرف برای گفتن داریم.

  مالکان مسکن نسبت به مستاجران انصاف

به خرج دهند

وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: انتظار این است کسانی که صاحب مسکن هستند، انصاف به خرج دهند و این ملاحظه را برای هم‌نوعان خود و شهروندان مستاجر قایل باشند. محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح تامین مسکن کارکنان دولت، گفت: به ویژه این طرح برای جوانان و کسانی که به تازگی استخدام شده‌اند، مفید است تا بتوانند در یک زمان معین صاحب مسکن شوند و این امیدواری را داشته باشند. وی افزود: این طرح به آقای روحانی داده شده است و در جلسات شورای مشورتی بحث‌های اقتصادی هم مطرح شده و در سازمان برنامه و بودجه هم مسائل اقتصادی‌اش پیگیری شده و امیدواریم به زودی این طرح را ارجاع دهند تا بتوانیم ابلاغ کنیم. البته ما مقدمات آن را هم فراهم کردیم. وزیر مسکن افزود: آماری که مرکز آمار و بانک مرکزی ثبت کرده است نشان می‌دهد که رشد اجاره‌بها، بطور متوسط در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد است و آماری که اتحادیه املاک می‌دهد هم همین است. مصادیق زیادی هم وجود دارد که مالک آمده و رقم دیگری را مطرح کرده است.

 

 

ارسال نظر