سناریوهای جبران خسارت سیل

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۸۹
سناریوهای جبران خسارت سیل

 اختصاص ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای سیل

گروه ایران|

همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی و در شرایطی که ایرانیان در جای جای کشورمان در حال آماده شدن برای تحویل سال نو بودند؛ برخی استان‌های کشورمان میزبان میهمان ناخوانده‌ای شدند که حضورش آسیب‌ها و زیان‌های فراوانی را متوجه مردم برخی استان‌های شمالی، غربی . جنوبی و...کرد. سیل ویرانگری که جدای از آسیب‌های فکری و روانی بر اساس برخی روایت‌ها بیش از 30هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزی، صنعت و بازرگانی استان‌های مختلف وارد ساخته؛ خساراتی که دولت با همراهی مجلس و سایر ارگان‌های مسوول تلاش می‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور آن را پوشش دهند.

بر اساس این دستور کار مشخص بود که اهالی بهارستان بلافاصله پس از پایان تعطیلات نوروزی دست به کار شدند و با اعلام وصول طرح «حمایت از آسیب دیدگان سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی» تلاش کردند تا به بخشی از مطالبات مردم آسیب دیده پاسخ دهند. طرحی که توسط فراکسیون امید مجلس دهم تهیه شده بود و چهره‌ای چون سید فرید موسوی، درباره جزییات آن به «تسنیم» گفته بود که در جریان این طرح بناشده از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت آسیب دیدگان سیل برداشت شود.

پیش از سید فرید موسوی اما چهره‌های دیگری نیز چون الیاس حضرتی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم) و تاجگردون (رییس کمیسیون برنامه و بودجه) ضمن تاکید بر ناکافی بودن توان مالی دولت برای جبران خسارت سیل اخیر از ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی به عنوان محتمل‌ترین سناریوی پیش روی مجلس خبر داده بودند.

در آخرین دست از برنامه‌ریزی‌های قانونی برای جبران خسارت‌های برآمده از سیل و سوانح طبیعی دیروز یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم با اشاره به خسارات سیل در کشور از تهیه طرح ۲۷هزار میلیارد تومانی برای جبران خسارات سیل خبر داده است.

حاجی دلیگانی این طرح را به نوعی متمم بودجه دانست و افزود: احتمال اینکه طرح مصوب مجلس مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد وجود دارد؛ زیرا برخلاف برخی از اصول قانون اساسی است؛ اما کمیسیون برنامه و بودجه به خاطر وضعیت خاص مناطق سیل زده این طرح را تصویب کرد.

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس در گفت‌وگو با الف با بیان اینکه طرح جبران آسیب‌های سیل و پرداخت خسارات احتمالا روز یک‌شنبه در صحن مجلس مطرح می‌شود، گفت: بر اساس این طرح حدود ۲ میلیارد یورو یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود که مقام معظم رهبری هم با این موضوع موافقت کردند. او با اشاره به تقاضای رییس‌جمهور از رهبری برای موافقت با این موضوع گفت: مجلس در حال تصویب مجوز قانونی این تخصیص اعتبار است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بر اساس طرح نمایندگان مجلس همچنین وزارت اقتصاد مکلف شده تا حدود ۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های موجود نزد سازمان املاک تملیکی، برای جبران خسارات سیل اختصاص دهد.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: همچنین به سازمان برنامه و بودجه اجاز داده می‌شود تا پنج هزار میلیارد تومان از سر جمع اعتبارات و طرح تملک دارایی عمرانی که در پیوست یک بودجه سال جاری است، در این زمینه هزینه کند.

او با بیان اینکه در مجموع مجلس ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص می‌دهد، گفت: همچنین دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان اجازه  برداشت و جابه‌جایی اعتبارات را دارد که مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان در این راستا اختصاص می‌یابد.

  موارد استفاده طرح

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس تاکید کرد: این اعتبارات برای حمایت از سیل‌زدگان، جبران خسارات منازل، کارگاه‌های تولیدی، کشاورزی، دام‌ها و تاسیسات زیربنایی است.

حاجی دلیگانی گفت: همچنین بانک مرکزی با ایجاد یک خط اعتباری تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان، تسهیلات ۴درصد به سیل‌زدگان اعطا خواهد کرد که البته دولت مابه التفاوت تا ۱۸ درصد این تسهیلات را به بانک‌ها می‌پردازد.

او اضافه کرد: همچنین دولت مکلف شد تا از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط کمک بلاعوض، یارانه تسهیلات پرداختی، خرید مصالح ساختمانی و لوازم خانگی مورد نیاز سیل‌زدگان که از تولیدات داخلی خرید می‌کند، انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اختصاص ۵۰۰میلیون تومان برای خرید تجهیزات مقابله با سیل به دستگاه‌های ذیربط مثل هلال احمر و... را از دیگر موارد مطرح شده در این طرح عنوان کرد.

به گفته حاجی دلیگانی وزارت کشور مکلف شده از طریق سازمان مدیریت بحران ارزیابی دقیقی از خسارات را انجام دهد و اولویت‌ها را مشخص کند.وی با بیان اینکه طرح مذکور به امضای حدود ۱۷۰ نماینده مجلس رسیده است، گفت: کار تصویب این طرح در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به اتمام رسیده است.

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس دهم گفت: وظیفه دولت بود که برای جبران کمبود منابع به مجلس لایحه بدهد، ولی دولت لایحه‌ای به مجلس نداد.

  گزارش ۴  وزیر درباره سیل در جلسه علنی یک ‌شنبه

از سوی دیگر یک عضو هیات رییسه مجلس از ارایه‌ گزارش چهار وزیر درباره حادثه سیل مناطق مختلف کشور در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس خبر داد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قرار است آقای رحمانی فضلی وزیر کشور، اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اردکانیان وزیر نیرو، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین نجار رییس سازمان مدیریت بحران و تاج‌بخش رییس سازمان هواشناسی با حضور در جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس گزارشی از سیل و اقدامات انجام شده و همچنین موارد مورد نیاز در زمینه‌ قانون‌گذاری را به نمایندگان ارایه کنند.

وی ادامه داد: طرح دو فوریتی حمایت از سیل‌زدگان که در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده نیز روز یکشنبه در دستور کار مجلس قرار دارد.

  پیشنهاد مجلس به دولت برای امهال وام‌گیرندگان مناطق سیل‌زده

یکی دیگر از مشکلاتی که مردم در مناطق سیل زده با آن دست به گریبانند؛ موعد سررسیدهای وام‌هایی است که کشاورزان؛ تجار و تولیدگران متعهد به پرداخت آن هستند اما به دلیل وقوع سیل قادر به اجرای این تکلیف قانونی نیستند. در مسیر پاسخگویی به این مطالبات دیروز یکی دیگر از نمایندگان مجلس دهم از پیشنهاد جدید جمعی از نمایندگان به دولت برای امهال وام‌گیرندگان مناطق سیل‌زده خبر داد. هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وقوع سیل در برخی مناطق، شهرها و روستاهای کشور طی هفته‌های اخیر، گفت: روند امدادرسانی به سیل‌زدگان باید شتاب بیشتری بگیرد. وی همچنین از پیشنهاد جمعی از نمایندگان به دولت، در قالب طرحی دوفوریتی برای امهال وام‌گیرندگان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد و افزود: طبق برآوردهایی که انجام شده، برخی ساکنان مناطق سیل‌زده کشور وام‌هایی را از نظام بانکی کشور تحت عناوین مختلف، از قبیل ازدواج، مسکن، تعمیرات مغازه و غیره دریافت کردند که باید در شرایط موجود، برای بازپرداخت، با آنها مساعدت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: نمایندگان مجلس در طرحی دوفوریتی خواستار مساعدت نظام بانکی کشور با وام‌گیرندگان مناطق سیل‌زده کشور برای ارایه مهلتی حداقل دوساله در بازپرداخت این وام‌‌ها شدند.

قوامی ادامه داد: این طرح در مرحله تهیه پیش‌نویس است و تاکنون جلساتی را نیز با مرکز پژوهش‌های مجلس برای نهایی کردن آن داشته‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح امهال بازپرداخت وام‌گیرندگان مناطق سیل‌زده، پس از نهایی شدن، تقدیم هیات‌‌رییسه مجلس می‌شود؛ این طرح دوفوریتی است و می‌بایست پس از تقدیم به هیات‌رییسه در دستورکار مجلس قرار گیرد.

در کنار این طرح‌های مشخص، بر اساس اعلام برخی از نمایندگان طرح دیگری در مجلس مدنظر نمایندگان قرار دارد که بر اساس آن بخش‌هایی از بودجه سال98 که تخصیص آنها ضرورت چندان عاجلی ندارد؛ از بودجه امسال حذف و به بودجه سال‌های آتی اضافه می‌شود تا ردیف‌های برآمده از این جرح و تعدیل به جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل تخصیص یابد. فعل و انفعالی که به نظر می‌رسد تدارک دیده شده تا در صورت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز از صندوق توسعه ملی روی میز اهالی بهارستان قرار بگیرد تا نمایندگان به عنوان راهکار جایگزین آن را مورد بررسی قرار دهند. موضوعی که برای آگاهی از کم و کیف آن باید همچنان صبر کرد تا روزهای آینده که نمایندگان تصمیم نهایی را در مورد آن اتخاذ کنند.

 

 

 

ارسال نظر