سلامت قوه قضاییه بدون سلامت جریان وکالت امکان‌پذیر نیست

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۴۵۸۲۱
سلامت قوه قضاییه بدون سلامت جریان وکالت امکان‌پذیر نیست

نشست وکلا با رییس دستگاه قضا روز گذشته در محل حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد و رییس دستگاه قضا و مسوولان قضایی از یک طرف و وکلای حاضر در این نشست از سوی دیگر به بیان نظرات خود پرداختند.رییس دستگاه قضا با اشاره به نقش مهم وکلا در تحقق عدالت در جامعه گفت: شفاف‌سازی و واقعی‌سازی حق الوکاله‌ها دو واقعیتی است که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیر گذار است و باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود. به گزارش «تعادل» به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛ آیت‌الله رییسی در این نشست پس از استماع نظرات و مطالب وکلا با اشاره به قضاوت فضای عمومی جامعه نسبت به وکالت، این امر را نیازمند واکاوی دقیق دانست، گفت: شفاف‌سازی و واقعی‌سازی حق‌الوکاله‌ها دو واقعیتی است که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیر گذار است و باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود. طبیعتاً حق‌الوکاله واقعی و سپس شفاف‌سازی آن هم برای وکلا و هم برای اداره دارایی و هم برای اصحاب دعوی بسیار ضروری است و از بسیاری از بدبینی‌ها کم می‌کند و راهکار این است که برای حذف این بد بینی‌ها تعرفه‌ها واقعی و شفاف شوند و لازم است حتماً مقدمات این کار فراهم شود.وی به نقش وکلا در تهیه لوایح و قوانین هم اشاره کرد و بیان داشت: نقش وکلا در همکاری برای تهیه لوایح و قوانین یک نقش کلیدی است که می‌تواند بر غنای مقررات بیفزاید؛ به خصوص که وکلا در بحث دانش و تجربه بسیار توانمند هستند و می‌شود از ظرفیت آنها در تهیه لوایح و قوانین استفاده کرد.

  جریان سالم قضایی با جریان سالم وکالت همراه است

مبارزه با فساد، محور دیگری از سخنان رییس دستگاه قضا در نشست هم اندیشی با وکلا بود که آیت‌الله رییسی بر آن تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد یک امر مهم است که همکاری همه بخش‌ها را می‌طلبد. اگر در میان وکلا یک وکیل ناسالم باشد، کل مجموعه آسیب می‌بینند و باید خود وکلا کمک کنند که این آسیب وجود نداشته باشد؛ همچنانکه اگر یک قاضی ناسالم باشد، ما باید خودمان مدعی مبارزه و برخورد باشیم.رییس دستگاه قضا با بیان اینکه سخن گفتن از سلامت قوه قضاییه بدون سلامت جریان وکالت امکان‌پذیر نیست، گفت: جریان سالم قضایی با جریان سالم وکالت همراه است. چون همه ما را یک مجموعه می‌بینند و چون یک مجموعه هستیم، هم ضابطان و هم کارشناسان و هم وکلا و هم قضات و هم مجموعه اداری باید آهنگ سلامت را داشته باشند.

وی تصریح کرد: طبیعتاً کوچک‌ترین ناسالمی در این مجموعه همه اعضا را در برمی‌گیرد؛ لذا همه این اجزا از جمله ضابطین، وکلا، کارشناسان و قضات در امر مبارزه با فساد دخیل هستند و باید این امر را به عنوان یک وظیفه دنبال کنیم که کار وکالت توام با سلامت باشد.آیت‌الله رییسی پرسید: چرا باید اجازه دهیم که یک قاضی، یک وکیل و یا کارمند ناسالم به جریان قضاوت و یا وکالت آسیب برساند؟ طبیعتا نگاه مردم با دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها عوض نمی‌شود؛ بلکه نگاه مردم در میدان عمل و اجراست که عوض می‌شود.

  منظور از استقلال وکیل چیست

رییس قوه قضاییه به موضوع استقلال وکلا هم اشاره کرد و گفت: منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد. استقلال به این معنی درست است؛ اما این استقلال به معنای عدم نظارت بر کار آنها نیست. یعنی در قانون پیش بینی شده است که بر اینها نظارت شود. البته این نظارت به معنای بی‌اعتمادی به آنها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد به آنها است؛ لذا ساز و کار نظارتی باید فعال بوده و ادامه داشته باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: موسسات حقوقی باید حتماً ساماندهی شوند و اینکه کسی بدون داشتن توانایی حقوقی لازم موسسه‌ای ایجاد کند، درست نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه وکلا در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: جریان وکالت کشور باید در گام دوم انقلاب یک برنامه داشته باشد؛ به‌نحوی که در بسیاری از مسائل کشور می‌تواند پرچمدار باشد و برای دفاع از حقوق عامه یا دفاع از مستضعفان کشور و جهان حضور پررنگی داشته باشد.

  لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز

آیت‌الله رییسی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز گفت: داشتن حقوقدانان بدون مرز مانند پزشکان بدون مرز یک موضوع مهم در عرصه بین‌المللی است و این کار در جلب اعتماد عمومی بسیار موثر است؛ لذا حقوقدانان باید در این عرصه حضور فعال داشته باشند تا بتوانند از حقوق مظلومان دنیا دفاع کنند.رییس قوه قضاییه ادامه داد: زمانی سفری به آفریقا داشتیم و آنجا با یکی از دوستان قدیم نلسون ماندلا جلسه‌ای داشتیم. می‌گفت قانون اساسی شما را خوانده‌ام. بین قوانین اساسی کشورهای مختلف، آن را قانون اساسی بسیار برجسته ای دیدم؛ به دو جهت: یکی اینکه شما هم دموکراسی را در این قانون و هم آرمان را تضمین کردید.

وی تصریح کرد: اگر نواقصی هم در گام اول در عرصه قضا وجود داشته، رهبری معظم انقلاب اسلامی برای رفع آن از بنده به عنوان کسی که با دستگاه قضایی، با جریان وکالت، با حوزه و اساتید حوزه و با اساتید دانشگاه آشنایی دارد، یک تحول خواستند. از جمله تحولات جدی در این دوره از مدیریت قوه قضاییه تحول در جریان وکالت است و این کاری است که باید با همراهی خود شما صورت گیرد و ان‌شاءالله ما آن را به‌طور متمرکز هم دنبال می‌کنیم. معاون حقوقی هم ان‌شاءالله این ارتباط را خواهند داشت که موضوع را دنبال کنند و ما بتوانیم در این عرصه گامی‌برداریم و نتیجه و خروجی کار را نیز باید در نگاه مردم دید، مردم در این مورد اساس و ملاک هستند.

   حتما برای تقویت نهاد داوری گام برخواهیم داشت

وی افزود: کرامت واقعی کرامتی است که باید به‌وسیله عملکرد خود شما حاصل شود. البته مطالبی که در مورد ورود وکلا به مراجع قضایی مطرح شد، مهم است؛ اما اینها از مسائلی است که با یک نشست کاری قابل حل است؛ کمااینکه آقای اسماعیلی، رییس کل دادگستری تهران به من یادداشتی داد که مساله ورود وکلا به دادگستری تهران حل شده است و در جا‌های دیگر هم که آقایان بعضا اشاره کردند، ان‌شاءالله حل خواهد شد.رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ما مسائل بسیار مهم‌تری داریم، گفت: ما کار‌های بسیار مهمی داریم که این مسائل، در قیاس با آنها مسائل اندکی است که ان‌شاءالله به زودی با کمک و مساعدت همه دوستان دنبال و حل خواهد شد.

آیت‌الله رییسی در پایان با بیان اینکه همان‌طوری که اشاره کردند نهاد داوری در دستور کار ماست، گفت: ما حتما برای تقویت نهاد داوری گام برخواهیم داشت. نهاد داوری از جا‌هایی است که می‌تواند در کاهش ورودی پرونده به دادگستری نقش داشته باشد.رییس قوه قضاییه در پایان ضمن ارج نهادن به همه وکلا، قضات، حقوقدانان، روسای پیشین قوه قضاییه، بزرگان و همه کسانی که در عدلیه و اجرای عدالت نقش داشتند، گفت: آنهایی که بین ما نیستند، خدا همه را رحمت کند و آنهایی که هستند، ان‌شاءالله خداوند حیات پربرکت به همه آنها اعطا کند و به ما توفیق دهد که بتوانیم در این مقطع وظیفه بسیار سنگینی که بر عهده گرفته‌ایم، به‌خوبی انجام دهیم.

 

ارسال نظر