روی موج خبر

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۵۲

    اروپا به تعهداتش پایبند شود، اقدامات ما قابل بازگشت است

محمدجواد ظریف در پیامی که در توییتر منتشر شد نوشت؛ امروز ایران گام دوم خود را طبق پاراگراف ۳۶ برجام برمی‌دارد. ما این حق را داریم که به استفاده از این اقدامات قانونی ذیل برجام ادامه دهیم و از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی امریکا محافظت کنیم. ظریف تاکید کرد: تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E3 (انگلیس، فرانسه، آلمان) قابل بازگشت خواهد بود. رییس دستگاه قضا در پیامی دیگر نوشت: اتحادیه اروپا و E3 پس از قصور در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، ازجمله پس از خروج امریکا از توافق دست کم باید به لحاظ سیاسی از اقدامات ایران طبق پاراگراف ۳۶ (در برجام) حمایت کند. وزیر امورخارجه ایران در ادامه نوشت: E3 هیچ بهانه‌ای برای پرهیز از اتخاذ یک موضع سیاسی محکم برای حفظ برجام و مقابله با یک جانبه گرایی امریکا ندارد.

    کاهش تعهدات برجامی ایران نگران‌کننده است؛ایلنا|

موگرینی به کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد. به گزارش الجزیره، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران نگران‌کننده و عاملی در جهت تضعیف توافق هسته‌ای محسوب می‌شود. ما از ایران می‌خواهیم از این تصمیم منصرف شود و به تعهدات خود در برجام بازگردد. موگرینی در ادامه از احتمال تشکیل کمیسیون مشترک برجام در روزهای آتی خبر داد.

    دولت با واریز معادل ریالی سهم خود

از حساب ذخیره ارزی موافقت کرد؛پاد|

هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، با واریز معادل ریالی سهم دولت از حساب ذخیره ارزی موافقت کرد. هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای بند (ج) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و بند (پ) ماده (۱۷) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، بانک مرکزی را موظف کرد بلافاصله پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، وجوه مورد نظر را از محل موجودی حساب ذخیره ارزی با نرخ تسعیر نیمایی به حساب درآمد عمومی ذیربط، نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

    واکنش معاون حقوقی رییس‌جمهوری

به خودروهای دپو شده؛پاد|

معاون حقوقی رییس‌جمهور در نامه‌ای به گمرک، خواستار بررسی وضعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی دارای قبض انبار که هنوز ترخیص نشده‌اند، شد. علی وکیلی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه‌ای به کلیه گمرکات اجرایی، خواستار ارایه گزارشی از اطلاعات آماری خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی دارای قبض انبار شد. در این بخشنامه آمده است: با عنایت به دریافت نامه از سوی معاونت محترم حقوقی ریاست جمهور به منظور بررسی آخرین وضعیت خودروهای سواری با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که دارای قبض انبار بوده و تا قبل از صدور مصوبه هیات محترم وزیران به شماره ۵۱۰۴۰/‌۷۰۴۴۱‬ مورخ ۲۳/‌۰۶/‌۹۳‬ به صورت مجاز وارد اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه شده و هنوز ترخیص نگردیده‌اند، خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت مطابق جدول ذیل اطلاعات آماری خودروهای مذکور را به این مرکز ارسال فرمایند.

    شورای حکام آژانس چهارشنبه ۱۹ تیر تشکیل جلسه می‌دهد؛مهر|

شورای حکام آژانس برای بررسی اقدامات برجامی ایران نشستی را در تاریخ ۱۰ جولای برگزار می‌کند. به گزارش بیزینس استاندارد، در پی درخواست امریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام برای بررسی اقدامات برجامی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این نشست در تاریخ ۱۰ جولای (۱۹‌تیر) برگزار می‌شود. این در حالی است که نماینده دایم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به درخواست امریکا برای برگزاری نشست شورای حکام گفت: اینکه امریکا به عنوان ناقض اصلی برجام، این در خواست را مطرح کرده نشان‌دهنده انزوای این کشور در مخالفت با رویکرد چند جانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین‌المللی است.

    ابلاغ مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران؛تسنیم|

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور مصوبه هیات وزیران در خصوص اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار در ایران را ابلاغ کرد. هیات وزیران وزارت کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف یک‌ماه برای اتباع خارجی که حداقل 250 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت پنج‌ساله صادر کند.

    ایراد شورای نگهبان به ۲ طرح‌ مصوب مجلس؛تسنیم|

شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس ایرادات خود به طرح‌های ساماندهی صنعت خودرو و تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را اعلام کرد. بر اساس اعلام شورای نگهبان، از جمله ایراداتی که مغایرت با موازین شرع یا قانون اساسی یا ابهام شناخته شد، طرح‌های ساماندهی صنعت خودرو و تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن است. همچنین لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق نیز به علت عدم مغایرت با موازین شرع یا قانون اساسی شناخته شد.

 

ارسال نظر