تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۸۱
تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است

هایکو ماس: در تلاشیم اینستکس را اجرا کنیم

گروه ایران|

«تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است.» این عباراتی است که ظریف با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا تصویری از مهم‌ترین مشکلات منطقه ارایه کند؛ مشکلاتی که سال‌ها به دلیل حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در غرب آسیا به میراث مانده و وزیر امور خارجه کشورمان معتقد است تا زمانی که این مشکلات حل نشود، نمی‌توان توقع کاهش تنش‌ها در منطقه را داشت. ظریف در عین حال تاکید می‌کند: «نمی شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند، در امان باشند. وزیر خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری مشترک که به همراه هایکو ماس همتای آلمانی وی برگزار شد، ضمن خوشامد‌گویی به دوست قدیمی خود وزیر خارجه آلمان و هیات همراه اظهار داشت: ایران، آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترکی دارند و آن، حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخورداری مردم ایران از مزایای توافق هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده است، اظهار داشت: این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بین‌المللی خطرناک است. اقداماتی که ایالات متحده پس از خروج از برجام انجام داده، هدف قرار دادن مردم ایران است که قرار بود بیش از هر کس دیگری از این توافق منفعت ببرند. رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران ثابت کرده که به تعهدات خود پایبند است و ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را ثابت کرده است. اما ایران موظف است به همان میزان که به تعهداتش پایبند است از حقوق مردم ایران دفاع کند. یکی از این حقوق همان مساله‌ای است  که درماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است.

  اقدامات ایران منطبق با حقوق شناخته شده در ماده ۳۶ برجام است

وزیر امور خارجه یادآور شد: اقدامات جدید ایران کاملاً منطبق با حقوق شناخته‌شده در ماده ۳۶ برجام است. ما آمادگی داریم این اقدامات را برحسب اقدامات عملی شرکای برجام ادامه بدهیم و برخی را متوقف کرده یا بازگشت دهیم. ظریف با بیان اینکه ما فرصت داشتیم درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده و دیدگاه‌های خودمان را به صراحت مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاش‌های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در ۱+۴ برای حفظ برجام به نتیجه برسد و حتماً ما نیز در این تلاش‌ها با آنها همکاری می‌کنیم. محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بیلد مبنی بر اینکه خیلی از توافقات بین‌المللی با ایران منوط به نگاه ایران به اسراییل است در حالی که شما می‌گویید اسراییل باید نابود شود، نگاه شما به اسراییل چگونه است؟ گفت: مشکل خاورمیانه، سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز امریکا از این جنایت‌ها است. مشکل این است که برخلاف همه قواعد حقوق بین‌الملل اشغال قدس شریف و بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین فراموش شده است.

وی افزود: مشکل منطقه ما این است که امریکا تلاش کرده با یک جنایت جدید به نام معامله قرن حقوق مردم فلسطین را زیرپا بگذارد. اینها است که موجب مشکل در منطقه ما شده است. شما باید از رژیمی سوال کنید که دارای بمب هسته‌ای است. نتانیاهو در کنار نیروگاه دی‌مونا که بمب هسته‌ای می‌سازد، می‌ایستد و می‌گوید ما ایران را نابود خواهیم کرد و او باید به سوال پاسخ دهد. رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی بکند مگر اینکه پاسخ قاطعی دریافت کند، گفت: ما شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده‌ایم و نخواهیم بود اما اگر کسی بخواهد جنگ را علیه ما شروع کند، آن کشور پایان‌دهنده جنگ نخواهد بود.

  خواسته ایران صرفا اجرای برجام است

ظریف همچنین در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر انتظارات ایران از آلمان در زمینه تداوم همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی گفت: من در ملاقات به دوست و همکارم گفتم که خواسته ایران صرفا اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا سه ضمیمه دوم برجام و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و مدیران سیاسی جلب کردم که بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای صادر شده است. وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل مبنی بر خواسته اروپا و امریکا برای مذاکره درباره توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: آنها نخست باید نشان دهند که توافق کردن با امریکا فایده دارد بعد درخواست مذاکره دیگر را بدهند. وزیر امور خارجه افزود: موضوع دوم این است که چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است. آیا ما بودیم که به صدام سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما بودیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم یا آنکه سلاح‌های امریکایی بود که از طریق عربستان به آنها داده شد؟

  دیگران باید درباره رفتار تنش آفرین پاسخ دهند

وزیر خارجه همچنین درباره اظهارات همتای آلمانی خود مبنی بر تلاش‌های این کشور برای کاهش تنش در خاورمیانه هم گفت: ما امروز گفت‌وگوی خوبی با آقای ماس درباره نحوه کاهش تنش در منطقه داشتیم. گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشنهاد همیشگی ایران به همسایگانش بوده و خوشحالیم که آقای ماس به عنوان وزیر امور خارجه آلمان از آن حمایت می‌کند. ظریف اضافه کرد: همواره به همسایگان خود اعلام کرده‌ایم که آماده مذاکره هستیم و پیشنهاد ما برای ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای همیشه روی میز است. وی با بیان اینکه تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران است و ترامپ اعلام کرده است ما در جنگ با ایران قرار داریم، اظهارداشت: تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی است نمی‌شود، توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند در امان باشند رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در پایان دادن به جنگ اقتصادی ایفا کنند و از این تلاش و نقش آنها استقبال می‌کنیم.

  از برجام حمایت می‌کنیم

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان نیز گفت: موضع ما سه کشور اروپایی این است که از برجام حمایت می‌کنیم و خواهان این هستیم که به تعهداتمان ادامه دهیم و البته معجزه نمی‌توانیم کنیم و در تلاشیم تا اینستکس را در چارچوب سه کشور اروپایی و حتی فراتر از این سه کشور انجام دهیم. هایکو ماس در کنفرانس مشترک خبری با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دیدارش با وی گفت: ما درباره موضوعات زیادی در اینجا صحبت کردیم. وی افزود: ما در منطقه‌ای که هستیم شرایط حساس و جدی داریم و در سفری که به بغداد، ابوظبی و امان داشتیم هیچ‌کس خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه نیست. وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت: امروز البته صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و نحوه ادامه آن داشتیم. موضع ما سه کشور اروپایی این است که از برجام حمایت می‌کنیم و خواهان این هستیم که به تعهداتمان ادامه دهیم و البته معجزه نمی‌توانیم کنیم و در تلاشیم تا اینستکس را در چارچوب سه کشور اروپایی و حتی فراتر از این سه کشور انجام دهیم. ماس گفت: همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای مانند سوریه و یمن صحبت کردیم. برای آلمان مهم است که از تلاش‌های سازمان ملل در این چارچوب حمایت کنیم و معتقدیم این موضوعات راه‌حل سیاسی دارد نه نظامی. با ایران در این زمینه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم چون ایران دارای نفوذ زیادی در منطقه است.

ماس افزود: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقدیم ایران باید از منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برجام استفاده کند، خروج امریکا باعث شد ایران از منافع اقتصادی برجام نتواند کامل بهره‌مند شود ولی می‌خواهیم تجارت و رشد اقتصادی ایران از طریق اینستکس با اروپا افزایش یابد و حق ایران است که بتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: اتحادیه اروپا سعی می‌کند به‌دنبال خروج امریکا از برجام در حد توانش آن را جبران کند و به‌دنبال این هستیم تا برجام حفظ شود.

 

 

ارسال نظر