پاسخ قاطع ایران به تهدید امریکا علیه سپاه

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۶۰
پاسخ قاطع ایران به تهدید امریکا علیه سپاه

گر وه ایران|

برای نخستین‌بار در ماه‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری ترامپ در کاخ سفید بود که زمزمه‌هایی در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی امریکا در فضای رسانه‌ای مطرح شد؛ زمزمه‌هایی که تحلیلگران مطرح کردن آن را نشانگر عدم آشنایی سکانداران جدید کاخ سفید با واقعیات میدانی در منطقه ارزیابی می‌کردند. بعد از مخالفت‌های مطرح شده اغلب کارشناسان امریکایی با این ایده عقیم در آن زمان بود که موضوع به سرعت از دایره برنامه‌ریزی‌های هیات حاکمه وقت امریکا خارج شد. اما با جایگزینی چهره‌های تندرویی چون پمپئو و بولتون و در ادامه اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران، سه مقام امریکایی روز شنبه اعلام کرده‌اند که این کشور در نظر دارد سپاه پاسداران ایران را به فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود اضافه کند. اظهاراتی که با واکنش قاطع کشورمان روبه رو شد و ایران بلافاصله هشدار داد که اگر ایالات متحده بخواهد سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد، پاسخ شدیدی به آن خواهد داد.

در ادامه واکنش‌های تند مقامات ایرانی به این ادعا دیروز از یک سو هم رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح دو فوریتی نمایندگان برای واکنش به این موضوع خبر داد و از سوی دیگر فرمانده سپاه پاسداران هم اعلام کرد در صورت چنین تصمیمی نیروهای امریکایی در هیچ نقطه‌ای از منطقه در امنیت نخواهند بود و ایران در این زمینه مقابله به مثل خواهد کرد.

فرمانده کل سپاه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی امریکایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرد: در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا، دیگرآرامش امروز را نخواهند داشت.

به گزارش سپاه‌نیوز؛ در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر اقدام احتمالی امریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی از روز دوشنبه، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “واکنش سپاه در قبال این اقدام امریکایی‌ها چه خواهد بود؟ “ ‌گفت: اگر امریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.

   طرح دو فوریتی مجلس برای مقابله با قرار دادن سپاه در لیست تروریستی

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از تدوین طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از سپاه پاسداران خبر داد و اعلام کرد که اگر سپاه جزو گروهای تروریستی قرار گیرد، ارتش آنها را در لیست تروریستی قرار می‌دهیم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دو فوریتی برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر تحریم احتمالی توسط امریکا خبر داد و گفت: این طرح از سوی سه فراکسیون سیاسی مجلس، تدوین شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قرار است این طرح از سوی نمایندگان امضا و تقدیم هیات رییسه مجلس شود.

در همین زمینه نایب‌رییس مجلس دهم نیز در واکنش به احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از سوی امریکا، گفت: ملت ایران با اقتدار پشت سپاه ایستاده است و از آنان حمایت می‌کند.

صحبت‌های پزشکیان زمانی مطرح شد که نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکر شفاهی، گفت: امریکا غلط می‌کند سپاه پاسداران و ارتش ما را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند. امریکا خودش تروریست است و موید این موضوع حضور نظامیان امریکا در تمام دنیا و ظلم به همه ملت‌های جهان است. مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر، اظهار داشت: امریکا ۴۰ سال است که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند و اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهد اما ملت ایران با قدرت پشت سپاه پاسداران ایستاده است و مقتدرانه از نیروهای خود دفاع می‌کند.

   هشدار ظریف نسبت به پیامد اقدام احتمالی علیه سپاه

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی امریکا پیامدهای فاجعه‌باری برای نیروهای امریکایی در منطقه خواهد داشت.

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «آنها که منافع نتانیاهو را به منافع کشورشان ترجیح می‌دهند و همواره توطئه نام‌گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» را دنبال کرده‌اند، کاملاً از عواقب این سیاست برای نیروهای امریکا در منطقه آگاه هستند.»

ظریف در پیام خود با انتشار تصاویری از رییس‌جمهور امریکا و مشاور امنیت ملی او افزود: «در واقع، آنها به دنبال کشاندن امریکا به یک باتلاق هستند. ترامپ باید تا فاجعه دیگری برای امریکا خلق نشده این حقیقت را درک کند.»

 

ارسال نظر