نخست‌وزیر ژاپن وارد تهران شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۴۰
نخست‌وزیر ژاپن وارد تهران شد

گروه ایران|

سرانجام پرواز خبرساز توکیو به تهران به زمین نشست تا آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و دیپلماتیک برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه کشورمان وارد تهران شود. سفری که از روزها قبل تحلیل‌های متفاوتی در خصوص دلایل انجام آن در رسانه‌های بین‌المللی مطرح شده بود. ماجراهای برآمده از این سفر و محتوای خبری آن وقتی داغ‌تر شد که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا در سفر ماه گذشته خود به ژاپن درباره آن سخن گفت و در همین رابطه رسانه‌ای ژاپنی اعلام کرد، «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا، در سفر اخیرش به ژاپن از نخست‌وزیر این کشور درخواستی را درباره ایران مطرح کرده است.نخست‌وزیر ژاپن اما دقایقی قبل از سفر به تهران مواضع کلی خود درباره رایزنی‌هایی که در تهران با مقامات ایرانی خواهد داشت اظهار کرده که می‌خواهد مذاکره صادقانه‌ای برای تأمین ثبات در خاورمیانه با مقامات عالیرتبه ایرانی داشته باشد.آبه در فرودگاه هاندای توکیو در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: نگرانی‌هایی درباره بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه وجو ددارد. ضمن اینکه وضع موجود توجه جامعه بین‌المللی را برای صلح و امنیت در منطقه جلب می‌کند، ژاپن دراین میان خواهان ایفای نقشی به قدر توان خود است. وی همچنین گفت: مایلم برای کاهش تنش‌ها تبادل نظر صریحی داشته باشم. با پشت سر گذاشتن این اخبار و حواشی بود که نخست‌وزیر ژاپن دیروز در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد مورد استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قرار گرفت و بعد از پایان مراسم تشریفات رسمی راهی مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد شد تا مورد استقبال رسمی حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران قرار بگیرد و بلافاصله بعد از آن هم مذاکرات رسمی دو مقام عالیرتبه ایرانی و ژاپنی آغاز شد.

   استقبال رسمی روحانی از نخست‌وزیر ژاپن

حسن روحانی رییس‌جمهور عصر دیروز به‌طور رسمی از

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در مجموعه تاریخی -  فرهنگی سعد آباد تهران استقبال کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در آیین استقبال رسمی، ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و پس از آن روحانی و شینزو آبه از یگان تشریفات مستقر در جایگاه سان دیده و هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه را آغاز کردند. پس از مذاکرات خصوصی روسای دولت‌های ایران و ژاپن، مذاکرات مشترک اعضای دو هیات برگزار می‌شود.بر اساس این گزارش آبه شینزو روز پنج‌شنبه نیز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کند.نخست‌وزیر ژاپن پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به سفر دو روزه خود به تهران پایان می‌دهد.پس از سفر روز دوشنبه «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و اکنون حضور آبه در ایران، تهران به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل شده است.ایران و ژاپن در حالی وارد نودمین سال روابط خود می‌شوند که این اولین‌بار در ۴۱ سال گذشته است که نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند.

   روزانه با تبلیغات و نفرت پراکنی‌های امریکایی‌ها مواجه هستیم

قبل از حضور ابه شینزو در ایران وزیران امور خارجه ایران و ژاپن در دیداری دو جانبه ضمن هماهنگی برای سفر مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه دو کشور برای بهبود مناسبات را مرور کردند. ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت امریکا ضد ملت ایران گفت: جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت‌پراکنی‌های امریکایی‌ها مواجه هستیم.به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» روز گذشته ضمن خوشامدگویی به همتای ژاپنی و هیات همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور و ۹۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، این کشور را دوست و شریک خوب ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواند و از سفر مقامات عالیرتبه ژاپن به ایران استقبال کرد.ظریف با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت امریکا ضد ملت ایران افزود: جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت پراکنی‌های امریکایی‌ها مواجه هستیم.وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط سخت برای رفاه و آسایش مردم خود راه‌هایی را خواهیم یافت که از جمله آن تجدید نظر در بودجه و سیاست‌های مالی بدون اتکاء به نفت است.کونو تارو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و پذیرش هیات عالی ژاپن توسط مقامات عالی کشور خاطرنشان کرد: سفر آبه شینزو به ایران به عنوان یک کشور دوست، تاریخی است.ایران کشوری مهم در منطقه است و ما معتقدیم در این منطقه مهم هر چه تنش کمتر باشد به نفع همگان است؛ در غیر این صورت همه ضرر می‌کنیم.این دیپلمات ژاپنی خاطرنشان کرد: ژاپن آماده است هر کاری که به کاهش تنش منجر شود، انجام دهد.

   رویکرد عقلایی ایران

از میان مقامات بلندپایه کشورمان رییس مجلس دهم به تشریح ابعاد مختلف حضور آبه شینزو در ایران پرداخت و گفت: حضور نخست‌وزیر ژاپن در ایران حاصل رویکرد عقلایی ایران است که مسائل را از طریق گفت‌وگو دنبال می‌کند.علی لاریجانی دیروز در حاشیه نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام احمد احمدی اظهار داشت: در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای ما همیشه با دوستانمان و کشورهایی که علاقه‌مند هستند گفت‌وگو داریم. ژاپن یکی از کشورهایی است که در سال‌های گذشته همیشه با جمهوری اسلامی ایران رایزنی و مراودات اقتصادی داشته است.رییس مجلس اضافه کرد: همچنین از کشورهای اروپایی مانند آلمان، افرادی به تهران سفر کرده‌اند و حجت‌الاسلام روحانی، رییس‌جمهوری هم به منظور حضور در اجلاس شانگهای سفری به خارج از کشور دارند و با بسیاری از مسوولان کشورهای مختلف مانند روسیه و چین ملاقات‌هایی خواهند داشت.وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که موضِع جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل، از طریق گفت‌وگو است. اگر طرف‌های مختلف در این موضوع اهلیت لازم را داشته باشند و درست عمل کنند، حل و فصل مسائل راحت‌تر انجام می‌شود. ‌لاریجانی در عین حال گفت: متأسفانه امریکایی‌ها در حال ایجاد مشکل هستند، لذا حضور آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در تهران حاصل رویکرد عقلایی ایران است که مسائل را از طریق گفت‌وگو دنبال می‌کند.

 

ارسال نظر