در جست‌وجوی منافع برجام

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۰۳
در جست‌وجوی منافع برجام

گروه ایران|

همزمان با اعلام ضرب‌الاجل ایران به اروپا برای تحقق منافع جمهوری اسلامی از برجام، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به کشورهای مختلف تلاش می‌کند تا از یک طرف دیدگاه‌های ایران برای رویارویی با حاشیه‌سازی‌های ایالات‌متحده را به طرف‌های تاثیرگذار منتقل کند و از سوی دیگر راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای هدف را مورد بررسی قرار دهد. مناسبات اقتصادی که مدت‌هاست ترامپ و تیم همراهانش در کاخ سفید تلاش دامنه‌داری را برای محدود ساختن آنها آغاز کرده‌اند و ایران از طریق دیپلماسی فعال تلاش می‌کند تا سطح مراودات اقتصادی و تجاری خود را با جهان پیرامونی ارتقا دهد.

 بر اساس این دستور کار مشخص است که محمدجواد ظریف در روزهای پایانی هفته، چمدان سفرش را بست و ابتدا راهی دهلی نو در هند شد، سپس به توکیوی ژاپن سفر کرد و در نهایت روز گذشته به پکن پایتخت چین رسید.

هرچند اخبار روشنی از محتوای جلسات برگزار شده در این کشورها به بیرون درز نکرده اما تحلیلگران معتقدند مساله فروش نفت و تداوم مناسبات بانکی ایران دو محور اصلی موضوعاتی است که ظریف در جریان سفر به این سه کشور به عنوان مهم‌ترین مشتریان نفت ایران دنبال می‌کند.

وزیرامور خارجه کشورمان دیروز پس از ورود به پکن در گفت‌وگو با رسانه‌ها به تشریح اهداف خود از این سفر پرداخت و گفت: چین یکی از مهم‌ترین شرکای جمهوری اسلامی است و هم شریک سیاسی ما و هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقی مانده در برجام است. مهم است که در این مرحله جدید مشورت‌های نزدیکی با طرف چینی، به ویژه در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ داشته باشیم. وی افزود: همین طور در مورد روابط دو جانبه و مسائل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است گفت‌وگو کنیم، به هر حال فرصت خوبی بود که بعد از سفر به ژاپن توقفی در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت‌وگو کنم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای نجات برجام به سه کشور دیگر سفر کردید، نتیجه مذاکرات‌تان چیست؟ گفت: بیشتر مذاکرات ما برای اعلام شرایط و مشورت بود و نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است و اگر جامعه بین‌المللی احساس می‌کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام کند و تاکنون جامعه بین‌المللی بیشتر اظهارنظر و صدور بیانیه داشته تا اینکه اقدام عملی داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان افزود: اقدام عملی کاملا مشخص است و باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی‌سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ به همین موضوع اشاره دارد؛ لذا لازم است اگر جامعه بین‌المللی و سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مثل چین و روسیه تمایل دارند که این دستاورد حفظ شود با اقدامات عملی باعث شوند که مردم ایران از منافع برجام بهره مند شوند.

     دیدار «ظریف» با وزیر امور خارجه چین

بلافاصله پس از گفت‌وگو با رسانه‌ها محمد جواد ظریف با همتای چینی خود دیدار و رایزنی کرد.دیدارهایی که پشت درهای بسته و به صورت خصوصی برگزار شد و محتوای قابل ذکری از جلسات به بیرون درز نکرد.

 ظریف و «وانگ یی» در این دیدار در خصوص برجام و آخرین تحولات مربوط به آن، تحولات اخیر در منطقه و روابط دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان، در دیدار با « وانگ یی»وزیر امور خارچه چین اظهار کرد: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و چشم‌انداز روشنی از توسعه مناسبات پیش روی دو کشور قرار دارد. ظریف در این دیدار بر حفظ چند‌جانبه‌گرایی تاکید کرد.

     حفظ برجام با مساعدت همه طرف‌ها

قبل از دیدار با مقامات چینی، محمدجواد ظریف که به دعوت همتای ژاپنی خود - تارو کونو - به توکیو سفر کرده بود صبح پنج‌شنبه به وقت ژاپن با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. بعد از این دیدار محمد جواد ظریف، راهی دیدار با نخست‌وزیر ژاپن شد و تاکید کرد که تنها راه حفظ برجام، اجرای این توافق بین‌المللی توسط همه طرف‌های آن است. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه که در جریان سفر ظریف به ژاپن او را همراهی می‌کند با انتشار عکسی از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نخست‌وزیر ژاپن در صفحه توییتر خود نوشت: ‌«دکتر ظریف در توکیو: نمی‌شود یک توافق «چندجانبه» را «یک‌جانبه» اجرا کرد. تنها راه حفظ برجام اجرای آن توسط همه طرف‌های آن است.»

وزیر امور خارجه کشورمان در روز پنچ‌شنبه در سفر به ژاپن گفت‌وگویی صریح و مشترک با سه رسانه مطرح ژاپنی (ان اچ کی / کیودو / تی بی‌اس) انجام داد. ظریف در این گفت‌وگوها تاکید کرد: تیم «B» با اقدامات جنگ‌طلبانه، دست به خودکشی [سیاسی] خواهد زد. ظریف در این مصاحبه در خصوص آخرین تحولات برجام و اقدامات عملی ایران، انتظار از جامعه جهانی و ... سخن گفت.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در بخشی از این مصاحبه گفت: تیم «B» با اقدامات جنگ‌طلبانه، دست به خودکشی [سیاسی] خواهد زد. وی همچنین گفت: آیا جهان متمدن، قلدری رژیم امریکا علیه کسانی که قانون را رعایت می‌کنند و قطعنامه شورای امنیت را اجرا می‌کنند، می‌پذیرد؟!

همچنین در دیدار ظریف و وزیر خارجه ژاپن طرفین با اشاره به روابط تاریخی ایران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعمیق آن و تداوم رایزنی‌های سیاسی میان مقامات دو کشور تاکید کردند. آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بد عهدی و قانون شکنی دولت امریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی‌ها در اجرای برجام از محورهای اصلی گفت‌وگوهای دو وزیر بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به تفصیل تشریح کرد. بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود. ظریف و تارو کونو دور دوم گفت‌وگوهای خود را به‌طور خصوصی برگزار کردند.

 

ارسال نظر