تحریم‌های امریکا نقض حقوق بشر و نامشروع است

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۳۰

گزارشگر اقدامات یکجانبه قهری سازمان ملل متحد با بیان اینکه اروپا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را قبول ندارد، گفت: تحریم‌های خارج از روند سازمان ملل، هم نامشروع و هم غیرقانونی هستند.در حاشیه چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر، نشست جانبی با عنوان «اقدامات یک جانبه قهری و نقض حقوق بشر» و به ابتکار و سامان دهی سازمان دفاع از قربانیان خشونت، در مقر سازمان ملل در شهر ژنو برگزار شد.ادریس جزایری گزارشگر اقدامات یک جانبه قهری سازمان ملل متحد در تشریح این نشست، افزود: امریکا گفته است این تحریم‌ها بدترین در تاریخ خواهد بود و در شرایط تحریم سوییفت که انتقال کالاهای بشر دوستانه مختل می‌شود، می‌توان گفت که تحریم باعث مرگ می‌شود.وی در این نشست جانبی که توسط سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد، اظهار داشت: مشکل دیگر تحریم این است که فضای ترس ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شرکت‌های تجاری به دلیل ترس از تنبیه شدن از ارتباط تجاری با کشور تحریم شده اجتناب کنند.گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل ادامه داد: اتحادیه اروپا و کشورهای غربی تحریم را قبول ندارند و اینستکس را ابداع کرده‌اند اما معلوم نیست شرکت‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کنند تنبیه نشوند. البته شاید بتوان شرکت‌هایی را پیدا کرد که به تجارت با امریکا علاقه‌مند نباشند و با ایران رابطه تجاری برقرار کنند.

   اروپا تحریم‌های خارج از سازمان ملل را غیرقانونی می‌داند

جزایری در ادامه درخصوص تحریم‌های فرامرزی علیه ایران با ابراز نگرانی از این تحریم‌ها تصریح کرد: شرایط ایران شرایط محاصره اقتصادی است و من همواره گفته‌ام که برای حمایت از غیرنظامیان تحت محاصره باید مطابق کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو عمل شود. تحریم‌های خارج از روند سازمان ملل، هم نامشروع و هم غیرقانونی هستند. اروپا هم این تحریم‌ها را غیرقانونی می‌داند.گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل درباره تحریم‌ها توصیه‌های پیشین خود را ارایه کرد که از مجمع عمومی خواسته تا از دیوان بین‌المللی دادگستری بخواهد درباره تحریم‌ها نظر مشورتی ارایه کند و تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل باید در خصوص تحریم‌ها نماینده ویژه تعیین کند. وی همچنین پیشنهاد کرد تا یک کار گروه تشکیل شود که روی تحریم کار کرده و به دبیرکل سازمان ملل گزارش کند.جزایری درخصوص نقش سازمان‌های غیردولتی در حوزه تحریم گفت: سازمان‌های غیردولتی بزرگ تاکنون برای قربانیان تحریم قدمی برنداشته‌اند.

   سازوکار مالی فقط برای دارو و غذا از مجوز بی‌نیاز است

گریگوار مالارد استاد دانشگاه ژنو و عضو «شبکه تحریم» موسسه مطالعات بین‌الملل و توسعه نیز در ادامه این نشست گفت: بانک‌ها مایل به همکاری با ایران نیستند چون از تلافی امریکا و قدرت‌های بزرگ می‌ترسند. وی درباره سازوکار مالی یا کانال ارتباط مالی مستقل از سوییفت توضیحاتی ارایه کرد و افزود: اس پی وی یک راه‌حل تکنیکی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند بدون نیاز به مجوز اوفک کار کنند اما تا زمانی از این مجوز بی‌نیاز خواهند بود که فقط دارو و مواد غذایی مبادله کنند و به اقلامی مانند نفت نپردازند. روح‌الله نصراللهی دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آکسفورد نیز در ادامه این نشست گفت: هر چند در لیست بلند بالای تحریم‌های اوفک اشاره‌ای به دارو و تجهیزات پزشکی نشده است اما این تحریم‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که عملا راه را برای هرگونه مبادله دارو و غذا بین ایران و کشورهای دیگر می‌بندد.

   عدم دسترسی شرکت‌های ایران

به سوییفت مانع مبادله کالاهای درمانی

وی افزود: اصلی‌ترین مانع در برابر مبادله کالاهای درمانی و دارو عدم دسترسی شرکت‌های ایرانی به شبکه تبادلات بین بانکی سوییفت است.این دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آکسفورد بیان کرد: از سویی شرکت‌های دارویی نیز از هرگونه تبادل محصول به شرکت‌های ایرانی اجتناب می‌کنند زیرا در معرض تهدید جدی به دلیل تحریم‌های ثانویه امریکا هستند. نصراللهی تصریح کرد: چنین شرایطی موجب مشکلات متعددی چون کمبود داروی بیماران خاص، افزایش قیمت داروهای وارداتی، افزایش واسطه در بازار دارو، عدم ورود محصولات شرکت‌های تراز اول و گرایش شرکت‌های وارد‌کننده به سمت شرکت‌های تولید‌کننده کمتر شناخته شده، بازار سیاه دارو، و غیره می‌شود. وی در ادامه ضمن اشاره به بروز مشکلات متعدد برای بیماران تالاسمی در ایران گفت: 23 هزار بیمار تالاسمی در ایران به صورت مستقیم از این شرایط تاثیر گرفته‌اند.

   شورای حقوق بشر دبیرخانه دایمی درباره ثبت موارد نقض حقوق بشری ایجاد کند

این دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آکسفورد افزود: اصلی‌ترین تولید‌کننده داروی اگزجد و دسفرال یک شرکت داروسازی سوییسی است که در یک سال اخیر واردات محصولات این شرکت به ایران با مشکلات زیادی مواجه شده است. این بیماران مشکلات بسیاری داشته‌اند افزایش قیمت دارو بر بیماران تاثیر زیادی داشته‌اند. نصراللهی ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آثار بشردوستانه و حقوق بشری تحریم‌ها در ایران، پیشنهاد داد که شورای حقوق بشر یک دبیرخانه دایمی برای ثبت موارد نقض حقوق بشر ناشی از اقدامات قهری یکجانبه کشورهای مختلف ایجاد کند. از نظر این دانشجوی دانشگاه آکسفورد کشورهای تحریم‌کننده مطابق حقوق بین‌الملل تعهد دارند که نسبت به رعایت ابعاد حقوق بشری و بشردوستانه اقدامات فراسرزمین خود مسوولیت پذیر باشند.

   با وجود مجوز اوفک، بانک‌ها با ایران معامله نمی‌کنند

پیمان رئوفی رییس جوانان متخصص انجمن ملل متحد (بورلی هلیز) و رییس سابق بنیاد کودک (امریکا)، نیز در ادامه این نشست گفت: هنگام ادارۀ کمک‌های بشردوستانه به یک کشور تحریم شده، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی باید طبق مقررات اوفک عمل کنند و مجوز اوفک بگیرند. پس از اخذ مجوز اوفک از وزارت خزانه داری، چالش انتقال پول به ایران است.وی افزود: بنیاد کودک برای ارسال کمک به ایران تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و دچار مشکل شده است. هدف بنیاد کودک این است که کودکان به مدرسه بروند. این بنیاد برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از کودکان در ایالات متحده و خارج از کشور اجرا می‌کند. کودکان بنیاد کودک با همکاری موسسات خیریه محلی حمایت می‌شوند. رییس سابق بنیاد کودک (امریکا)، تاکید کرد: در طول سال‌ها، بنیاد کودک به کودکان افغانستان، اندونزی و نپال کمک کرده است. تمرکز اصلی حمایت‌های خیریه سازمان در رابطه با ایران بوده است. بنیاد کودک مجوز اوفک را دریافت کرده است، با این حال، بانک‌های امریکایی و بین‌المللی از انجام معاملات بانکی با ایران خودداری می‌کنند.

 

ارسال نظر