۱۰تا ۱۶ آذر زمان ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۳۴:۱۶
کد خبر: ۱۴۳۵۳۷
۱۰تا ۱۶ آذر زمان ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم

گروه ایران|

با نزدیک شدن به موعد رسمی انتخابات آرام آرام، فعالیت‌های اجرایی وزارت کشور برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات شکل و شمایل جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ دیروز در آخرین بخش از اظهارنظرهای انتخاباتی دیروز سخنگوی وزارت کشور ابعاد تازه‌تری از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در سالف 98 را تشریح کرد و گفت: طبق برنامه زمانی انتخابات، ۱۰تا ۱۶ آذر زمان ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم است.

سید‌سلمان سامانی در نشست خبری با اشاره به برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور به ریاست وزیر کشور اظهار کرد: سلامت، مشارکت، رقابت، امنیت و حفظ بی‌طرفی مجریان انتخابات در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: حوزه بازرسی و نظارت وزارت کشور مکلف شد که حفظ بی‌طرفی وزارت کشور را مورد رصد قرار دهد. همچنین اجرای دقیق قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون نیز که نتیجه آن صیانت از آرای مردمی است، مورد تاکید قرار گرفت. سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: همکاری و هماهنگی میان وزارت کشور و سایر دستگاه‌هایی که در اجرای انتخابات نقش دارند مورد تاکید قرار گرفت تا حداکثر تعامل قانونی میان دستگاه‌ها ایجاد شود. آموزش مجریان و عموم مردم نیز یکی دیگر از تاکیدات وزارت کشور بود، زیرا پیش شرط برگزاری قانونمند انتخابات، وجود مجریان و ناظرانی است که به مقررات انتخابات اشراف کامل داشته باشند. سامانی با بیان اینکه منافع مالی برای برگزاری انتخابات نیز پیش بینی شده است و با تخصیص این بودجه در برگزاری انتخابات مشکلی نخواهیم داشت بیان کرد: مشابه ادوار گذشته انتخابات که تعداد شعب اخذ رای افزایش یافته است، در این دوره نیز برای تسهیل حضور مردم، تعداد شعب را در سراسر کشور افزایش می‌دهیم.

به گفته وی تامین امنیت انتخابات در جلسه ستاد انتخابات کشور مورد تاکید قرار گرفت و شوراهای تامین مکلف شدند با اتخاذ تدابیر مناسب، شرایطی فراهم کنند که فضای امن و با نشاط برای انتخابات ایجاد شود. سخنگوی وزارت کشور در ادامه گفت: برنامه زمانبندی اجرای انتخابات امروز به فرمانداری‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود. این برنامه مبتنی بر قانون فعلی انتخابات مجلس است که آخرین اصلاحیه آن در سال ۹۵ انجام شده است. این برنامه با هماهنگی شورای نگهبان تهیه شده است و بر اساس آن از دهم آذر تا شانزدهم آذر ثبت نام انتخابات مجلس انجام می‌شود. وی همچنین اظهار کرد: متصدیان برخی مشاغل برای نامزدی در انتخابات باید قبل انتخابات استعفا دهند و 6 ماه قبل از روز ثبت نام باید با استعفای آنها موافقت شود. یعنی قبول استعفا تا 6 ماه قبل از روز ثبت نام شرط است و نه ارایه استعفا، بنابراین تا روز شانزدهم خرداد فرصت وجود دارد که افراد استعفا دهند و استعفای آنها تا این روز باید مورد موافقت قرار گیرد.

    شرایط ثبت نام‌کنندگان

سامانی درباره شرایط افرادی که برای انتخابات ثبت نام می‌کنند نیز خاطرنشان کرد: اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت، سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال از شرایط ثبت نام‌کنندگان در انتخابات است. وی در پاسخ به پرسشی در مورد اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجری انتخابات بر اساس قوانین فعلی کارهای انتخابات را پیش می‌بریم و هر قانونی که تصویب و لازم‌الاجرا شود را اجرا می‌کنیم. سخنگوی وزارت کشور درباره انتقاد به وزارت کشور در تایید صلاحیت نامزدان انتخابات که در انتخابات پیشین مجلس مطرح شده بود بیان کرد: مطابق قانون تایید صلاحیت‌ها بر عهده هیات‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان است.اکثریت اعضای هیات اجرایی معتمدان مردم هستند که به وسیله خود مردم انتخاب می‌شوند و وزارت کشور نقشی در تایید صلاحیت‌ها ندارد. تایید صلاحیت‌ها بر اساس استعلام مراجع رسمی انجام می‌شود و آنچه مورد تاکید ماست رعایت قانون در این زمینه است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راه‌حلی برای جلوگیری از ثبت نام بیش از حد افراد در انتخابات در نظر گرفته شده است گفت: ما به عنوان مجری قانون باید به حقوق افراد احترام بگذاریم و از کسانی که شرایط ثبت‌نام را دارند، ثبت نام کنیم. ما پایبند به قانون خواهیم بود و اگر قانون در این زمینه تغییر کند بر اساس قانون جدید عمل می‌کنیم.

سامانی در پایان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات خاطرنشان کرد: یکی از موارد اصلاحی قانون انتخابات بحث تمام الکترونیکی شدن آن است. در این زمینه هماهنگی میان وزارت کشور و شورای نگهبان در حال انجام است و ما تاکید داریم که احراز هویت رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی انجام شود. کدام مسوولان نمی‌توانند داوطلب انتخابات مجلس شوند دیروز همچنین اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات کشور برای انتخابات مجلس یازدهم صادر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور در این اطلاعیه آمده است:

به آگاهی هم‌میهنان عزیز می‌رساند با توکل به خداوند متعال و عنایات حضرت ولی‌عصر‌(عج) انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای محترم نگهبان در تاریخ ۲-۱۲-۹۸ برگزار می‌شود. زمان ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از تاریخ ۱۰-۹-۱۳۹۸ به مدت یک هفته تعیین می‌گردد.

در اجرای تبصره ۶ ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مراتب زیر اعلام می‌گردد:

با استناد به ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن محرومند:

الف ـ اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند مگر اینکه حداقل 6 ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ‌وجه در آن پست شاغل نباشند:

۱- رییس‌جمهور و معاونین و مشاورین وی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین وی، مشاورین معاونین رییس‌جمهور، روسای دفاتر سران سه قوه، وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها، معاونین و مشاورین وزرا، مـدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و روسای دفاتر وزرا، اعضای شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، رییس قوه قضاییه و معاونین و مشاورین وی، رییس دیوان عالی کشور و معاونین و مشاورین وی، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین وی، رییس دیوان عدالت اداری و معاونین و مشاورین وی، رییس سازمان بازرسی کل کشور و معاونین و مشاورین وی، روسا و سرپرستان سازمان‌ها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونین آنان در سراسر کشور، رییس سازمان صدا و سیما و معاونین وی، رییس جمعیت هلال احمر و معاونین وی، استانداران، معاونین و مشاورین استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری، روسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رییس دانشگاه آزاد، اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل بانک‌ها، اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسرّی دارد، رییس کل بانک مرکزی ایران و معاونین و مشاورین وی، روسـا و سـرپرستـان بنیادهای (مستضعفان، شهید، ۱۵ خرداد، مسکن)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، نهضت سوادآموزی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رییس سازمان تعزیرات حکومتی و روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون ایران، معاونین و مشاورین آنان.

شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات.

۲۹- اعضای شورای اسلامی شهرها.

ب ـ اشـخاص زیـر از داوطلـب شـدن در حـوزه‌های انتخابیه قلمرو ماموریت خود محرومند مگر اینکه 6 ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استـعفا نـموده و بـه هیچ‌وجه در آن پست شاغل نباشند:

ائمه جمعه دایمی، قضات شاغل در امر قضاء و روسای دادگستری شهرستان‌ها و استان‌ها، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استان‌ها و معاونین آنان، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداری‌ها و معاونین آنان، روسا و سرپرستان ادارات و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و معاونین آنان در استان و شهرستان، روسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی و روسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها، اعضای هیات‌مدیره و مـدیـران عـامـل شـرکت‌هـای دولـتی و وابـسته به دولت در استان و شهرستان، سرپرستان مناطق و روسای شعب بانک‌ها در استان و شهرستان، سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستان، مدیران مراکز صدا و سیما، اعضاء شوراهای اسلامی روستا، روسای اتاق‌های بازرگانی و روسای اتاق‌های اصناف و تعاون در استان، همچنین کلیه اشخاصی که داوطلب نمایندگی مجلس بوده و مشمول موضوع ماده ۲۹ هستند، می‌بایست به هنگام ثبت‌نام، گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال خود در پست و مقام و مشاغل یاد شده را ارایه نمایند. قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده جهت ثبت‌نام و اعلام داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش مراکز ثبت‌نام نمی‌باشد.

 

ارسال نظر